Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2695
Kanskje en litt klisjè aktig overskrift jeg har valgt for denne tråden, men det representerer teksten så veldig godt, og hva jeg vil fram til.

Gjennom livet så opplever alle mennesker motgang og sorg, enten det er brudd med sin elskede, et dødsfall eller sykdom. Det er umulig å gå glipp av mens vi er her på jorden og det kan skape virkelig store problemer for mennesket. Til tider kan det gå så langt som depresjoner og andre psykiske/fysiske lidelser.

Men visse elementer kan trigge "glad-punkt" i hjernen og få oss som ikke har sunket alt for dypt i sorg til å tenke bedre og kanskje til og med dra fram et smil. Det er disse elementene jeg ønsker å få fram i denne tråden, hva dere får en god følelse av, hva dere gjør for å komme i bedre humør, hva dere gjør hvis livet er tungt å du trenger å tenke mer positivt for å mestre hverdagen.

Jeg har selv kommet til et ganske drastisk vendepunkt i livet, og det har kommet så alt for tidlig. Jeg har blitt diagnosert med Me og tilbringer 99,9% av mitt liv liggende/sittende i sofa å orker ingen verdens ting.
Men nok om min lidelse, ønsker noen mer info send meg PM.

Det har hver ført til en drastisk endring i min levemåte og har endret humøret mitt fra å være livsnyter og eventyrlysten til å deppe ganske mye av dagen da jeg er i våken tilstand.

Kort sagt:

-Hva gjør deg glad?

-Hvorfor gjør det deg glad?

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?

-Gjerne fortell en liten historie der noe dramatisk har skjedd i ditt liv og hvordan du har taklet det for å komme i riktig retning igjen.

-Om du er et trist/deprimert menneske, har du spesielle ting du gjør som kan gjøre slik at du kommer i bedre humør ?


Jeg håper at denne tråden kan være lærerikt for mange, da dette er noe som omhandler oss alle. Det brukes utopiske mengder på psykologer og undersøkelser av deprimerte og triste mennesker. Men hvordan er det mulig å takle dette selv? Vil ikke at denne tråden skal være for å skrive om sine mørke og triste sider, men for å dele hva som kan være med for å gjøre en litt mørk hverdag litt bedre.


--------------------------------------------------------------------------
Edit: jeg spille ofte denne for meg selv
Sist endret av ZELDUR; 24. februar 2011 kl. 01:24.
Er tidligere mobeoffer, litte mer voldsom enn den vanlige du er tjukk, du har billige klær mobbingen og sliter med posttraumatisk stress og asberger-lignende symptomer.
Startet å trene i utganspunktet for å ta igjen på mobbere og få slutt på det hele, men fortsatte med det fordi det var noe jeg elska, nærmest ble avhengig av. Veit dette er urealistik for deg i stor grad og håper du ikke tar deg nær av det.
Noe jeg kan anbefale hjernetrim og meditasjon, opplever det faktisk på tilnærma lik måte som fysisk trening.

Å lage ting er også en stor glede for meg, spesielt innenfor lakkering.

Nå har jeg imidlertid mista de mulighetene pga. kneskade. Men musikk holder meg fortsatt oppe. Spesielt ''Enjoy the silence- Linkin Park'' og ''I am so in love- Basshunter''

Håper det er til hjelp - N2S
Venner, party, musikk, fjellturer og ikke minst sex gjør meg lykkelig og lett til sinns.

Edit: Mitt første innlegg på freak!
Sist endret av probe; 24. februar 2011 kl. 01:39.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
1. Jeg liker å pusle med mine sære små hobbyer. Enten å trekke frem balisongen eller frem med dirkene og åpne noen låser blir jeg som regel i godt humør av å pusle med ting som er mitt.

2. Små ting som kun er mine gir en mestringsfølelse. Det å gjøre noe som kun hører til min verden, som ingen rundt meg har noe med. Det er alltid godt å ha noe man mestrer.

3. Jeg hadde en periode for en stund siden hvor jeg måtte ta 20 minutter på punchingbag'en nesten daglig for å få ut sinne. Jeg angrep den på alle mulige måter, og brukte den som utløp for fysisk og psykisk sinne.

Edit: I'm Gonna Be - The Proclaimers. Klarer ikke å ikke bli i godt humør av den låta...
Sist endret av Ffojt; 24. februar 2011 kl. 01:40.
Hvis det er noe jeg sliter med og ikke får til så blir jeg veldig glad når jeg når målet. Jeg var for eksempel på vinterferie i Hemsedal for noen dager siden og alle sammen skulle gå en laaaang skitur opp på ett fjell og da jeg er ikke akkuratt skikket for dette ble jeg vledig stolt og glad når jeg nådde toppen av fjellet og kunne suse ned bakkene etterpå.

Jeg tenker ofte at glede og depresjon foråsakes av hverandre. Eks. Jeg ble irritert/sur/redd når jeg fikk vite at jeg skulle gå denne lange turen men jeg ble veldig glad når jeg klarte det. ( Sur + Glad = Glad)

Eks2. Hvis jeg finner 1000 kroner på bakken og etterpå mister de så blir jeg veldig sur. ( Glad + Sur = Sur)

Jeg tenker da at hvis ingen av disse hendelsene hadde skjedd hadde jeg vært i nøytralt humør hele tiden men siden det ene skjedde før det andre så ender jeg oppe med den siste følelsen.

