Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3766
Heisann!

Har seg sånn at en kompis har kjøpt seg anlegg til bilen.
Han har kjøpt seg en kasse med 2x 720W 12" subwoofere, en forsterker til denne på 2000W, to nye høyttalere til bilen, en ny stereospiller og en forsterker på 280W til 4 høyttalere i bilen.

Vi har nå koblet opp mesteparten men det er et par ting jeg lurer på før vi fortsetter. Kan vi koble jord fra begge forsterkerne inn på samme punkt i bilens karosseri? Og til 'REMOTE' på forsterkerne, holder det å trekke en tynn signalkabel fra stereo'en til forsterkerne?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Ja, du kan koble begge jordledningene til samme punkt. Men jeg ville brukt fordelerblokk, bare for å få det litt finere. Den ene remoten kan du hente fra den andre forsterkeren.

Og ja. Remote er en tynn kabel.
Sist endret av cos; 22. juni 2012 kl. 00:16.
Tusen takk for et veldig konkret og utfyllende svar Hadde faktisk ikke forventet det med det første, haha!

Har allerede en fordelerblokk til strømmen og han kjøpte bare ett så vi forsøker uten. Takk skal du ha, kp!
Husk å puss med sandpapir der dere skal ta jordingen ifra for bedre kontakt
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Husk å puss med sandpapir der dere skal ta jordingen ifra for bedre kontakt
Vis hele sitatet...
Ble veldig basic da, men takk for tipset

Har fått koplet alt sammen nå, og det spilte perfekt
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Ble veldig basic da, men takk for tipset

Har fått koplet alt sammen nå, og det spilte perfekt
Vis hele sitatet...
Det du spurte om var basic:P
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Det du spurte om var basic:P
Vis hele sitatet...
True måtte bare dobbelsjekke, men takk uansett
Selv har jeg brukt bolten setebeltespennen er festet til karosseri med, men pusset rundt boltehullet med grovt sandpapir for bedre kontakt.
Hva i all verden?

Trekk egen kabel for jord helt fra batteriet... Er en skam å benytte seg av chassie til slikt.


Remote kan du enten koble fra spilleren, eller hente fra lys bak.

Også lurt, ved slik effekt, å ha kondensator, slik at lyden blir hakket bedre.
2 - 3 farad er passelig.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva i all verden?

Trekk egen kabel for jord helt fra batteriet... Er en skam å benytte seg av chassie til slikt.


Remote kan du enten koble fra spilleren, eller hente fra lys bak.

Også lurt, ved slik effekt, å ha kondensator, slik at lyden blir hakket bedre.
2 - 3 farad er passelig.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest, så er det FYFYFY å koble jord direkte på batteriet..?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Etter hva jeg har lest, så er det FYFYFY å koble jord direkte på batteriet..?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Man skal helst ikke koble jord til batteriet. Minuskabelen skal være så kort som mulig.
Nei nei nei...

Jord skal alltid direkte til batteriet...

Dette gjøres konsekvent i audiobiler, og er en standard i lyd-bransjen.


Man må jo selvfølgelig også oppgradere "the big three", som da vil si: + til dynamo, - til chassie fra batteri, - til motor, enten da fra samme punkt på chassie, eller direkte fra batteriet.

Samt, trekke ny jording til spilleren.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nei nei nei...

Jord skal alltid direkte til batteriet...

Dette gjøres konsekvent i audiobiler, og er en standard i lyd-bransjen.


Man må jo selvfølgelig også oppgradere "the big three", som da vil si: + til dynamo, - til chassie fra batteri, - til motor, enten da fra samme punkt på chassie, eller direkte fra batteriet.

Samt, trekke ny jording til spilleren.
Vis hele sitatet...
Har bare en ting å si til dette:
Hva faen?
Hvis du googler jord til batteri eller lignende, så ser du at rådene er stikk motsatt. Det samme fikk jeg beskjed om når jeg handlet fra Radiosalongen om at jeg ikke skulle koble det til bilbatteriet siden dette genererte mer støy, samt at jo lengre kabelen ble, jo større sjanse ble det for feil på denne.

Kanskje jeg og de tar feil, men jeg har aldri selv hatt noen problemer med kort kabel fra forsterkeren rett til karosseriet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Normale ikke-audiofile personer kan jo lett bare legge en jordledning til chassiset, det funker like bra det, så slipper man en ekkel tykk kabel som ligger å slenger, ikke alle som er så heldige å batteriet under baksetet heller.

