Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6579
Skal være ganske kort på sak. Det har seg sånn at jeg fikk en telefon i helga hvor jeg fikk vite at kjæresten min var på vei til sykehuset. Det viste seg at en idiot hadde slått han ned slik at han endte opp med en brukket nese. Jeg jobber på utestedet hvor det skjedde, så jeg fikk snakket med de som var på jobb den kvelden og fikk høre hva som skjedde.
Det var uprovosert vold, hvor typen min ble slått rett ned uten grunn. Han hadde aldri sett gjerningsmannen før, og han hadde heller ikke vært frekk i kjeften. Dørvakten så alt som skjedde, og kan bekrefte at det var uprovosert vold.

Jeg fikk vite navnet til gjerningsmannen av dørvakten, så idag dro vi på stasjonen og anmeldte hendelsen. Spørsmålet er, hva kan han egentlig kreve?
Vi fikk vite at ødelagte klær, sykehusregninger osv vil bli erstattet, men kan han kreve noe mer?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Vi fikk vite at ødelagte klær, sykehusregninger osv vil bli erstattet, men kan han kreve noe mer?
Vis hele sitatet...
Er det å melke situasjonen du/dere er ute etter? Eller har dette ført med seg tapt inntekt på noen måte?
Blir vel for å melke situasjonen ja, kjekt å vite hva man egentlig har lov til å kreve eller ikke. Han har ikke vært borte fra jobben enda, så nei det har ikke blitt noen tapt inntekt.
Har ingen sympati for folk som utdøver blind vold. Melk han så hardt du klarer
Måtte få det ut, beklager for lavt saklig innhold.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det du har krav på varierer utifra hvor skada du ble og hvor mye det påvirka deg.
Psykiske problemer kan være vanskelig å bevise, så det er nok noen som ville utnytta seg av det. Sykemelde seg på jobben, si de får angst, redd for å bli slått ned og ikke tør gå ut av døra.

Ikke tro gevinsten din nødvendigvis blir trukket fra kontoen til jævelen som slo, hvis du tenker at du vil vri mest mulig penger ut av idioten.
For alt vi veit kan det være helt urealistisk at han noengang vil komme til å betale, da får dere spenn fra et annet sted, spenn noen med ekte skader også kunne hatt bruk for.
Sist endret av Bothrops; 19. mars 2012 kl. 18:01.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Har ingen sympati for folk som utdøver blind vold. Melk han så hardt du klarer
Måtte få det ut, beklager for lavt saklig innhold.
Vis hele sitatet...
Støtter den. Blind vold kan godt gi senskader som merkes først senere. Vanskelig å sove, redd for å gå alene osv. Nå er det jo slett ikke alle som opplever dette. Men at skader som ikke er rent matrielle kan oppstå er det liten tvil om.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Har ingen sympati for folk som utdøver blind vold. Melk han så hardt du klarer
Måtte få det ut, beklager for lavt saklig innhold.
Vis hele sitatet...
Er nok det som har plana Jeg var ikke blid da jeg fikk telefon hvor jeg fikk fortalt at en voksen mann brakk nesa på typen uten grunn. Ødela en meget koselig kveld, pluss venting på sykehus og unødvendige smerter. Det verste jeg vet er å høre bein som knaser! Glad det ikke var jeg som måtte knekke den på plass igjen..
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Spørsmålet er, hva kan han egentlig kreve?
Vi fikk vite at ødelagte klær, sykehusregninger osv vil bli erstattet, men kan han kreve noe mer?
Vis hele sitatet...
Erstatning for å ha f*cka opp nesa hannes? Den vil aldri bli den samme nesa igjen.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Er nok det som har plana Jeg var ikke blid da jeg fikk telefon hvor jeg fikk fortalt at en voksen mann brakk nesa på typen uten grunn. Ødela en meget koselig kveld, pluss venting på sykehus og unødvendige smerter. Det verste jeg vet er å høre bein som knaser! Glad det ikke var jeg som måtte knekke den på plass igjen..
Vis hele sitatet...
Er jo snakk om fysiske skader. De psykiske som er værre. Selv om personen kan være hard utenpå, og bare fnyse av dette så kan det gi senskader som vedkommende ikke tenker over engang. Man kan utvikle sosialangst av ting som skjedde for lenge siden, uten å tenke over at det var "den gangern jeg ble slått ned uten grunn da jeg var 20".