Håper du skjønner hva jeg mente med dette.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Er tidligere mobeoffer, litte mer voldsom enn den vanlige du er tjukk, du har billige klær mobbingen og sliter med posttraumatisk stress og asberger-lignende symptomer.
Startet å trene i utganspunktet for å ta igjen på mobbere og få slutt på det hele, men fortsatte med det fordi det var noe jeg elska, nærmest ble avhengig av. Veit dette er urealistik for deg i stor grad og håper du ikke tar deg nær av det.
Noe jeg kan anbefale hjernetrim og meditasjon, opplever det faktisk på tilnærma lik måte som fysisk trening.

Å lage ting er også en stor glede for meg, spesielt innenfor lakkering.

Nå har jeg imidlertid mista de mulighetene pga. kneskade. Men musikk holder meg fortsatt oppe. Spesielt ''Enjoy the silence- Linkin Park'' og ''I am so in love- Basshunter''

Håper det er til hjelp - N2S
Vis hele sitatet...
Tar meg selvfølgelig ikke nær, er heller lykkelig overrasket over at du er så åpen og tar engasjement for å la dine personlige problemer bli med til å styrke denne tråden.

Jeg har selv brukt hard fysisk trening for å komme i bedre humør og få en mestringsfølelse, men det er mildt sagt ikke et alternativ i dag.

Jeg spiller en god del dataspill for å få en slags mestringsfølelse, men det blir en litt ond sirkel. Blir ofte mer dratt ned, vet ikke helt hvorfor.

Ønsker deg lykke til med dine lidelser og er lykkelig for å se at du tar tak i problemet ditt å prøver å endre det til det bedre.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg spiller en god del dataspill for å få en slags mestringsfølelse, men det blir en litt ond sirkel. Blir ofte mer dratt ned, vet ikke helt hvorfor.

Ønsker deg lykke til med dine lidelser og er lykkelig for å se at du tar tak i problemet ditt å prøver å endre det til det bedre.
Vis hele sitatet...
Er der selv og også bestekompissen min er der, han har muskelsvinn altså kroppen hans bryter gradevis ned musklene hans.

Både han og jeg opplever det du sier med både mestringsfølelse og nedturer.
En ting tror jeg faktisk ekspertene har rett i, isolasjon og for mye tid foran skjermen er negativt...bortsett fra minecraft off course
Håper du får hjelpsomme svar vidre i tråden her og jeg må si at det er ett fint inteniativ
ting som gjør meg glad ja.

1.henge med ida<3
2.mekking, liker mekking generelt på alt fra traktorer til lego
3.venner, alltid digg å henge med noen man kan stole på
4. kjøre traktor, digg å føle man har kontroll over noe så stort samtidlig som man har noe å fokusere på
5. kjøre firhjuling, et iltert lite beist på glattisen kan jo gjøre hvem som helst glad.
Er av typen som blir utrolig intressert i noe når jeg først liker det og mestrer det. Den ene tingen "min" er snowboard, ingenting så digg som å kjøre ned fjellet, spesielt nå som sola har kommet frem

Min andre ting for å få ut litt aggresjon er faktisk rap/ skrive musikk. Begynte som en liten lek for rundt en 6-9 mnd siden, der jeg og noen kompiser faktisk underholdt en hel(?) fest ved beatboxing og rapping, ingenting så godt som når flowen sitter, varte vel godt over 20 minutter tror jeg. Derifra ble en idè født, og nå er vi tre stk som skriver egen musikk, hovedsaklig hiphop, utforsker fruityloops, og generelt henger ilag! Vi har faktsik fått hooka oss opp med studiotid også. Får håpe at det blir noe av det da

Ellers starta jeg et treningsprogram så nylig som igår, så er vel bare å satse der og.

Har forresten en venn som har fått diagnosert ME. Har dog ikke pratet med han på en stund, får kanskje gjøre det. Han sitter vel kanskje med mange tanker vil jeg tro?
I "mørke" perioder hjelper det å høre på toccata and fugue in d minor!
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av nasislike Vis innlegg
Har forresten en venn som har fått diagnosert ME. Har dog ikke pratet med han på en stund, får kanskje gjøre det. Han sitter vel kanskje med mange tanker vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
Bra du har funnet noe du har for å få en mestringsfølelse og godt humør.

Hvis du har en venn med Me, så er det viktigste at han ikke føler ser alene.
Hadde ikke jeg vært den gode innehaver av gode kamerater, så ville jeg nok vært et veldig veldig trist menneske. Selv om jeg ikke kan gjøre stort med de, så bare å ha noen som kommer på besøk som er på din egen alder og være der. Det er virkelig stort om man lider av noe som trollbinder deg til hjemmet.

Og ja, han har sikkert mange spørsmål, helsenorge kan ikke stort om Me, heller ingen andre land egentlig. Det er kun mye spekulasjoner ute å går på hvorfor/hvordan og hva kan vi gjøre med det. Ingen konkrete svar sånn som ved andre lidelser feks; kreft. Der det finnes faste rutiner for undersøkelser og behandlinger.

