Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 23527
Sitat av Muradi Vis innlegg
For noe jævla piss. Er det mulig? Man er glad i personen, ikke hva vedkommende putter i seg. Jeg hadde en jente som av og til dro på fest og drakk seg full. Jeg likte det ikke, men jeg dumpet ikke henne av den grunn.
Vis hele sitatet...
forskjell på å drikke seg full en gang i blandt mot å være en junkie... , en junkie kan ikke gi ett forhold noen ting annet enn bare tull og skuffelser..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
forskjell på å drikke seg full en gang i blandt mot å være en junkie... , en junkie kan ikke gi ett forhold noen ting annet enn bare tull og skuffelser..
Vis hele sitatet...
Hadde foretukket å ha ei kjæreste som ligger sløv på sofaen enn ei som drikker seg snydens og ikke vet hva hun gjør. Det er ikke så nøye hvor ofte. En gang kan være nok.

Bare tull og skuffelser? Du vet tydeligvis ikke hva du prater om. Du er vel en av de som tror at alle narkomane er farlig, ustabil og voldelig. Jeg tror jeg har møtt på flere "nyktere" som er helt kokt i topplokket enn stoffmisbrukere.
Sist endret av Mexxy; 2. februar 2014 kl. 12:30.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hadde foretukket å ha ei kjæreste som ligger sløv på sofaen enn ei som drikker seg snydens og ikke vet hva hun gjør. Det er ikke så nøye hvor ofte. En gang kan være nok.

Bare tull og skuffelser? Du vet tydeligvis ikke hva du prater om. Du er vel en av de som tror at alle narkomane er farlig, ustabil og voldelig. Jeg tror jeg har møtt på flere "nyktere" som er helt kokt i topplokket enn stoffmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Hva med og velge en kjæreste som har jobb og er nykter ? , en narkoman har absolutt ingenting i ett forhold å gjøre.
Syntes det er feil å ta alle under samme kam. Ja han ha vært narkoman i mangen år, men har dog holdt seg unne i 1,5 år. Men nå når denne medisinen han begynte med ikke funket, så måtte han slutte og måtte gjennom en ny runde med blodprøver på sykehuset og skifte medisin over til subutex.

Vi hadde en lang og fin samtale i helgen og fikk ut alt. Jeg vet jo risikoen KAN være der, at han ryker utpå igjen slik det var før, men det tror jeg ikke. Kall meg gjerne dum, men jeg har faktisk troen på han og på vårt forhold.
Han vil vel trolig ha flere sprekker i sitt liv, men det er faktisk noe jeg aksepterer. Men med forhåndsregler såklart. Tar han det flere ganger i uken/mnd, det kommer jeg ikke til å akseptere. Men tror ikke det vil skje.

Han er den snilleste jeg kjenner, har kun løget om heroinen nå, men heldigvis er ikke jeg så dum så det har vi snakket om og han er ærlig. Ellers lyger han aldri, går aldri bak ryggen min. Han får meg lykkelig og gjør meg trygg på meg selv og min selvtillit. Har aldri opplevd så bra kjemi med noen og alle vi treffer på sier vi er en perfekt match. Jeg koser meg med han og ser en framtid med han. Folk kan være skeptisk og si jeg må finne en annen; og det skjønner jeg at de sier! MEN: man kan faktisk ikke ta alle under samme kam.

Kanske du Kjell tror jeg har vært helt ute, men jeg har aldri rørt noe annet enn alkohol og røykt hasj et par ganger i mitt liv. Men jeg har dysleksi og skriver på iphonen min, så blir mye skrivefeil, samt jeg er ikke så veldig flink å formulere meg.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Hva med og velge en kjæreste som har jobb og er nykter ? , en narkoman har absolutt ingenting i ett forhold å gjøre.
Vis hele sitatet...
Min kjæreste har fast jobb, 100%. Og går på subutex. Ikke helt nyktern det, men det er hans medisin. Hvorfor skal ikke han få oppleve trygghet og kjærlighet, pga han gikk feile veier i fortiden sin? Slikke ser det så går det bare oppover. Men han har vært svak nå i en periode der han har måtte skifte medisin og da får stort sett alle en sprekk. Han har min fulle forståelse for det. Men han fortjener så absolutt å få oppleve forhold og kjærlighet som alle andre.
Sist endret av måspørre; 2. februar 2014 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Syntes det er feil å ta alle under samme kam. Ja han ha vært narkoman i mangen år, men har dog holdt seg unne i 1,5 år. Men nå når denne medisinen han begynte med ikke funket, så måtte han slutte og måtte gjennom en ny runde med blodprøver på sykehuset og skifte medisin over til subutex.

Vi hadde en lang og fin samtale i helgen og binding ut alt. Jeg vet jo risikoen KAN være der, at han ryker utpå igjen slik det var før, men det tror jeg ikke. Kall meg gjerne dum, men jeg har faktisk troen på han og på vårt forhold.
Han vil vel trolig ha flere sprekker i sitt liv, men det er faktisk noe jeg aksepterer. Men med forhåndsregler såklart. Tar han det flere ganger i uken/mnd, det kommer jeg ikke til å akseptere. Men tror ikke det vil skje.

Han er den snilleste jeg kjenner, har kun løget om heroinen nå, men heldigvis er ikke jeg så dum så det har ji snakket om og han er ærlig. Ellers lyger han aldri, før aldri bak ryggen min. Han får meg lykkelig og gjør meg trygg på meg selv og min selvtillit. Har aldri opplevd så bra kjemi med noen og alle vi treffer på sier vi er en perfekt match. Jeg koser meg med han og ser en framtid med han. Folk kan være skeptisk og si jeg må finne en annen; og det skjønner jeg at de sier! MEN: man kan faktisk ikke ta alle under samme kam.

Kanske du Kjell tror jeg har vært helt ute, men jeg har aldri rørt noe annet enn alkohol og røykt hasj et par ganger i mitt liv. Men jeg har dysleksi og skriver på iphonen min, så blir mye skrivefeil, samt jeg er ikke så veldig flink å formulere meg.

Min kjæreste har fast jobb, 100%. Og går på subutex. Ikke helt nyktern det, men det er hans medisin. Hvorfor skal ikke han få oppleve trygghet og kjærlighet, pga han gikk feile veier i fortiden sin? Slikke ser det så går det bare oppover. Men han har vært svak nå i en periode der han har måtte skifte medisin og da får stort sett alle en sprekk. Han har min fulle forståelse for det. Men han fortjener så absolutt å få oppleve forhold og kjærlighet som alle andre.
Vis hele sitatet...
Virker som om du har tenkt over dette grundig, og det er bra. Om han da ikke skeier ut totalt og ikke kommer seg på jobb, så er det jo mulig han klarer å avstå fra sprekkene også. Det viktigste er å ha noe å fylle tida med. Kjedsomhet fører veldig lett til sprekk.

Lykke til!
Ja, han har kommet seg på jobb og trener stort sett fem dager i uken. Jeg har tenkt mye på det og selvfølgelig, det er skumle greier og jeg vet jo at risikoen er der. Nå er nå foten hans innenfor det å være ærlig om de tingene. Men det er jo noe han må jobbe mer med. Men vi har ihvertfall foten innenfor og det begynner bli bedre på det området. Ærlighet og kommunikasjon er viktigst nå og det jobber vi med sammen.

Takk :-)
Et tips videre er å utvide horisonten litt - få ham med på noe som kommer i tillegg til treninga. Jeg kjenner flere som har holdt rusen på avstand med å trene og så fått tilbakefall da det av en eller annen grunn har blitt vanskelig. Så, ikke legg alle egga i samma kurv, som vanlig
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt gammel tråd, men hvis trådstarter fortsatt ser denne, så er dette mine 2 cents:

Om du vil dumpe han, så er det opptil deg å avgjøre. Ingen her inne har peiling på åssen typen din er. Mange sier dump han, pga at det er flere mørke historier enn solskinnshistorier rent generelt. Men folk er forskjellige. Å kalle folk for junkier uten å kjenne vedkommende er helt forkastelig og ganske umodent. ¨

Herionavhengighet er ikke det letteste å komme ut av, men det er godt mulig hvis brukeren er veldig motivert og får rett behandling. Man kan ikke hjelpe folk ut av en avhengighet hvis vedkommende ikke vil det selv. Det er helt håpløst. Men det du kan gjøre som er ett godt tips, er å motivere han. Ikke å pushe han til behandling, men snakke åpent med han om avhengigheten og fordelene med å være nykter.