Jeg er en ikkevoldelig person. Har personlig kun slått ned 2 personer, og det har vært for å avverge farlige situasjoner. Har mye kampsport bak meg, bl.a. Krav Maga, og kan levere utenkelig mye kraft i ett eneste slag, men jeg nekter med mindre liv står i fare. Selv om en person kanskje er en drittsekk og fortjener å få en "wakeup call" så mener jeg at vold er så ekstremt sjeldent en løsning på noe som helst.

De som utdøver blind vold, går så langt ned på lista mi, at det er utenkelig.
Hater å være festbrems, men saken blir mest sannsynlig "henlagt pga bevisets stilling"

Ble selv slått ned når jeg konfronterte personen som knakk nesa på kompisen min. Fikk en flaske i bakhodet og besvimte. Måtte sy et par sting så ikke så alvorlig. Anywho... polititet kom og spurte om vi ville anmelde, noe vi sa ja til. De viste hvem de var, de var "kjenninger" som politimannen kalte det.

Senere ble saken henlagt uten videre forklaring. "bevisets stilling"....
Sist endret av LowRider; 19. mars 2012 kl. 18:17.
Nåja.. Det blir gjerningsmannens ord mot eventuelle kamera opptak i lokalet, en brekt nese (synes det er et god bevis i seg selv) pluss et edru vitne som tilfeldigvis var dørvakten selv. Føler vi har den sterkeste siden i saken.
Dere har så absolutt retten på deres side og jeg mener helt klart at her har dere rett på erstatning. Det eneste dere har som jeg ikke hadde er opptak.
Kan godt hende dere får noe utav det, men tror nok det blir en kamp.
En kompis måtte tilbirnge 4 uker i kasjotten av samme grunn som det her!
Han kan søke voldsoffererstatning, noe som betales av skattebetalerne. Noe som er helt greit for min del. Det syns jeg fordi vanlige folk som er snille og greie, ikke skal gå rundt og være redd for å bli slått ned. Da er det på sin plass med en liten kompensasjon når det først skjer. Vi bruker så mange millioner på annet tull, så dette er helt ok for min del, folk burde være flinkere til å søke det.

Dessuten oppfordrer det folk til å ikke ta igjen i slåsskamp slik at det ikke eskalerer, la det heller bli med et angrep og søk erstatning (preventiv effekt). Klart det kan bli utnyttet, men det blir nok lagt merke til det også.

Ett krav er at du anmelder forholdet, noe jeg ikke ville nøla med i dette tilfellet (har skjedd meg før, fikk erstatning).
Sist endret av Taurean; 19. mars 2012 kl. 19:01.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Han kan søke voldsoffererstatning, noe som betales av skattebetalerne. Noe som er helt greit for min del. Det syns jeg fordi vanlige folk som er snille og greie, ikke skal gå rundt og være redd for å bli slått ned. Da er det på sin plass med en liten kompensasjon når det først skjer. Vi bruker så mange millioner på annet tull, så dette er helt ok for min del, folk burde være flinkere til å søke det.

Dessuten oppfordrer det folk til å ikke ta igjen i slåsskamp slik at det ikke eskalerer, la det heller bli med et angrep og søk erstatning (preventiv effekt). Klart det kan bli utnyttet, men det blir nok lagt merke til det også.

Ett krav er at du anmelder forholdet, noe jeg ikke ville nøla med i dette tilfellet (har skjedd meg før, fikk erstatning).
Vis hele sitatet...
Merker jeg blir provosert av at folk oppfordrer til å snyte systemet. Det er MINE penger du så elegant ønsker å gi bort.

At staten bruker mange millioner på annet tull er et idiotisk argument for å bruke mange millioner på enda mere tull.

Typen til TS fortjener erstatning, først og fremst for å erstatte klær ol som er ødelagt, eventuelle legeregninger og tapt arbeidsinntekt. Får han problemer i ettertid har vi i Norge et helsevesen og velferdssystem som vil dekke det som kan oppstå.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Merker jeg blir provosert av at folk oppfordrer til å snyte systemet. Det er MINE penger du så elegant ønsker å gi bort.

At staten bruker mange millioner på annet tull er et idiotisk argument for å bruke mange millioner på enda mere tull.

