Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1771
Hei.
Var først inne på tanken om å kjøpe en ferdigbygd pc fra komplett, men etter at de tok vekk det tilbudet de hadde, og la til en jævla dyr en, droppet jeg det.
Har nå derfor bestemt meg for å kjøpe deler istedet, og få en datakyndig til å bygge den for meg.

Lurer dog på et par ting før jeg bestiller delene.

Her kan dere se oppsettet:
http://www.komplett.no/k/cart.aspx?m...ListId=1072909


Generelt lurer jeg jo på om alle disse delene passer sammen, om jeg mangler noe? Burde gå opp eller ned i en del?


Har også et par konkrete spørsmål:
- Hovedkortet? Jeg har ikke peil. på hovedkort.
- Passer RAM'en til hovedkortet?
- Lydkortet?
- Burde jeg ha en ekstra vifte til kab.? I tilfelle hvilken?

og bonus-spm:
-Hvem er god på å bygge PC'er i Oslo-området?


Bruksområde:
Skiller meg nok en del fra mange her, jeg er ikke en typisk "gamer", og trenger liksom ikke det beste av det beste. Hovedsaklig ser jeg mye på film og serier, og trenger derfor at den kan kjøre full HD-filer uten hakking og drit, men det regner jeg med at det meste gjør i dag(?). Jeg liker dog å spille poker, og gjerne ha på nyhetene på streaming fra nrk/nett-v på en skjerm nummer 2, så den må altså tåle at jeg har en del prosesser på gang samtidig, f.eks. 2 poker-klienter, nett-tv streaming + en firefox full av faner oppe.
Hva er viktig i dette tilfelle, mye minne?
Jeg har et ganske avslappet forhold til gaming, men jeg liker jo litt spill.. greit at den kan kjøre Diablo III, og Skyrim kanskje - på grei grafikk, trenger ikke top-notch liksom - men over middels.


Håper på å få en "go" fra dere datakyndige her, så jeg kan bestille i kveld - håper bare dere ikke er for lei av å svare på slike tråder, da!
-du har ikkje lagret handlevognen din, så vi kan hjelpe fint lite..
Trådstarter
24 1
Unnskyld, dette skal være den riktige:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-D4DE63AEE631

Vet ikke hvordan man endrer den opprinnelige tråden, men legger den her.
Sist endret av hoofbite; 23. april 2012 kl. 12:44.
Den der kan du kjøre Battlefield 3 på. Overkill for din del.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
ikke dårlig den, men du trenger ikke lydkort, det som er intergrert med hk'et funker helt kurrant, pengene du sparer legger du inn i et bedre hk eller 448core versonen av gpu'en,

jeg ville også valgt corsair sin vengeance ram istedet for kingston, men dette er fordi jeg har dårlig erfaring med kingston(dog så langt tilbake som ddr1)

windows kan også skaffes på alternative måter, og da har du råd til bedre hk og 448core
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Den der kan du kjøre Battlefield 3 på. Overkill for din del.
Vis hele sitatet...
GTX560Ti koster jo under 2k. Ikke vits å kjøpe noe dårligere når det koster såpass lite til en PC til 10k.
Skrev ikke at han skulle kjøpe noe dårligere? Skrev bare at det var overkill for hans bruk.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Skrev bare at det var overkill for hans bruk.
Vis hele sitatet...
Forstår den, men hvis han har penga til ett sånt oppsett er det jo like greit? Kanskje han kommer til å sjekke ut tyngre spill etter hvert.
Mener dette skal være et helt ok setup for en slik pc. har omtrent samme oppsettet selv og det er ikke overkill, skjermkortet drar det meste på hvertfall high, andre spill ultra også, men kanskje ikke veldig fremtidsrettet og kjøpe et slikt kort om man skal spille spill på ultra i kommende år, men virker ikke som om du skal det heller
Hvis du skal kjøpe OS, er du sikker på at du vil ha engelsk versjon?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Hvis du skal kjøpe OS, er du sikker på at du vil ha engelsk versjon?
Vis hele sitatet...
Ja man vil ikke ha vinder på norsk, med det fine kontrollpanelet og de særegne egenskapene, nei hoff, engelsk windows all the way!
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Hvis du skal kjøpe OS, er du sikker på at du vil ha engelsk versjon?
Vis hele sitatet...
Lettere å google feilmeldinger osv. Kjøpte engelsk Windows, jeg ville først ha norsk, men engelsk merker jeg nå er så mye bedre!
Trådstarter
24 1
1. Eneste grunnen til at jeg kjøper engelsk egentlig er at det norske er sånn 600 spenn dyrere.. men hvor vanskelig er det egentlig å fikse dette på mindre lovlige vis? (hvis det er lov å prate om)

