Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1568
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar


Idag den 4.Mars er release på det nye Tomb Raider spillet!

Det har høstet gjevnt over gode anmeldelser og er et action eventyr med veldig god tredjepersons aim. Spillet i seg selv er vakkert og historien driver deg fremover.

Det er Square Enix som har produsert det og det skal angivelig komme flere Tomb Raider spill i fremtiden.

nvidia har ikke kommet med støtte for Sli enda, så jeg spiller med et kort atm. Men opplever noen "appcrash" og håper det er et driverproblem.
Noen andre med samme problemet?
Off-Topic:
Idag er det 5. mars, ikke 4.
Crystal Dynamics har produsert det, Square Enix er utgiver.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
hehe Jeg oversatte published til produsert, litt kjapp der kanskje..
5.mars var det idag ja

Førsteinntrykk etter ca. 4-5timer inn i spillet, ryktet sier det tar 10-12 timer å runde det.
Ingen tekniske problemer så langt, bortsett fra lav fps på min tre år gamle rigg, men spillet ser fantastisk ut.

Spillet fortjener absolutt ros, et veldig godt 3.persons actionspill, men et skuffende Tomb Raider spill som tar serien i en helt ny retning. For å utdype så er det veldig lite utforskning og veldig få puzzles, men i tillegg så er det et overlegent gunplay og en mye mer moderne uttrykksform enn hva jeg er vant med fra tidligere spill i serien.
Her er det altså ikke snakk om utforskning på egenhånd for å finne gamle skatter som skal plasseres i en gammel maskin for at en ny vei framover skal åpne seg, men mye mer action og et spill hvor veien framover er helt åpenbar. Du har også "survival instinct" du kan aktivere med et tastetrykk, så lyser alt av interesse i området opp. Helt unødvendig spør du meg siden spillet stort sett drar deg fram av seg selv.

Utforskningen i spillet strekker seg til en semi-åpen verden hvor man kan fast travele fram og tilabke mellom checkpoint og hubområder hvor det er gjemt en del bonus-stash for folk som absolutt vil ha 100% på saven sin. Det er noen få områder man strengt talt ikke trenger å besøke hvor man kan få bryne seg på noen puzzles i god gammeldags Lara Croft stil, men det er veldig små områder og det er langt mellom dem. Personlig syns jeg godt et Tomb Raider spill kunne gjort mye mer ut av disse klassiske elementene, men i et spill som dette ville det antagelig ødelagt tempoet og rytmen.

Det er også et skillpoint og oppgraderingssystem som faktisk fungerer ganske godt. Skillpoints får du for å finne skatter, jakte på dyr, skyte fiender og generelt komme deg videre i spillet. Disse kan brukes til å gi Lara muligheten til å finne og bære mer ammo eller lære henne et og annet combat triks.
I tillegg er det mulig å oppgradere egenskaper som magasinstørrelse og treffsikkerhet på våpnene du finner, men da trenger du enten metall eller våpendeler som du finner spredt rundt.
Problemet mitt med systemet er at pil og buen som du starter med er så kraftig at jeg så og si har drept alle fiendene med den og derfor ikke har behov for de andre våpnene eller muligheten til å oppgradere. Mulig dette endrer seg litt lenger ut i spillet.

Jeg har såvidt nevnt gunplay og det fungerer som sagt veldig godt. Typisk gjem deg bak en kasse, sprett opp og skyt fiender som gjemmer seg bak en annen kasse. I tillegg så er det ofte en fiende med brannbomber som tvinger deg til å flytte deg for å gjøre fightene mer dynamiske. Det er også et stealth element med muligheten til å ta ut fiender lydløst både med pil og bue og i nærkamp, noe som kan være lurt siden Lara ikke tåler så mye, mann mot mann. Noen situasjoner, både i og utenfor combat, bygger på quick time events og jeg har møtt hvertfall en form for miniboss, noe som gir litt avveksling mellom slagene.

Historien er litt vanskelig å kommentere uten å røpe for mye og fordi jeg ikke har spilt igjennom spillet enda, men den virker veldig inspirert av tv-serien Lost.
Det er snakk om uforklarlige vær fenomen, skipbruddene på ei øy, en eller annen mystisk sekt med en skummel leder, innfødte som ikke liker deg og mystiske templer og ruiner som ikke nødvendigvis hører sammen hverken geografisk eller fra samme tidsepoke.

