Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3291
Jeg og en kompis ble tatt av politiet når vi skulle kjøpe noen gram marijuana 3g.(1.5 år siden ca) Politiet som stod parkert med sivilbil, rett ved siden av oss, gjorde det umulig og nekte uskyld eller noe slikt. Vi fikk et forelegg på 3.500kr. Noen måneder etterpå fikk jeg et brev fra politiet. Jeg har selvfølgelig mistet dette men de refererte til noen paragrafer om edruelighet i trafikken og pisseprøver i 3 mnd. Jeg husker at det var mange bør og kan mellom linjene i det brevet.(Vi kjørte ikke bil) Foreldrene mine fant ut av dette, og nektet meg penger til førerkort. Nå 1,5 år senere har jeg inngått avtale om 6 uker uten hasj, og levering av pisseprøver til foreldrene mine for at de skal betale lappen for meg. (Det er i dag over 4 uker siden jeg røyket sist) Jeg har vært i kontakt med politiet og de har sendt meg videre til trafikktilsynet, som sier de ikke har funnet noen sprerrefrister.

SPØRSMÅLET er: Hvordan blir dette vurdert når jeg skal søker om oppkjøring? Noen som har vært borti lignende saker, og kan hjelpe meg??
Sist endret av oliboli; 16. september 2011 kl. 02:00.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Statens vegvesen sender forespørsel om vandelsattest til politiet for at politiets skal ta en vurdering på om du "edruelig" for trafikken. Statens vegvesen vet ikke hva du har gjort, de bare får et svar hvor det står "godkjent" eller ikke. Er sånn det fungerer så vidt jeg vet.
Siden du sier du ikke har noe sperrefrist vil jeg tro det bare er å gå rett fram. Men har du i det hele tatt hatt sperrefrist? Mener isåfall at du må søke om å få kunne ta førerprøve for klasse b, dette gjør du hos statens vegvesen. De sender så søknaden videre til politiet, og politiet sender søknaden igjen tilbake til statens vegvesen, og du får svaret ditt per post.
politiet kunne i alle fall ikke nekte meg lenger enn 1 år etter at jeg var tatt for bruk.
Takk for gode svar! bent hamer du ble tatt for bruk? jeg ble tatt for besittelse. Får krysse fingrene og håpe at det ikke sitter en konservativ jævel bak papirene mine tho..
etter 1. år kunne de ikke nekte meg lenger, selv om de ville. var for bruk ja.
Har gode venner som både har mistet lappen og fått utsettelse på lappen etter bruk av hasj. Hadde de blitt tatt for 5 gang på rad kunne jeg forstå det, men dette er gutter som tar en blås en gang i blant og setter seg aldri bak rattet i rusa tilstand. Dette har hendt første (og forhåpentligvis siste gangen) de har blitt tatt.

Greit nok at du er påvirket en god stund av hasj, men det får da være grenser.. Holdt selv på å bli fratatt lappen da jeg ble tatt på innrykk i militæret for hasjbruk.
Sitat av Silhouette Vis innlegg
Har gode venner som både har mistet lappen og fått utsettelse på lappen etter bruk av hasj. Hadde de blitt tatt for 5 gang på rad kunne jeg forstå det, men dette er gutter som tar en blås en gang i blant og setter seg aldri bak rattet i rusa tilstand. Dette har hendt første (og forhåpentligvis siste gangen) de har blitt tatt.

Greit nok at du er påvirket en god stund av hasj, men det får da være grenser.. Holdt selv på å bli fratatt lappen da jeg ble tatt på innrykk i militæret for hasjbruk.
Vis hele sitatet...
Regler er regler. Uavhengig av legaliseringsdebatten så er sertifikatet noe av det du legger i potten når du tar deg en blås, og blir du bøsta har du tapt. Ærlig talt synes jeg ikke det minste synd på kompisene dine...