Det skal vel uansett ikke være så pirkete, man skal ikke delta i noe konkurranse, bare ha _litt_ bedre å høyere lyd enn stock.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Også lurt, ved slik effekt, å ha kondensator, slik at lyden blir hakket bedre.
2 - 3 farad er passelig.
Vis hele sitatet...
Kondensator? Røyka sokka dine ell? Ekstra batteri som er tingen!
Må jo uansett trekke + kabel bakover, like grett å gjøre jobben sikkelig i samme slengen, og trekke jordingen samtidig også.

Fuzzy: I gamle biler, og i gamle dager, så fungerte det yppelig. Har man litt nyere biler, så er ganske store deler av den limt ilag. Noe som gjør at motstanden er mye høyere. Og man vil dermed få en spenningsforskjell framme og bak. Noe som er hovedårsaken til støy.

Sitat av MrKrokan Vis innlegg
Kondensator? Røyka sokka dine ell? Ekstra batteri som er tingen!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig hjelper ekstra batteri på også. Men, kondensator må man ha også Hvis man da ikke har et batteri som tåler kjapp utladning...
Det har etterhvert blitt en allmenn oppfatning at kondensator er unødvendig. Jeg kaller meg ikke ekspert, sier bare at temaet er STERKT omdiskutert. Google it
Kondensator hjelper fint på å glatte ut tilførselen, noe som gjør at man får litt ekstra punch i bassen. Istedet for at man kan få en spenningsdrop ved harde slag, om man ikke har korrekt batteri.

Så, bedre å benytte 1000 kr til en kondis, istedet for 3000 på nytt batteri som er laget for å kunne tappes kjappere.

Men i lengden er uansett det å bytte ut batteriet, lurest.
Isteden for å kaste 1000 kr rett ut vinduet, så er det bedre å slenge på noen få røde lapper og kjøpe et agm batteri på biltema. Når man har flere harde slag rett etter hverandre, så er det lite vits med kondis. Mye bedre å gjøre det skikkelig med en gang
På biltema ?!?! Er du seriøs nå?

Selv har jeg mye kraftigere agm batteri, enn det biltema har å selge, og av bedre kvalitet.
Har 50mm2 kabel på både jord og plusspol. Og jeg fikk bedre lyd ved å montere kondensator.

Så, tror biltema ikke er rette veien å gå, om du skal utkonkurere en kondis.

Vi snakker om batteri i 3-4000 kr klassen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På biltema ?!?! Er du seriøs nå?

Selv har jeg mye kraftigere agm batteri, enn det biltema har å selge, og av bedre kvalitet.
Har 50mm2 kabel på både jord og plusspol. Og jeg fikk bedre lyd ved å montere kondensator.

Så, tror biltema ikke er rette veien å gå, om du skal utkonkurere en kondis.

Vi snakker om batteri i 3-4000 kr klassen.
Vis hele sitatet...
her har du en sammenligning mellom biltema sitt agm batteri og stinger sitt, det er ikke så mye forskjell som du skal ha det til. Ville gått for biltema sitt jeg...
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15856
kan si selv at jeg kjører en 15" ground zero på 1500rms på en 2000rms monoblock. har også 2 6.5" subber i hattehylle samt 6.5" 3 veis i hattehyllen. har diskant fremme med 6.5" 2 veis ved beina, samme ved baksetene bare at der er det 3veis. Alt dette kjører jeg på 1 batteri, fra biltema, batteriet kostet meg rundt 900 kroner, har også 1 kondensator til subben.

Kjører frontsett på spiller, baksett på forsterker, subb på forsterker

Anlegg er ikke så veldig hokkus pokkus for å ha bra lyd, skal man begynne å bygge serriøst å delta i DB drags så kan du begynde å bruke mange mange penger på div batteri / kendensator osv osv osv, ved harde slag i subben dropper volten min til ca 13.2, også opp igjen til litt over 14.

Har oppgradert de 3 store, å det gjorde betydelig forsjell.
Kan jeg spør hva anlegget ditt består av, Blackkoz? Og er det i en vanlig personbil?

Kan heller aldri se for meg hva godt 50 kvadrats kabler gjør, med mindre du splitter de før forsterkeren.
Og, til det anlegget TS beskriver her trenger man slettes ikke å dra minus til batteriet. Det har ingenting godt med seg, det er tvert imot kun en ekstra kostnad. Og du utsetter deg for spenningsfall i leder.
God jording til karosseri er the way to go.
sertifisert idiot
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nei nei nei...

