Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6090
Hei, jeg skal skaffe meg en pc/mac, jeg vet at en mac bryter budsjettet noe voldsomt, men vis det er overlegent bra skal jeg vurdere det.
-Har egentlig blitt ganske bestemt på å bygge en egen pc nå, og dette er hva jeg skal bruke dataen til.
1. videoredigering (vet ikke om jeg skal ha en lovlig versjon av et passe program eller en ulovlig versjon av et bedre program, det er kjipt at de bra programmene som feks after effect er så dyre, spesielt for en gutt på ungdomskolen som bare vil drive på med videoredigering )
2. Skal bruke den til noen får spill.
Vet at budsjettet egentlig er for lite, men kan nesten ikke betale mer.

Hva synes dere om dette oppsettet?
intel core i5 2500k
fractal design r3
hovedkort til maks 1000 (asus (noe) pro?)
prossesorkjøler til maks 700?
Skjermkort til maks 1000 (gainward (noe) så bra og billig ut)
8 gb ram
samsung spinpoint 1 tb 350 kr
ssd disk til 1000 kr.
Sykt !

Du har "lagd" ett oppsett hvor du hinter til ett eller annet som har ASUS og Gainward i navnet !

Har ikke helt skjønt hvorfor enda, men vi på freak er ikke synske


Hvor hardt skal du redigere? Er det amatørmessig eller litt på top1k stadiet?
Sorry for dårlig skriving.. Var litt trøtt når jeg skrev, men skal lage en bedre liste når jeg har tiden.
Jeg er vel en amatør enda, men jeg vil ha fin flyt når jeg redigerer.
Men blir 8000 for lite å bygge en bra videoredigerings-pc? Eller er det nokk.
Jeg redigerer HD video fra et gopro kamera.
*Klipte bort veggen av tekst, jeg lar heller bildene under tale for seg selv.*

Her er en liten handlelisteforskjell mellom Dustin og Komplett, sånn at du ser hvilken du burde bestille fra:

Komplett.no:


Dustinhome.no:


Som du ser, så sparer du fort en tusenlapp på selve varene fra Dustin, samt at Komplett har en noe dyrere frakt (300kr+?).

Veteranene innen PC-komponenter ser at dette er litt vel gaming-aktige deler, men det er det beste jeg kunne gjøre, da jeg ikke er heeelt god på redigerings-PC'er
Sist endret av Deadlock Radium; 5. oktober 2011 kl. 16:27.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg

Som du ser, så sparer du fort en tusenlapp på selve varene fra Dustin, samt at Komplett har en noe dyrere frakt (300kr+?).
Vis hele sitatet...
Spørs vel om du bestiller på pick-up point eller ikke! Om du bestiller utenom pick-up point så blir det dyrere frakt! :P
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Spørs vel om du bestiller på pick-up point eller ikke! Om du bestiller utenom pick-up point så blir det dyrere frakt! :P
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hvor Steinkjer ligger, da jeg ikke har retningssans, men frakten er ikke lagt ved i prisen på Komplett sin liste, slik som Dustin har gjort, så en må regne med disse 9 tusen kronene og så legge på enda mer, pickup eller ikke.

Uansett så sparer TS en tusenlapp på Dustin, og da holder h*n seg noe nært budsjettet sitt uten å sprenge det totalt

Jeg skulle selv kjøpe PC til en rundt 7000 på Komplett, så sjekket jeg prisene på Dustin, og fikk samme PC til 6400, så jeg presset og presset. Endte på 11.000, og er et totalt monster, så prisene til Dustin kan å friste
Takk for svar.
Det er vel sånn at studenter får gratis frakt vis du kjøper varer over 2000 kr på dustin. Jeg går på ungdomskolen, så jeg tviler på at jeg blir regnet som student. men søstra mi går på videregående så

