Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 13398
Jeg har lånt bort penger til en "venn" som nekter å betale tilbake. Nå har han har blokket meg på facebook, svarer ikke på meldinger og legger på når jeg ringer. Bare pga. pengene..

Vi snakker ikke om mer enn 1000 kroner, men han har ikke rett til å "stjele" fra meg, uansett beløp. Det irriterer meg veldig, så jeg vil ikke bare la han slippe unna med det.

Han er 18 og jeg er 16.

Hva skal jeg gjøre ??
http://www.torpedoinkasso.no

Men konfronter han, snakk med foreldra hans så ordner det seg nok

og husk ALDRI lån penger om du ikke vet at du kan tape dem
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Har snakket med moren hans, men hun sier han nekter for å ha lånt de :s
Har akkurat vært i samme situasjonen. Mitt problem var at han bodde litt langt unna, men fikk vite at en venn av meg skulle til den byen bare noen dager senere. Fant ut hvor han bodde, og dro på døra og sporte pent om pengene

Hvis det ikke funker for deg, kan det jo være en mulighet å gå gjennom foreldrene hans? Sett at han bor hjemme, og foreldra er greie folk?
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Ja, men jeg har flyttet, så nå bor vi på hver vår side av landet :s
Du kan jo alltids stjele noe du vet har en stor betydning for han. Deretter kan du si at han får det tilbake om du får pengene dine.

Ikke at det er et godt råd, men er alltids greit å ha en siste utvei om du virkelig vil ha igjen penga..
anmeld det! det er tross alt tyveri og selv om det ikke er mye penger så er det en prinsippsak og få de tilbake
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av haakon466 Vis innlegg
anmeld det! det er tross alt tyveri og selv om det ikke er mye penger så er det en prinsippsak og få de tilbake
Vis hele sitatet...
Det er sant. Hvordan går jeg frem?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
anmeld det! det er tross alt tyveri og selv om det ikke er mye penger så er det en prinsippsak og få de tilbake
Vis hele sitatet...
Tror ikke det fungerer uten skriftlig avtale om at han skal betale tilbake.
Da har ikke politiet mye å gå på, blir bare ord mot ord.
Sist endret av Xernox; 20. mai 2011 kl. 15:58.
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av Xernox Vis innlegg
Tror ikke det fungerer uten skriftlig avtale om at han skal betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg har noen meldinger på facebook, og en msn-logg hvor det står svart på hvitt at han fikk låne pengene. Er det bevis nok?
ingen vits i og annmelde uten skriftlig bevis, har du ikke hells angels i byen da? de ordner det nok for deg
Sladre til moren hans?
Han er 18, drit idet!

1. Stikk ned på lekebutikken og skaff deg et balltre
2. Lokaliser reiret hans og masse alle vinduer helt til han kommer ut
3. Be om pengene dine. Hvis han sier nei, gi ham ett kraftig advarsel-slag i kneet.
4. Hvis han fortsatt nekter å gi deg pengene, knus ryggen på ham, ta lommeboken ,
spytt ham i trynet og si "Dont fuck me ____ , Dont u ever try to fuck me." og løp for
å skaffe et alibi.
Sist endret av Biddibong; 20. mai 2011 kl. 16:01.
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Sladre til moren hans?
Han er 18, drit idet!

1. Stikk ned på lekebutikken og skaff deg et balltre
2. Lokaliser reiret hans og masse alle vinduer helt til han kommer ut
3. Be om pengene dine. Hvis han sier nei, gi ham ett kraftig advarsel-slag i kneet.
4. Hvis han fortsatt nekter å gi deg pengene, knus ryggen på ham, ta lommeboken ,
spytt ham i trynet og si "Dont fuck me ____ , Dont u ever try to fuck me." og løp for
å skaffe et alibi.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at jeg er nyoperert og bor på andre siden av landet
da er det vell umulig uten skriftlig avtale med mindre du kjenner noen som kan gi han en kraftig en?
Sitat av vitamin Vis innlegg
Problemet er bare at jeg er nyoperert og bor på andre siden av landet
Vis hele sitatet...
Hvis du har adressen hans kan du jo bestille masse dildoer og tvilsome produkter i navnet hans og spamme eposten hans helt til han betaler.
Hvor bor den jæveln? Har hatt litt psykiske problemer i det siste å trenger å få ut aggresjon, og jeg hater sånne jævler! Kan godt dra en tur på besøk for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Til alle dei som roper anmeld: sidan når vart det straffbart å ikkje betale tilbake gjeld i Noreg? Det er ikkje ei sak for politiet i heile teke.
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Hvor bor den jæveln? Har hatt litt psykiske problemer i det siste å trenger å få ut aggresjon, og jeg hater sånne jævler! Kan godt dra en tur på besøk for deg.
Vis hele sitatet...
herlig Han bor i Kristiansund.