Om man får substitusjonsbehandlig fra LAR (subuxone,subutex eller Metadon), uten å ha ett sidemisbruk, så er man nykter. At folk sier at man fortsatt er misbruker når man får LAR medikamenter, er helt borte i natta. Da har ikke de nok kunnskap om hva de prater om. Langtidsopiatavhengige personer kan sammenlignes med Diabetikere som for Insulin. Kroppen klarer ikke å produsere nok insulin, så da må de bruke den medisinen for å få opp insulin nivået. En Opiatavhengige er vant til at reseptorene i hjernen er fulle av opiater. Når reseptorene ikke er fulle, så blir man enkelt forklart i en abstinenssituasjon som kan være farlig i seg selv.

Ved riktig dosering og bruk, så redder LAR faktisk liv. Det er heller ikke så lett å komme inn i LAR som mange tror. Det er visse kriterier man må oppfylle, og Norge er en av de aller strengeste landene i verden ved legemiddelassistert rehabilitering.


Hvis DU ønsker å være sammen med personen, og har tro på han, så motiver han til å kun bruke LAR medikamenter siden han allerede er i systemet. Jeg vet ikke hvilken medikament du mener han ikke tåler, men hvis han bruker mye sprøyter, så er Subuxone å foretrekke, siden man ikke får ruseffekt hvis de misbrukes, dvs skytes/injiseres. Dette er pågrunn av Naltreksonen som den inneholder. Det er en "motgift" for heroin. Tar man overdose, så er det bla Naltrekson ambulansefolka/sykehus bruker for å få vedkommende ut av en overdose.

Subutex er ren Buprenorfin og inneholder IKKE Naltrekson. Her er det misbruk potensiale, siden den kan skytes. Man KAN få ruseffekt hvis den skytes.

Men både Subuxone og Subutex blokkerer for andre opiater. DVS, at hvis man bruker herion samtidig som de to, så fungerer det ikke, eller at man havner rett i abstinenser. På begge preparatene, så har man en ceiling effekt. Dvs at de fleste opplever stabilitet på ca 16 mg daglig. da fungerer det IKKE dobbelt så bra hvis man tar dobbel dose.


Metadon er en full agonist på lik linje med Herion,morfin osv. Her er det ingen "ceiling effekt". Man får mer virking jo mer man tar. Metadon er å foretrekke hvis man har hatt ett veldig heavy opiatbruk samt har f.eks angst, psykiske lidelser i tillegg til avhengigheten. Det er vanlig.

Folk er forskjellige, og det er ikke noe fasitsvar om hva som er mest effektiv i forlhold til behandling siden hver person er forskjellig. Hvis kjæresten din er motivert til behandling, så ser jeg ingen grunn til å dumpe han. Men hvis han gjør livet DITT til bare pes på grunn av SIN avhengighet, så bør du ta en vurdering. Jeg vet om mange dårlige historier, men også mange bra!=)

Jeg er selv i LAR. 20 mg subutex per dag, men skal snart inn til opptrapping på Metadon, siden Lar mener det er mer effektiv for meg. Jeg har vært rusfri i 18 mnd.
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Litt gammel tråd, men hvis trådstarter fortsatt ser denne, så er dette mine 2 cents:



Om man får substitusjonsbehandlig fra LAR (subuxone,subutex eller Metadon), uten å ha ett sidemisbruk, så er man nykter. At folk sier at man fortsatt er misbruker når man får LAR medikamenter, er helt borte i natta. Da har ikke de nok kunnskap om hva de prater om. Langtidsopiatavhengige personer kan sammenlignes med Diabetikere som for Insulin. Kroppen klarer ikke å produsere nok insulin, så da må de bruke den medisinen for å få opp insulin nivået. En Opiatavhengige er vant til at reseptorene i hjernen er fulle av opiater. Når reseptorene ikke er fulle, så blir man enkelt forklart i en abstinenssituasjon som kan være farlig i seg selv.


Jeg er selv i LAR. 20 mg subutex per dag, men skal snart inn til opptrapping på Metadon, siden Lar mener det er mer effektiv for meg. Jeg har vært rusfri i 18 mnd.
Vis hele sitatet...
I boken min så er du ikke nykter. Du er kanskje ikke synlig påvirket, men du er ruset. Synes det er trist at LAR prøver å beholde alle klientene på Metadon og Subutuex i åresvis og i mange tilfeller livet ut....
Sitat av sth Vis innlegg
I boken min så er du ikke nykter. Du er kanskje ikke synlig påvirket, men du er ruset. Synes det er trist at LAR prøver å beholde alle klientene på Metadon og Subutuex i åresvis og i mange tilfeller livet ut....
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på åssen bok du har. Subutex gjør ikke en person rusa når man får det hver dag. Jeg får absolutt INGEN ruseffekt i det hele tatt. Det er det som er poenget med LAR. Bruker man det slik som foreskrevet, så får man absolutt ingen effekt i det hele tatt. Når staten og helsenorge anser meg som rusfri og rein, så er det godt nok for meg. Jeg kan kjøre bil , og fungere på lik linje som alle andre mennesker.

Det er så typisk at folk som ikke har vært i LAR,skal ha så mye meninger om det uten å oppleve det selv. Hvis noen blir rusa av LAR medisiner, så er det folk som ikke er tilvendt dem, eller at dem misbruker dem. Før man går inn i LAR, så får man veldig god info, og at for mange av oss, så kan dette være en livslangt medikament. At LAR vi ha folk så lenge som mulig i LAR er på grunn av at LAR redder liv. Jo lengre tid i LAR, jo mindre er sjansen for overdoser. Jeg har aldri merket noen ting av Subutex`en i det hele tatt. Ingen ruseffekt= ikke rusa!

Men jeg kan ta feil. Det kan hende du har vært i LAR. Men da har du ikke brukt medikamentene som du skal.
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Da lurer jeg på åssen bok du har. Subutex gjør ikke en person rusa når man får det hver dag. Jeg får absolutt INGEN ruseffekt i det hele tatt. Det er det som er poenget med LAR. Bruker man det slik som foreskrevet, så får man absolutt ingen effekt i det hele tatt. Når staten og helsenorge anser meg som rusfri og rein, så er det godt nok for meg. Jeg kan kjøre bil , og fungere på lik linje som alle andre mennesker.

Det er så typisk at folk som ikke har vært i LAR,skal ha så mye meninger om det uten å oppleve det selv. Hvis noen blir rusa av LAR medisiner, så er det folk som ikke er tilvendt dem, eller at dem misbruker dem. Før man går inn i LAR, så får man veldig god info, og at for mange av oss, så kan dette være en livslangt medikament. At LAR vi ha folk så lenge som mulig i LAR er på grunn av at LAR redder liv. Jo lengre tid i LAR, jo mindre er sjansen for overdoser. Jeg har aldri merket noen ting av Subutex`en i det hele tatt. Ingen ruseffekt= ikke rusa!