2. Frufsa: Jeg trenger altså ikke lydkort? Spiller ikke bedre musikk osv. / eller lyd i film? (evt. stemmer til karakterer i spill)
Og de to du linket til, HK og grafikk-kortet, de er bedre? Ser de er dyrere, men lite kommentarer på de.. de to
kommer strålende rekommandert fra andre folk der nemlig (av ikke så altfor mange brukere, men dog), derfor jeg lurer.
Hva er evt. bedre med disse to oppgraderingene?

3. Er ikke noen overhengende fare for at det skal bli for dårlig for spill for min del tror jeg, på mine eldre dager har jeg blitt en poker/dagsrevyen på nett-tv mann.. kommer det et helt sykt nytt spill i Half-Life serien får jeg evt. rive i et nytt gfx-kort

4. Noen som vet om noen som er dyktige på å bygge pc'er i Oslo-området, som gjør dette for folk mot en beskjeden betaling?
Sist endret av hoofbite; 23. april 2012 kl. 20:48.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Lydkortene i HK'ene nå er blitt veldig bra, og det er veldig lite som skilder dem fra lydkort, og med mindre du kjører hifianlegg til 50k vil du ikke ha veldig mye utnyttelse av et lydkort,

Med den bruksområdet du sa du hadde trenger du egentlig ikke noe grafikk kort, da vil du klare deg med en ivybridge cpu, som kom i dag. da denne har hd4000 grafikk som skal være veldig bra, og kunne dra spill som skyrim og bf3 på mid/low.

8gb ram kan være greit og ha.

legg til en noctua luftkjørler til cpu, slik at du slipper støyen fra den
feks denne?

for og kjøre IB trenger du et z77 hk, (feks det jeg linke til)



hadde jeg bodd i oslo skulle jeg gledlig bygd pc for deg gratis, men det gjør jeg dessverre ikke, men det er sikkert mange i oslo som synets det og bygge pc er gøy og gledlig gjør dette gratis


Edit: ang bruker anmeldelser bryr jeg meg fint lite om dem, da de ofte har mange hull, og at folk gir 1 og sier funker ikke, eller gir 1 for DOA(noe som kan skje med alt, men er veldig liten skjanse for)
Sist endret av Frufsa; 23. april 2012 kl. 20:57.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Lydkortene i HK'ene nå er blitt veldig bra, og det er veldig lite som skilder dem fra lydkort, og med mindre du kjører hifianlegg til 50k vil du ikke ha veldig mye utnyttelse av et lydkort,

Med den bruksområdet du sa du hadde trenger du egentlig ikke noe grafikk kort, da vil du klare deg med en ivybridge cpu, som kom i dag. da denne har hd4000 grafikk som skal være veldig bra, og kunne dra spill som skyrim og bf3 på mid/low.

8gb ram kan være greit og ha.

legg til en noctua luftkjørler til cpu, slik at du slipper støyen fra den
feks denne?

for og kjøre IB trenger du et z77 hk, (feks det jeg linke til)



hadde jeg bodd i oslo skulle jeg gledlig bygd pc for deg gratis, men det gjør jeg dessverre ikke, men det er sikkert mange i oslo som synets det og bygge pc er gøy og gledlig gjør dette gratis