Typen til TS fortjener erstatning, først og fremst for å erstatte klær ol som er ødelagt, eventuelle legeregninger og tapt arbeidsinntekt. Får han problemer i ettertid har vi i Norge et helsevesen og velferdssystem som vil dekke det som kan oppstå.
Vis hele sitatet...
1) Jeg ønsker ikke så elegant å gi dem bort, jeg mener det skal være strengt kontrollert og kun når det er snakk om uprovosert vold mot snille, ærlige borgere. Som jeg skrev, det er en positiv ting når vi ikke tar igjen med voldelige mennesker. Da blir det en preventiv effekt, det blir lettere for dem å slutte med det. Og de vanlige folka roter seg ikke bort i mere tull.

2) Vi bruker mye penger på tull, og ikke penger på det som er viktig. Blant annet helsevesen, veier, eldreomsorg og skoler. Voldsoffererstatning er ikke tull. Penger erstatter ikke handlingen, men det gjør det lettere å ikke ta igjen med hat, det er sånn jeg ser på det ihvertfall ... Det er en liten ekstra gave fordi man ikke tar igjen og er ærlig.

3) Hvis offeret skal få penger for klær og saker som er ødelagt, så er det angriperen som skal betale det, ikke vi skattebetalere.
Uten å ha lest svarene her, så knekte en kompis av meg nesa på en fyr. Han betalte karen 1900,- i hånda for legeregning, og dett var dett.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Uten å ha lest svarene her, så knekte en kompis av meg nesa på en fyr.
Vis hele sitatet...
Hvis han hadde lest svarene her, ville han unngått å knekke den nesa?
Sist endret av Bothrops; 21. mars 2012 kl. 12:58.
Liten oppdatering: En kompis av typen min hadde fått hørt at gjerningsmannen hadde prøvd å fått tak i han, og det viste seg at han hadde slått ned feil fyr. Han hadde derfor veldig dårlig samvittighet og ringte typen min for noen minutter siden. Der gråt han neste på telefonen og spurte om typen kunne trekke anmeldelsen da han ikke lenge vil komme seg inn til USA med jobben (han jobber på båt). Typen min sa bare at han skulle vurdere det om vedkommende var villig til å gjøre opp for seg, noe han selvfølgelig var.

Vi skal nå ringe tilbake til han over helga. Spørsmålet er, hva kan skal han kreve uten å være urimelig?
Han kan kreve å få dekket faktiske kostnader. Ødelagde klær, regning fra legevakt, kostnader til evnt medisiner og evnt tapte arbeidsinntekter(reelle).
han kan jo dikte opp smerter i nesa, nakken, hodet osv, typen din har krav på å få dekka ugiftene sine og, beste er å oppsøke en advokat, det er gratis å spørre! og dere taper ikke noe
Snakker om hva vi kan kreve av han for at vi skal droppe anmeldelsen. Sykehusregninger og slikt er selvsagt, men vi tjener aboslutt ingenting på å droppe anmeldelsen. Dette har ikke ført til annet enn mye venting på sykehus, smerter, samt at vi ikke fikk dratt på skiferien vi hadde planlagt. Slike ting blir litt bittert, og det frister ikke å droppe anmeldelsen helt uten videre. Selvfølgelig er det dumt for han at han ikke får seg til USA med jobben ol, men det burde han ha tenkt på før han slo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Liten oppdatering: En kompis av typen min hadde fått hørt at gjerningsmannen hadde prøvd å fått tak i han, og det viste seg at han hadde slått ned feil fyr.
Vis hele sitatet...
Oppretthold anmeldelsen. Då er det kanskje eit visst håp om at han lærer at samfunnet ikkje ser på vold som akseptabelt, uansett om det er rett eller feil person.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Tror jeg ville tatt forklaringen til idioten med en klype salt. Han er ikke akkurat i en situasjon hvor en kan forvente uforbeholden ærlighet fra ham, og om det var riktig eller feil person er hva han gjorde både idiotisk og i høyeste grad straffbart.

Personlig hadde jeg opprettholdt anmeldelsen, med mindre jeg hadde fått veeeldig mye penger. Alle har sin pris.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Merker jeg blir provosert av at folk oppfordrer til å snyte systemet. Det er MINE penger du så elegant ønsker å gi bort.

At staten bruker mange millioner på annet tull er et idiotisk argument for å bruke mange millioner på enda mere tull.

