Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5107
Heisann!

Sertifikatet mitt ble inndratt idag, hadde 122 i 80 sonen. Dette var mens jeg kjørte forbi en bil. Rett etterpå fikk jeg en måling på 82 i inngangen til en 60 sone, så slakket jeg ned til 65 ca. Så så jeg en passat i speilet, etterfulgt av blålys.

Alt skjedde egentlig rimelig fort da vi snakka litt i bilen, men han var en grei type, og strøk den siste overtredelsen som var 82 i 60 sonen.

Så det jeg lurer litt på om det er flere her som har opplevd noe à la samme situasjonen? Samt hva jeg kan forvente meg?

Jeg skal ringe juristen på fredag, og få vite hva som skjer. Er forresten enda i prøvetiden. Har blant annet hatt lappen i et år, ingen tidligere bøter eller noe. Politimannen sa også at jeg fikk "bonus" siden det var en fin forbikjøring, og at han skulle være snill på måten han skrev rapporten.

Det jeg vet er at boten før man mister lappen er på en maks 8-9 tusen. Kan jeg forvente så mye?
122 i 80 er jo ganske alvorlig, så tror ikke du skal sikte deg noe under 7 lapper nei. Hvor lenge ble det inndratt?
Vet ikke enda, skal som sagt snakke med juristen på fredagen. Men politimannen sa en maks 6 måneder.

Rain Man; Han holdt vel fartsgrensa, men til mitt forsvar var det en fin og oversiktlig strekning - men igjen sitter jeg her uten sertifikatet.
Syns det var rart du mistet sertifikatet for dette. Greit nok du kjørt en del for fort, men når det gjelder forbikjøring så syns jeg det blir litt dumt. Jeg mener det at desto kortere man oppholder seg i feil kjørefelt desto bedre er det. Grunnen til at du kjørte forbi skriver du ikke noe om, men regner med at det var fordi den kjørte ca 70-75. Det å kjøre forbi en bli som kjører 75 i 80 krever en veldig lang slette, faktisk tror jeg det tar så lang tid at du vil møte en bil nesten uansett, så ender det opp med at du må du trekke deg.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Hvorfor er det relevant?
Vis hele sitatet...
Dette er relevant fordi dersom personen foran kjørte i fartsgrensa har du ingen grunner til å kjøre forbi.
Krokodille hvis han foran lå over fartsgrensa så er det jo lite vits i å kjøre forbi eller?
Han hadde vel ikke kjørt forbi ellers?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Syns det var rart du mistet sertifikatet for dette. Greit nok du kjørt en del for fort, men når det gjelder forbikjøring så syns jeg det blir litt dumt. Jeg mener det at desto kortere man oppholder seg i feil kjørefelt desto bedre er det. Grunnen til at du kjørte forbi skriver du ikke noe om, men regner med at det var fordi den kjørte ca 70-75. Det å kjøre forbi en bli som kjører 75 i 80 krever en veldig lang slette, faktisk tror jeg det tar så lang tid at du vil møte en bil nesten uansett, så ender det opp med at du må du trekke deg.
Vis hele sitatet...
Uansett ikke lov å bryte fartsgrensen. Er forsåvidt enig med deg, men det er ikke lovverket.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Krokodille hvis han foran lå over fartsgrensa så er det jo lite vits i å kjøre forbi eller?
Han hadde vel ikke kjørt forbi ellers?
Vis hele sitatet...
Så det er ingen som kjører fort fordi det er gøy? Neida for all del ikke
Sist endret av Naturgrønn; 5. april 2011 kl. 19:22.
Kan bare snakke for meg selv, men da jeg kjørte 37 km/t over grensa mista jeg lappen i 7 mnd og fikk 9k i bot, samt 30 dagers betinget fengsel. Så har du en liten pekepin på hvor du havner.
Ifølge kjørelæreren er det forbudt å bryte fartsgrensa, selv under forbikjøring. Fartsgrensa skal ALLTID overholdes, samme hva.