Edit: ang bruker anmeldelser bryr jeg meg fint lite om dem, da de ofte har mange hull, og at folk gir 1 og sier funker ikke, eller gir 1 for DOA(noe som kan skje med alt, men er veldig liten skjanse for)
Vis hele sitatet...
det varierer en del... selv har jeg p8p67, å merker ekstrem forskjell selv med ett logitech z-5500! også har asus deilig software til korta sine
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det varierer en del... selv har jeg p8p67, å merker ekstrem forskjell selv med ett logitech z-5500! også har asus deilig software til korta sine
Vis hele sitatet...
vill heller anbefale folk og kjøpe DI-bokser for og få bedre lyd, har selv kjørt acern min på et anleg til 1,2mil(ja det er et PA anlegg) og må si det låter drøyt bra med DI-Boks

Edit: sammenliknet med og uten, og med alt av musikk fra black metal(selv om det var i en kirke xD) til opera, jazz techno
Sist endret av Frufsa; 23. april 2012 kl. 21:19.
Trådstarter
24 1
1. Trenger jeg den altså? Vil Cpu bråke fælt om jeg ikke har den? Kjørte jo på med støysikkert kab. for å unngå bråk.

2. Lurte også på var om det lønner seg å ha en vifte nr. 3 til kab?

3. Beklager gutta, men følgende skjønner jeg pent lite av dette:
"for og kjøre IB trenger du et z77 hk, (feks det jeg linke til)"
"selv har jeg p8p67, å merker ekstrem forskjell selv med ett logitech z-5500! også har asus deilig software til korta sine"

- IB
- z77 hk
- p8p67 (det Frufsa anbefaler meg å rive i, eller?)
- logitech z66



4. Kan jo kanskje være greit å ha et ålreit GFX-kort, tilfelle det kommer noen helråe spill jeg får lyst til å teste.
Men lurer bare på hva forskjellen er mellom "Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX" og "Gainward GeForce GTX 560Ti 448 Cores"?
Er jo ikke store prisforskjellen, så hvis det er en del sterkere kan jeg jo like gjerne rive i det.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
IB/ivybridge, er kodenavnet for intel sine nye prosessorer,
og i disse prosessorene er det et ålreit skjermkort. sparer du heller pengene og kjøper et bra skjermkort når du har behov for dette

z77 er chpisettet, og er det som holder styr på alt av komponenter i pc'en din. dette kan man ofte lese i produktnavnet (p8z68 har et z68 chipset) eller man kan huke det ut på feks komplett.
Trådstarter
24 1
Men hvis jeg kjører på med gfx-kortet da, bør jeg gå for dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746635
?
Og hva er det som gjør 448 core bedre enn det andre?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
jeg vil si du burde gå for z77 ja også venter du noen dager til butikkene får inn IB, launch var i dag, så da kommer de nok i løpet av uka. da får du i5-3570K til det du betaler for i5-2500k nå
Trådstarter
24 1
Men trenger jeg IB.. trodde det var hvis man ikke skulle ha GFX-kort(fordi det var integrert)?
Tenkte å fleske på med et Gainward jeg da vettu, sånn i tilfelle.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
IB yter mye bedre en SB(forige generasjons cpu) uansett
Trådstarter
24 1
Ok, men jeg kan kjøre på med IB + Gainward da.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kommer ikke IB til å gi rundt 10-25% bedre performance?
Trådstarter
24 1
Enn 2500k?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av hoofbite Vis innlegg
Enn 2500k?
Vis hele sitatet...
Enn SB CPUer.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
i7-3770K yter jevnt over rundt 10% bedre enn 2600k, så ikke stort å skryte av. Til trådstarters bruk ville helt sikkert i5 2500k, eller tilogmed noe betraktelig veikere gjort jobben med glans, men siden IB nå likevel er like rundt hjørnet så hvorfor ikke. Skyrim liker jo forsåvidt en sterk CPU også. Usikker på hvordan DiabloIII oppfører seg.

Man må forresten ikke ha Z77-brikkesett for å kunne kjøre Ivy Bridge. Nesten alle typer brikkesett på LGA 1155 er kompatible med IB etter en BIOS-oppdatering. Skal man ha mulighet for overklokking må man derimot ha Z77 el.