Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1767
Hei. Lurer bare på om de på ARA/Rupo har noe innsyn i hva slags medisiner jeg får av fastlegen min?
For ARA konsulenten min maser fælt om hva slags piller jeg får av legen, eller hva jeg bruker dagelig. Jeg har sagt at jeg bruker Mogadon/Apodorm, men thats it.
Å har de mulighet til å be legen min slutte gi meg Xanor osv.?
Isåfall så kutter jeg ut ARA helt.
Håper noen her har et svar på dette.
ARA er vel en del av sykehuset, som bruker et eget program for sånt.dibbs trur jeg det heter? Fastlegen trur jeg bruker et annet system som jobber imot apotekene.
"Vårt utrednings- og behandlingstilbud
Vi anser utredning som en prosess der man samler informasjon og forsøker å oppnå forståelse av en pasient, med hensikt å ta informerte beslutninger om funksjon, diagnoser og videre tiltak og behandling. Utredningen tar sikte på å kartlegge psykisk, fysisk, sosial og (ved behov) nevropsykologisk/kognitiv funksjon i tillegg til omfanget og graden av rusmisbruket.
En utredning består oftest av følgende deler:

skaffe bakgrunnsinformasjon fra medisinsk journal eller andre relevante kilder
vurdere informasjon fra relevante nærpersoner/andre involverte fra hjelpeapparatet
observere pasienten i flere situasjoner (alene og i gruppe, i ro og aktivitet), velge ut og administrere egnede verktøy (tilstandsmål, skjema, strukturerte intervju, standardiserte psykologiske tester)
tolke funnene i lys av annen informasjon
gi vurderinger og råd om tiltak og videre behandling
møte, pasienten, pårørende og andre involverte fra hjelpeapparatet i såkalte ansvarsgrupper under oppholdet, og ved avslutning
dokumentere prosessen i epikrise/rapport"

Kilde: http://www.avhengighetsbehandling.no...ogn-hoved.html

Vet ikke om det er denne behandlingsinstansen du snakker om, men søkte på google om ARA. Dont shoot me if im wrong
Sist endret av monoxide; 29. mars 2014 kl. 04:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Virker som bra svar, men dum som jeg er så skjønner jeg ikke helt svaret på det jeg surte om.
Om jeg eventuelt drar på avrusning nå, kan de se hva slags medisiner jeg får av fastlegen?
Å ang ARA, kan de stoppe medisineringen jeg får fra fastlegen?
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Virker som bra svar, men dum som jeg er så skjønner jeg ikke helt svaret på det jeg surte om.
Om jeg eventuelt drar på avrusning nå, kan de se hva slags medisiner jeg får av fastlegen?
Å ang ARA, kan de stoppe medisineringen jeg får fra fastlegen?
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til noen automatikk i dette. Det er likevel helt avgjørende at de får all nødvendig informasjon fra fastlege om hva du putter i deg og at du er åpen om dette. Om du ikke selv er interessert i å samkjøre dette så har du vel ingenting på avrusning å gjøre.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Kjenner ikke til noen automatikk i dette. Det er likevel helt avgjørende at de får all nødvendig informasjon fra fastlege om hva du putter i deg og at du er åpen om dette. Om du ikke selv er interessert i å samkjøre dette så har du vel ingenting på avrusning å gjøre.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig, *titegn*.

Skal du på avrusning har du ingenting der å gjøre om du ikke kan si hva du lar kroppen din ha i seg, nedtrapping etc for de som driver med piller.

Du kan ikke drive med rus for så å dra på avrusning, for så ikke å si hva du har proppa i deg, blir for teit. La plassen være der til noen andre som trenger den da.
Nå skal jeg ikke på avrusning for piller heller da, så det jeg er redd for er å miste tilgangen på de medisinene jeg får om dagen, da dette er medisiner jeg trenger.

Å jo jeg trenger plassen, men som sagt, IKKE for pilleavrusning.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Nå skal jeg ikke på avrusning for piller heller da, så det jeg er redd for er å miste tilgangen på de medisinene jeg får om dagen, da dette er medisiner jeg trenger.

Å jo jeg trenger plassen, men som sagt, IKKE for pilleavrusning.
Vis hele sitatet...
Ja skjønner problemstillingen din godt, ta dette opp med fastlegen din på en god å adekvat måte hvis det er en nødvendighet, men vær obs på at det kan stå i papirene dine hva du er blitt lagt inn for, å da kan det hende du ikke får medisiner etter det. Mer en det kan jeg ikke si om akuratt det pga jeg har bare en viss aning om hva du skal dit for hvis det ikke er piller... I værste tilfelle må du kjøpe pillene illegalt. Mange som gjør det..
Tusen takk for svar.
Det eneste kjipe er at det fort kan bli dyrt å kjøpe alt av piller jeg bruker illegalt. Men skal ta det opp med fastlegen min.