Støtt vennen din og vis at han må kjempe for å bli bedre, selv om det ikke er en konkret behandling,så skal han bli friskere, det må finnes hjelp etterhvert
Typen, musikk, venner.
Å være med kjæresten er nummer én. Han gjør meg glad uten å gjøre noe som helst.
Musikken gir meg ro, både å høre på og å spille selv. Noe som gir meg mestringsfølelse og gjør meg glad.
Å se film, prate tull og slappe av med venner gjør meg glad og gir meg en følelse av å være likt og at jeg gjør noe riktig i livet. Noe som deretter gjør meg glad.

Hvis ting virkelig blir kjipt.. Av en eller annen grunn eller ingen i det hele tatt så hjelper det ikke å tenke at det kommer til å ordne seg. Hjernen min forteller meg at alt er fortapt og at nå kommer alt til å gå til helvete. Men uansett hvor kjipt man har det så kommer det alltid til å bli bedre. For min del hjelper det å prøve å slappe totalt av med gitaren. Prøve å ikke tenke på noe annet enn akkurat der og da og at det kommer til å ordne seg. Jeg er generelt en ganske glad person men har perioder der alt virker totalt håpløst uten noen spesiell grunn. Har vært veldig ensom, mobbet og uten noen særlig grunn til å leve og gitaren har egentlig hjulpet meg gjennom det hele. Sammen med en veldig støttende type. Er ikke snakk om noe "å lol du har ikke de riktige skoene" osv. men virkelig full out dytte ned trappa forran hele skolen og sparke mens jeg lå nede. Løpe etter meg hvis jeg var i byen og skrike drapstrusler og lignende. Av ingen spesiell grunn. Telefonringing med drapstrusler og slik. For ei lita jente var ikke akkurat dette noe særlig givende. Har påvirket meg senere og jeg er generelt veldig skeptisk til folk. Tenker alltid at de vil meg vondt og slik. Har begynt å ordne seg nå da.

Hadde en periode der jeg var inn og ut av sykehus og jeg var overbevist at jeg ikke kom til å klare mer.. Men jeg kom meg ut. Etter dette påfulgte et lang år med dårlig allmentilstand og depresjoner. Jeg var mye alene og hadde egentlig bare meg selv og anime. Jeg kom meg gjennom dette ved rett og slett koble ut alt og bare være tilstede i "nuet" (kjisje, teit osv. jeg vet). Ikke tenke for mye på hva som kom til å skje og hva som har skjedd før. Jeg begynte også å trene kampsport for å prøve å få igang kroppen igjen og samtidig få gjort noe annet. Dette hjalp også veldig. Jeg må gjøre noe anna.. Hvis ikke blir det bare å sitte å tenke og da blir det bare tull.

Mye snakk det her.. Trøtt :P
Blåtann: mottar du behandling for din ME? Med behandling mener jeg medisinsk behandling i tråd med de nye funnene som er gjort de siste årene om at ME er et virus som forårsaker infeksjoner, melkesyre (som også skal være årsaken til smerter i ledd o.l

Glad: Av og til når jeg går ute får jeg et rush av glede i meg. Det er duftene i luften av natur, det er ilinger i kroppen som gjør at jeg vil løpe.

Ute i naturen kan man plutselig oppleve spontan glede uten at det er en spesiell grunn til det. Så vidt jeg vet er det bare naturen og rusmidler som ha den effekten. Naturen renser sjelen. Alle burde oppholde seg i friluft/natur minimum en time hver dag
Sendte han et lite brev på facebook nå Han har snakket om det å "kræsje" og slikt før, fått meg til å se et par klipp, samt lese litt om ME. Er det virkelig ingen fremgang når det kommer til behandling/medisiner?
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lilje Vis innlegg
Blåtann: mottar du behandling for din ME? Med behandling mener jeg medisinsk behandling i tråd med de nye funnene som er gjort de siste årene om at ME er et virus som forårsaker infeksjoner, melkesyre (som også skal være årsaken til smerter i ledd o.l
Vis hele sitatet...
For øyeblikket nei.
Det er litt komplisert, skal prøve å forklare.

Fastlegen min, som forøvrig er en sabla god lege. Kan så og si ingenting om Me, utenom at det ikke dukker opp på noen prøver og for alt han vet kan jeg bare lyve til han. Fordi han ikke klarer å bevise sykdommen/lidelsen.

Men etter lengre undersøkelse ved St.Olavs hospital i Trondheim, ble jeg diagnosert med Me. Noe legen min var både lettet og trist for. Nå hadde han endelig en diagnose å forholde seg til, men han viste fortsatt ikke hva han skulle gjøre for å hjelpe meg.

Etter drøyt 2 år med Me, og ingen hjelp fra helsevesenet gikk jeg til alternativ medesin, spesifikt til noe som het Lightning Process. Dette hjalp meg svært godt i en kort periode, så ble det bare verre etter et par måneder.

<Jeg forkorter dette veldig for å ikke lage en usakelig lang tråd>
Nå har jeg hatt Me i drøyt 3 år, kun 2 år med at det har stått på et papir at jeg har lidelsen, men har hatt alle symptomer et år før jeg fikk diagnosen. Det var bare ikke så ille at jeg gikk til lege.