Sitat av Biddibong Vis innlegg
Hvis du har adressen hans kan du jo bestille masse dildoer og tvilsome produkter i navnet hans og spamme eposten hans helt til han betaler.
Vis hele sitatet...
haha! Det hadde jeg ikke tenkt på...
Ser mange idiotiske påfunn for og få pengene tilbake, alt fra ha til dildo sending. Beste er og konfrontere han. det funker for meg når folk har lånt penger av meg. Og gi en tidsfrist når pengene skal være på konto. vis han ikke overholder tidsfrist sier du at det er 10% økning for vær 2uke. Funker for meg, men til betrakning så er jeg en nokså stor kar :P
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
Ser mange idiotiske påfunn for og få pengene tilbake, alt fra ha til dildo sending. Beste er og konfrontere han. det funker for meg når folk har lånt penger av meg. Og gi en tidsfrist når pengene skal være på konto. vis han ikke overholder tidsfrist sier du at det er 10% økning for vær 2uke. Funker for meg, men til betrakning så er jeg en nokså stor kar :P
Vis hele sitatet...
men jeg får ikke tak i han han legger bare på når jeg ringer
Drit i å konfrontere ham!
Kjøp 500 liter med liquid ass, hell det oppi tusenvis konfulutter og send to stykker i til adressen hans en gang i uken!
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
Ser mange idiotiske påfunn for og få pengene tilbake, alt fra ha til dildo sending. Beste er og konfrontere han. det funker for meg når folk har lånt penger av meg. Og gi en tidsfrist når pengene skal være på konto. vis han ikke overholder tidsfrist sier du at det er 10% økning for vær 2uke. Funker for meg, men til betrakning så er jeg en nokså stor kar :P
Vis hele sitatet...
10% økning? Er kanskje litt dumt med tanke på at det kan bli så mye at de ikke gidder å betale tilbake.
Hadde det samme problemet en gang. Jeg maste lenge, ca to uker, -hele- tida. Hver dag sendte jeg mail og melding og maste. Til slutt advarte jeg med politianmeldelse, og da ordna det seg ganske kjapt. Jeg hadde gjort det, selv om polisen ikke kan\vil\har grunn til å gjøre noe med det, så blir ihvertfall navnet til personen registrert og vil ha lettere for å havne i trøbbel med polisen seinere.
Hvis politiet ikke gjør noe med saken så vil de heller ikke registrere han i noe register. Dessuten som slashdot påpekte det er ikke straffbart og ikke betale tilbake gjeld... Om noe er det vel kun en sivil rettslig sak
Send miltbrann i posten til han.
Har han kjæreste?
Du kan jo gjøre det som cartman gjorde med
psykologen i den nyeste episoden av southpark.
Sist endret av Biddibong; 22. mai 2011 kl. 13:32.
Du har jo Facebook-greiene og MSN-loggen. Om ikke det holder som bevis for politiet kan det jo alltids holde som bevis overfor moren hans. Ta kontakt med henne igjen og si at det plager deg å måtte gå til dette skrittet, men at du er 16 år og ikke ser noen annen råd. Send over skjermutskrift til henne og håp på at hun får litt vett i sønnen sin.
Sitat av vitamin Vis innlegg

Vi snakker ikke om mer enn 1000 kroner, men han har ikke rett til å "stjele" fra meg, uansett beløp. Det irriterer meg veldig, så jeg vil ikke bare la han slippe unna med det.

Han er 18 og jeg er 16.

Hva skal jeg gjøre ??
Vis hele sitatet...
Ikke en dritt! 1000 kr er omtrent ikke verdt å anstrenge seg for.
Hva med å ringe alle jahovas vitner du kan finne på gulesider eller noe
og fortelle dem at du kjenner en fyr som vurderer å joine religionen deres,
også gir du dem adressen hans.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Hvis du har adressen hans kan du jo bestille masse dildoer og tvilsome produkter i navnet hans og spamme eposten hans helt til han betaler.
Vis hele sitatet...
Støtter den. Bestill dildoer, tonnevis med gratis kondomer og pizzaer til huset hans.
Sitat av nikons Vis innlegg
Støtter den. Bestill dildoer, tonnevis med gratis kondomer og pizzaer til huset hans.
Vis hele sitatet...
Dildoer og pizzaer er jo artig da, men gratis kondomer? er sikker på de kommer godt med for han sin del det.
Mas men prøv å hold en hyggelig tone en liten stund.

