Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 588
Hei,

Mann, 30 år og planlegger å søke jobb som tømrerlæring. Jeg har etter 6 år som prosjekterende ingeniør i byggebransjen bestemt meg for å prøve noe nytt. Både for å øke kompetanse innenfor det praktiske å bygge hus, men også fordi jeg ikke ønsker å sitte på et kontor hele karrieren min. Disclaimer, jeg planlegger å avslutte karrieren min som ingeniør. Dette er bare for å prøve noe annet i en periode.

Jeg er nyssgjerrig på hvordan jeg vil bli tatt imot av entreprenører under søkeprosessen. Har bakgrunnen min noe verdi i deres øyne? Jeg har ikke noe praktisk erfaring fra tidligere, vil alderen min også påvirke om de ønsker å ansette meg?

I tillegg lurer jeg på hva jeg kan forvente å tjene per måned? Er det vanlig at man enkelt kommer til å jobbe litt svart i perioder som kan bedre økonomien litt?

Håper på hyggelige svar!
Bakgrunnen har absolutt verdi. Du er kjent i byggebransjen, å kan du snekkre er det ikke vanskelig å få jobb - man trenger håndtverkere.
Å du kan lett ta svart-arbeid på si.
Som tømrerlærling er vel ikke lønnen all verdens, men spe på med litt svart arbeid så skal du se at du lever greit
ikkealene's Avatar
Trådstarter
Takk for svar @Flemming. Jeg planlegger å søke lærilingplass i Lillehammer/Øyer-område. Har du noen tips til hva jeg bør se etter i et firma, noen spesifikke ting jeg bør spørre om og vurdere i intervjuer? Fordeler og ulemper med stort vs. lite firma?

En annen ting jeg også lurer på. Jeg har tiltaksklasse 2 innenfor brannteknisk prosjektering, så jeg kan ta på meg ansvar i prosjektering av tiltak av ulik størrelse. Jeg planlegger å opprette eget AS på siden av lærlingplassen. Ikke fordi jeg skal ta på meg så mange prosjekteringsoppdrag, men tenkte det kunne være en kjekk måte å få bi-inntekt og fortsatt opprettholde noe kompetanse innenfor prosjektering. Småsyssling. Tror du at det vil oppstå samarbeidsforhold der jeg kan selge inn denne type jobb ifm. lærlingstillingen?
Vanskelig å si med din bakgrunn egentlig. Man hører jo stort sett ikke om folk som tar et steg ned i din alder men litt indirekte erfaringer så vet jeg om voksne som kom inn som lærling som maler. Da er jo lærlinglønna 70-80 kroner i timen, men det fungerer veldig dårlig om man er voksen og muligens andre å forsørge i tillegg. De fikk gå voksenlærling og fikk et sted mellom 180-190 i timen. Mulig det har gått opp enda litt til ettersom dette var i 2017

En liten mistanke på slutten, større entreprenører selvom de teknisk sett har de beste midlene til det jeg sa over er nok de som minst sannsynelig vil gjøre noe sånt. Et stødig middels stort lokalt firma med mange års tradisjon er veien å gå.

Som maler, vil jeg si tilgangen på svart jobb er svært høy. Vet om et par som har tjent bedre ved å ta et par større svarte jobber enn i sin daglige jobb.

Husk du kan ta grå jobber også, opptil 6.000 pr kamerat, nabo eller bekjent og så lenge du holder deg under frikort grensa er det helt lovlig
Kverrulant
Unsub's Avatar
Lønn kommer an på firma, men i utgangspunktet så skal en lærling ha en fagarbeiders lønn delt på 2år.
Voksenlærling har andre satser. Avhenger jo også av din utdannelse, har du ingen utdannelse som kan korte ned lærlingtid så kan du ende opp med opptil 4år lærlingtid, da er det nok mer lønnsomt å gå som hjelpearbeider i 5år og så ta fagprøve.

Ang. Svarte jobber, er vel muligheter der men er mange om beinet på slike jobber på facebook ol.