Jeg har tatt videre kontakt med lege, og har fått beskjed om at jeg skal til sykehuset i nermeste framtid for å møte "eksperter" innen Me og kanskje få en plass på et Me-spesialist senter. Så jeg håper det kan gi bedringer og prøver å leve positivt fram til den tid, men er ikke alltid like lett.
Derfor denne tråden, for å få innsyn hos andre og hvordan folk lever og har det.

Sitat av nasislike Vis innlegg
Sendte han et lite brev på facebook nå Han har snakket om det å "kræsje" og slikt før, fått meg til å se et par klipp, samt lese litt om ME. Er det virkelig ingen fremgang når det kommer til behandling/medisiner?
Vis hele sitatet...
Flott!

Nei, dette med at det er et virus er enda ikke medesinsk bevist, det er kun tester som viser til at et fåtall me-pasienter har et virus med navn; XMRV.

Men enda ikke en klar uttalelse om dette kan være årsaken og eventuelt behandlingsmåte for Me-pasienter, som sagt er kun spekulasjoner.
Huff jeg svarte vel ikke på noe av det andre du spurte om. Jeg har hatt skikkelige mørke perioder der ingeting ved livet var tiltalende. Jeg var preget av å lengte hjem (døden) og av at livet var meningsløst, samfunnet et fengsel, galskap satt i system....kort fortalt
Jeg: jeg begynte å leve som om ingeting eksisterte utenom frihet. Jeg sto opp om natten og gikk ut hvis jeg ville det, jeg badet i måneskinnet, jeg sov om dagen og gikk masse ute om natten, jeg gikk ikke på skolen ( førte til litt ekstra bråk) Nektet...skole=fengsel

Jeg sluttet å tvinge meg selv til ting som åpenbart gjorde meg ulykkelig....jeg begynte å legge merke til naturen, mine egne sinnstemninger, drømmer, følelser om sannheten veien og meningen med livet, jeg begynte å legge merke til ting ...ting som det satt en sort fulg i ett tre og så på meg når jeg gikk forbi., og ting som at det satt en helt make fugl utenfor hvor jeg bodde noen dager etterpå, ting som merkelige sammentreff som jeg kunne sette pris på, og glede meg over selv om de ikke betydde noe eller hadde en bestemt agenda ....jeg vet ikke om denne livstilen er bra for alle men jeg ble virkelig kjent med meg selv i denne siden

Senere har jeg også falt i depresjoner .....oppskriftene her vil jeg ikke anbefale men det hjalp på en måte....noen måneder med rus...Det har hjulpet og for meg var det riktig da. i dag er det ikke ett alternativ.

jeg har vært nødt til å finne en sannhet og en mening for å stå på
da kommer vi inn på religiøse eller åndelige spirituelle spørsmål igjen.Slike ting kan ta lang tid å etablere som et styrkelement i hverdagen.


Å sitte å se på vakre steiner gjør meg glad. Å samle vakre steiner på stranden....det er terapi

Spiller du instrument? Du kunne jo begynt Jeg spiller piano....det er veldig oppløftenede terapi. De fleste mennesker responderer slik på musikk. Musikk er sjelens språk.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7257026
jeg kan ikke så mye om ME, men jeg ble veldig grepet av denne dokumentaren for en tid tilbake.

Håper du får komme til eksperter snart. Du kan jo prøve å komme til mase på dem, kreve din rett, forlange helsehjelp, klage hvis du ikke fær det osv....
Det er ditt liv og deg det handler om. Ikke vær redd for å kreve din del av arven....

Der har du også en ting som gjør meg glad. I motgang når jeg har vært utsatt for urerttferdighet og galskap av helsevesenet pluss pluss, så har jeg pleid å gå i bakken med et smell....nedfor...men bare i et par timer...før fanden tar meg. Så glad og kamplysten som jeg blir av å ringe rundt, kreve min rett, klage til pasientombudet, anmelde leger til helsetilsynet, informere, true, kreve.....ja, rett og slett trykt på alle knappene som trykkes kan for å utløse mine rettigheter i dette landet...Det har virkelig løftet meg opp kjipe perioder. hehehe...Å lage et levende administrativt helvete kan du si
Litt off-topic, men til dere som snakker om ME, her er min historie kort fortalt.

For en 6-7 år siden fikk både min mor og min søster ME. De slet lenge med å få legene til å tro at det var noe feil med kroppen. Etter flere år med leger som ville sende de til psykiske behandlinger tok min mor fatt i internett og skaffet seg informasjonen selv. For et par år siden begynte de begge på alternativ behandling. Husker ikke hva stedet heter, men det ligger et sted i Drammen (kan se om jeg finner mer info om dette i morgen). De brukte iallefall lys til å drepe rester av sykdomer eller bakterier som hadde hopet seg opp. (Vi har hatt en lang periode på sykehuset ettersom min søster hadde laukemi når hun var liten. Trolig der de har fått alle bakterier og slikt). Etter et halvt år med dette ble min søster relativt frisk og kunne igjen starte på skolen og leve så og si normalt igjen. Min mor ble mye bedre av behandlingen, men er fortsatt hjemmeværende.

