Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2961
Hei!
Har en opphetet diskusjon med kompisen min.
Jeg har alltid hatt for meg at når man skyter f.eks. amfetamin for første gang, vil man aldri klare å ha et kontrollert forbruk av rusmidler. Man vil aldri kunne begrense seg til å skyte f.eks. en gang i måneden, slik som man kan dersom man sniffer eller dropper.

Jeg antar det fins noen få sjeler som klarer dette, men det kan ikke være så enkelt som han hevder?

Kompisen mener at det er fullt mulig, og at det ikke skal så mye til.
"Det er jo bare å bestemme seg for å la være."

Hva sier vårt kjære orakel?
Du går vertfall ikke tilbake til å snorte/droppe når du har prøvd å skyte.
Da rusen du får av å snorte føles bortkastet i forhold til den du får av å skyte.
Sikkert noen som klarer å skyte en gang i månden, men tror ikke det gjelder flertallet. Det merket jeg fort på kompisgjengen min ivertfall
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/AUC_IVPO.svg
Som dere ser på grafen er det ganske simpelt hvorfor sprøyter er så mye bedre, det du merker best å kjenner best er onset->Peak. mange ruser seg mer eller mindre for denne effekten, og effekten etter er bare en svært positiv "bi-effekt"
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når jeg holdt på og bestemte meg for å slutte med sprøyter kuttet jeg likeså godt ut å bruke amfetamin. Synes at om jeg ikke kunne ta det med sprøyte lenger kunne jeg like godt la være :-)
Selfølgelig er det sikkert noen som klarer å kontrollere bruken etter å ha skutt amf første gangen men tror det er fåtallet det er snakk om.
Det første jeg prøvde av narkotika var jo å skyte amfetamin og jeg ble avhengig med engang og brukte oftere og oftere og va havna på heroin etter 1/2 år.
Var liksom ikke så nøye når man hadde gjort det en gang, for da var den terskelen allerede krysset.
Også er det jo en ganske fantstisk følelse som man aldri har kjent maken til fordi rusen kommer med engang og blir så intens iforhold til andre inntaksmåter at da vil man bare vil ha den følelsen igjen.

Det er jo ingen som i den forstand velger å blir sprøytenarkoman, tror så og si alle tror de klarer å kontrollere seg i begynnelsen, det er lett å si at man klarer det når man ikke vet hva man venter seg..
Sist endret av Smårar; 16. mars 2014 kl. 22:47.
En ting er å skyte rene stoffer, men typisk gateamfetamin er som regel utblandet, gjerne med stoffer som definitivt ikke er sunne å ha i blodbanen sin. Allerede der har man tatt et valg om å gi faen i helsa si når man setter slikt med sprøyte. Og med det tror jeg det er ganske sannsynlig at det er en korrelasjon mellom det å ta steget over til å sette amfetamin med sprøyte og det å ikke kunne kontrollere rusbruken sin.
Noen få klare sikert og ha et kontollert bruk, men jeg tror fleste parte ikke klarer det. Av erfaring så skulle det ikke så veldig mange skudd til før jeg var hekta. Har du først skutt en gang er det allt for lett til at du har lyst og gjøre det neste gang også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er fullt mulig å ha et kontrollert forhold til å skyte makka eller andre ting så lenge du har viljestyrke og god selvinnsikt. Jeg skyter selv hver 3-4 måned i 1-2 dager for å så ikke røre nåla på 3-4 måneder igjen.
Hadde en liten periode på 2-3 uker ca etter første gangen jeg prøvde hvor det ble skyting av makka, minus og div piller men innså fort at jeg var på feil vei så jeg tok en pause på et halvt år ca før jeg tok opp igjen nåla igjen. Men har sett flere skrekkeksempel enn "engangstilfeller" som i mitt tilfelle.
Skjønner ikke at du gidder "leke" med tanken å bruke sprøyter engang. Kort vei fra å bytte ut den amfen med Hero spør du meg. lag deg en regel om at sprøter er tabu, så får du et bedre liv. snort amfen dropp å lek med sprøyetr spør du meg
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hei!
Har en opphetet diskusjon med kompisen min.
Jeg har alltid hatt for meg at når man skyter f.eks. amfetamin for første gang, vil man aldri klare å ha et kontrollert forbruk av rusmidler. Man vil aldri kunne begrense seg til å skyte f.eks. en gang i måneden, slik som man kan dersom man sniffer eller dropper.

Jeg antar det fins noen få sjeler som klarer dette, men det kan ikke være så enkelt som han hevder?

Kompisen mener at det er fullt mulig, og at det ikke skal så mye til.
"Det er jo bare å bestemme seg for å la være."

Hva sier vårt kjære orakel?
Vis hele sitatet...
Finnes ikke noe fasitsvar på dette, ingen statistikker som kan taes ut av sin kontekst og applikeres på enkeltindivider men en ting som er ett hundre prosent helt sikkert er at hvis du er et menneske som ikke "får det du trenger" av å droppe og snorte - og krysser den usynlige grensen mellom lett og tungt narkotikamisbruk det er når du skyter amfetamin, da er du på god vei mot kjøret. Ikke på grunn av selve handlingen å skyte amfetamin, men fordi det er snakk om en helt annet rus og et helt annet stoff.

Når du snorter og dropper amfetamin snakker vi misbruk av legemidler. Men å håndtere den rusen man får når man skyter amfetamin - hvis du tror du har kontrollen over deg selv etter å ha skutt en god smell - hvis du tror du kan ta nyktre avgjørelser når du har skutt amfetamin.. da er du enten svært dum eller svært uvitende.

Når du dropper amfetamin, da er det lett å kutt ut etter en helg, kanskje vente tre helger før neste gang. Men hvis du begynner å skyte amfetamin, da har du ikke spesielt lyst eller behov for å slutte.. og tre helger senere skyter man amfetamin igje.. men du har skutt amfetamin hver dag i mellomtiden uten å ha tatt et bevist valg på det.

Men jeg vil arrestere deg litt på dette med "første gang og du er hekta" - i starten etter å ha begynt å skyte amfetamin vil du kunne ha kontroll. Du vil legge inn kontroller.. det starter med at du bare skal skyte den første justeringa hver helg (jeg har kontroll!), så skal du bare skyte de to første (for du har full kontroll). Og det har du sikkert. Men etter kort tid.. omtrent samtidig som du klarer å ikke skyte de fleste justeringene i løpet av en helg.. så har du så snøring på bruker.. du har begynt å like livet på toppene ekstremt godt.. og dropping og skyting oppleves som å stå å se på en rus du vet du kan få.. men ikke "bør" gjøre. Da er valget lett.

Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Skjønner ikke at du gidder "leke" med tanken å bruke sprøyter engang. Kort vei fra å bytte ut den amfen med Hero spør du meg. lag deg en regel om at sprøter er tabu, så får du et bedre liv. snort amfen dropp å lek med sprøyetr spør du meg
Vis hele sitatet...
Det er like tullete som å si at hasj er et gateway drug til heroin.

At man "plutselig" skal begynne med heroin fordi man skyter amfetamin er like søkt som at du "plutselig" begynner med heroin fordi du røker hasj.

Vil en som begynner å skyte amfetamin sannsynligvis være nærmere å skyte heroin enn din jevnlige amfetamin-snorter/droper? Sikkert, men jeg har kjent drøssevis av mennesker som har skutt amfetamin og aldri toucha heroin.