Deadlock Radium
Skjermkortet, litt i dyreste laget kanskje. Er det nødvendig å betale så mye for et skjermkort når jeg skal bruke dataen til videoredigering. Ellers var oppsettene knallbra, men hva med dette skjermkortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616671

Og jeg vil helst kjøre to skjermer
men går dette vis jeg kjører en skjerm på hovedkortet og en på skjermkortet?
Sitat av trygve Vis innlegg
Takk for svar.
Det er vel sånn at studenter får gratis frakt vis du kjøper varer over 2000 kr på dustin. Jeg går på ungdomskolen, så jeg tviler på at jeg blir regnet som student. men søstra mi går på videregående så

Deadlock Radium
Skjermkortet, litt i dyreste laget kanskje. Er det nødvendig å betale så mye for et skjermkort når jeg skal bruke dataen til videoredigering. Ellers var oppsettene knallbra, men hva med dette skjermkortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616671

Og jeg vil helst kjøre to skjermer
men går dette vis jeg kjører en skjerm på hovedkortet og en på skjermkortet?
Vis hele sitatet...
En vil som regel ha et litt kraftig skjermkort vel?
Jeg har alltid ment at en får sånn skjermkort som matcher hvor mye en legger ut, om du skjønner, men det der burde fungere ganske bra tror jeg
Det står om kortet du linket på Komplett at det har én HDMI-utgang og én DVI-utgang, og da mener jeg at en kan fint bruke begge portene til hver sin skjerm uten problemer
Forøvrig er den totale transportprisen til Dustin 99kr, uansett hvor i landet du bor, mens Komplett har en del dyrere
Sist endret av Deadlock Radium; 5. oktober 2011 kl. 20:22.
Hei, alt du sier er vel rett.
Det er vel viktig med et bra skjermkort, men hvor bra skjermkort trenger jeg til videoredigering?
Sitat av trygve Vis innlegg
Hei, alt du sier er vel rett.
Det er vel viktig med et bra skjermkort, men hvor bra skjermkort trenger jeg til videoredigering?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at et 6870 skal holde i lange baner, men du kan prøve å kjøpe det kortet du linket. Ulempen er at det er begynt å dra på alderen, og koster deretter. Selv ville jeg investert litt i overkant av 1000 for et skjermkort, da det er en greit viktig del i en PC.

Men siden du skal ha redigerings-PC, så er det mer fokus på prosessor og RAM, så skjermkortet du linket burde egentlig gå fint. For å si det sånn, jeg klarte fint å redigere bilder uten noen som helst problemer på en laptop med et integrert skjermkort med videominne på 256MB.
Ok, satt sammen en data på dustin si hjemmeside.
Ble vel 9-tusen jeg kom til først. Men så kan jeg ikke bruke så mye penger på data så jeg presset den ned til 7 (med oem versjonen av windows 7 home premium). Hvis det funker å sende link til handlekurven er den her https://www.dustinhome.no/Checkout.aspx. Vil en pc for 6,5 (trekker fra windows) klare å redigere HD film?

https://imma.gr/31816 Her er et bilde av handlekruven

Og en ting, den ene skjermen jeg har (har 2) har bare vga tilkobling
den andre skjermen har hdmi og dvi tilkobling.
Det jeg kan fortelle deg er at jeg kjenner profesjonelle folk som jobber som klippere.
De ønsker faktisk at folk skal laste ned sine programmer "ulovelig" fra nett, hvorfor tror du det er så lett tilgjengelig? For at de ønsker brukermassen større, de vil være størst, og de programmene som er lett å få tak i, er programmer folk lett lærer. Det du må tenke på er at du kan ikke selge en film, eller produsere en film og tjene penger på det dersom programmet du har brukt i redigeringsprossesen er ulovelig.

Og du går bare på ungdomsskolen, så da regner jeg ikke med at dette blir å skje med det første. Når du kommer på vgs, og om du bestemmer deg for media, vil versjonene de bruker være lovlige, så der kan du evnt. stjele en slik versjon.