Men jeg kan ta feil. Det kan hende du har vært i LAR. Men da har du ikke brukt medikamentene som du skal.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Jeg har ikke vært i LAR og jeg er utrolig glad for at jeg nektet å ta imot Subutex av legene. Det er fullt mulig å ha et godt liv som tidligere opiatavhengig uten å bruke medisiner. Den fremstillingen om at opiatavhengighet er er en sykdom på linje med diabetes er jeg totalt uenig i. Jeg har observert venner som har gått av LAR-medisin og sett den blomstringen som skjer når man er uten medisiner. LAR-medisin er vel og bra i en fase når livet er ustabilt, men jeg synes det bør være en nedtrappingsplan og et mål om total rusfrihet.
Man kan ha ett godt liv uten LAR, men det er også fullt mulig å ha ett godt liv i LAR også. I dette tilfelle, så hadde jo vedkommende vært innom LAR, og hvis det er lettere for han å se for seg en clean hverdag med LAR medikamenter, så er det en veldig god plan. Mennesker er forskjellige, og har forskjellige behov. Noen behøver LAR, noen behøver ikke. Noen mestrer det bra, andre ikke. Det er bare så leit at de som velger LAR, får alltid en del stygge "blikk" på seg. Det er ingen skam i det hele tatt å være i LAR. Den sammenligningen med Diabetes, er det ikke jeg som har funnet på. Dette er en måte som både forskere på opiatavhengighet og behandlere gjerne bruker for å kunne forklare åssen LAR medikamenter fungerer for en opiatavhengig. Jeg syns ikke den sammenligningen er dårlig i det hele tatt. Mange får jo kronisk opiatavhengighet der nervebanene i hjerner endrer "spor"/"retning", og da er substitusjonsmedikamenter en god løsning.

Jeg har prøvd mange forskjellige måter å bli rein på jeg. Både cold turkey og lar. I LAR, så har jeg IKKE hatt en eneste sprekk i det hele tatt.

Dette er ett valgt brukeren selv må ta. Men det som er sikkert, er at det stigmaet som LAR har, er bare tøv. Det er ikke flaut å få behandling. Og man blir sett på som nykter hvis man har rene prøver. LAR medisiner er langt fra noe "mirakel" medisiner, men i kombinasjon med motivasjon,viljestykre og annen oppfølging, så kan dette være suksessfylt for noen.

Og hvis man hadde blitt rusa med LAR medikamenter, så hadde man IKKE kunnet kjøre bil osv. Når man blir stabilisert, så har man IKKE noe ruseffekt i det hele tatt.
Vet ikke hvor aktuell denne behandlingen er i Norge, men så et dokumentarprogram om enkelte heroinavhengige som har hatt stor suksess med et stoff som heter Ibogaine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ibogaine

Dokumentaren heter Vice. Du kan se den her.

http://youtu.be/mkkMhKEfOqw?t=15m20s
Ja, det har jeg hørt og lest om.. Det hadde vært interessant det, og er ikke så fryktelig dyrt heller for opphold på ett godkjent Iboga sted. Mange får ett helt nytt liv etter Iboga, mens andre fortsetter som før. Etter det jeg vet, så er det ikke noe dem bruker i praksis i Norge for behandling. Det som er vanlig, er å bestille seg ett opphold på et godkjent behandlingsted for Ibogaine i utlandet. For eksempel i Amsterdam.

Jeg har ikke prøvd Iboga, så kan ikke uttale meg så mye om det utenom det jeg har lest/hørt fra andre. Men hvis vedkommende kunne tenkt seg å prøve det, så er det også ett ganske godt alternativ!=)
Sist endret av Lateralus; 24. mars 2014 kl. 17:35.
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Da lurer jeg på åssen bok du har. Subutex gjør ikke en person rusa når man får det hver dag. Jeg får absolutt INGEN ruseffekt i det hele tatt. Det er det som er poenget med LAR. Bruker man det slik som foreskrevet, så får man absolutt ingen effekt i det hele tatt. Når staten og helsenorge anser meg som rusfri og rein, så er det godt nok for meg. Jeg kan kjøre bil , og fungere på lik linje som alle andre mennesker.

Det er så typisk at folk som ikke har vært i LAR,skal ha så mye meninger om det uten å oppleve det selv. Hvis noen blir rusa av LAR medisiner, så er det folk som ikke er tilvendt dem, eller at dem misbruker dem. Før man går inn i LAR, så får man veldig god info, og at for mange av oss, så kan dette være en livslangt medikament. At LAR vi ha folk så lenge som mulig i LAR er på grunn av at LAR redder liv. Jo lengre tid i LAR, jo mindre er sjansen for overdoser. Jeg har aldri merket noen ting av Subutex`en i det hele tatt. Ingen ruseffekt= ikke rusa!

Men jeg kan ta feil. Det kan hende du har vært i LAR. Men da har du ikke brukt medikamentene som du skal.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull.

Det "oppleves" gjerne ingen betydelig ruseffekt. Men det gjør den heller ikke for folk som har knasket benzoer i noen år, det tilsier overhodet ikke at personen kan definere seg som nykter. I tillegg medfører halveringstiden at ruseffekten er tilstedeværende 100% av tiden, noe som ytterligere hemmer følelsen av å være ruset.

Om ikke det var åpenbart nok fra før kan det nevnes at dosene mange får er helt hinnsides hva som er nødvendig for å hemme abstinenser.

Hvorfor vil folk gå på subutex i årevis dersom faktum er at ruseffekten ikke er tilstedeværende?

Sitat av Lateralus Vis innlegg
Man kan ha ett godt liv uten LAR, men det er også fullt mulig å ha ett godt liv i LAR også. I dette tilfelle, så hadde jo vedkommende vært innom LAR, og hvis det er lettere for han å se for seg en clean hverdag med LAR medikamenter, så er det en veldig god plan. Mennesker er forskjellige, og har forskjellige behov. Noen behøver LAR, noen behøver ikke. Noen mestrer det bra, andre ikke. Det er bare så leit at de som velger LAR, får alltid en del stygge "blikk" på seg. Det er ingen skam i det hele tatt å være i LAR. Den sammenligningen med Diabetes, er det ikke jeg som har funnet på. Dette er en måte som både forskere på opiatavhengighet og behandlere gjerne bruker for å kunne forklare åssen LAR medikamenter fungerer for en opiatavhengig. Jeg syns ikke den sammenligningen er dårlig i det hele tatt. Mange får jo kronisk opiatavhengighet der nervebanene i hjerner endrer "spor"/"retning", og da er substitusjonsmedikamenter en god løsning.

Jeg har prøvd mange forskjellige måter å bli rein på jeg. Både cold turkey og lar. I LAR, så har jeg IKKE hatt en eneste sprekk i det hele tatt.

Dette er ett valgt brukeren selv må ta. Men det som er sikkert, er at det stigmaet som LAR har, er bare tøv. Det er ikke flaut å få behandling. Og man blir sett på som nykter hvis man har rene prøver. LAR medisiner er langt fra noe "mirakel" medisiner, men i kombinasjon med motivasjon,viljestykre og annen oppfølging, så kan dette være suksessfylt for noen.

Og hvis man hadde blitt rusa med LAR medikamenter, så hadde man IKKE kunnet kjøre bil osv. Når man blir stabilisert, så har man IKKE noe ruseffekt i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt diabetes hadde jeg virkelig ikke klart å holde meg saklig nå.

Å være narkoman er et valg og å gå i LAR er et valg. Det er ikke et valg folk tar frivillig i seg selv, det er en indirekte konsekvens av gjennomgående dårlige valg over lengre tid.

Diabetes kan til en viss grad tilskrives livsstil, men for mange er det en konsekvens av uheldige tall i genlotteriet - en sykdom som ville rammet dem uansett og som offeret ikke har mulighet til å stanse. Hvordan kan det være sammenlignbart?? Hvordan kan det være sammenlignbart å tilfeldigvis bli syk - for så å aldri kunne bli frisk og det å daglig oppsøke narkotika, innta det og alltid kunne bli "frisk" fort dersom viljen er der??

I tillegg så må du slutte å fremstille LAR som et valg folk må respektere. Jeg har like lite mulighet til å respektere det enorme skattesluket narkiser faktisk er som jeg har for å respektere operasjoner til hundretusenvis for å stramme opp huden til feite folk som har gått ned i vekt på grunn av enda flere hundre tusen skattekroner brukt på å stramme overflødig hud.
Sist endret av Tøffetom; 24. mars 2014 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så man kan bare sammenligne benzoer mot subutex? Det kan man ikke.

