Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 15788
Vet ikke om alle ha fått det med seg, men vinmonopolet er som sagt i topic stengt på nyttårsaften. Jeg lurer på hvorfor? Hva er grunnen? Er det bare fordi politikerne er maktsyke?

Ser ikke noen grunn for at det skal være stengt. Det er ikke helligdag og det er som en helt vanlig lørdag bortsett fra at flere vil drikke. Vil tro de ville tjent mer penger på å ha det åpent.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Vet ikke om alle ha fått det med seg, men vinmonopolet er som sagt i topic stengt på nyttårsaften. Jeg lurer på hvorfor? Hva er grunnen? Er det bare fordi politikerne er maktsyke?

Ser ikke noen grunn for at det skal være stengt. Det er ikke helligdag og det er som en helt vanlig lørdag bortsett fra at flere vil drikke. Vil tro de ville tjent mer penger på å ha det åpent.
Vis hele sitatet...
Fyrverkeri og alkohol?
men nå er det jo kun lov med de kjedelige batteri fyrverkeriene (de du setter på bakken og de blir der) i norge. Ser ikke sammenhengen
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Fyrverkeri og alkohol?
Vis hele sitatet...
yes + monopol..
vin monopolet her i indre østfold er åpent i morra ivartfall så vidt jeg vet
Flaks man kan kjøpe øl i butikkene i morra i hvert fall. Lite ante jeg at polet var stengt i morra :/
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Fyrverkeri og alkohol?
Vis hele sitatet...
Er jo samme at jeg kjøpte alkohol igår å spare den til nyttår
Folk på polet trenger jo også fri hehe
Sitat av kaffepulver Vis innlegg
Folk på polet trenger jo også fri hehe
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger de mer fri en andre? De har forsåvidt jeg vet like arbeidstider som alle andre. Ikke noe mer iallefall, heller tvert i mot.
Stenger 1700 på hverdager og 1500 på helgedager oppe i finnmark iallefall.

Sitat av mr-martinss Vis innlegg
vin monopolet her i indre østfold er åpent i morra ivartfall så vidt jeg vet
Vis hele sitatet...
"Stengt på julaften og nyttårsaften

Alle våre butikker har stengt på julaften, andre juledag og nyttårsaften"
-vinmonopolet.no

Rart at deres vinmonopol skal ha åpent da, vet ikke om det er lov engang?
Men for all del, sku ønske fler fulgte trenden ;D
Sist endret av WayGone; 30. desember 2011 kl. 19:26.
Vinmonopolet er stengt for at vi lever i et sosialistisk paradis hvor staten vet best hva som er bra for deg og meg.
Det er nok kombinasjonen fyrverkeri og alkohol. Bakkebatterier kan gå gale på så mange måter.
Forebygging(av kultur), Egoisme, Overleggenhet og Moralisme er grunnen til at det er stengt i morgen og at det i det heletatt er et vinmonopol.
Ser ikke grunnen til at folk whiner over det. Hvorfor ikke bare stacke opp i romjula?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Det er nok kombinasjonen fyrverkeri og alkohol. Bakkebatterier kan gå gale på så mange måter.
Vis hele sitatet...
men man jo drikke seg like forbanna drita på øl som man kan på sprit, bare man drikker nok. Vet om flere som kommer til å HAMSTRE pils i mårra. Var forsovidt å handla 4 kasser pils selv i sted når jeg fannt ut at polet var stengt.

Skal vi liksom slutte å selge sprit til ALLE som har bil-sertifikat, fordi det KAN gå galt?
Norge suger ass, glad jeg bor i Nederland. Der selger de sprit lengere enn vanlig for at folk skal handle mer. Smartshoppsa tar ned alt i hyllene å fyller dem med øl Sku blitt hjemme xD
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ser ikke grunnen til at folk whiner over det. Hvorfor ikke bare stacke opp i romjula?
Vis hele sitatet...
Ting er ikke alltid så enkelt som du skal ha det til, men det burde funke for alle å greie det.

Men man burde ikke trenge å gå inn i en statseid butikk for å kjøpe alkohol +4,5% ABV.
Sitat av WayGone Vis innlegg
men man jo drikke seg like forbanna drita på øl som man kan på sprit, bare man drikker nok. Vet om flere som kommer til å HAMSTRE pils i mårra. Var forsovidt å handla 4 kasser pils selv i sted når jeg fannt ut at polet var stengt.