Om ikke det virker, eller han ikke tar tlf, ring han på jobb, ring foreldrene, damen etc. På den måten gir du han mye hodebry uten å egentlig gjøre noe direkte mot han (du prøver jo bare å få tak i han). Er kanskje dette som kalles passiv aggressiv..? :P

I neste omgang oppsøker du han, hjemme, på jobb, e.l og spør om pengene og gjør det klart at du begynner å irritere deg.

Funker ikke dette heller er det bare å gi seg med mindre det er snakk om mye mer penger enn hva du eventuelt risikerer. Er ikke særlig kult å få seg en bot på 10 000 for vold og trusler i prinsippets navn.

INNDRIVELSE AV KRAV

Redegjørelse for fremgangsmåte ved inndrivelse av pengekrav.

Påkrav (betalingsoppfordring)

Ved inndrivelse av krav, starter du med å sende et påkrav til skyldneren. Formålet med
påkravet er å inndrive kravet, samt gjøre skyldneren kjent med bakgrunnen for kravet.
Videre vil påkravet bevise at du har forsøkt å inndrive kravet.

Et påkrav skal inneholde følgende:

Adressat
Hvem som er rett adressat beror på hvem som skylder deg penger. Er skyldneren en
privatperson sendes påkravet til vedkommendes bostedsadresse. Dersom skyldneren er et
firma kan en som utgangspunkt finne adressen i Brønnøysundregisteret (www.brreg.no).
Dersom firmaet både har forretningsadresse og postadresse, skal postadressen benyttes.

Kravets grunnlag
Påkravet skal inneholde en beskrivelse av kravets grunnlag.

Hvor detaljert begrunnelsen skal være beror på sakens karakter og skyldnerens kjennskap
til de aktuelle forhold. Utgangspunktet er at begrunnelsen skal være veldig detaljert.

Begrunnelsen for kravet bør derfor inneholde både de faktiske forhold og de rettslige
regler som ligger til grunn for kravet. De faktiske forhold bør så langt mulig kunne
knyttes opp mot eventuell dokumentasjon som vedlegges påkravet.

Betalingsinformasjon
Betalingsinformasjonen skal hovedsaklig inneholde kravets totale størrelse, samt hvordan
og når kravet kan innfris. Dette innebærer at ditt navn og kontonummer, samt det totale
kravet må fremkomme, herunder også forsinkelsesrenter* dersom dette kreves.

* Dersom betalingen ikke skjer innen fristen vil en kunne beregne forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven.
Forsinkelsesrenter vil bli beregnet fra forfallsdato dersom forfallsdato er avtalt. Dersom det ikke foreligger en frist kan
en beregne forsinkelsesrenter fra 30 dager etter første påkrav jf. Forsinkelsesrenteloven § 2, jf. § 3. Forsinkelsesrenter
kan beregnes ved hjelp av rentekalkulatoren på www.forsinkelsesrente.no. Utskrift av beregningen kan/bør vedlegges
påkravet.

Betalingsfristen settes normalt til 14 dager etter dato på påkravet.

Vedlegg til påkravet
Ved inndrivelse av krav må du som hovedregel bevise din(e) påstand(er). Dette
innebærer å sannsynliggjøre de påstander og krav du fremmer. Beviser kan for eksempel
være avtale/kontrakt, timelister, bilder, kvitteringer etc.
Ta kopi av bevisene og legg kopien ved påkravet. Dersom originalen for eksempel er i
farger lønner det seg å også fremlegge kopien i farger slik at en er sikker på at beviset
reflekterer de påstandene du fremmer.
Videre bør vedleggene være i den rekkefølgen de fremkommer i påkravet. Dersom
påkravet inneholder flere vedlegg bør du nummerere dem slik at det blir mer oversiktlig
for mottakeren.

Forsendelsesmåte
Av bevismessige årsaker bør påkrav alltid sendes rekommandert. At påkravet er sendt
rekommandert beviser at brevet er sendt, hvor det er sendt og når det er sendt. Du får
også tilbakemelding dersom brevet ikke blir hentet eller adressaten har flyttet.