Måten som jeg framstillet sammenligningen med diabetes og LAR på, er med måten man tar det på. IKKE åssen man får diabetes eller blir "narkis". Jeg henger ikke ut noen i forskjellige sammfunnslag, men det finnes jo også de som mener at en god del som får diabetes er selvforskyldt også?! Skal de slutte å få insulin da eller? Og det er ikke jeg som har funnet på den sammenligningen, men lånte den av profesjonelle som har valgt å bruke den for å forklare hvorfor en gruppe mennesker kan ha behov for disse medikamentene.

Tenk over at det ikke ALLE i LAR er "narkiser" da. Jeg har absolutt INGEN dårlig sammvittighet for at staten betaler for LAR. Jeg betaler skatten min med glede som jeg alltid har gjort.

Jeg prøvde bare å komme med REALISTISKE forslag til trådstarter her jeg. Og bidra med den lille hjelpen jeg kunne. Ikke å diskutere alt annet.

Når både leger og andre i systemet anser meg som rein, så er det godt nok for meg. Jeg VET at jeg ikke er rusa. Grunnen til at jeg tar Subutex, er fordi at jeg skal føle meg "normal". Om jeg hadde tatt placebo hver dag, så hadde jeg ikke merket forskjell etter inntak. MEN jeg hadde merket det hvis jeg IKKE hadde tatt dem. Det gjør meg ikke til "narkis" eller rusmisbruker eller rusa. Man opplever kun stabilitet. Dette er håpløst å forklare til de som ikke vet hva LAR er selv. Ihvertfall høpløst å forklare for de som har bestemt at jeg er "rusa". Det sier seg selv at man ikke hadde fått kjørt bil, anleggsmaskiner osv hvis man hadde vært rusa. Ihvertfall IKKE i disse tider, der legene har blitt veldig strenge med tanke på førerkort og reseptbelagte midler.

Tror virkelig folk at LAR er så ansvarsløse at de bare deler ut i hytt og pine, og lar folk være rusa?

For meg så reddet LAR ett liv. Det var det jeg prøvde å formidle til strådstarter. Ett håp i mørket. Så hvorfor se ned på de mulighetene som vedkommende eventuellt har? Hvorfor poste i ett rusforum der ei jente spør om hjelp hvis du er så i mot "narkiser"? Det hjelper jo henne ikke i det hele tatt!
Sist endret av Lateralus; 24. mars 2014 kl. 23:10.
Bare for å avklare det med diabetes: Det finnes type 1, som du får helt tilfeldig og ikke er pga. at du er feit eller spiser usunt, og type 2 som du får pga. dårlig kosthold. Type 2 kan man bli kvitt ved å endre kosthold og bevege seg – ofte med hjelp av medisiner i starten.

Så ja, de med «selvforskyldt diabetes», som du kaller det, skal ikke måtte ta insulin resten av livet. Med type 1 vil du være avhengig av å få insulin for resten av livet. Gjelder virkelig det samme for metadon og subutex?
For å presisere; jeg har ikke kallt noen for " selvforskyldt" når det kommer til diabetes, men at noen kan kalle det for "selvforskyldt".

Uansett, så var den sammenligningen med diabetes kun brukt for å forklare litt sammenhengen med hvorfor en Opiatavhengig KAN ha nytte av Subutex/Metadon. Det er ABSOLUTT IKKE slik at en diabetiker og en LAR pasient er det samme.

Og ja, tartaruga. Det er nok en del pasienter som vil være "avhengig" av subutex eller metadon resten av livet. Her er det selvfølgelig en god del faktorer som spiller inn, slik som : Hvilket opiat man har misbrukt, hvor lenge man har misbrukt og åssen man har misbrukt. Andre ting kan være somatiske eller psykiske lidelser pasienten har i tillegg.

Det er også en del smertepasienter som er i LAR. Det er f.eks ganske vanlig i USA, at Metadon blir gitt under smertebehandling (pain management) der andre opiater ikke er så effektive. Disse pasientene må nok belage seg på å ta dem resten av sitt liv. Eller at de står på en konstant opiatrotasjon.

Realiten for mange "Langtidsopiatavhengige" der f.eks Herion og andre sterke opiater er brukt/misbrukt, er at behandling KAN bli livslang. Men det finnes ingen klar fasit her. Folk er forskjellige. Noen har veldig stor nytte av det, mens andre ikke har det.

For å forenkle situasjon, så kan det forklares slik: langtidsopiatavhengiget kan medføre at nervebanene i hjernen endrer retning. Dette kan oppleves slik at man aldri føler seg normal etter at man har sluttet. Når man tar Subutex/Metadon, så får man tilbake stabiliteten i hjernen, og da vil man føle seg stabil/normal.

Det er vanskelig for meg å forklare på en annen måte, ihvertfall til folk som selv ikke har kjent på opiatavhengighet selv. Det er derfor noen bruker diabetessammenligningen for å kunne forklare dette på en svært forenklet måte.

For noen passer LAR perfekt, for andre ikke. Det er bare så trist å se at de som har mest imot LAR, ikke har vært der selv. Og nå tenker ikke jeg på folk her inne, men generelt. Jeg hadde også hørt mye "skremselpropaganda" før jeg begynte i LAR. Og det var litt med frykt da jeg gikk inn der. MEN jeg ble utrolig positivt overrasket.
Jeg kjenner flere som har ett helt normalt liv i LAR, fått tilbake jobb,foreldrerett/mer ansvar for barna, god økonomi, god helse osv..
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Så man kan bare sammenligne benzoer mot subutex? Det kan man ikke.

Måten som jeg framstillet sammenligningen med diabetes og LAR på, er med måten man tar det på. IKKE åssen man får diabetes eller blir "narkis". Jeg henger ikke ut noen i forskjellige sammfunnslag, men det finnes jo også de som mener at en god del som får diabetes er selvforskyldt også?! Skal de slutte å få insulin da eller? Og det er ikke jeg som har funnet på den sammenligningen, men lånte den av profesjonelle som har valgt å bruke den for å forklare hvorfor en gruppe mennesker kan ha behov for disse medikamentene.
Vis hele sitatet...
Du glemmer en vesentlig detalj:

Om diabetikeren ikke får insulin dør vedkommende.

Om heroinisten ikke får subutex blir han syk i en uke før han etterhvert kan returnere til samfunnet.

Hvordan kan noen med et snev av skam hevde at dette er analogt??

Sitat av Lateralus Vis innlegg

Når både leger og andre i systemet anser meg som rein, så er det godt nok for meg. Jeg VET at jeg ikke er rusa. Grunnen til at jeg tar Subutex, er fordi at jeg skal føle meg "normal". Om jeg hadde tatt placebo hver dag, så hadde jeg ikke merket forskjell etter inntak. MEN jeg hadde merket det hvis jeg IKKE hadde tatt dem. Det gjør meg ikke til "narkis" eller rusmisbruker eller rusa. Man opplever kun stabilitet. Dette er håpløst å forklare til de som ikke vet hva LAR er selv. Ihvertfall høpløst å forklare for de som har bestemt at jeg er "rusa". Det sier seg selv at man ikke hadde fått kjørt bil, anleggsmaskiner osv hvis man hadde vært rusa. Ihvertfall IKKE i disse tider, der legene har blitt veldig strenge med tanke på førerkort og reseptbelagte midler.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Så du er i følge legen din rehabilitert du?

Sitat av Lateralus Vis innlegg
Tror virkelig folk at LAR er så ansvarsløse at de bare deler ut i hytt og pine, og lar folk være rusa?
Vis hele sitatet...
Dette har folk sagt i alle år - historien begynner vel å tale en ganske klar tale på dette punktet? Benzoer, opiater, SSRI'er, stimulanter - narkotika skrives ut over en lav sko. Det eneste som virkelig har fått seg et slag for baugen er benzoer - og det er fortsatt svært sprikende standpunkter legene imellom.

Syntes det er helt håpløst at folk lar leger legitimere missbruk.