Skal vi liksom slutte å selge sprit til ALLE som har bil-sertifikat, fordi det KAN gå galt?
Norge suger ass, glad jeg bor i Nederland. Der selger de sprit lengere enn vanlig for at folk skal handle mer. Smartshoppsa tar ned alt i hyllene å fyller dem med øl Sku blitt hjemme xD
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til å HAMSTRE pils? Redd for å gå tom før butikken åpner på mandag? Antar at du er 18-20 og bare skal tøffe deg litt på et nettforum
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ser ikke grunnen til at folk whiner over det. Hvorfor ikke bare stacke opp i romjula?
Vis hele sitatet...
Var ikke her i romjula :/ Kom i går natt. Reiste for seint til at tax-free'en var åpen på Schiphol, å fannt ikke ut før det var for seint at polet var stengt

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hva er grunnen til å HAMSTRE pils? Redd for å gå tom før butikken åpner på mandag? Antar at du er 18-20 og bare skal tøffe deg litt på et nettforum
Vis hele sitatet...
Skal jo drikke i morgen, dust.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får lese Odelstingsproporsjon 7 i stortingsåret 1996-1997. Det er i stor grad forarbeid og høringssvar på dagens alkohollov, og vil kunne svare på kva som var lovgjevar si grunngjeving for alkoholpolitikken.

Du finn relevant kapittel her

<rant>Forarbeid til lover er offentleg tilgjengeleg, og er regjeringa sin argumentasjon som blir lagt fram i Stortinget. I forkant av det er det ei høyringsrunde, der parter ansvarleg departement kjenner til blir invitert til å avgi høyringssvar. Imidlertid kan dei som måtte ønske det sende inn kommentarer til ei høyringsrunde, og på den måten få synet sitt med i departementet sitt arbeid. Går ein sammen i organisasjoner kan det gi betydleg innvirkning på lovverket!</rant>
Sitat av WayGone Vis innlegg
Skal jo drikke i morgen, dust.
Vis hele sitatet...
Ja, da er det viktig med 4 kasser pils. Pass på så du ikke stuper i snøen etter pils nummer 3.
Sitat av WayGone Vis innlegg
men nå er det jo kun lov med de kjedelige batteri fyrverkeriene (de du setter på bakken og de blir der) i norge. Ser ikke sammenhengen
Vis hele sitatet...
Selv om disse er større "overflate" på, så kan de velte og faktisk forårsake mer skade enn én enkelt rakett om du tenker over det. Et 67 skudds batteri vil f.eks være tilnærmet en bombe. Derfor er sammenhengen alkohol + fyrverkeri fremdeles sketchy.

Just my two cents.
det er stengt fordi det er en "aften". Julaften, påskeaften osv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
vin monopolet her i indre østfold er åpent i morra ivartfall så vidt jeg vet
Vis hele sitatet...
Indre Østfold er ikke som andre deler av Norge...


Jeg vil tro det har å gjøre med at folk som har det for mørkt på loftet til å planlegge alkohylinnkjøpet en DAG i forveien antakelig ikke trenger alkohol akkurat i kveld. Uansett, det er snakk om én dag i året, hvorfor er dette så viktig?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får lese Odelstingsproporsjon 7 i stortingsåret 1996-1997. Det er i stor grad forarbeid og høringssvar på dagens alkohollov, og vil kunne svare på kva som var lovgjevar si grunngjeving for alkoholpolitikken.