OT: Når sperrefristen er utløpt (om du noengang hadde) vil ikke denne saken ha noen betydning. Så lenge du ikke regelmessig er bøsta for bruk av hasj vil du fylle lovens krav til edruelighet, og får kjøre opp uten problemer.
Sitat av doseren Vis innlegg
Regler er regler. Uavhengig av legaliseringsdebatten så er sertifikatet noe av det du legger i potten når du tar deg en blås, og blir du bøsta har du tapt. Ærlig talt synes jeg ikke det minste synd på kompisene dine...

OT: Når sperrefristen er utløpt (om du noengang hadde) vil ikke denne saken ha noen betydning. Så lenge du ikke regelmessig er bøsta for bruk av hasj vil du fylle lovens krav til edruelighet, og får kjøre opp uten problemer.
Vis hele sitatet...

Han skriver at kompisene aldri setter seg bak rattet i rus?,
Blir du tatt i din egen stue eller hvor som helst (bare ikke i bil) med en liten spliff, burde man så absolutt ikke miste førerkortet på grunn av det vell? Blir litt som at du skal miste førerkortet på grunn av at man tar seg en pils hvor som helst langt unna førersetet på en bil også da ? Grunnet faren for å kjøre i beruset tilstand..
det er forskjell på "sperrefrist" og "manglende edruelighet".

en sperrefrist er en frist som varer i x antall måneder/år, og man står fritt til å ta lappen igjen når fristen går ut.

har man derimot blitt slått på hodet med "manglende edruelighet" av politiet, så sliter man. dette har nemlig ingen tidsfrist, og varer til du kan bevise for politiet at du har vært rusfri i 3-4 måneder, hvorpå man kan SØKE om å få ta lappen. det er ingen automatikk i at man faktisk får ta den, det er opptil politiet..

blitt mer og mer vanlig at de slår stonere over skallen med "manglende edruelighet".

doseren, du trenger heller ikke bli tatt "regelmessig". jeg vet om flere som har fått "manglende edruelighet" etter engangs forseelse, meg selv inkludert.
Jeg har alldri blitt stoppa av politiet i rusa tilstand, alldri vært overstadig beruset på offentlig sted, Men jeg har bøter for Hasj og har inrømmet å ha røyket hasj ved flere andledninger. likevel har de tatt fra meg lappen og krever rene urinprøver i ett år for at jeg skal kunne få tilbake lappen.
Man trenger ikke være i nærheten av en bil for at politiet skal nappe lappen ut av lomma di.

Jeg mener dette er helt bak mål da man kan ha røyket hasj i forrige måned, men likevel være uskikket til å kjøre bil i politiets øyne. Bruker man amfetamin å venter noen dager før man bruker bilen er man derimot trygg om man skal bli stoppet. Latterlig
Sist endret av Sondre; 16. september 2011 kl. 10:38.
Sitat av technot Vis innlegg
det er forskjell på "sperrefrist" og "manglende edruelighet".

en sperrefrist er en frist som varer i x antall måneder/år, og man står fritt til å ta lappen igjen når fristen går ut.

har man derimot blitt slått på hodet med "manglende edruelighet" av politiet, så sliter man. dette har nemlig ingen tidsfrist, og varer til du kan bevise for politiet at du har vært rusfri i 3-4 måneder, hvorpå man kan SØKE om å få ta lappen. det er ingen automatikk i at man faktisk får ta den, det er opptil politiet..

blitt mer og mer vanlig at de slår stonere over skallen med "manglende edruelighet".

doseren, du trenger heller ikke bli tatt "regelmessig". jeg vet om flere som har fått "manglende edruelighet" etter engangs forseelse, meg selv inkludert.
Vis hele sitatet...
Er dette situasjoner der politiet har tatt kompisene dine / deg kjøre bil i hasjrus / rus? Eller er det bare vanlig besittelse og bruk uten kjøretøy som har vært nok til å få sprerre eller mangel på edruelighet. Vi ble stoppet og sammarbeidet med politiet og han kompisen min som allerede hadde lappen fikk ingen konsekvenser whatsoever. Det er uansett et tragisk hull i systemet hvis personer MED lappen blir tatt i samme situasjon uten konsekvenser, mens den som ikke har tatt lappen får en masse stress. Virker som det er et forebyggendes forsøk fra politiet, dette blir bare helt fucked.