Innsigelser fra skyldner
Dersom skyldner har innsigelser på kravet anbefaler vi dem å be om å få disse skriftlig.

Betaling uteblir

Dersom skyldneren ikke har innfridd kravet etter at betalingsfristen er utløpt, vil en kunne
gå videre til rettslige skritt. I den videre prosessen med inndrivelsen av kravet vil
Jusshjelpa kunne være behjelpelig. Dersom vi ikke trer inn i saken, kan namsfogden i din
kommune kontaktes for veiledning om videre tvangsinndrivelse av kravet ditt.

Vi ber om at du kontakter oss dersom du har ytterligere spørsmål om hvordan du skriver
et påkrav.
Fra
Adresse
0000 Sted

Til
Adresse
0000 Sted

PÅKRAV

Her fyller du inn kravets grunnlag og størrelse samt forfallstid dersom dette foreligger.

Eks: Jeg innløste deres lån pålydende kr. 10.000,- i forbindelse med kjøp av inventar til
leilighet den 01.04.08. Det ble avtalt at lånet skulle nedbetales i 3 avdrag. Det første
avdraget skulle betales den 01.06.08. Tross gjentatte purringer kan jeg ikke se å ha
mottatt betaling.

Dersom det ikke er avtalt forfallstid, må betalingsfrist fastsettes. Betalingsfristen er
normalt 14 dager.

Eks: Jeg krever kr. 10.000,- utbetalt til kontonummer xxxx.xx.xxxxx snarest, og senest
innen fjorten (14) dager fra dette brevs dato.

Videre kan forsinkelsesrente kreves etter forsinkelsesrenteloven § 2, jf. § 3. Dersom det
er fastsatt en forfallsdag løper renten fra forfallsdagen. Ellers vil det kunne kreves renter
fra 30 dager etter at fordringshaver (du) har sendt skyldneren et skriftlig påkrav.

Eks 1: Det kreves forsinkelsesrenter for hvert krav fra forfallstidspunkt og frem til
betaling skjer, jf. lov av 17. desember 1976 nr. 100 (forsinkelsesrenteloven) § 2.

Eks 2: Det opplyses om at forsinkelsesrenter vil bli krevd fra 30 dager etter forfall hvis
betaling uteblir, jf. forsinkelsesrenteloven § 2 første ledd.

Dersom man ønsker å tvangsinndrive kravet hvis det ikke betales, fyller du inn
opplysninger om at rettslig skritt vurderes.

Eks: Utbetales ikke beløpet innen nevnte frist vil rettslig innkreving vurderes.

Fyll inn avsender på brevet. Husk å skrive under for hånd i tillegg til den maskinskrevne
underskriften.

Eks: Med vennlig hilsen
Hans Tastad
Dersom det finnes vedlegg til påkravet, eksempelvis kopi av avtaler/kontrakter,
timelister, kvitteringer, fotodokumentasjon etc, fylles disse inn i den rekkefølgen de blir
fremlagt i påkravet.

Eks:

-

Avtale om nedbetaling av pengelån av 01.04.08
Lag et virtuelt helvete for han! Nyhetsbrev, bestille masse dritt i postoppkrav, konkuranser (40kr/melding-typen!), bombadere mailen hans, osv.

4Chan med bilde, navn og adresse er drøyt men...
Hva enn du gjør, så ikke gjør deg selv til en idiot for tusen usle spenn. Når noen er kjipe mot deg, så se slik på det:

Det er de som er taperne i situasjonen. De må leve videre med viten om hva de har gjort, og hvis de ikke har samvittighet til å la det gå inn på seg, så må de leve med et handlingsmønster som på lang sikt vil skaffe dem masse problemer og uvenner, noe som er enda verre. Du kommer seirende ut av situasjonen hvis du ikke lar den stakkars idioten ødelegge humøret ditt, men heller hever deg over det. Hvis du derimot lar det gå skikkelig inn på deg, og enda værre, tyr til vold, så har dere tapt begge to.
Sist endret av mentalmelt; 23. mai 2011 kl. 00:31.
Spring inn i kåken hans mens han er ute med båsset å sprut i shampoen hans. så trekker du i dassen, hopper oppi å svømmer vekk
"If you borrow a friend 100$ and never see him again, consider it a good investment" - sitat husker ikke
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Sladre til moren hans?
Han er 18, drit idet!