Du finn relevant kapittel her

<rant>Forarbeid til lover er offentleg tilgjengeleg, og er regjeringa sin argumentasjon som blir lagt fram i Stortinget. I forkant av det er det ei høyringsrunde, der parter ansvarleg departement kjenner til blir invitert til å avgi høyringssvar. Imidlertid kan dei som måtte ønske det sende inn kommentarer til ei høyringsrunde, og på den måten få synet sitt med i departementet sitt arbeid. Går ein sammen i organisasjoner kan det gi betydleg innvirkning på lovverket!</rant>
Vis hele sitatet...
leste linken, med andre ord; bare maktsyke. Jaja, da fikk jeg iallefall svar på spørsmålet mitt. Takk

Sitat av Tomacco Vis innlegg
Det tror jeg faen ikke på.
Vis hele sitatet...
Med drita mener jeg overstadige der man ikke vet hva man gjør eller ikke husker noe dagen derpå. Blir selvfølgelig veldig ruset, men det er jo det som er meningen med å drikke, er det ikke?
Bruker du andre rusmidler når du drikker? Amfetaminer, kokain ?
Jammen alvorlig talt! Viss dere er så tilbakestående at dere ikke klarer å kjøpe alkohol før denne ENE dagen i året, er det noe alvorlig galt med dere!!
Har hendt at jeg bruker kokain, men ikke hver gang. Når jeg har tatt noen streker så merker jeg alkoholen MYE mindre enn jeg gjør til vanlig. Men kjøper meg aldrig mer enn 2 kasser fordet.

Bestandig når jeg er hjemme igjenn fra festen tar jeg meg en Jay eller et bongtrekk. DA er man ferdig, og det er på tide å legge seg
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Ser ikke helt vitsen jeg heller. Alkohol og fyrverkeri? Akkurat som at folk ikke panikk-kjøper øl, vin og sprit dagen før? Og blir like wasted selvom polet var stengt dagen før.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Har hendt at jeg bruker kokain, men ikke hver gang. Når jeg har tatt noen streker så merker jeg alkoholen MYE mindre enn jeg gjør til vanlig. Men kjøper meg aldrig mer enn 2 kasser fordet.

Bestandig når jeg er hjemme igjenn fra festen tar jeg meg en Jay eller et bongtrekk. DA er man ferdig, og det er på tide å legge seg
Vis hele sitatet...

Hvor lang kveld fordeler du de to kassene ut på da? Blir helvetes mange doturer. Bare kjipt å tåle så mye.
Alle kan jo såklart kjøpe drikke dagen før, og det gjør man jo og. Så hva faen er vitsen med å ha polet stengt da?! Det hjelper absolutt ingenting, og skaper bare stress akkurat som ølsalget på lørdager.
Sitat av hesm Vis innlegg
Hvor lang kveld fordeler du de to kassene ut på da? Blir helvetes mange doturer. Bare kjipt å tåle så mye.
Vis hele sitatet...
12-13-14-15 timer ca. Er bestandig; forspill > fest/ut på en klubb > nachspill til mårran, tidlig formiddag.

Ja kanskje kjipt her i norge, men i Nederland der pilsen koster 8kr pr så er det ikke no stress
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Vinmonopolet er stengt for at vi lever i et sosialistisk paradis hvor staten vet best hva som er bra for deg og meg.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er skammelig at du greier å lire av deg den setningen.

Sosialistisk paradis, du?
Tannlegeordningen betales fullt av de fleste med inntekt over 20 år, helsehjelptrengende vises til private mange steder, Arbeiderpartiet har delprivatisert flere statseide bedrifter (som de egentlig ikke burde), Norge er en av de enkleste landene å starte en bedrift i pluss drive en bedrift, Kristin Clemet har selv sagt av Norge en blant landene i verden der kapitalismen funker best...... (kunne godt ha fortsatt til neste uke).

Synes du jeg høres raddis ut??; - har stemt lyseblått de siste to valgene ^^, men man må kunne være ærlig og innrømme Norge er langt ifra sosialistisk!

Sosialistisk paradis!? ]I tillegg til at det ikke er sosialistisk paradis burde du ha vært glad for at du lever i et slikt paradis-land som vil kontrollere den jævla alkoholhungeren til folk!
Sist endret av aeon_illuminate; 30. desember 2011 kl. 20:22.
Drit i å dra inn andre ting da, alle vet at Norge egentlig er et bra land å bo i. Men hvorfor i helvette skal jeg være glad for at staten ønsker å kontrollere alkoholhungeren til folk? Å stenge polet på nyttårsaften gjør absolutt ingen annen forskjell enn at jeg må kjøpe drikke dagen før. Maktdemonstrering kaller man det
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Vinmonopolet er stengt for at vi lever i et sosialistisk paradis hvor staten vet best hva som er bra for deg og meg.
Vis hele sitatet...
Det der er et idiotisk utsagn. Vet du i det hele tatt hvordan fantastisk demokratisk paradis vi lever i ? Jeg skal spandere en flybillett på deg til Nord-Korea, så kan du få si det du skrev ovenfor en gang til..