Det er vanskelig å ha ME, både fysisk og psykisk. Så du burde virkelig være der for din venn.

Jeg har vært gjennom mye hardt og det ble stort sett dataspill som ble min "glede" under disse periodene. Var vel en lett måte å komme seg bort og glemme det vonde. For noen år siden fant jeg ut at nok var nok, kan ikke leve slik. Jeg sluttet å spille hardt 24/7 og begynte å more meg med ting den virkelige verden hadde å tilby.

Nå har jeg ikke rørt et dataspill på lang lang tid, noe jeg trives svært godt med. Jeg føler ikke lenger at jeg har kastet bort dagen.
Og helt til slutt...Engler Engler har gjort meg glade. Englekort. Send meg adressen din på pm så skal du få en englekortstokk av meg med et veiledningshefte til. Ikke brukt!
Blåtann, har du hørt om det behandlingsopplegget i London? Tror det det var London i det minste. Nå har jeg dessverre ikke tid til å lese gjennom tråden, så det er fullt mulig noen har foreslått det fra før.

Uansett - jeg kjenner to stykker som hadde ME før, men som etter å ha vært på dette opplegget i England har blitt friske begge to. Jeg veit ikke noe om opplegget annet handler veldig mye om psyken. Jeg har også hørt om andre med ME som har blitt friske av det.

Jeg sier ikke at det er en vidunderkur eller noe slik, men bare viderefører de erfaringene folk jeg kjenner har hatt med det.

Jeg veit dessverre ikke hva det heter, men kan alltids finne det ut dersom du ønsker.
-Hva gjør deg glad?
Gode venner, Kjæreste, Selve det å være tilstede, familien, Konserter med favoritt artister, filmer som skildrer mine følelser. Masse annet (Ville blitt for mye å skrive)

-Hvorfor gjør det deg glad?
Det er veldig vanskelig å si AKKURAT hvorfor disse tingene gjør meg glad.
Iforhold til gode venner er det vel fordi de kjenner meg såpass, og som person er jeg egentlig ganske åpen om det meste, om ikke alt.

Når personer kan relatere i forhold til ting blir jeg glad, for da er jeg ikke den eneste som opplever, eller har opplevd. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle mine venner har gått gjennom noe jeg har opplevd, men enten er det ganske close, Lignenende, eller så finnes det en eller annen der ute som har hatt det værre (I forhold til det jeg opplever som vondt). Jeg vil ikke utdype meg noe særlig mer om det, men kan si at jeg har opplevet en del ting som jeg føler har vært vanskelig der og da, og som oftest er mere (Hardcore) Om man skulle kunne sette en label rundt det man har opplevd i forhold til de andre i "Sirklen" jeg kjenner. Noen tar ting lettere enn andre, Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, Men for meg har det hjulpet veldig mye og ha mennesker som bryr seg rundt meg, og kanskje de til og med er der, og jeg gir totalt faen i dem til den tiden, men en del av meg på de mørkeste dagene back in days, sa til meg selv "Tenk på dem rundt deg, og ikke vær så egoistisk" - Jeg mener det er en riktig følelelse i forhold til meg selv og kutte ut folk når jeg har det virkelig vanskelig, det føles hvertfall riktig, men som oftest er det deilig og faktisk ha noen og snakke med, og det kan være hvem som helst.

En god venn, Familie, total random, Psykolog, lege etc etc, kan få meg glad.
Det hjelper bare å finne triggen min, og det kan egentlig ingen andre enn meg selv gjøre, men når gjør det lettere å se den.


-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?

Har jeg det virkelig vanskelig, Pleier jeg enten være totalt falsk mot meg selv, acting all normal og alt er okey. Jeg legger en kaldhetspersonlighet over meg, og bryr meg rett og slett ikke om noe (Selv om jeg bryr meg).

Det hjelper egentlig ikke, Men jeg regner med det er en innebygget forsvarsmekanisme når ting går dårlig.

Noen ganger hjelper det med en god sentimental film, Noen ganger hjelper det med en skikkelig stor fest, med masse folk som bare irriterer meg da, men da gjør jeg hvertfall noe, og sitter ikke alene og fucker hue mitt. Man kan trosalt ikke løpe fra hue sitt, du må nesten bare takle det.

Musikk er en god ting, spesielt yndlings musikken. Er spesielt glad i Marilyn manson, Linkin park, diverse andre artister som jeg ikke gidder skrive ned, for da ville den blitt evig lang også. (Uansett, er jeg sur, setter jeg gjerne på en agressiv sang, det hjelper og faktisk få ut agressjonen til tider, Ikke fysisk, men psykisk.

Kampsport er også en fin ting, Ikke driver jeg lengre med det. Men back in days da jeg var 12-13 år, og gikk på Tea kwon doo var jeg en nøyaktig kopi av bruce lee i salen.

Noen ganger er det faktisk bra og bare ha det dårlig, Det vil uansett altid bli bedre mener nå jeg. Det virker kanskje ikke alltid sånn, Men har man håp, kommer man langt, Når håpet er ute, må du finne det.


-Gjerne fortell en liten historie der noe dramatisk har skjedd i ditt liv og hvordan du har taklet det for å komme i riktig retning igjen.