Sitat av Lateralus Vis innlegg
For meg så reddet LAR ett liv. Det var det jeg prøvde å formidle til strådstarter. Ett håp i mørket. Så hvorfor se ned på de mulighetene som vedkommende eventuellt har? Hvorfor poste i ett rusforum der ei jente spør om hjelp hvis du er så i mot "narkiser"? Det hjelper jo henne ikke i det hele tatt!
Vis hele sitatet...
LAR er selvsagt en livredning for mange og så absolutt et bedre alternativ enn å ha "ordinære" narkomane i samfunnet. Det har jeg aldri vært uenig i.

Sitat av Lateralus Vis innlegg
Så man kan bare sammenligne benzoer mot subutex? Det kan man ikke.
Vis hele sitatet...

Hvorfor er ikke benzo-analogien gyldig? Hva er vesenforskjellen mellom opiater og benzoer i dette øyemed?


Sitat av Lateralus Vis innlegg

Jeg prøvde bare å komme med REALISTISKE forslag til trådstarter her jeg. Og bidra med den lille hjelpen jeg kunne. Ikke å diskutere alt annet.
Vis hele sitatet...

Du forhelliger LAR som om det var en helt totalt uproblematisk greie - får nærmest inntrykk av at du likestiller subutexbehandling med rehabilitering. Subutex er et opiat som fungerer på de samme reseptorene som heroin. Derfor går man rundt superstein med knøttsmå pupiller om dosen er høy nok - opiat-naiv eller ikke.

Det som kan nevnes er at opiater, gitt lav-moderat dose, har overraskende liten innvirkning på kognitive og motoriske evner. Gitt en stabil dosering er det neppe noe substans som er mindre ødeleggende å være avhengig av enn opiater, både med tanke på helse over tid og evne til å fungere i hverdagen.

Jeg vil si det er langt mer destruktivt at noen forer trådstarter med et glorifisert bilde av LAR enn det er å være kritisk til det. Jeg diskuterer ikke "alt mulig annet", jeg er uenig i påstandene dine som er direkte relatert til TS' problemstilling.

Sitat av Lateralus Vis innlegg
Realiten for mange "Langtidsopiatavhengige" der f.eks Herion og andre sterke opiater er brukt/misbrukt, er at behandling KAN bli livslang. Men det finnes ingen klar fasit her.
Vis hele sitatet...
Behandling KAN bli livslang dersom "pasienten" ikke er i stand til å holde seg nøktern. Mangel på vilje og gjennomføringsevne er den eneste grunnen til at andre enn dem med kroniske smerter skal gå på opiater uten å avslutte det innen noen måneder.
Sist endret av Tøffetom; 25. mars 2014 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Subutex funger IKKE på samme måte som Heroin nei.. Buprenorfin er en partiell agonist. IKKE full agonister som Heroin, Morfin,Metadon osv. Buprenorfin har ett "tak". Etter cirka 12-16 mg, så får man ingen virking. Det funger ikke bedre jo mer man tar. Det fungerer bedre desto mindre man tar. Less is more. Så en som står på høydose Subutex, er like normal som andre nyktre folk. Det er ingen av dem som "går rundt superstein med knøttsmå pupiller om dosen er høy nok".

Noe mer enn det gidder jeg ikke å diskutere, for i ditt motargument, så beviser du at din kunnskap om Subutex/buprenorfin er veldig dårlig. Og når du ikke vet forskjell på Heroin og Subutex, så er det helt dødfødt å diskutere ting du åpenbart ikke har peiling på.¨

Og skjønner ikke hva som er vitsen i å henge seg så opp i diabetes-setninga!
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Subutex funger IKKE på samme måte som Heroin nei.. Buprenorfin er en partiell agonist. IKKE full agonister som Heroin, Morfin,Metadon osv. Buprenorfin har ett "tak". Etter cirka 12-16 mg, så får man ingen virking. Det funger ikke bedre jo mer man tar. Det fungerer bedre desto mindre man tar. Less is more. Så en som står på høydose Subutex, er like normal som andre nyktre folk. Det er ingen av dem som "går rundt superstein med knøttsmå pupiller om dosen er høy nok".

Noe mer enn det gidder jeg ikke å diskutere, for i ditt motargument, så beviser du at din kunnskap om Subutex/buprenorfin er veldig dårlig. Og når du ikke vet forskjell på Heroin og Subutex, så er det helt dødfødt å diskutere ting du åpenbart ikke har peiling på.¨

Og skjønner ikke hva som er vitsen i å henge seg så opp i diabetes-setninga!
Vis hele sitatet...
Haha, du henger deg opp i påstanden min om at subutex fungerer på de samme reseptorene som heroin og konkluderer med at jeg har for lavt kunnskapsnivå til at du gidder å svare på noen av argumentene??

Du missforstår forøvrig, det er ikke slik at jeg mener en kan gå rundt "stein med knøttsmå pupiller" i ukesvis gitt høy nok dose. Det som derimot er tilfellet er at ved høy nok dose vil en få mye de samme symptomene som en får av å være ruset på heroin, stein, små pupiller, forstoppet, goodfeeling etc. Opprettholdt dose vil effekten avta etterhvert som toleranse utvikles.

Dette taket - har du noe dokumentasjon på det? Eller er det noe legen din har overtalt deg til å tro så du ikke finner på å tømme hele brettet på dag en?

Det er jo påfallende å høre deg si det - siden mange får utskrevet døgndoser på 32 mg. I tillegg tilsier jo halveringstiden at 16 mg dagen er laaaangt mer enn 16 mg i reell dose om en overfører blodplasmakonsentrasjonen til engangs-administrering.

Kan forøvrig nevne at jeg har vært ruset på heroin og subutex mer eller mindre kontinuerlig hele siste året. Jeg er akkurat blitt rusfri, og tro meg, det er ingenting som å være heroinfri på subutex.
Sist endret av Tøffetom; 27. mars 2014 kl. 07:13.
Ja, jeg har dokumentasjon. Det finnes MASSE av det.

Link 1 http://www.naabt.org/faq_answers.cfm?ID=2
Link 2 http://www.medhelp.org/tags/health_p...utex?hp_id=574

Link 3 http://www.suboxonetalkzone.com/how-...ats-addiction/

"Eller er det noe legen din har overtalt deg til å tro så du ikke finner på å tømme hele brettet på dag en? " NEI!. Hva tror du egentlig om andre mennesker? Og hvor naiv går det ann bli? Tror du at LAR = gratis dop? Da tar du så veldig feil.

Hvis man skal diskutere LAR, og substitusjonsmedikamenter, så BØR man vite åssen medikamentene fungerer. Det er greit for meg diskutere det, med gjerne les deg opp litt mer på Buprenorfin og Substitusjonsbehandling.

Og ja, klart jeg henger meg opp i påstanden din at Subutex = Herion. For det er akkurat dette mange tror, og setter oss som har valgt LAR i ett dårlig lys. Det skaper ett stigma som gjør at folk tror vi er rusa på staten gratis.

Det er helt greit for meg at du takket selv nei til Subutex,eller hva du gjorde. Men ikke sett de som har valgt LAR i dårlig lys siden det ikke var noe for deg. Faen, det må da være bedre å oppmuntre folk til LAR, istedet for at dem risikerer å dø av overdoser? LAR tar jo ikke inn hvem som helst heller.

Hvis du leser deg opp på Buprenorfin, og ser på påstandene mine, så vil du finne ut at det stemmer stort sett veldig bra. Dette her blir som at jeg skal diskutere f. eks PC utstyr eller noe jeg IKKE har kunnskap om.

Hvis du hadde vært i LAR, eller vet åssen medikamentene fungerer, så kunne vi ha hatt en diskusjon om forskjellige synspunkter. Men poenget blir jo litt borte med påstandene dine.

Og nei, man får ikke heroinfølelsen av høydose buprenorfin. Man kan oppleve en ruseffekt hvis man ikke har eller har lav opiattoleranse. ERGO, så vil det si at de som får ruseffekt av buprenorfin, er de som IKKE får det legalt.

Når jeg sier at jeg ikke får NOEN SOM HELT rusfølelse i det hele tatt, så tror du jo ikke på meg. Da får du bare høre med andre folk som får høydose med Subutex da, og spørre hva dem mener. Eller, så kan du jo se på blueligth.org / eller drug-forum eller det egne subuxone/buprenorfin forumet, og se hva andre pasienter sier.