Det er nyttårsaften. Jeg gjentar meg selv: viss dere er så tilbakestående at dere ikke klarer å kjøpe alkohol noen andre dager enn nyttårsaften, ja så har dere et alvorlig problem! Makan til idioti.

At folk drikker mye og bruker fyrverkeri samtidig, er grunnen til at PINNERAKETTER er forbudt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Maktdemonstrering kaller man det
Vis hele sitatet...
-Maktdemonstrering er når banker tar over huset ditt og du sitter igjen med null rettigheter, samtidig som føderale myndigheter pumper som en gal satan inn penger i det fordømte bankvesenet. (USA)

-Maktdemonstrering er når kommunistpartiet&Co *KNUSER motstand*. ENhver motstand!! Ingen avvik fra regelen! (Kina)

Ja - reguleringen av alkohol er ikke helt god. Liker den ikke selv. Men pytt, vi lever jo tross alt i et paradis. Yeah baby
Sist endret av aeon_illuminate; 30. desember 2011 kl. 20:33.
Ølsalget stenger klokken 13.00 imorgen der jeg bor. Er sikkert det samme i hele landet.

Hadde kjøpt sprit på forhånd, men den ble borte i romjula. Same procedure as every year.
Idiotene som drikker seg full, tenner på et eller annet inne i stua, skyter på hverandre, demonterer, holder i handa, ødelegger for alle andre. Kanskje?
Folk kommer jo alltids til og drikke og skyte opp fyrverkeri hvert år så lenge alkohol og fyrverkeri finnes... selv har jeg og 2 kompisser klart og få et batteri til og velte over ende, er ikke så gøy med 120 raketter som skyter mot deg skal jeg si! heldigvis kom alle seg uskadd der ifra
Herregud! JA folk gjør idiotiske ting på fylla, men tror dere virkelig at å stenge polet på nyttårsaften bidrar til mindre fyll?! Det eneste det gjør er å irritere folk!
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Folk kommer jo alltids til og drikke og skyte opp fyrverkeri hvert år så lenge alkohol og fyrverkeri finnes... selv har jeg og 2 kompisser klart og få et batteri til og velte over ende, er ikke så gøy med 120 raketter som skyter mot deg skal jeg si! heldigvis kom alle seg uskadd der ifra
Vis hele sitatet...
Jaja, sånn som sjefa i hovedstaden holder på nå og kommer med forbud etter forbud så er det ikke så lenge igjen til hverken fyrverkeri eller alkohol finnes mer på nyttårsaften. Nyt det så lenge det varer sier jeg bare

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det der er et idiotisk utsagn. Vet du i det hele tatt hvordan fantastisk demokratisk paradis vi lever i ? Jeg skal spandere en flybillett på deg til Nord-Korea, så kan du få si det du skrev ovenfor en gang til..

Det er nyttårsaften. Jeg gjentar meg selv: viss dere er så tilbakestående at dere ikke klarer å kjøpe alkohol noen andre dager enn nyttårsaften, ja så har dere et alvorlig problem! Makan til idioti. .
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt er ikke valid og du kan spare deg for angrep på folk bare fordi du ikke tåler hvor de står politisk. Hva er da vitsen med å stenge vinmonopolet på nyttårsaften da alle kan kjøpe alkoholen sin dagen før, hva er vitsen da?

Ja spander gjerne en flybillett til Nord-Korea til vedkommende hvis du tror man bare trenger det får å komme inn i verdens mest lukkede land. Tenk over litt av det du skriver først før du fortsetter med den idiot-slenginga de
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jaja, sånn som sjefa i hovedstaden holder på nå og kommer med forbud etter forbud så er det ikke så lenge igjen til hverken fyrverkeri eller alkohol finnes mer på nyttårsaften. Nyt det så lenge det varer sier jeg bare
Vis hele sitatet...
Det har vore ei systematisk liberalisering av alkoholtilgangen dei siste tjue åra.
Hvorfor er de norske coffeeshoppene stengt hele året?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har vore ei systematisk liberalisering av alkoholtilgangen dei siste tjue åra.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle mer?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er nyttårsaften. Jeg gjentar meg selv: viss dere er så tilbakestående at dere ikke klarer å kjøpe alkohol noen andre dager enn nyttårsaften, ja så har dere et alvorlig problem! Makan til idioti.
Vis hele sitatet...
Så man er altså tilbakestående hvis man ikke har mulighet til å handle på polet dagen før altså?
Du er kanskje også godt fornøyd med at øl kun selges til kl 18.00 på lørdager også?