Dersom du skal gå virkelig pro. prøv å få tak i Avid, det er det som er et must for profesjonelle klippere. Teknikken er noe forskjellig fra det du ser i feks Final Cut eller Premiere.
Personlig foretrekker jeg Premiere, men dette er vistnok det som ikke er særlig ettertraktet på det profesjonelle markedet. Det har dog utallige fordeler i forhold til kombinasjon med andre Adobe programmer som AfterEffects og Photoshop. Final Cut er hva de profesjonelle brukte før, og er sannsynligvis det som benyttes på VGS i dag vil jeg tro, selv om vi brukte Premiere. Dog det begynner å bli mange mange år siden. I forhold til data, tror jeg 7-8000 er litt lite for å få skikkelig krutt. Brukte selv nesten 20 000 på min, og jeg har flere TB og harddisker på selve maskinen og mange eksterne HDs for å backuppe alt jeg gjør.

Benytter min dog også til spill og en rekke andre type programmer (:
Sist endret av kn^tte; 7. oktober 2011 kl. 00:42.
trygve's Avatar
Trådstarter
Takk, blir vell en ulovlig versjon av adobe premiere pro og adobe aftereffects da tror jeg ?
Skal den brukes primært til redigering hadde jeg gått for en imac

med studentrabatt får du den for 8900,-
trygve's Avatar
Trådstarter
Sant, men nå er jo apple produkter generelt veldig overpriset, og når jeg tenker å bruke minst mulig penger på denne dataen så blir det litt dumt. Spesielt siden final cut pro x blir slaktet.
En mac er mye bedre til redigering/videoredigering en en PC, Jeg anbefaler nå en imac eller Macbook pro hvis du har råd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
trygve's Avatar
Trådstarter
Blir vel litt i det dyreste laget
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://bildr.no/thumb/1019818.jpeg

Vent med å kjøp større harddisk til etter jul, da prisene mest trolig vil synke litt (usikker der, så ikke ta det som god fisk).

Om du er den jeg tror du er, så går jeg utifra at det er skikjøring som skal filmes og redigeres, og da har du ikke bruk for større lagringsplass før etter at dere har startet sesongen.

GPU'en støtter også to skjermer, så om du er keen, kan du få en gammel 16" når jeg har kjøpt og fått nye riggen min
hvis du er ifra nærheten av Steinkjer da

BTW, går du på ungdomskole eller VGS ?
Sist endret av T.J; 6. november 2011 kl. 22:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, T.J
Mener du at jeg skal vente til etter jul med å kjøpe større ssd eller hdd?

Det er skikjøring som skal filmes og redigeres ja

Jeg har en 21 tommers skjerm fra før av, så kan ta imot 16 tommeren ja
Jeg er ifra steinkjer ja

Jeg går på ungdomskole.
Og til slutt, kjenner jeg deg?
Sitat av trygve Vis innlegg
Hei, T.J
Mener du at jeg skal vente til etter jul med å kjøpe større ssd eller hdd?

Det er skikjøring som skal filmes og redigeres ja

Jeg har en 21 tommers skjerm fra før av, så kan ta imot 16 tommeren ja
Jeg er ifra steinkjer ja

Jeg går på ungdomskole.
Og til slutt, kjenner jeg deg?
Vis hele sitatet...
Du kjøper ikke HDD før etter jul ettersom prisene er gått opp x3 og x4.
Sitat av trygve Vis innlegg
Hei, T.J
Mener du at jeg skal vente til etter jul med å kjøpe større ssd eller hdd?

Det er skikjøring som skal filmes og redigeres ja

Jeg har en 21 tommers skjerm fra før av, så kan ta imot 16 tommeren ja
Jeg er ifra steinkjer ja

Jeg går på ungdomskole.
Og til slutt, kjenner jeg deg?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk ungdomsskolen i fjor, 10B. Jeg sender på deg en PM etter jul om skjermen etter jul en gang
OK, da venter jeg til etter jul med å kjøpe hdd.

