Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3272
Vurderer å ta lærlingetiden min gjennom forsvaret og går for øyeblikket Data&El VG2. Har vært på forsvaret sine sider hvor det står at kravet for å være Dataelektroniker-lærling er VG2 Data og Elektronikk/VG3 Dataelektroniker.

Det jeg da lurer på er: Menes det at jeg trenger VG2 OG VG3 eller at jeg kan søke med kun VG2 Data&El?
Nå vet jeg ikke om forsvaret har mulighet for telekommunkasjonsmontør - for det det du nemmelig blir hvis du går i læra 2 året og det er kjipt
Jeg vet hvertfall at vi fikk muligheten til å søke lærling i forsvaret etter endt vg3
Er dataelektroniker selv, dog tokk fagbrevet i en bredrift.
Du trenger VG2 eller VG3, begge er en fordel. Jeg var inne på FOS(Felles opptak og Seleksjon) etter VG2 og kunne kommet inn, men fant ut at militæret så tidlig i livet var ikke min greie.
Hvis du klarer deg gjennom FOS/militæret så får du ganske mange fordeler ved å ta læretiden din i Forsvaret. Det jeg søkte meg inn på var lærling befal, hvor jeg fikk generell studiekompetanse(over 6 mnd), fullført førstegangstjeneste, lederutdanning og garantert jobb etter jeg var ferdig(blir utklarert som Sersjant etter 3 år).
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Så jeg kan altså søke meg inn som DataElektroniker-lærling med kun VG2 Data & Elektronikk?
Sitat av Powlair Vis innlegg
Så jeg kan altså søke meg inn som DataElektroniker-lærling med kun VG2 Data & Elektronikk?
Vis hele sitatet...
Du kan, men du burde ha vg3. Søkte selv på lærling i forsvaret, og har bare vg2. Ble innkalt til intervju og der sa de at de hadde hatt noen med bare vg2, så gikk de på skolen noen timer i uken for å få vg3fagene, dette er nødvendig for å kunne gå opp til fagprøve.

Alternativ 2 er å søke på opptak til befalskole, dette trenger du bare vg2 til.
Sist endret av mo3; 29. desember 2011 kl. 23:53.
Noen flere timer i uken er null stress, er tross alt forsvaret. I tillegg får du "lønn", 150kr dagen som utgjør ca 4700 i mnd.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du kan, men du burde ha vg3. Søkte selv på lærling i forsvaret, og har bare vg2. Ble innkalt til intervju og der sa de at de hadde hatt noen med bare vg2, så gikk de på skolen noen timer i uken for å få vg3fagene, dette er nødvendig for å kunne gå opp til fagprøve.

Alternativ 2 er å søke på opptak til befalskole, dette trenger du bare vg2 til.
Vis hele sitatet...
Jeg har lyst på fagbrev og forsvaret ser jo ikke så galt ut på CV'n heller, men jeg er ikke så alt for interesert i å gå VG3 til neste år. Tenkte at to år i forsvaret ville vært et fint avbrekk før jeg begynner på ingeniør-utdannelsen.

Så uansett om jeg går inn som lærling i forsvaret med VG2 eller VG3 så ender jeg opp med det samme bare på to forskjellige måte? Altså enten VG3 så forsvaret og fagbrev eller VG2 - Forsvar - skole et par ganger i uken - Fagbrev.
Sist endret av Quix; 30. desember 2011 kl. 00:22.
Sitat av Powlair Vis innlegg
Jeg har lyst på fagbrev og forsvaret ser jo ikke så galt ut på CV'n heller, men jeg er ikke så alt for interesert i å gå VG3 til neste år. Tenkte at to år i forsvaret ville vært et fint avbrekk før jeg begynner på ingeniør-utdannelsen.

Så uansett om jeg går inn som lærling i forsvaret med VG2 eller VG3 så ender jeg opp med det samme bare på to forskjellige måte? Altså enten VG3 så forsvaret og fagbrev eller VG2 - Forsvar - skole et par ganger i uken - Fagbrev.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Men er jo garantert noen med vg3 som kommer til å søke, så sjansen for å komme inn uten er veldig liten vil jeg tro. Du kan evt søke som telekommunikasjonsmontør, der trenger du bare vg2. Sist jeg sjekket, trengte de lærlinger i det faget rundt Osloområdet. Kanskje Gardermoen?
Sist endret av mo3; 30. desember 2011 kl. 02:30.
Det Srbja sier er feil. Hvis du går lærling som telekommunikasjonsmontør, så blir du selvfølgelig telekommunikasjonsmontør. Går du lærling som dataelektroniker blir du logisk nok dataelektroniker.

Jeg er selv lærling i Forsvaret og var på opptak med Mo3. Søkte LB (Lærling Befal) og var på opptak i tre uker for å komme inn på befalsskole. Jeg gikk et år på Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik i Kristiansand hvor jeg også fikk generell studiekompetanse før jeg startet på en spesialiseringsperiode på et halvt år (BSIF/T).
Deretter gikk jeg til den perioden jeg er i nå hvor jeg jobber som alle andre (med sersjant-grad) og tjener 600k+ i året. Skal ta tverrfaglig eksamen i Mai, og tar fagbrevet til jul.

Ser ikke på det som en fordel å ha gått VG3 på forhånd, de jeg gikk i kull med som hadde VG3 hadde ikke gjort noe fornuftig i løpet av sitt siste år, og eksamen var på nivå med VG2 der jeg gikk.

Kort oppsummert: når jeg er 21 år har jeg fagbrev, generell studiekompetanse, lederutdannelse og vært to år i full jobb med god lønn.

Ellers har Forsvarets Ingeniør Høyskole en god utdannelse. Jobber daglig med flere som har gått FIH (forskjellige kull) og de er kunnskapsrike og motiverte. Har hørt mye bra om informasjonssikkerhetslinja der! Hadde det ikke vært for at jeg bindes opp i 6 år hadde jeg ikke nølt med å søke nå.

Hvis du har spørsmål til LB-linja så fyr løs!