Typen til TS fortjener erstatning, først og fremst for å erstatte klær ol som er ødelagt, eventuelle legeregninger og tapt arbeidsinntekt. Får han problemer i ettertid har vi i Norge et helsevesen og velferdssystem som vil dekke det som kan oppstå.
Vis hele sitatet...
slutt og syt! har man krav på noe, så har man krav på noe. norge har bestemt det og det er ikke noe vi kan gjøre med det. det er ikke dine penger etter at du har betalt skatten din, og du kommer aldrig til og merke at norge har brukt 20 000 av pengene du har betalt i skatt.

men såklart, hvis typen til TS får erstatning av volds mannen så skal han såklart ikke prøve og få penger fra staten.

jeg mener at man skal først prøve og få erstatning, men hvis de ikke får det så må man få noe av skatte pengene.

men erlig talt, hvor mye av pengene ''dine'' tror du vill bli brukt for og dekke skadene? vill tro du vill lide mere hvis du mister en tier...

jeg skjønner godt at du blir provosert hvis disse skadene hadde kostet mange millioner/milliarder, fordi da hadde det blitt merkbart mindre penger til andre ting.
50.000 er vel en passende rund sum?
Jeg syns ikke dere skal ødelegge for fyren når han har ringt å lagt seg flat. Alle har vel gjort noe dumt i livet og jeg støtter ikke blind vold, men føler ikke han fortjener å miste jobben for det. For meg så høres reelle kostnader pluss rundt 20k for tort å svie rimelig ut, kanskje litt mer hvis ferien var betalt for.
I Norge har man ikke krav på erstatning for "tort og svie". Man har krav på å få dekket reelle kostnader knyttet til hendelsen, og evnt følger hendelsen får som kan dokumenteres. Om dere har betalt 20k for en ferietur dere ikke kunne reise på som en følge av volden, så har dere krav på å få dekket dette. Eller om han ikke har kunnet jobbe pga hendelsen.

Men fantasisummer som dere legger på for å få det til å svi mest mulig for voldsyter hører ikke hjemme i Norge. Det er i USA.
Jeg hadde opprettholdt anmeldelsen.
Hvis han er typen som vanligvis løser problemer med å gå rundt og knekke nesa på folk, fortjener han selvfølgelig en reaksjon på det.
Hvis du dropper anmeldelsen nå sender du også et signal om at han i fremtida kan bare fortsette og knekke neser så lenge han finner riktig person først.
Jeg synes generelt at det er alt for milde straffer for blind vold i Norge. Jeg kjenner en som ble grisebanket av tre godt voksne menn og fikk knust hele ansiktet. Han lå på sykehuset i to uker. Etter rettssak ble resultat noen tusen i erstatning fra den ene involverte, mens de to andre slapp unna. Det å knekke nesen på noen er heller ikke noe jeg synes man skal slippe unna med. La anmeldelsen stå!

Dessverre blir det meste av slike saker henlagt Det er lettere å "oppklare" saker der folk har kjørt uten setebelte, eller i 70 i 60-sone.
Jeg mener du bør opprettholde anmeldelsen. Denne personen må lære seg at ting har konsekvenser. Når han ringer og sier at det var feil person og gråter en skvett og syter om jobben i US and A så spiller han på din sympati og samvittighet.
Husk at det ikke er din feil om vedkommende mister jobben, det er hans egen feil. Du skal bare redegjøre for de faktiske forhold også er det opp til polititet og bedømme den rettmessige straff.

Angående hans jobb, så er det ikke slik at han automatisk mister jobben. Etter alt å bedømme så er personen norsk, jobber i et norsk selskap som seiler til USA. Eneste problemet som kan oppstå med han og USA er at han ikke får gå i land når båten ligger til kai. Kjipt for han, kansje han lærer til neste gang.
Sist endret av LowRider; 24. mars 2012 kl. 11:51.
Ring Kontoret for voldsoffererstatning, de kan hjelpe deg med å starte på passende sum. Dem sammenligner din sak med andre saker og andre erstatninger, og anbefaler dere en sum å starte på i rettsak.
Kjenner en som ble utsatt for ran, han fikk tips av Kontoret for voldsoffererstatning å starte på 40.000 og fikk utbetalt 20.000.
En kompis av mamma jobber med vedkommende, så hun ringte for å høre hvordan han var. Fyren syntes forklaringen hans var litt tvilsom. Han var ganske sikker på at vedkommende har vært borti litt før, og at han mulig allerede har ting på rullebladet. Mest sannsynlig vil nok anmeldelsen bli holdt, og vi kommer til å forklare han hvorfor.
Får håpe vedkommende godtar dette for vi bor på en liten plass, og det er ikke sikkert det blir like gøy å møte på han på byen en annen gang..
Han kommer nok ikke til å like det. Det kan dere jo være forberedt først som sist.