Legger inn:
Jeg hadde en kjøretime for en liten stund siden på en strekning med midtdeler og autovern, altså bare EN fil, som vil si at vi ikke kan la noen kjøre forbi. Plutselig kommer det en ambulanse i full fart bak meg, og da sa kjørelæreren at NÅ er det greit å kjøre litt fortere for å komme frem til nærmeste mulighet til å slippe forbi ambulansen så fort som mulig. Det endte med at jeg gassa opp til 180 og kjørte inn i et forbikjøringsfelt som nettopp er beregnet til situasjoner som dette. (Det var et forbikjøringsfelt lenger bak også, men denne hadde jeg allerede kjørt forbi da jeg så / hørte ambulansen)

Har aldri hatt et så stort kick noensinne!
Snakket med kjørelæreren etterpå, og han sa at om Politiet hadde sett det, ville de mest sannsynlig latt det gå, uansett.

Det jeg fortsatt synes er utrolig, er hvor fort den ambulansen kjørte. Selv om jeg var oppe i 180, kom den stadig nærmere og nærmere
Sist endret av KRS93; 5. april 2011 kl. 20:35.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Det jeg fortsatt synes er utrolig, er hvor fort den ambulansen kjørte. Selv om jeg var oppe i 180, kom den stadig nærmere og nærmere
Vis hele sitatet...
Ambulanser kjører aldri i 180...
Du lå 6 over miste lappen grensa i 80 sonen. Så du mister vel lappen i ca et halvt år. Etter hva jeg har lest så ligger det en instruks om at de skal trekke fra 10% av farta hvis det skjer under en fin og ellers lovlig forbikjøring. Siden du er i prøvetia må du nok regne med ny oppkjøring og teori om jeg ikke tar feil.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Nå beskrev han heller ikke farten til ambulansen, så det er jo greit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ambulanser kjører aldri i 180...
Vis hele sitatet...
Det kjem an på situasjonen. Om risikoen for møtande trafikk er minimal (som den jo er med midtdeler), og det ikkje er nokon i vegen er det opp til dei å vurdere korrekt fart.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ambulanser kjører aldri i 180...
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør de.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Ja, jeg har erfaring.

Du vil miste sertifikatet i minimum 3mnd'er, men sannsynligvis 6mnd'er om ikke mer ettersom det er i prøvetiden din.
Du må i tillegg kjøre opp på nytt.

Boten du får vil mest sannsynlig være på 9000,- ettersom du ikke var SÅ mye over "lappen-grensa".
Høyste forelegg er ikke 9000, men 10.000,-
De fleste ambulansene klarer jo ikke 180 en gang... 160 er mulig.
Sist endret av Naturgrønn; 5. april 2011 kl. 21:02.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De fleste ambulansene klarer jo ikke 180 en gang...
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det?
Unlicensed Surgeon
GP4027 er meget relevant her, først:
Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring,
vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen
har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller
den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.
Vis hele sitatet...
Så:
Fartsgrense 80 km/t:
Fart: ............................................................ . ........ Tap av førerett:
116 - 120 ...................................................... ........ 3 - 5 md.
120 - 130 ...................................................... ........ 5 - 8 md.
130 - 140 ...................................................... ........ 8 - 13 md.
140 - 150 ...................................................... ........ 13 - 19 md.
150 - 160 ...................................................... ........ 19 - 25 md.
160 - 170 ...................................................... ........ 25 - 30 md.
170 - 180 ...................................................... ........ 30 - 36 md.
Over 180 ....................................................... ....... Over 36 md.
Vis hele sitatet...
Den her også muligens
- når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,
j) til og med 5 km/t kr 600,-
k) til og med 10 km/t kr 1600,-
l) til og med 15 km/t kr 2600,-
m) til og med 20 km/t kr 3600,-
n) til og med 25 km/t kr 4900,-
o) til og med 30 km/t kr 6500,-
p) til og med 35 km/t kr 7800,
Vis hele sitatet...
Forøverig kan hele GP-4027 "Instrukser for Politiets Traffiktjeneste" leses her.
Sist endret av dafog; 5. april 2011 kl. 21:14.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Hvordan vet du det?
Vis hele sitatet...
Fordi de fleste ambulanser er store som ikke går fortere enn 160. Det er ikke modifisert motor i dem og i forhold til en standard modell går de saktere pga vekt.