Det er greit at folk skal ha en mening om ting, og det må man regne med ihvertfall på internett. Men skal man ha en mening om noe, så bør det ligge litt dybde i det. Ikke bare tror at helsenorge deler ut gratis dop til de som vil ha, og tro at vi valser rundt i opiatrus! For det virker som at du tror at det er tilfelle.

Ha respekt for at andre folk kanskje har andre synspunkter enn deg. Jeg har vært i LAR, og opplevd det selv. har også flere kompiser som også er det. Da tenkte jeg skulle dele erfaringen min med TS. Og så kommer du å skal si at det jeg skriver er bare tull?!? Du har jo ikke engang vært i LAR! Du har IKKE peiling på hva det vil si å være i LAR, så lenge du ikke har vært der. Du kjenner sikkert noen som er i lar eller noe, men alikevel så VET du ikke åssen det er. Da er det veldig dumt å påstå helt noe annet enn det virkeligheten er.

Da får vi håpe jeg holdt meg saklig nok.=)
Sist endret av Lateralus; 27. mars 2014 kl. 11:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Ja, jeg har dokumentasjon. Det finnes MASSE av det.

Link 1 http://www.naabt.org/faq_answers.cfm?ID=2
Link 2 http://www.medhelp.org/tags/health_p...utex?hp_id=574

Link 3 http://www.suboxonetalkzone.com/how-...ats-addiction/

"Eller er det noe legen din har overtalt deg til å tro så du ikke finner på å tømme hele brettet på dag en? " NEI!. Hva tror du egentlig om andre mennesker? Og hvor naiv går det ann bli? Tror du at LAR = gratis dop? Da tar du så veldig feil.

Hvis man skal diskutere LAR, og substitusjonsmedikamenter, så BØR man vite åssen medikamentene fungerer. Det er greit for meg diskutere det, med gjerne les deg opp litt mer på Buprenorfin og Substitusjonsbehandling.

Og ja, klart jeg henger meg opp i påstanden din at Subutex = Herion. For det er akkurat dette mange tror, og setter oss som har valgt LAR i ett dårlig lys. Det skaper ett stigma som gjør at folk tror vi er rusa på staten gratis.

Det er helt greit for meg at du takket selv nei til Subutex,eller hva du gjorde. Men ikke sett de som har valgt LAR i dårlig lys siden det ikke var noe for deg. Faen, det må da være bedre å oppmuntre folk til LAR, istedet for at dem risikerer å dø av overdoser? LAR tar jo ikke inn hvem som helst heller.

Hvis du leser deg opp på Buprenorfin, og ser på påstandene mine, så vil du finne ut at det stemmer stort sett veldig bra. Dette her blir som at jeg skal diskutere f. eks PC utstyr eller noe jeg IKKE har kunnskap om.

Hvis du hadde vært i LAR, eller vet åssen medikamentene fungerer, så kunne vi ha hatt en diskusjon om forskjellige synspunkter. Men poenget blir jo litt borte med påstandene dine.

Og nei, man får ikke heroinfølelsen av høydose buprenorfin. Man kan oppleve en ruseffekt hvis man ikke har eller har lav opiattoleranse. ERGO, så vil det si at de som får ruseffekt av buprenorfin, er de som IKKE får det legalt.

Når jeg sier at jeg ikke får NOEN SOM HELT rusfølelse i det hele tatt, så tror du jo ikke på meg. Da får du bare høre med andre folk som får høydose med Subutex da, og spørre hva dem mener. Eller, så kan du jo se på blueligth.org / eller drug-forum eller det egne subuxone/buprenorfin forumet, og se hva andre pasienter sier.

Det er greit at folk skal ha en mening om ting, og det må man regne med ihvertfall på internett. Men skal man ha en mening om noe, så bør det ligge litt dybde i det. Ikke bare tror at helsenorge deler ut gratis dop til de som vil ha, og tro at vi valser rundt i opiatrus! For det virker som at du tror at det er tilfelle.

Ha respekt for at andre folk kanskje har andre synspunkter enn deg. Jeg har vært i LAR, og opplevd det selv. har også flere kompiser som også er det. Da tenkte jeg skulle dele erfaringen min med TS. Og så kommer du å skal si at det jeg skriver er bare tull?!? Du har jo ikke engang vært i LAR! Du har IKKE peiling på hva det vil si å være i LAR, så lenge du ikke har vært der. Du kjenner sikkert noen som er i lar eller noe, men alikevel så VET du ikke åssen det er. Da er det veldig dumt å påstå helt noe annet enn det virkeligheten er.

Da får vi håpe jeg holdt meg saklig nok.=)
Vis hele sitatet...
Ja det gjorde du. Jeg skal roe meg ned siden jeg åpenbart tok feil vedrørende "ceiling effect" - dog jeg må få påpeke at taket ifølge dine egne linker er på rundt det dobbelte av hva du hevdet. Dette er selvfølgelig flisespikkeri, men det var på bakgrunn av nettopp 32 mg doseringer jeg så bastant avviste din påstand.

Utover dette tror jeg ikke vi kommer til å bli stort mer enig. Jeg mener likefullt at en som går på LAR ikke våkner opp med samme følelse som en som er ren, på samme måte som at jeg som heroinavhengig kunne - til en viss grad - oppleve rusfølelse av subutex. Er det en betingelse for rus at en føler seg ruset? En alkoholiker føler seg ikke full med 0,5 i promille, er han nøktern da? Dette blir selvsagt subjektive påstander og definisjonsspørsmål, noe som både er ganske håpløst å diskutere og på siden av tråden.

Til slutt vil jeg understreke at jeg ikke er imot LAR. Jeg er delvis imot vedvarende LAR, men mest av alt er jeg imot den utelukkende positive tilnærmingen mange har til det. Det er bedre enn å være narkoman.
Du tar feil igjen. 32 mg er IKKE ceiling effekten. I følge forskning, så ligger ceiling effekten ca 12-16 mg. 32mg er vanligvis "maksdosen" man kan få. Men reseptorene i hjernen klarer IKKE å ta opp mer en ca 16mg i snitt. Da er reseptorene fulle. Grunnen til at noen tar mer enn 12-16 er at man øker "halveringstiden". Halveringstid er ikke helt riktig ord å bruke. Lett forklart: Brukeren vil oppleve at medisiner "holder" til neste dose. At man ikke blir abstitent. Kall det gjerne for "påfyll for reseptorene". 16 mg er helt vanlig som høydose. 16 mg er den "magiske" grensa for full blokkering. Det er en grunn for at majoriteten av de som bruker subutex/subuxone ligger på 16 mg. Noen trenger mindre, og noen trenger mer. Jeg sto jo selv på 20mg. I Statene, så er det vanlig at man står på lavdose. Det er alt ifra 2 mg til 16mg. Men der er det mange som ligger på 8-12 mg.

Poenget med Buprenorfin er jo at man skal få en blokkeringseffekt. Etter opptrappingen på medikamentet er ferdig, så får man 0 rusfølelse. Man KAN få det ved opptrapping hvis man har vært nykter en stund.

Man gir LAR pasienter buprenorfin på grunn av:
Blokkeringseffekt. De aller fleste opiater fungerer IKKE mens man har buprenorfin i blodet. Det skal usaklig mye mengder til for å få noe effekt. Det vil koste en god del tusenlapper i heroin. Helt bortkastet.

Stabilitet. Føle seg "normal". Den kjemiske balansen i hjernen "retter seg opp". Har man brukt masse opiater på dagsbasis i mange år, så kan man få "Kronisk opiatavhengighet" som vil NESTEN si at man vil føle seg dårlig i ekstrem lang tid, siden kroppen ikke får store mengder opiater som den er vant daglig over flere år. Siden det er litt flisespikkeri her, så vil jeg selv tilføye at jeg tror det ikke er noe som heter "kronisk opiatavhengighet". Jeg husker ikke ordet fagfolkene bruker, men det var ment som ett eksempel for å forklare situasjonen.