Jeg syns alt unødvendig som får meg til å ha det ugreit er dramatisk, I hver sin forstand. Det var kanskje ikke svar på spørsmålet.

Hadde en stefar som arrangerte slosskamper mellom meg og lillebror, da vi var mindre.
Den som tapte skulle få orntlig juling. Jeg lot selvfølgelig lillebror vinne.
Det er mange faktororer inni denne historien, Men ja, For å komme over det, Kom jeg rett og slett over det. Noen ganger er det bare sånn at man ikke vil la det negative forsvinne, man holder på det ubevisst, men faktisk og snakke om det åpent med både mor, og alle andre jeg bryr meg om, hjalp det. Ikke at det spesielt var noe big issue og få juling, eller følelsene etter det, det var mer når jeg vokste opp og skjønte hva slags stefar han egentlig var det traff meg. Uansett, Det hjalp og snakke. Det gjorde meg glad, og ga meg en "Mestringsfølelse" over at nå hadde jeg snakket om det. Selv om jeg aldri hadde vært flau over det eller noe.

Om du er et trist/deprimert menneske, har du spesielle ting du gjør som kan gjøre slik at du kommer i bedre humør ?

Ser aldeles ikke på meg som et trist eller deprimert menneske, er faktisk ganske sjeldent jeg er blir deprimert. Men en ting som nesten alltid funker - GOD MUSIKK. Vet ikke hvorfor, Men når det er totalt stillhet, hører jeg bare tankene, Er det musikk forstyrrer det liksom det, eller guider dem inn på et annet spor.

Håper svarene jeg ga, Kan være til nytte, eller ja...anything. Er trøtt nå, hakke lagt meg enda
-Hva gjør deg glad?
Det som gleder meg mest her i verden er de stundene man sitter med familien, eller kjæresten, og gjør absolutt ingen ting, f.eks. sitte i parken på sommeren og bare se opp i himmelen, helt tom for tanker.

-Hvorfor gjør det deg glad?
Det er godt å kjenne at man har folk som vil dele livet sitt med deg, og at du vil dele livet ditt med andre. Dette er nødvendig for alle mennesker.

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?
Det er godt å få ut litt aggresjon ved å ødelegge ting, enten det er en gammel tv, eller døra til naboen.
Mens når det er virkelig mørkt må det bare gå over av seg selv. Ikke presse seg til å gjøre ting man ikke vil, og kanskje ta en dag ekstra fri.

-Om du er et trist/deprimert menneske, har du spesielle ting du gjør som kan gjøre slik at du kommer i bedre humør ?
Jeg vil ikke kalle meg et deprimert menneske, det høres jo bare deprimerende ut..! Men man kan gjøre alt fra å lage seg noe god mat, til å se en morsom film.
-Hva gjør deg glad?

Å lysne på musikk som er fengende har alltid fungert for meg, når jeg lysner til electronica (favoritt sjangeren min) får jeg en følelse av glede, føler meg som om jeg er i en film, drømmer meg bort.

God helse og kosthold gjør meg glad, å føle jeg er i form og har mye energi av å spise sunt og godt er bare helt ubeskrivelig. Noen dager uten god og sunn mat, frukt og grønnsaker føler jeg meg slapp, ekkel og trøtt. da blir jeg ofte deprimert og får lavt lystnivå.

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?
1. Kinamat takeaway + biff (jeg ELSKER biff)
2. Tar noen hit fra bongn min
3. Setter på en film jeg har funnet på nff
4. Får en lettelse av depresjon følelse + glede!

Jeg gjør dette også når jeg ikke er i mørke persioder for å opprettholde gleden min og livslysten.
-Hva gjør deg glad?
Når jeg kommer hjem på perm, for å være med venner, kose meg med ulovlige substanser, spise god mat som mamma har laget, drikke litt øl, og bare vite at NÅ, nå har jeg fri. Det er også den beste følelsen i verden å være med jenta du elsker, som du vet elsker deg minst like mye som du elsker hu.

-Hvorfor gjør det deg glad?
Fordi det viser meg at jeg er en viktig person i andres liv, og at jeg ikke er aleine her i verden, og at ikke verden eksisterer på grunn av meg, eller for meg. (Jeg levde i den tro at verden kun eksisterte for å ta del i mitt liv når jeg var mindre. Tror ikke jeg er aleine om å hatt den oppfattningen i de yngre stadier av ens liv.)

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?
For å være ærlig så har jeg ingen gode metoder å takle harde tider. Jeg har ang en gang funnet trøst i WoW og andre spill der man sosialiserer med andre mennsker, fra en helt annen del av planeten. Det er også godt å lese om andres problemer, for å minne meg selv på at det kommer til å gå over og det finnes folk som har det værre enn meg selv. Jeg har det f.eks veldg vanskelig for tiden pga militæret, avstand fra jenta jeg har i tankene, da hun ikke har de samme visjonene som meg i livet og de samme følelsene som meg, men jeg vet at det kommer til å gå bra til slutt, enten jeg vil det eller ikke, så finnes det noe som kommer til å ta oppmerksomheten min til seg, enten det er et objekt, en person eller en lidenskap.