De vanlige personbilene som f eks. E270 CDI skal jeg gå med på kan kjøre fortere. Men de kjører jo aldri i 180 de.

Hvordan vet du at ambulansene kjører i 180 da?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Ifølge kjørelæreren er det forbudt å bryte fartsgrensa, selv under forbikjøring. Fartsgrensa skal ALLTID overholdes, samme hva.

Legger inn:
Jeg hadde en kjøretime for en liten stund siden på en strekning med midtdeler og autovern, altså bare EN fil, som vil si at vi ikke kan la noen kjøre forbi. Plutselig kommer det en ambulanse i full fart bak meg, og da sa kjørelæreren at NÅ er det greit å kjøre litt fortere for å komme frem til nærmeste mulighet til å slippe forbi ambulansen så fort som mulig. Det endte med at jeg gassa opp til 180 og kjørte inn i et forbikjøringsfelt som nettopp er beregnet til situasjoner som dette. (Det var et forbikjøringsfelt lenger bak også, men denne hadde jeg allerede kjørt forbi da jeg så / hørte ambulansen)

Har aldri hatt et så stort kick noensinne!
Snakket med kjørelæreren etterpå, og han sa at om Politiet hadde sett det, ville de mest sannsynlig latt det gå, uansett.

Det jeg fortsatt synes er utrolig, er hvor fort den ambulansen kjørte. Selv om jeg var oppe i 180, kom den stadig nærmere og nærmere
Vis hele sitatet...
sounds funny!
Har en onkel som er ambulansesjåfør, og de kjører ikke så fort som folk tror, men han sier at om det er på motorvei kan de godt finne på å legge seg i litt over 150, men de kjører SVÆRT sjeldent så fort, så at du kjørte i 180 og at ambulansen kom nærmere og nærmere tror jeg ikke noe på.
OT:
Fra egen erfaring i ambulanse og en lang og trivelig prat med ambulerende personell fant jeg ut at ambulanser kan komme opp i høye hastigheter, men sjelden utnytter en toppfart. Er heller en jevn middels høy fart samt god flyt som er viktig. Hastigheter over 160 så prøves det benytte luftambulanse så langt der er mulighet. Trafikkbildet endres meget fort i i høy hastighet, så farten er sjelden høyere en 160. Men det var en del forskjeller etter hvordan vei utrykningen foregikk på, E6 med tofelt og midtdeler gikk rimelig fort.
Tja, ble heller ikke spesifisert om det var lege-ambulanse eller vanlig ambulanse. En stor forskjell på det når det kommer til fart, selvom jeg tror det dreier seg om stor ambulanse
Hah er nok bullshit det med 180 km

Men ellers naboen min mista lappen i 3 måneder og 9 tusen i bot for å ha kjøprt 170 i 100 sona, han fikk jo sykt lavt straff men men. Morsomt å se bilen hans avskilta hver gang jeg kjører forbi og tenker på at det kommer til å skje med meg endag
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hah er nok bullshit det med 180 km