Metadon har også en "blokkerings" effekt, men absolutt IKKE i nærheten av Buprenorfin. På Metadon, så ligger det på ca 80-120 mg. Men blokkeringseffekten her er helt noe annet enn i forhold til Buprenorfin.

I disse dager, så har jeg selv konvertert fra Subutex til Metadon av ulike årsaker. Kort fortalt, så tror både jeg og LAR,leger osv at jeg vil nyttiggjøre meg mer av Metadon enn med Subutex. Metadon er jo en full agonist og har en "dempende" effekt.

Jeg har ikke en HELT utelukkende positiv holdning til LAR. Men jeg har ett veldig nøkternt forhold til det. Jeg mener at hvis man er sprøytenarkoman, og vil komme seg ut, men ved gjentatte ganger ikke klarer det selv, så er LAR ett meget godt alternativ. I en sånn situasjon, så redder LAR liv.

Det finnes jo også noen som ikke burde ha vært i LAR også. Det er de som gjerne IKKE har hatt noe særlig avhengighet, men som "utnytter/jukser" systemet for å få tilgang til det. Gudskjelov, så blir de aller fleste raskt gjennomskuet.

Jeg mener også at man MÅ ha prøvd annen type behandling uten medikamenter før man tenker LAR. Hvis den behandling ved gjentatte ganger har mislyktes, og avhengigheten bare vokser seg større, og at man har en høy risiko for overdose, så bør LAR vurderes pga skadereduksjon.

Så jeg mener selv at jeg har en god og sunn holdning til LAR. Nå mener jeg ikke deg Tøffetom, men det er mange som ser ned på LAR brukere. Dette syns jeg er trist. Det som er typisk for disse personene er at de ikke har noe peiling i det hele tatt om opiatavhengighet eller LAR eller Substitusjonsbehandling. Dette er folk som "ikke skjønner problemet", siden de aldri har vært i samme situasjon. Men hadde de endt opp i samme situasjon, så tror jeg de aller fleste hadde endret mening ganske kjapt.

Det er selvfølgelig helt i orden for meg at folk er negative til LAR, men da bør dem ha opplevd egen erfaring med åssen LAR og Subtitusjonsbehandling selv og ikke igjennom venner eller pårørende. For det blir bare synsing.
Ved at jeg er nøkternt positiv til LAR, så fjerner jeg i det minste for meg selv det "stigmaet" som LAR gjerne har. Jeg er en ressurssterk person som legger igjen en god del penger i statskassa, tar høyskole utdanning, tjener egne penger og er selvstendig. Da makter jeg bare ikke at folk skal se ned på meg BARE fordi jeg er i LAR. Den var IKKE rettet til deg Tøffetom. Men der har du litt av forklaringa hvorfor jeg er stort sett positiv til LAR.

Det er uansett viktig at det er strenge restriksjoner for å komme inn i LAR selvfølgelig.

Man kan IKKE kjøre bil med 0.5 i promille. Men man kan kjøre bil både på både subutex og metadon 6 mnd etter opptrapping. Ved subutex, Selvfølgelig har man høy buprenorfin konsentrasjon i blodet, men siden Buprenorfin er bla partiell agonist, så får man ingen rusfølelse i det hele tatt. Absolutt ingenting.

Men når det kommer til Metadon, så kan jeg være delvis enig i noen av dine påstander. Man kan få ett lite "boost" av metadon etter hvert inntak som varer i noen timer.

Og før noen andre spør: NEI, jeg har ikke byttet til Metadon fordi jeg vil bli rusa
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Du tar feil igjen. 32 mg er IKKE ceiling effekten. I følge forskning, så ligger ceiling effekten ca 12-16 mg. 32mg er vanligvis "maksdosen" man kan få. Men reseptorene i hjernen klarer IKKE å ta opp mer en ca 16mg i snitt. Da er reseptorene fulle.

Vis hele sitatet...
Ja, jeg tok visst feil igjen. Denne tak-diskusjonen begynner å bli pinlig. Skal holde meg unna å påstå noe, men her er ihvertfall noen som argumenterer for at taket er langt lavere enn hva du hevder også:

http://www.suboxforum.com/dosage-lev...cts-t1738.html

Om det som påstås der er tilfellet stiller jeg meg veldig spørrende til hva høydose-behandling egentlig er godt for. Jeg skjønner at suget kommer med en gang blodplasmakonsentrasjonen faller under taket, men det burde virkelig ikke være grunn til å ta 32 mg om dagen. Uansett om taket er 4, 8 eller 16 for den saks skyld vil den lange halveringstiden til subutex gjøre 32mg til en overflødig dose.

Har du noen konkret forskning å anbefale på tak-effekten?

Sitat av Lateralus Vis innlegg
Det finnes jo også noen som ikke burde ha vært i LAR også. Det er de som gjerne IKKE har hatt noe særlig avhengighet, men som "utnytter/jukser" systemet for å få tilgang til det. Gudskjelov, så blir de aller fleste raskt gjennomskuet.

Jeg mener også at man MÅ ha prøvd annen type behandling uten medikamenter før man tenker LAR. Hvis den behandling ved gjentatte ganger har mislyktes, og avhengigheten bare vokser seg større, og at man har en høy risiko for overdose, så bør LAR vurderes pga skadereduksjon.

[.....]

Det er uansett viktig at det er strenge restriksjoner for å komme inn i LAR selvfølgelig.

Vis hele sitatet...
Hvis behandling gir 0 rusfølelse og ikke byr på noen komplikasjoner, slik jeg forstår det på deg, hvorfor er det da så viktig å sørge for at ingen "lurer" seg inn i LAR? Hadde det ikke vært likegreit med preventiv LAR, der folk i faresonen eksempelvis bare ble kjørt opp på sub først som sist?


Sitat av Lateralus Vis innlegg
Og før noen andre spør: NEI, jeg har ikke byttet til Metadon fordi jeg vil bli rusa
Vis hele sitatet...
..Da må jeg nesten spørre hva som var grunnen? Etter alt å dømme er vel subutex overlegent?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Lateralus Vis innlegg
Du tar feil igjen.

(..)

Og før noen andre spør: NEI, jeg har ikke byttet til Metadon fordi jeg vil bli rusa
Vis hele sitatet...
Snakk om å leve i fornektelse. Å definere bruken av legemidler som gir alle mennesker en tung rus med mindre du har fått tilpasset doseringen gjennom LAR for å minimere ruseffekten i kategorien "nyktert liv" en grov overdrivelse av sin egen innsats og en fornedrelse av innsatsen til alle som har klart å bli nyktre medikamentfri.

Du kan komme trekkende med celing effekt, partiell agonist/antagonist og maks opptak til reseptorene til krampa tar deg.

Men kall en spade en spade..
Sist endret av BareMartin; 15. april 2014 kl. 22:42.
Ser noen komme med fjolsete ngelske sitater :Selvsagt skal du passe på kjæresten din, men ta vare på deg selv. Er han stoffavhengig trenger han medisinsk hjelp, og du trenger hjelp du også

Er det kun dophuer her ?
Sist endret av Qivitoq; 16. april 2014 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Masse erfaring, vært i Metadon behandling, og sluttet siden var lei, falt rett tilbake til Heroina og hekta meg igjen. Siden Rus-suget blir nesten ganget med 10 når man slutter på enten Metadon eller Subutex.

Men Du burde slappe av, han svarer nok ikke siden han sover, eller så vil han skjule det for deg, å komme med en teit ''Unskylding'' Imorgen. Men er nesten sikker på at ikke noe galt har skjedd, siden han har nok en høy tolleranse på stoffet..

Men med min erfaring er at hvis du skal få et fint liv med han, få han på subutex, ikke (metadon) og bli med på apoteket hver dag sånn at du ser han tar medisinen sin. Og mens tiden går vil han også glemme rus-trangen mere og mere. Men vi narkomane er veldig flinke til å lyve får å få det vi vil.. Ha det i bakhodet.

Når jeg gikk på Subutex forsvant ikke rus-suget mitt i det hele tatt, men man er mere seg ''Selv'' Enn man er på ''Metadon'' da Forsvinner Følses-livet, sexlysten, livsglede, masse bi-virkinger, osv..