Den er grei T.J
nå står spørsmålet mellom en imac 21,5 og en selvbygd pc. hva sier dere?
Mac

Tro meg, det vil lønne seg å kjøpe en Mac om det skal brukes til behandling av video, bilde og lyd.
Og til alle Windws-fanboys, stay the fuck away!
Sist endret av I ChiiSSii I x; 27. november 2011 kl. 20:13.
Trygve: Om det er sparte penger du skal bruke, kan du ikke ordne noe ekstra fra familie i julegave slik at du får råd til en mac?
Kort sagt er det smak og behag. iMac er lekker og god, men går ikke å oppgradere. Det kan du med et selvbygg. Ift. ytelse per krone er det selvsagt lurt å velge selvbygg.

Men jeg tror ikke du kan gjøre veldig mye feil her, selv om du får to veldig forskjellige produkter og opplevelser.

Selv er jeg veldig for å bygge selv, men jeg vet ikke hva jeg ville valgt her.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg er fortsatt i tvil, men tror egentlig jeg blir fornøyd uansett.
selv om imac koster mere enn en lik pc, så tror jeg at jeg får det samme for pengene uansett.
spessielt siden pcr ofte blir trege etter kort tid..
takk for alle svar
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Gå for mac!
▼ ... noen uker senere ... ▼
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg har bestemt meg, jeg går for Imac.
Men så kommer det siste spørsmålet, lønner det seg å vente på de nye som kommer ut? eller er det så lenge igjen at det er bare å kjøpe nå?
Har hørt snakk om en oppdatering av den nåværende Imacen i mars, men dette er bare rykter.
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
En mac er mye bedre til redigering/videoredigering en en PC, Jeg anbefaler nå en imac eller Macbook pro hvis du har råd.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at den er hverken bedre eller dårligere; men hvorfor er macen bedre? Noen kilder på denne påstanden? Har en følelse av at dette bare er en myte som henger igjen siden 90-tallet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Rayes Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette var en god guide, tusen takk
Hm kjøpe komponenter lik de som er i mac'en også laste ned osx fra bukta?
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hm kjøpe komponenter lik de som er i mac'en også laste ned osx fra bukta?
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg prøver det, tror det er smartere og sikrere å kjøpe ordentli vare
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-400A0F0CE721
Sånn!
Yter mye bedre enn noen mac innen den prisklassen!
Hvor viktig er egentlig dyrt skjermkort i et videoredigeringspc ?
hadde vel satsa på 16 GB ram og dyrere prosessor eventuelt overklokka den med vannkjøling
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-400A0F0CE721
Sånn!
Yter mye bedre enn noen mac innen den prisklassen!
Vis hele sitatet...
En liten gaming-pc til videoredigering.

Handler ikke bare om specs heller, langt ifra. Handler om programvare.

Med Windows får du Movie Maker som default, og iMove med Mac.
Til Windows kan du få Sony Vegas f.eks. som suger, men til Mac kan du få Final Cut.