Jord skal alltid direkte til batteriet...

Dette gjøres konsekvent i audiobiler, og er en standard i lyd-bransjen.


Man må jo selvfølgelig også oppgradere "the big three", som da vil si: + til dynamo, - til chassie fra batteri, - til motor, enten da fra samme punkt på chassie, eller direkte fra batteriet.

Samt, trekke ny jording til spilleren.
Vis hele sitatet...
kan jeg spørre deg hva som er vitsen med å trekke - til chassie fra batteri, hvis du skal dra minuskabel fra batteri til bagasjen? det gir ingen mening!
grunnen til at man IKKE skal gjøre det er som andre her har sagt, støy og spenningsfall i kabelen.
Tror du burde lese litt på bilsteroforumet, og kanskje lese litt fakta før du slenger ut falskheter
Finnmarking
Nei jeg ser heller ikke vitsen med og strekke kabler som konkurrerer med kommunens vannledninger hva tykkelse anngår. Og jeg har enda til gode og se/høre at kondensator utgjør forskjell på ett stereoanlegg.

Du skal ha ett voksent anlegg vist du trenger 50mm2.
Sist endret av lihku; 26. juni 2012 kl. 12:33.
Når det kjem til jordingskabelen, så har dette med jordstraumar å gjere. Små straumar på jordingssida kan skape støy.

Sjå td. på denne sida her . Eg har bygd ei liknande straumforsyning, og hadde store problemar med å få vekk støyen i høgttalarane. Det einaste som eigentleg skulle til, var ei lita endring av jordingsnettet. Akkurat kva som er best av ein lang leiar fram til batteriet, og å kople rett i karosseriet veit eg ikkje. Det varierar etter bil, batteri, anlegg og karosseri.

Ang. kondensatorar, så skal det veldig mykje til før du høyrer forskjel. Spesielt i ein bil (Eg kan ikkje forstå at folk brukar så hinsides med peng på bilanlegg.) Lyden er drit uansett kva du gjer. Fordelen med kondensatorar er at dei kan lade seg ut raskare enn eit batteri. Eg tvilar sterkt på at ein vil merke dennne forskjellen iom at tidene det er snakk om er hinsides små uansett.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På biltema ?!?! Er du seriøs nå?
Vis hele sitatet...
Helt seriøs også! Kom med en kondis som ikke koster skjorta og slpset, som i tillegg gruser et ynkelig batteri ifra biltema! Kondis er knapt for småbyggere! Der er jo du godt planta Slutt å drit deg ut nå
http://bilstereo.blogg.no/1268675360...kke_treng.html

Og til dere som har høytalere bak! Hvorfor i svarte har dere det? Er det surround effekt dere er ute etter, eller er ørene vinkla feil vei? Det blir jo som å stå med ryggen til scenen under en konsert.
Sitat av MrKrokan Vis innlegg
Og til dere som har høytalere bak! Hvorfor i svarte har dere det? Er det surround effekt dere er ute etter, eller er ørene vinkla feil vei? Det blir jo som å stå med ryggen til scenen under en konsert.
Vis hele sitatet...
Det er vel i stor grad for å fôre småripsa i baksetet med lyd. Er jævlig kjedelig å drikke i en bil uten lyd bake.
Skal ikke forsvare folk med 6x9" i hattehylla, for det ser jeg ikke vitsen med. Derimot å ha 5,25" komponentsett fremme, der man har tweeters i dash samt 6,5" i dørene bak er alltid god knall for å få igang en god fest!

EDIT: såfremt man ikke har råd til gode komponentsett helt rundt.
Sorry for å blande meg inn,men her var det mye forvirrende lesning. Noen har rett men noe er litt på litt på jordet
Jeg er ikke proff, men har montert bilstereo i over 20år for meg selv og for butikker

Jording kabel skal være så kort som mulig og av så god kvalitet du har råd til!! Bruker ofte baksete belte festet (bruk sandpapir)
Biltema? Nei, nei, nei!!!

Vil du ha bedre batteri kjøp et optima gel batteri, fremdeles vil det være endel å hente på å ha en god kondensator.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er tummel regelen 1 farad pr 1000w.

Kan også lønne seg å oppgradere dynamoen til en fra samme bil med heftigere motor e.l. som ofte passer, se spesifikt for din bil
Oppgrader alle kabler fra batteriet, spesielt jording til motor og karosseri.