Jeg vet ikke helt om jeg liker denne retningen Tomb Raider tar, selv om dette objektivt sett må være det beste spillet i serien. Jeg liker den klassiske Tomb Raider settingen med varierte lokasjoner og spennende templer og syns det er litt synd at Lara ikke tilfører dette spillet noe annet enn et kjent ansikt. For min del kunne spillet fint stått på egne ben med en ny hovedperson og fortsatt vært ett veldig godt 3.persons actionspill, så kunne Lara ha holdt seg til gåteløsning og utforskning av store buddhistkloster i Tibet eller hindutempler i India.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Er stuck! Noen som har kommet lengere som kan hjelpe en newb ?



Hm, virkelig dumt det her. Er jo ingen ting som gir mening akkuratt her. Jeg liker gåter, men det her ligner mer en feil i spillet
Ridder av 1. klasse
Er det bare meg eller ligner storyen til spillet, sykt mye på far cray 3?
Sist endret av Mchjort; 7. mars 2013 kl. 18:58.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er det bare meg eller ligner storyen til spillet, sykt mye på far cray 3?
Vis hele sitatet...
Det er nok bare deg.

Historien i Farcry. Ja hva handler det egentlig om? En psykopatisk pirat som tar vennene dine. Men de gir du totalt F i, fordi det er mer spennende og utforske. Historien er ikke god nok til at du får et forhold til de du skal bry deg om å redde. En rimelig lite orginal historie egentlig.

Tror ikke jeg skal gå så mye inn i historien til Tm uten å spoile noe. Men det er en storry jeg virkelig liker. Noe mystiskt og orginalt som jeg gleder meg til å få vite alt om. Oppgraderinger og nye våpen er ikke så viktig som det å få oppklart mer av gåten på øya. Gode relasjoner får man til de i storryen man skal redde og bry seg om også.

@Mith har du kommet forbi der jeg er stuck?

Er det virkelig så lite med spillere av Tomb Raider her?
Tenkte jeg skulle tipse om Viagame, som selger Tomb Raider til 289 kr. Fikk nøkkel umiddelbart etter kjøpet, og laster nå spillet ned via Steam. :)
Shady Banana
Quix's Avatar
At jeg ikke har sett tråden tidligere

Jeg synes at Tomb Raider virkelig leverer godt der det skal levere. Third person shooter-delen sitter som et skudd. Storyen er interesant og vellykket. RPG-konseptet er godt gjennomført med nyttige og kule oppgraderinger. Flott grafikk og bunnsolid stemmespill av Camilla Luddington og resten av crewet.
Som Mith nevnte så var ikke exploration-delen like til stede som den har vært ved tidligere Tomb Raider spill, men dette lar jeg skli litt forbi da dette spillet i mine øyne er laget for å få en rimelig eksplosiv gjenstart på Tomb Raider universet og trekke inn både nye og gamle spillere så alle kan få en liten smak av hva Tomb Raider er.
At det kommer en oppfølger er nesten garantert, dette var et temmelig solid spill hele veien gjennom hvis man ser bort i fra litt smått rusk og rask. Her tror jeg de blir å gå mer tilbake til røttene nå som de har gjenskapt Lara.
Sitat av Lima Vis innlegg
Er stuck! Noen som har kommet lengere som kan hjelpe en newb ?



Hm, virkelig dumt det her. Er jo ingen ting som gir mening akkuratt her. Jeg liker gåter, men det her ligner mer en feil i spillet
Vis hele sitatet...
Du skal klatre langs kanten til venstre der .
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Du skal klatre langs kanten til venstre der .
Vis hele sitatet...
En uke for sent men takk uansett

Sikkelig noob av meg, men jeg skjønnte virkelig ikke at man skulle hoppe opp der i starten
Sitat av Lima Vis innlegg
En uke for sent men takk uansett

Sikkelig noob av meg, men jeg skjønnte virkelig ikke at man skulle hoppe opp der i starten
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, skjønte virkelig ikke hvor jeg skulle gå.
Sist endret av Fusjon; 14. mars 2013 kl. 15:27.
Sitat av caperno Vis innlegg
Tenkte jeg skulle tipse om Viagame, som selger Tomb Raider til 289 kr. Fikk nøkkel umiddelbart etter kjøpet, og laster nå spillet ned via Steam.
Vis hele sitatet...
http://biit.no/Tomb-Raider-PC-DVD/dp/B0051NNWZG

Gratis frakt
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Endelig kommet bedre driver og Sli støtte fra nvidia. Men jeg får "Cfx" krasj med den, så vil ikke anbefale andre den akkuratt...

Rushet gjennom hoveddelen på 6 timer. Men nå er det ingen fiender igjen? Så alt som er å gjøre er å sammle forskjellig crap? Noe mer action krever jeg.
Men det var 6 veldig bra timer

314.21 BETA Driver