Det finnes ingen proffe som bruker Windows til videoredigering.
Det er heller ingen proffe som bruker iMovie til videoredigering.
Dessuten lagde jeg et oppsett som funka allround. Dessuten så suger vel Sony Vegas i det hele tatt. Den har mange flere funksjoner enn Final Cut. Macfag, gtfo!
Sist endret av Knäppgök; 5. februar 2012 kl. 00:24.
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Det er heller ingen proffe som bruker iMovie til videoredigering.
Dessuten lagde jeg et oppsett som funka allround. Dessuten så suger vel Sony Vegas i det hele tatt. Den har mange flere funksjoner enn Final Cut. Macfag, gtfo!
Vis hele sitatet...
Gi meg en grunn til at alle proffe, inkludert samtlige NRK distriktskontor, pluss på Marienlyst bruker Mac, med Final Cut? Du kan gå inn i omentrent hvilken som helst bedrift som driver med redigering av videoer, og du finner i 95% av tilfellene Mac.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Gi meg en grunn til at alle proffe, inkludert samtlige NRK distriktskontor, pluss på Marienlyst bruker Mac, med Final Cut? Du kan gå inn i omentrent hvilken som helst bedrift som driver med redigering av videoer, og du finner i 95% av tilfellene Mac.
Vis hele sitatet...
wow, nrk..
Jeg vil gjerne se kilder på at 95% tilfellene redigering blir gjort, er det på en Mac.
Er dere nødt til å sperme ned disse 'Kjøp av PC eller Mac' trådene med masse flaming og skittkasting for det ene og det andre hele tiden? jeezes ...
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Det er heller ingen proffe som bruker iMovie til videoredigering.
Dessuten lagde jeg et oppsett som funka allround. Dessuten så suger vel Sony Vegas i det hele tatt. Den har mange flere funksjoner enn Final Cut. Macfag, gtfo!
Vis hele sitatet...
Sa ikke at de proffe brukte iMove til redigering. Sa at Windows sitt standrard redigeringsprogram er Windows Movie Maker og Mac's STANDARD redigeringsprogram er iMovie.

Alle i filmbransjen bruker Final Cut. End of story
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Sa ikke at de proffe brukte iMove til redigering. Sa at Windows sitt standrard redigeringsprogram er Windows Movie Maker og Mac's STANDARD redigeringsprogram er iMovie.

Alle i filmbransjen bruker Final Cut. End of story
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg tar ikke ditt ord på det.
Jeg vil tro det er flere som bruker After Effects e.l
Bare for å si det, som jeg har forstått så er after effects et program til å etterbehandle videor og legge til effekter.
Btw, det er tilgjengelig på mac.
Pc har jo ett godt program, Adobe Premiere Pro

Men må legge til at premiere pro koster 5000 mens final cut pro koster 1600.
vet at piratbay finnes.
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Beklager, men jeg tar ikke ditt ord på det.
Jeg vil tro det er flere som bruker After Effects e.l
Vis hele sitatet...
After effects er ikke for klipping av store filmer, det er for spesial effekter av korte klippe som senere settes sammen i Final Cut hovedsaklig fordi Mac er forløpg det dominerende redigerings maskin i denne bransjen. Og de fleste film skapere bruker final cut til klipping av film.

Bruker selv mac til redigering og er utrolig fornøyd med det, men kan også være enig i at windows faktisk kan være bra om ikke bedre hvis man har bedre hardware i maskinen. Men program messig synes jeg Final Cut egner seg best til redigering og klipping av filmer, mens after effects og andre adobe programer for film er bedre for effekter.
Ja. Må legge til at du kan få Premiere og After Effects på Mac samt. Final Cut
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tilbudet er dessverre slutt
OK NÅ SKAL DERE HØRE:

Final Cut brukes (stort sett) til råklipp og tja, det blir vel klipp og organisering.

After Effects er et program designet for å drive med VFX, altså, effekter og denslags.

Så dere får slutte å whine om FC/AE og hva som er best av de to, det er to programmer med intensjoner om å gjøre helt forskjellige oppgaver.

</end>

Og hvis du først skal dure på med en Mac, så har du et alternativ til AE, det kalles Motion og gjør mestenparten av det AE kan, men ikke alt
[quote=Eplegutten;2453810]OK NÅ SKAL DERE HØRE:

Final Cut brukes (stort sett) til råklipp og tja, det blir vel klipp og organisering.

After Effects er et program designet for å drive med VFX, altså, effekter og denslags.

Så dere får slutte å whine om FC/AE og hva som er best av de to, det er to programmer med intensjoner om å gjøre helt forskjellige oppgaver.

</end>

Velkommen etter... Î