Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2648
Hey!
Har en jente med usher syndrom type 1 her.
Hun vil gjerne prøve hasj og amfetamin.
Siden jeg bryr meg om henne, vil jeg gjerne sjekke ut om hasj eller amfetamin kan forverre synet hennes eller noe lignende.

Kan det oppstå senskader på grunn av rusmidlene alene?

(Nei, jeg er ikke lege selv om jeg kaller meg legevakten)
amf hjelper vertfall ikke synet på ho, men hasj kanskje? veit ikke noe om den sykdommen,men er nok smartest og høre på legen
Trådstarter
Takk for svar Hasj er et relativt trygt rusmiddel, så dette bør gå bra.

Usher syndrom har flere typer, med type 1 er du døv fra fødselen av, og mister gradvis synet gjennom livet, før du til slutt blir helt blind.

Legger til: Med det samme vi snakker om døvhet, vil jeg gjerne legge ved en link til en artikkel på NRK som omhandler døve personer og nødanrop:
http://www.nrk.no/trondelag/kan-best...nse-1.11669379
Sist endret av Rusmisbrukeren; 17. april 2014 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor skal du gi en syk jente Amfetamin? idioti spør du meg. Hasjen kan jeg gi grønt lys på.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvorfor skal du gi en syk jente Amfetamin? idioti spør du meg. Hasjen kan jeg gi grønt lys på.
Vis hele sitatet...
Selv om hun er syk har hun rett til å ta sine egne valg. Da er det helt kurrant å tilegne seg nødvendig info i forkant av et valg.


Her står det noe vedrørende amfetamin og mulig skader på øynene:
http://www.lommelegen.no/legesvar/fl...e-andre-plager

Ser ikke ut som at øyeskader er det vanligste ved bruk av amfetamin, men det er kanskje noe det går an å spørre en fagperson om. Hun får selv vurdere om dette er noe å sjanse på, eller ei. For en person i hennes situasjon er det ingen tvil om at det er vesentlig å beholde synet så lenge som mulig, så hun bør ta sine forhåndsregler.
Trådstarter
Sitat av randomize Vis innlegg
Selv om hun er syk har hun rett til å ta sine egne valg. Da er det helt kurrant å tilegne seg nødvendig info i forkant av et valg.


Her står det noe vedrørende amfetamin og mulig skader på øynene:
http://www.lommelegen.no/legesvar/fl...e-andre-plager

Ser ikke ut som at øyeskader er det vanligste ved bruk av amfetamin, men det er kanskje noe det går an å spørre en fagperson om. Hun får selv vurdere om dette er noe å sjanse på, eller ei. For en person i hennes situasjon er det ingen tvil om at det er vesentlig å beholde synet så lenge som mulig, så hun bør ta sine forhåndsregler.
Vis hele sitatet...
Ja, der ja!
Takk
Dette kommer ikke til å skje før i juni - juli uansett, så vi får se om hun endrer mening innen da. Jeg for min del skal ikke drive propaganda, annet enn å legge frem fakta. Fakta jeg har lagt frem hittil er at amfetamin er DIGG
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av randomize Vis innlegg
Her står det noe vedrørende amfetamin og mulig skader på øynene:
http://www.lommelegen.no/legesvar/fl...e-andre-plager
Vis hele sitatet...
Som altså gjeld friske, normale personer. Personer med sjeldne diagnoser vert ikkje dekt av slike generelle svar.

For å få eit fornuftig svar på eit slikt spørsmål må ein spørje ekspert på området, og sjølv då vil ein gjerne ikkje få eit svar, sidan det er den typen ting som er vanskelig (og uetisk) å finne svar på.

Friske personer sin amfetaminbruk veit vi derimot ein del om, ettersom det er eit legemiddel, og rimelig utbredt rusmiddel.

Forøvrig veldig ironisk brukertittel og historikk på trådstarter.
Sist endret av vidarlo; 17. april 2014 kl. 20:08.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som altså gjeld friske, normale personer. Personer med sjeldne diagnoser vert ikkje dekt av slike generelle svar.

For å få eit fornuftig svar på eit slikt spørsmål må ein spørje ekspert på området, og sjølv då vil ein gjerne ikkje få eit svar, sidan det er den typen ting som er vanskelig (og uetisk) å finne svar på.

Friske personer sin amfetaminbruk veit vi derimot ein del om, ettersom det er eit legemiddel, og rimelig utbredt rusmiddel.

Forøvrig veldig ironisk brukertittel og historikk på trådstarter.
Vis hele sitatet...
Hehe, ironisk brukertittel og historikk ja

Jeg tenker jeg skal undersøke om Usher-pasienter får f.eks. Ritalin, hvis de har ADHD i tillegg. Får de det, sier det meg at det ikke kan være et SÅ stort problem... Men det burde jeg kanskje vite, jeg som er legevakt, ja?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som altså gjeld friske, normale personer. Personer med sjeldne diagnoser vert ikkje dekt av slike generelle svar.

For å få eit fornuftig svar på eit slikt spørsmål må ein spørje ekspert på området, og sjølv då vil ein gjerne ikkje få eit svar, sidan det er den typen ting som er vanskelig (og uetisk) å finne svar på.

Friske personer sin amfetaminbruk veit vi derimot ein del om, ettersom det er eit legemiddel, og rimelig utbredt rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Definitivt, fint at du påpeker dette, selv om det også kommer greit frem i resten av innlegget mitt. Jeg både nevner at hun kan ta kontakt med fagperson, og at hun bør ta forhåndsregler på grunn av sin situasjon.


Sitat av Legevakten Vis innlegg
Ja, der ja!
Jeg for min del skal ikke drive propaganda, annet enn å legge frem fakta. Fakta jeg har lagt frem hittil er at amfetamin er DIGG
Vis hele sitatet...
Det er ikke fakta. Det er din personlige mening.
Tenkte mest hvis man sitter våken i 3-5 dager på amf så kan ikke det være bra? har vertfall møtt flere som sier at det ikke er bra for øya,
Sitat av drugster92 Vis innlegg
Tenkte mest hvis man sitter våken i 3-5 dager på amf så kan ikke det være bra? har vertfall møtt flere som sier at det ikke er bra for øya,
Vis hele sitatet...
Er ikke bra å sitte våken i 3-5 dager. Men tviler på at det er øynene som tar mest skade.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Er ikke bra å sitte våken i 3-5 dager. Men tviler på at det er øynene som tar mest skade.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk hatt en del trøbbel med øynene, siden jeg sliter med generelt dårlige muskler i øynene, samt det med øyets evne til og fokusere. Da jeg har vært våken lenge, eller fått for lite søvn merker jeg det at øynene mine ikke kan fokusere skikkelig, og jeg kan få skikkelig hodepine, så jeg antar det ikke er spesielt bra for øynene å være våken i flere dager. Det er alltids mulig å ta litt pepper på morgenen i personen sitt tilfelle, om hun bryr seg om det.
Ushers syndrom gir døvhet og blindhet på grunn av genmutasjon, tror ikke rusmidler vil påvirke gener osv. Er jo klart usikkert område og her trenger man egentlig en ekspert for å svare