Men det kommer også ann på hvordan man bruker det, og hvordan person man er.
Mista Rusuget av Metadon men kom andre følger, som jeg vil nesten si er værre.. Anbefaler ikke Metadon på det sterkeste.

Subuxone kan jo være en fordel også da, siden inneholder naloxen (motgifgt) til Heroin, og det vil ta lang tid før virkninga til heroina funker, etter stopp på subuxone. Men de fleste sier de blir dårlig av den, tror det er litt ''Plasebo''. Får og heller få subutex.

Pga de vil ikke ha naloxen, pluss at subuxona ikke kan injeseres, slik som subutex. Og Subutex tar det bare 1-3 døgn etter dose med subutex så fungerer Herion normalt, men på subuxone: Hørte om en som ikke hadde fått virkning av Heroin etter 2 uker sist inntak av ''subuxone'' Anbefaler det..
Sist endret av dutu87; 18. april 2014 kl. 02:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Syntes det er feil å ta alle under samme kam. Ja han ha vært narkoman i mangen år, men har dog holdt seg unne i 1,5 år. Men nå når denne medisinen han begynte med ikke funket, så måtte han slutte og måtte gjennom en ny runde med blodprøver på sykehuset og skifte medisin over til subutex.

Vi hadde en lang og fin samtale i helgen og fikk ut alt. Jeg vet jo risikoen KAN være der, at han ryker utpå igjen slik det var før, men det tror jeg ikke. Kall meg gjerne dum, men jeg har faktisk troen på han og på vårt forhold.
Han vil vel trolig ha flere sprekker i sitt liv, men det er faktisk noe jeg aksepterer. Men med forhåndsregler såklart. Tar han det flere ganger i uken/mnd, det kommer jeg ikke til å akseptere. Men tror ikke det vil skje.

Han er den snilleste jeg kjenner, har kun løget om heroinen nå, men heldigvis er ikke jeg så dum så det har vi snakket om og han er ærlig. Ellers lyger han aldri, går aldri bak ryggen min. Han får meg lykkelig og gjør meg trygg på meg selv og min selvtillit. Har aldri opplevd så bra kjemi med noen og alle vi treffer på sier vi er en perfekt match. Jeg koser meg med han og ser en framtid med han. Folk kan være skeptisk og si jeg må finne en annen; og det skjønner jeg at de sier! MEN: man kan faktisk ikke ta alle under samme kam.

Kanske du Kjell tror jeg har vært helt ute, men jeg har aldri rørt noe annet enn alkohol og røykt hasj et par ganger i mitt liv. Men jeg har dysleksi og skriver på iphonen min, så blir mye skrivefeil, samt jeg er ikke så veldig flink å formulere meg.



Min kjæreste har fast jobb, 100%. Og går på subutex. Ikke helt nyktern det, men det er hans medisin. Hvorfor skal ikke han få oppleve trygghet og kjærlighet, pga han gikk feile veier i fortiden sin? Slikke ser det så går det bare oppover. Men han har vært svak nå i en periode der han har måtte skifte medisin og da får stort sett alle en sprekk. Han har min fulle forståelse for det. Men han fortjener så absolutt å få oppleve forhold og kjærlighet som alle andre.
Vis hele sitatet...
Han er heldig som har deg i livet sitt, junkie eller ei! Håper for hans del at han vet og skjønner dette

Lykke til begge to!
Sitat av Qivitoq Vis innlegg
Ser noen komme med fjolsete ngelske sitater :Selvsagt skal du passe på kjæresten din, men ta vare på deg selv. Er han stoffavhengig trenger han medisinsk hjelp, og du trenger hjelp du også

Er det kun dophuer her ?
Vis hele sitatet...
Tror du seriøst det kun er gjennom medisinsk hjelp og ansvarsfraskrivelse at folk kan slutte med stoff?

Tenker meg at du enten ikke vet en dritt om emnet, eller at du er i LAR
Sitat av Qivitoq Vis innlegg
Ser noen komme med fjolsete ngelske sitater :Selvsagt skal du passe på kjæresten din, men ta vare på deg selv. Er han stoffavhengig trenger han medisinsk hjelp, og du trenger hjelp du også

Er det kun dophuer her ?
Vis hele sitatet...
Eneste fjolsete sitatet her vil jeg heller si kommer fra deg
Sikker på at ikke du er dophue.
Eller kanskje du ikke driver med sånn "narko"

Tar du narko har nemlig samfunnet bestemt at du skal være narkoman.

Å du må ikke tro at du skal få lov til å få hjelp, da propper vi bare deg full med mer medisin, til du en dag ligger å vrir deg i abstinenser, uten førekort, eller noen sosiale virkemidler til å bidra til noe positivt samfunnet.

Bortsett fra å kanskje selge suben benzoen eller metadoden din på gata til en random "gladgutt" med psykiske plager.
Er jo ikke farlig å ta sub, staten deler vel ikke ut narkotika?

Men nav deler ut jobber?
Sist endret av steinarr; 19. april 2014 kl. 23:00.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Eneste fjolsete sitatet her vil jeg heller si kommer fra deg
Sikker på at ikke du er dophue.
Eller kanskje du ikke driver med sånn "narko"

Tar du narko har nemlig samfunnet bestemt at du skal være narkoman.

Å du må ikke tro at du skal få lov til å få hjelp, da propper vi bare deg full med mer medisin, til du en dag ligger å vrir deg i abstinenser, uten førekort, eller noen sosiale virkemidler til å bidra til noe positivt samfunnet.

Bortsett fra å kanskje selge suben benzoen eller metadoden din på gata til en random "gladgutt" med psykiske plager.
Er jo ikke farlig å ta sub, staten deler vel ikke ut narkotika?

Men nav deler ut jobber?
Vis hele sitatet...



Snakker du av erfaring når det gjelder din negative holdning til Lar?
Kunn nyskjerrig på akk.det
Man trenger vel ikke akkurat være Lar pasient, ruskonsulent eller noe geni for å se hvor de værste stoffene kommer ifra å hvem som selger de.

Greit nok Lar kan hjelpe, men hvis det er en sånn suksess som dere sier hvorfor florerer det av sub på gaten da?
Hvorfor ser jeg folk med en langt mindre ruskarriere av meg si "skal du ha sub" "sub er fint å lande på" "heller sub en heroin" "suben kicker mer" e.t.c
Litt for uskyldig for å ha tilgang til så vanedannende medikamenter spør du meg.

Hvorfor skriver de ut metadon, eller gift som gamle travere liker å kalle det, til unge mennesker med hele livet foran seg?

Skaper ikke dette flere junkier?

Enten får dere puter under armene deres eller så fyller de dere med ny avhengighet.

Det burde utelukkende blitt brukt til å behandle abstinenser, for å forhindre at det spres på gaten, eller kommer i hendene til hypokondere.

Greit noen trenger medisin, men det betyr ikke at dere skal dulles med å "her ta 10 subutex og kos deg med de hjemme i stua"

Tull dere bør fått suben deres å arbeidspraksis, klarer dere å fly rundt som noen jævla idioter 20 timer om dagen frem å tilbake fra leilighet til leilighet, sub, speed, selge sub, drikke en brus, spise en pølse, selge mer sub, kjøpe noe heroin.

Klarer dere det kjøret der som av personlig erfaring er en dobbel fulltidsjobb i seg selv, syntes jeg faen ikke synd på dere.
Da klarer dere litt tvang i form av arbeid som kan gjøre dere til en ressurs for samfunnet og.

Så kunne dere heller fått suben som en belønning.

Gud forby om mange av dere isåfall finner ut hva ekte stolthet er.

Dere blir undervurdert eller oversett og nyansene skal bedømmes av folk som stort sett ikke har vært avhengig av værre stoffer en kaffe å torsdagspils.

Du leier ikke en ingeniør til å bygge huset ditt, du leier inn en skokk med folk som har bygd hus før.
Sist endret av steinarr; 26. april 2014 kl. 01:30.