1. Stikk ned på lekebutikken og skaff deg et balltre
2. Lokaliser reiret hans og masse alle vinduer helt til han kommer ut
3. Be om pengene dine. Hvis han sier nei, gi ham ett kraftig advarsel-slag i kneet.
4. Hvis han fortsatt nekter å gi deg pengene, knus ryggen på ham, ta lommeboken ,
spytt ham i trynet og si "Dont fuck me ____ , Dont u ever try to fuck me." og løp for
å skaffe et alibi.
Vis hele sitatet...
Anti-KP?

Slike IOU-lapper man får kjøpt er faktisk en lovbindende lånekontrakt i sin enkleste form, og en god måte sikre seg penger tilbake.
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Har han kjæreste?
Du kan jo gjøre det som cartman gjorde med
psykologen i den nyeste episoden av southpark.
Vis hele sitatet...
Han har ikke kjæreste, noe han heller aldri vil få. Han kommer til å råtne foran pc'n med to katter på fanget.

Sitat av juster Vis innlegg
Du har jo Facebook-greiene og MSN-loggen. Om ikke det holder som bevis for politiet kan det jo alltids holde som bevis overfor moren hans. Ta kontakt med henne igjen og si at det plager deg å måtte gå til dette skrittet, men at du er 16 år og ikke ser noen annen råd. Send over skjermutskrift til henne og håp på at hun får litt vett i sønnen sin.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte loggen til henne for noen uker siden, men har ikke fått noe svar enda. Irriterende!

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Ikke en dritt! 1000 kr er omtrent ikke verdt å anstrenge seg for.
Vis hele sitatet...
Nei, hadde det bare handlet om pengene.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Vent til sårene har grodd, og du føler deg i fin form. Da drar du og banker skiten ut av jævelen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva enn du gjør, så ikke gjør deg selv til en idiot for tusen usle spenn.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer snakk om prinsipper i denne situasjonen. TS er tross alt 16 år, og 1000kr er verdifullt for en 16åring. Det blir litt som om noen skulle slått til meg, også skulle jeg bare stått der og ikke PRØVD å forsvare meg engang.


Hvis du ikke er i stand til å banke opp fyren selv, send en litt stor kompis, eller det aller beste: Faren din. Utrolig hva en pappa kan få til(dette gjelder også stefedre.)
Sist endret av Erlnd; 23. mai 2011 kl. 20:14.
Jeg er i akkurat samme situasjon for øyeblikket, bare at dette har vart lenge og lenger enn langt så jeg forstår godt hvordan du har det.

Det eneste jeg har å si til deg og din sak er: ikke gjør noe dumt, ikke kom med trusler, ikke gjør noe aggressivt eller noe slikt, ta alt med en vennlig men streng tone. Går du rettens vei ved å sende rekommandert brev, og om han ikke svarer på den så kliner du til med forliksklage og personlig inkasso som ble nevnt over, så har han ikke noe som helst å si på deg, OG du har retten bak din rygg.

Det vil nok gå bra in the end.

Men lykke til bro!
Legg deg i hardtrening og stikk på besøk når du føler deg klar! Besittelse av balltre er heller ikke ulovlig, så at du er på vei til baseball-trening kan jo være en tilfeldighet. Ingen trusler, men du har det med deg. Som noen andre også nevnte, ta med deg faren/stefaren din.

Se deg selv i samme situasjon; Hvor tøff hadde du vært hvis en gutt med balltre og faren sin dukka opp på døra? Tenkte meg det ja..
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Ikke for å kapre tråden, men har et tilleggsspørsmål relatert til topic.
Jeg er i en lignende situasjon, der en (tidligere) nær venn skylder meg et beløp på nesten 4k.

Avtalen har foreldrene hans hørt før, men alt har vært muntlig.
Avtalen var nedbetaling av summen i deler per mnd, noe han ikke har gjort.
Det er nå 11 mnd siden han lånte, og ca. 9 mnd siden han skulle gitt meg et delbeløp for første gang.
Alt ble avtalt muntlig, og så dum som jeg er valgte jeg å stole på en tidligere god kammerat og ikke gå for en skriftlig kontrakt.

Nå prøver personen å unngå meg totalt, og har ikke hatt direkte kontakt siden i begynnelsen av februar. I mellomtid har jeg hatt kontakt med hans mor, som førøvrig ikke vil ha noe med denne saken å gjøre, selv om hun stiller seg forståelsesfull fra min side.