Men ellers naboen min mista lappen i 3 måneder og 9 tusen i bot for å ha kjøprt 170 i 100 sona, han fikk jo sykt lavt straff men men. Morsomt å se bilen hans avskilta hver gang jeg kjører forbi og tenker på at det kommer til å skje med meg endag
Vis hele sitatet...
Det bestemmer du faktisk helt selv. Husk at det er du som trykker på gassen, ingen andre!
En bot på rundt 10 000,- + noen måneder betinget fengsel. I tillegg kan du sikkert belage deg på å gå i et halvtårstid.
Jeg og kompisen min ble tatt når vi kjørte rimelig fort i 80 sona, av politibil bak som tok gjennomsnittsfart. Gjennomsnittsfarten var vel på enten 120km/t eller 140km/t, og det er ganske mye i gjennomsnittsfart! Det var kompisen min som kjørte. Han ble fratatt førerkort i ca. en måned, men han hørte aldri noe fra poltiet og saken ble henlagt. Tror det var fordi politimannen var alene i bilen. Hadde veldig flaks med denne situasjonen, men jeg vil anbefale andre å ikke kjøre så fort. Greit nok at man utsetter seg selv for fare, men det er egoistisk å risikere andres liv på veien bare for å kanskje spare to minutter om du forsov deg til jobb.
Sitat av reklame Vis innlegg
En bot på rundt 10 000,- + noen måneder betinget fengsel. I tillegg kan du sikkert belage deg på å gå i et halvtårstid.
Vis hele sitatet...
Betinget fengsel, altså at jeg får en prøvetid etter evt fengselstraff? Jeg tviler sterkt på at jeg blir å få en så hard straff, jeg kjørte ikke som en idiot, var ærlig med politimannen, samt jeg fikk lovt til å kjøre hjem etterpå, som var et godt stykke unna.
Sitat av nasislike Vis innlegg
Betinget fengsel, altså at jeg får en prøvetid etter evt fengselstraff? Jeg tviler sterkt på at jeg blir å få en så hard straff, jeg kjørte ikke som en idiot, var ærlig med politimannen, samt jeg fikk lovt til å kjøre hjem etterpå, som var et godt stykke unna.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det hjelper om du og politibetjenten hadde en god tone. Når man kjører så fort, er det vanlig at man får fengsel, blir fratatt lappen og får en saftig bot.
Sitat av nasislike Vis innlegg
Betinget fengsel, altså at jeg får en prøvetid etter evt fengselstraff? Jeg tviler sterkt på at jeg blir å få en så hard straff, jeg kjørte ikke som en idiot, var ærlig med politimannen, samt jeg fikk lovt til å kjøre hjem etterpå, som var et godt stykke unna.
Vis hele sitatet...
Det vil si at du kun havner i fengsel om du i løpet av en fastsatt prøvetid bryter vilkårene i dommen.
Man har ikke lov å ligge over fartsgrensen i forbikjøring, ved unntak av nødakselerasjon.

Nødakselerasjon vil da si at du har kommet så langt i forbikjøringen at det er for sent å bremse ned, og akselerere er siste løsning før ulykke kan inntreffe om det kommer bil i møte.

Det jeg lærte på langkjøringa i November, var at når fronten på din bil passerer baken på bilen du forbikjører er det for sent å trekke seg. Da må man fullføre forbikjøringen, som da også kan resultere i nødakselerasjon om nødvendig.

Dog må du bremse kraftig ned så fort du er tilbake i ditt felt, og ikke fortsette i stort fart som jeg tolker det at du gjorde..

Jeg gjetter av erfaringer fra min mor da hun mistet lappen i 118 i 80-sona, fikk hun rundt 8 000,- i bot og 6 måneder uten lappen. Dette er jo da noen år siden, og ting kan jo ha endret seg siden den tid..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Fordi de fleste ambulanser er store som ikke går fortere enn 160. Det er ikke modifisert motor i dem og i forhold til en standard modell går de saktere pga vekt.


Hvordan vet du at ambulansene kjører i 180 da?
Vis hele sitatet...
Min far en ambulansesjåfør og han sier at de har ligget i 190 flere ganger. At det kom en ambulanse bak i 180 er høyst sannsynlig...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Man har ikke lov å ligge over fartsgrensen i forbikjøring, ved unntak av nødakselerasjon.
Vis hele sitatet...
En har ikkje lov, men som sitert over vil det gi fratrekk på 20-30% om forbikøyringa elles var aktsom. Det finst formildande omstende i mange saker, og dette er eksempel på listemessig formildande omstende.
Fikk nå vite straffen, 9.000 i bot, 5 mnder uten lappen samt ny oppkjøring og teori.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ambulanser kjører aldri i 180...
Vis hele sitatet...
Aldri si aldri om det haster noe sykt.