Det handler vel mer om prinsippet her. Har tilgode å høre en god grunn til at det skal være slik.
Så kom gjerne med et godt argument for at det skal være andre stengetider på vinmonopolet enn i en vanlig dagligvarebutikk som selger øl..
Sist endret av r0bin; 30. desember 2011 kl. 21:39.
OT:
Stenger ølsalget 13:00 over hele landet i morgen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Kan du fortelle mer?
Vis hele sitatet...
Tja, du kan jo lese lovframlegga, som utan unntak har gått i retning liberalisering. Du kan sjå på tal sjenkestader, eller tal utsalsstader, eller salstider...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg synes det er skammelig at du greier å lire av deg den setningen.[/u]
Vis hele sitatet...
Dette må du utdype litt, hvorfor er det "skammelig" av meg å "lire" av meg denne setningen?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Arbeiderpartiet har delprivatisert flere statseide bedrifter (som de egentlig ikke burde)[/u]
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes du jeg høres raddis ut??; - har stemt lyseblått de siste to valgene ^^[/u]
Vis hele sitatet...
Jeg synes du for det meste høres forrvirende ut, du er imot privatisering men du stemmer blått?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kristin Clemet har selv sagt av Norge en blant landene i verden der kapitalismen funker best......[/u]
Vis hele sitatet...
Og så? Gro Harlem Brundtland sa at det er "typisk norsk å være god",Einar Førde sa at "vi er alle sosialdemokrater" og Henrik Ibsen sa "Norge er et fritt land befolket av ufrie mennesker" bare for at en politiker lirer( hehe) av seg en kommentar betyr det ikke at det nødvendigvis stemmer.



Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sosialistisk paradis!? ]I tillegg til at det ikke er sosialistisk paradis burde du ha vært glad for at du lever i et slikt paradis-land som vil kontrollere den jævla alkoholhungeren til folk!
Vis hele sitatet...
Jeg bør være glad for at staten prøver å kontrollere hvor mye alkohol jeg konsumerer? Og DU stemmer blått og er ikke sosialist? Go figure....
Ikke vet jeg hvorfor, men polet er alltid stengt dagen FØR en helligdag. I og med at julaften og nyttårsaften ikke er helligdag før 15.00, burde det egentlig vært åpent, men 1. juledag / 1. nyttårsdag er helligdag, så holder de stengt dagen før.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jammen alvorlig talt! Viss dere er så tilbakestående at dere ikke klarer å kjøpe alkohol før denne ENE dagen i året, er det noe alvorlig galt med dere!!
Vis hele sitatet...

Er vel kanskje noen som ikke har tid de andre dagene? Bare fordi du har god tid hele tiden betyr det ikke at andre har det.
La meg introdusere planlegging, ArtOfHacking. Google it, for det er simpelthen genialt.
Årsaken til at alkoholsalget er regulert, er veldig enkelt. Dere som maser om at det er ineffektivt osv tar faktisk grunnleggende feil. Vinmonopolet skaper en mer optimal markedsløsning enn ved at det hadde vært fri konkurranse ved salg av sterkere alkohol.
Årsaken til dette, er at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved alkoholkonsum er mye høyere enn hva de bedriftsøkonomiske kostnadene er. Tenk alle slåsskampene, langvarige skadene, ting du mister, og alle de folka som kommer fyllesjuke på jobb. Det koster jævlig mye penger for samfunnet, og dermed er det bra at vi kontrollerer tilgangen på alkohol
Jaja,jævla kjipt og få med seg dette nå.Får vell oppsøke noen polakker og handle inn til imorra.
Jævla mongolide norske stat.