Vil jeg ha noe grunnlag for å kreve penger gjennom rekommandert brev og evt. forliksklage?
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av ViceR Vis innlegg
Vent til sårene har grodd, og du føler deg i fin form. Da drar du og banker skiten ut av jævelen.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha gjort det, om jeg var gutt

Sitat av Erlnd Vis innlegg
Det er vel mer snakk om prinsipper i denne situasjonen. TS er tross alt 16 år, og 1000kr er verdifullt for en 16åring. Det blir litt som om noen skulle slått til meg, også skulle jeg bare stått der og ikke PRØVD å forsvare meg engang.


Hvis du ikke er i stand til å banke opp fyren selv, send en litt stor kompis, eller det aller beste: Faren din. Utrolig hva en pappa kan få til(dette gjelder også stefedre.)
Vis hele sitatet...
Sant!
Har ingen store kompiser der Og pappa er ikke til stor hjelp
Er dette snakk om en ex?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Ikke for å kapre tråden, men har et tilleggsspørsmål relatert til topic.
Jeg er i en lignende situasjon, der en (tidligere) nær venn skylder meg et beløp på nesten 4k.

Avtalen har foreldrene hans hørt før, men alt har vært muntlig.
Avtalen var nedbetaling av summen i deler per mnd, noe han ikke har gjort.
Det er nå 11 mnd siden han lånte, og ca. 9 mnd siden han skulle gitt meg et delbeløp for første gang.
Alt ble avtalt muntlig, og så dum som jeg er valgte jeg å stole på en tidligere god kammerat og ikke gå for en skriftlig kontrakt.

Nå prøver personen å unngå meg totalt, og har ikke hatt direkte kontakt siden i begynnelsen av februar. I mellomtid har jeg hatt kontakt med hans mor, som førøvrig ikke vil ha noe med denne saken å gjøre, selv om hun stiller seg forståelsesfull fra min side.

Vil jeg ha noe grunnlag for å kreve penger gjennom rekommandert brev og evt. forliksklage?
Vis hele sitatet...
Av det vi har lært om lov og rett på skolen (vg1) så er en muntlig kontrakt like bindende som en skriftlig. Foreldrene hans er jo vitne til denne kontrakten så hvis de er normale ærlige mennesker så er det bare og gå lovens veg og kreve inn disse pengene med purken bak din rygg
Lær av dine feil, selv om det er den tøffeste måten å lære på. Du kan for så vidt være glad for at det ikke kostet deg mer å lære dette om din tidligere venn. Lån aldri penger til venner, ingen unntak.

Tell til ti og se vekk fra denne hendelsen. Det er hvertfall det jeg har gjort.
vitamin's Avatar
Trådstarter
24 5
Sitat av el_larso Vis innlegg
Jeg er i akkurat samme situasjon for øyeblikket, bare at dette har vart lenge og lenger enn langt så jeg forstår godt hvordan du har det.

Det eneste jeg har å si til deg og din sak er: ikke gjør noe dumt, ikke kom med trusler, ikke gjør noe aggressivt eller noe slikt, ta alt med en vennlig men streng tone. Går du rettens vei ved å sende rekommandert brev, og om han ikke svarer på den så kliner du til med forliksklage og personlig inkasso som ble nevnt over, så har han ikke noe som helst å si på deg, OG du har retten bak din rygg.

Det vil nok gå bra in the end.

Men lykke til bro!
Vis hele sitatet...
Tusen takk!

Jeg har litt vanskelig for å være vennlig mot han når han bare slenger på røret hver gang jeg ringer. Han er så feig, trodde vel han ble kvitt meg på operasjonsbordet.. Uheldig for han ble han ikke det

Sitat av Erlnd Vis innlegg
Er dette snakk om en ex?
Vis hele sitatet...
Hufffff nei!

Sitat av noerandom Vis innlegg
Legg deg i hardtrening og stikk på besøk når du føler deg klar! Besittelse av balltre er heller ikke ulovlig, så at du er på vei til baseball-trening kan jo være en tilfeldighet. Ingen trusler, men du har det med deg. Som noen andre også nevnte, ta med deg faren/stefaren din.

Se deg selv i samme situasjon; Hvor tøff hadde du vært hvis en gutt med balltre og faren sin dukka opp på døra? Tenkte meg det ja..
Vis hele sitatet...
Men jeg er bare en spinkel liten jente!