-Om du er et trist/deprimert menneske, har du spesielle ting du gjør som kan gjøre slik at du kommer i bedre humør ?
Føler jeg dekte det veldig godt i svaret ovenfor.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Blåtann, har du hørt om det behandlingsopplegget i London? Tror det det var London i det minste. Nå har jeg dessverre ikke tid til å lese gjennom tråden, så det er fullt mulig noen har foreslått det fra før.

Uansett - jeg kjenner to stykker som hadde ME før, men som etter å ha vært på dette opplegget i England har blitt friske begge to. Jeg veit ikke noe om opplegget annet handler veldig mye om psyken. Jeg har også hørt om andre med ME som har blitt friske av det.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om dette tidligere i tråden. Men forkortet det ganske mye.

Jeg oppsøkte en dame som har vært i london og lært seg denne behandlingsmetoden og utfører den i Norge ( lightning Process) og det var hun jeg var til behandling hos.

Det hjalp veldig bra for meg, men dabbet sakte av. Og i dag er jeg verre en noen gang.
--------------------------------------------------------

Jeg liker å se hvordan folk tar iniativ til å skrive om sine lyspunkt i hverdagen, tror det kan hjelpe mange
Homemade Retard
zeicko's Avatar
-Hva gjør deg glad?

når jeg skaper gode minner med gode venner.

-Hvorfor gjør det deg glad?
fordi da vet jeg at når jeg sitter på gamlehjem, kan jeg tenke på hvor en fin og lykkelig oppvekst jeg har skapt for meg og mine.

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?

pakker snus eska i lomma og drar på fest !
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hele barndommen min var temmelig urolig. jeg ble ristet og halvveis banka av faren min når jeg var i en alder fra 3 til 10 år. Det var mye diskusjoner mellom foreldrene mine. Jeg gikk mye redd og var mye bekymret for mye i familien allerede fra veldig lav alder. Broren min var fyllesvin og narkoman og bodde selfølgelig i huset, og dette lagde mye bråk og uro i huset. Alt dette har medført ADHD symptomer. Dette er bekreftet av 2 psykologer. Jeg slet mye med angst og depresjon. jeg var på grensen til mentalt syk i hode i 8klasse, pga livredd for at hjerte skulle stoppe og at jeg skulle bli plutselig blind, plutselig freaka jeg ut og ble livredd og grein. MEN! i 9klasse kom det som har reddet meg ut av depresjon og angst. Nemlig PCEN det å gå inn i dataverdenen og stikke fra den virkelige verdenen har virkelig vært min medisin i mange år. Faren min var veldig gavmild av seg i en periode på ungdomskolen. fikk så og si det jeg pekte på nesten. Jeg hadde heftig Pc, Gokart som jeg kjørte på bane og ukepenger uten å gjøre en damn shit ^^


I dag er jeg en relativt frisk person som fortsatt har litt problemer med selvkontroll og aggresjon. og depresjon.

Ting som får meg glad:

Gode venner som jeg kan ha det koselig med

Liker det fordi jeg liker å være sosial med rette folk. rette folk vil se de som svarer seriøst til tider og ikke bare er helt Hahaha du er tror du er ditten og datten og du er bare sånn og sånn.. :P

Sanger som får meg i det glade og festlige hjørnet

- Swedish House mafia - ONE (your name)
Mye Tiesto musikk får meg også i godt humør. kan nevne I WILL BE HERE (Tiesto Remix) og Who wants to be alone (Philip D Remix)

kan også nevne en annen ting som får meg glad. Når jeg setter meg inn i en bil og det forer unna(har testa Cosworth 220hk) så er det ingenting som er som det. jeg er 100% FRI. akuratt som i The fast and the furious med Dominic Toretto: But within those 9seconds... i am free. (sry hvis det ikke var akuratt det han sa)

Takker for de som leste. håper på respons/svar
1. wow mat alkohol vennner sex?!

2. vell det gjør meg glad, har noe å se frem til når jeg er på jobb/nærmer seg helg

3. prøver å se fremover og ikke tenkte så mye på det vonde. prøve og få dagene til å gå med trening vær med venner(noe som gjør moi glad)

4. jeg hadde en mor som var heroinist (rusmisbruker) og en onkel. så jeg hadde det ganske vanskelig til tider, mye flytting og tilpasse seg nye skoler og slik(venner). hun hadde div kjærester oppover tiden som ikke var så mye å ha på..jeg måtte på fosterhjem i 8 månder før jeg fikk lov å flytte inn til tanta mi.
så gikk det et par år 3-4, så fikk flytte tilbake til mamma etter hun var ferdig med rusprogrammet.. så nå har vi budd i lag 7-8 år. alt har gått greit hertil men for 5 år tilbake så ble mamma sammen med en ex-narkoman, vi hadde det får såvidt greit i 5-6 år helt til jeg merket at dem hadde begynnt å ruse seg igjen...
da skjønnte jeg at ikke kunne stole på henne lenger så jeg bare lot hun gjør hva hun ville, så jeg latet som jeg ikke brydde meg noe veldig(noe som jeg gjor egentlig) så jeg tok steget å flyttet for meg selv fikk meg jobb å har det ganske greit nå. mamma er driver fortsatt med stoff, fikk vite ste-faren min ble nylig tatt med stoff så han må sitte inn i 5-6 år

ble da mye tid ute av huset pga jeg orket ikke å vær det med moren min, så jeg stakk ofte til treningssenteret i forbannelse å trente. det fikk meg til å glømme litt der og da å det fikk tiden til å gå..