For all del bruk sikring!!!!!! Har prøvd uten selv og gjør ikke det flere ganger

Remote, strekk en kabel til max 3 forsterkere. Hvis fler bruk et rele! Jeg bruker rele når jeg montere mer enn to forsterkere. koster deg kr20 extra.

Lyden skal pr hifi komme fra front, men om du ofte har passasjerer er det litt usosialt å la baksetet kun ha bass.
Dem passasjerer begynner fort å klage når du spiller godlåtene dine.
Hvis du ikke har venner, eller ikke setter pris på dem så spar deg for utgiftene og drit i høyttalere bak. Om du har sedan så hjelper det godt på bassen å la høyttaler hullene bak stå tomme.

Aktive delefiltre er positivt 1 forsterker pr frekvens område er nice, litt vanskeligere å stille inn lyden og kanskje for litt viderekomne. Men gidder du og får du det til er det endel å hente på det Dele filtre i spiller eller forsterker funker også og er litt lettere å sette opp, men er ikke like bra.

Det er nesten like mye lyd å hente på å gjøre seg flid med montering som det er å hente på dyrere utstyr. du kommer langt med å gjøre en ordentlig jobb. Legg masse asfalt plater i dører bakluke og karrosseri få vekk all den fæle resonansen.
+det er litt flaut om bilen høres ut som en boks med løse skruer når en står utafor Spesielt skiltplater og annet krims har en vane med å lage skrangel.

Min stereo er
forsterkere:
Orion XTR
Orion HCC
Coustic

Delefiltre
2X coustic 3 way

Bass:
JL audio 2x 12"
JL audio 2x 10"

høytalere:
Amega Q comp 3x 6,5" 2way sets.

Dette er ikke satt opp til DB drag eller boom, men hifi
Det virker kanskje ikke slik, men jeg liker hørselen min

PS. Remote henter du seff fra spilleren ikke fra lys eller noe annet.

I mange moderne biler (spesielt BMW) er det mye elektronikk som liker å lage støy i anlegget så det lønner seg å starte bilen før en monterer alt på plass for a teste anlegget med motor, aircon og alt annet for å se om der er støy. Gi litt gass også.

Ofte må man flytte kabler (SPesielt signal kabler) for å unngå interference. Mange ganger har jeg opplevd at et par cm hit eller dit fjerner støyen.

Bruk litt ok signal kabler. Mange signal kabler har en tredje kabel, folk bruker ofte den til remote, jeg også. Men den skal gjerne trekkes til jord i begge sider for å skjerme signal kabelen. Hvis du sliter med elektrisk støy selv om du flytter på signal kablene så prøv å feste dem til jord hjelper ofte.
Sist endret av Gimmee; 27. juni 2012 kl. 11:43.
Skal ikke trekke ledning fra jord til minus på batteri og skal ikke ha kondensator :-)
Takk.

Fikk koblet anlegget ferdig og det spiller som bare juling!
Sist endret av I ChiiSSii I x; 30. juni 2012 kl. 18:40.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Skal ikke trekke ledning fra jord til minus på batteri og skal ikke ha kondensator :-)
Takk.

Fikk koblet anlegget ferdig og det spiller som bare juling!
Vis hele sitatet...
Kjøp deg en kondensator du, Om du ikke har ekstremt stort batteri så skal du se at det kan gjøre bassen mye tightere. Vil ikke erstatte større batteri, men har ikke opplevd noensinne at det ikke var noen vits å legge en inn.

Jeg setter ikke inn forsterker og sub uten Veldig billig forbedring, Men det er begrensninger på hvor mye Farad en kan utnytte. Ikke bli bløffa til å kjøpe for dyrt med digitalt display. Finn en på 1 -1 1\2 farad og plasser en rett ved hver forsterker 20-25cm kabel til forsterker.
Kondensator, batteri, watt, rms, tommer, subber, høyralere. Alt dette er andre prioritering.

Det første du Gjør, er å lydisolere bilen uansett. Torpedovegg, gulv og dører. Jeg ville heller hatt en lydisolert bil med et 5000 kr anlegg, kontra en uisolert bil med anlegg til 25000.
Det ble da vel nevnt i min "større" post Ingen vits i stort dyrt anlegg om en ikke gidder å gjøre seg flid med arbeidet. Monteringen er nesten viktigere enn størrelsen på anlegget. Har fått mye bedre lyd med mer og bedre utført arbeid enn andre har fått med å pøse inn penger uten å gidde å bruke tid på demontering bygging og montering.