har også funnet ut at det å vær selstendig og ha en god psyke hjelper deg og komme langt i livet bare du tar intinativ
det å henge med noen man er glad i eller elsker er jo herlig, for eksempel var jeg med kjæresten idag, satt tre timer i 13 minus og bare snakket, utrolig god og løftende følelse å kunne holde rundt den du elsker og vite att noen virkelig bryr seg om deg. kommer alltid i godt humør av å henge med venner eller kjæresten!

hvorfor? som beskrevet, er så digg å vite att noen bryr seg om deg og att man alltid har noen å snakke med
Av å lese det her så ser jeg en fellesnevner (tror jeg). Alle her er lykkelige/glade når de er fullstendig tilstede. I "nået" som det så fint heter. Enten det er å spille et instrument, være med venner, kjøre traktor eller trene, så blir man som regel automatisk tvunget til å være i fokus og alt av det maset som er i hodet forsvinner. Klart man kan deppe selvom man er med venner, men da er du ikke virkelig tilstede, men fortapt i tankene og/eller nekter å akseptere situasjonen du er i.

Var nettopp ganske down pga drama med eksen, som ikke er nødvendig å utdype. Så skjedde det deilige; jeg klarte å ta et mentalt skritt tilbake fra det vonde tankemønsteret. Se det fra utsiden. Se at det hele bare foregår i hodet mitt å hindrer meg fra alt som er bra i livet, så da begynte jeg bare å le høyt for meg selv. Var som om verden bare åpna seg igjen! Utrolig deilig følese.

En tidligere episode hvor ting var mørkt satte jeg tilfeldigvis på Brown Sugar av Rolling Stones, og den var en såpass stor kontrast til humøret mitt at jeg bare ble knocked out av deppinga. Ellers er jo humor en god medisin! Klarer f.eks ikke se en episode South Park uten å le.
Å sove hele natten, våkne, se en episode South Park og så sove 8 timer til! <3
det som gjør meg glad uannsett er og se smilet til dattra mi hver gang jeg kommer hjem fra jobben, henter hu på barnehagen eller lignende. Makan til gjensyns glede skal man leite lenge etter, kan bare ha vært på butikken eller hos en kompis i en time eller to og når pappa kommer hjem blir hu helt fra seg tror nok smilet hennes kan kurere hva det måtte være av gruff som måtte komme opp

også tanken på att man har 5 dager igjen til Termin, så neste gledes spreder er ikke langt unna
-Hva gjør deg glad?

Venner, familie, gå på tur med godmusikk på øreklokkene eller med en god venn, musikk, reise, slappe av etter en lang dag/uke, å nå mål som jeg setter for meg selv.

-Hvorfor gjør det deg glad?


Familie og venner er det viktigste for meg i livet de kommer før meg anytime å gjør meg godt bare at de er der, å gå på tur er den beste måten jeg får ryddet hodet på kan mann si og ikke minst filosifere litt, å nå mål jeg setter gir meg en følese over at jeg kan gjøre/bli hva jeg vil så lenge jeg tror på meg selv å går inn for det(det gjelder alle mennesker)

-Hva gjør du om du har virkelige mørke perioder i livet og trenger å tenke positivt for å fortsette å leve livet ditt normalt?

Turer pga se over, snakke ut med venner, få hodet på rett plass(alt ligger i hodet), prøve å tenke posetivt.

-Gjerne fortell en liten historie der noe dramatisk har skjedd i ditt liv og hvordan du har taklet det for å komme i riktig retning igjen.

Etter lang tid med rusmisbruk og drit som følger med havnet jeg et sted jeg aldri skal igjen, rett og slett på bunn.. Reiste vekk fra Byen jeg bodde i til familie for å jobbe, knakk sim kortet, deaktiverte facebook og hadde ikke kontakt med venner på 3 måneder, fikk for meg alle var imot meg selvom det ikke var noen grunn fordet utenom min egen angst.. Der jobbet jeg i skogen og gikk over en times tur hver dag og bygget meg opp i hodet. Etter flere mailer fra min nærmeste kompis at jeg måtte ringe han, mannet jeg meg opp til å gjøre det 3 måneder etter en eneste lyd fra meg gjorde det vanskelig å ringe.. Ringte han å han svarte med å være drit glad for å høre det var meg når jeg trodde han skulle være sur pga jeg ikke hadde gitt lyd eller noe fra meg, da fikk jeg noen gledestårer for å si det sånn, hjalp meg så sinnsykt bare den samtalen... flyttet tilslutt tilbake som en annen person, eller mer meg selv uten usikkerhet 8 måneder etter jeg flyttet, var utrolig kjekt å komme hjem til venner å familie bare posetivt fra alle å så hvem som var mine ekte venner. Hadde jeg ikke reist ville jeg ikke vært den jeg er i dag.

-Om du er et trist/deprimert menneske, har du spesielle ting du gjør som kan gjøre slik at du kommer i bedre humør ?

Tenk posetivt og posetive ting skjer, fact for min del.