Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 14238
Hei hei

Om en drøy uke skal jeg på strikkhopping på Rjukan gjennom fysikk klassen Det var iallefall planen.... dessverre så har mine foresatte gitt meg et forbud å i hoppe

Det jeg lurer på er om noen av dere har noen argumenter / fakta som vil endre deres mening? Statistikk, erfaringer, matte anything!?

Har prøvd å vise de forskjellige statistikker, men de er fast bestemt på og ikke la meg dra

Help?

Noen av dere som har hoppet før ?
Sist endret av maxphone; 29. august 2011 kl. 14:12.
De blir sikkert ikke lettere å overbevise etter førstesiden i vg idag http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10098026
Sist endret av skukketrure; 29. august 2011 kl. 14:14.
Fake underskriften og dra alikevel
Hvor gammel er du?

Sånn statistisk sett er det vel bilturen dit farligere.
Strikkhopp er galskap. Er så latterlig mange ting som kan gå galt.
Stoler du på at noen andre sjekker ting riktig mtp. skader på strikk, vekt, fester osv.?
Er du 100% sikker på at du er festet riktig og at du ikke kommer til å vikle deg inn i strikken i rebound?
Så er det jo klassikeren med å treffe bakken...

Ta heller noen fallskjermkurs og hopp fra et fly, mye tryggere.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
De blir sikkert ikke lettere å overbevise etter førstesiden i vg idag http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10098026
Vis hele sitatet...
Nei, det var vell gjerne dråpen....

Prøvde å forklare at det der var gjennom en kran mens på Rjukan er det en fast høyde som det blir hoppet ifra.


Sitat av Morgul Vis innlegg
Fake underskriften og dra alikevel
Vis hele sitatet...
Har underskriften scannet inn på dataen så har den planen i bakhodet. Noen som vet om det kan få noen følger? Dokumentasjonsforfalskning? Ikke noe forsikring?
Sist endret av maxphone; 29. august 2011 kl. 14:19.
Siterer "Bungee Jumping - A guide to getting started" "-Remember, there is only a 2 in one million chance of dying while bungee jumping, which probably makes it one of the safest ways to travel, and its probably a lot safer than playing golf.... and a lot cooler."

Kilde: http://ezinearticles.com/?Bungee-Jum...rted&id=797145

Jeg har selv hoppet strikk utallige ganger, aldri hatt noen problemer med det, kjenner heller ingen andre som har skadet seg, kjenner heller ingen som har dødd heller da selvfølgelig. Si at å kjøre bil er mye farligere, tilogmed å spille golf er
Fyren legger jo ikke ved en eneste kilde på hverken påstanden eller hele artikkelen.
Sitat av Starra Vis innlegg
Fyren legger jo ikke ved en eneste kilde på hverken påstanden eller hele artikkelen.
Vis hele sitatet...
Gjør han vel? Se nederst på siden

(Article Source: http://EzineArticles.com/?expert=Steve_Batchelor)
Strikkhopp er ganske farlig og kan være ganske trygt, kommer helt an på hvem som sikrer deg..
Selve utstyret tåler garantert x25ganger mer en deg.. Det skal tåle minst x2 mer enn det står beskrevet så det er ikke noe problem..
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
Gjør han vel? Se nederst på siden

(Article Source: http://EzineArticles.com/?expert=Steve_Batchelor)
Vis hele sitatet...
Han linker til hva han selv har skrevet, hvor det heller ikke står noen kilder.
Sjangsen for å dø er 1 til 5000 eller 0,0002%
Flesteparten av disse ulykkene var et resultat av at strikket var dårlig festet i fundamentet eller hopperen.

I kontrast så er sannsynligheten for å dø i en flyulykke hos et vestlig flyselskap ca 1 til 7 000 000.
Så om du synest det er farlig å fly, ikke hopp i strikk.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Har underskriften scannet inn på dataen så har den planen i bakhodet. Noen som vet om det kan få noen følger? Dokumentasjonsforfalskning? Ikke noe forsikring?
Vis hele sitatet...
Ja, det er dokumentforfalskning, men ville virkelig foreldrene dine anmelde deg for det og risikere at du må i fengsel for det? Om de ikke er helt klin kokos blir det nok bare sanksjoner fra deres egen side om de finner ut av det.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Strikkhopp er ganske farlig og kan være ganske trygt, kommer helt an på hvem som sikrer deg..
Selve utstyret tåler garantert x25ganger mer en deg.. Det skal tåle minst x2 mer enn det står beskrevet så det er ikke noe problem..
Vis hele sitatet...
Strikkhopping fra Vemork-brua her på Rjukan er noe som har blitt praktisert i mange år. Så jeg tenker sikkerhetsrutinene er rimlig godt innøvd.

Har lenge vurdert å hoppe selv, men har aldri satt av tid til det. Husker da jeg var liten og så på at faren min hoppa. Ser jo ufattelig moro ut!
Har hoppa fler ganger på Rjukan. De som driver dette er ganske så seriøse og proffe, så sikkerheten er på topp. Hva tror du skjer med arrangøren hvis noen dør/blir skadde pga dårlig vedlikehold/svikt i rutinene osv? Blir noe helt annet enn hvis du og en kompis finner ut at dere skal hoppe i strikk fra den lokale broa, a la den reklamen som gikk på TV for en stund sia.
Ser ikke ut til at strikkhopp har noen kontroll? :S

Link
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Sjangsen for å dø er 1 til 5000 eller 0,0002%
Flesteparten av disse ulykkene var et resultat av at strikket var dårlig festet i fundamentet eller hopperen.

I kontrast så er sannsynligheten for å dø i en flyulykke hos et vestlig flyselskap ca 1 til 7 000 000.
Så om du synest det er farlig å fly, ikke hopp i strikk.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
i Norge er statistikken rundt 400.000 fallskjermhopp per dødsfall.
og ca 2500 BASE hopp per dødsfall.

Synes det høres litt ekstremt ut at strikkhopp er såppas høyrisiko.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Sjangsen for å dø er 1 til 5000 eller 0,0002%
Flesteparten av disse ulykkene var et resultat av at strikket var dårlig festet i fundamentet eller hopperen.

I kontrast så er sannsynligheten for å dø i en flyulykke hos et vestlig flyselskap ca 1 til 7 000 000.
Så om du synest det er farlig å fly, ikke hopp i strikk.
Vis hele sitatet...
Som vi lærte av vår mattelærer. Sjansen for å dø er 50%. Enten dør du, eller så overlever du.
Si at det er bedre at du hopper med strikk enn uten.
Høres ut som overbeskyttende foreldre, kjipe greier.
Er det glere i klassen som blir nektet? Hvis du er den eneste er det et godt argument mot foreldrene dine.
hvor gammel er du, ts?
Jeg har hoppet strikk i Rjukan. Helt fantastisk opplevelse. Anbefaler deg virkelig å prøve.
Ble informert om antall hopp de hadde hatt der oppe og at det ikke (da jeg var der, noen år siden nå) har vært en eneste ulykke.

Hadde selvfølgelig vært mer skeptisk til strikkhopp og slikt i utlandet, men anser den i Rjukan som lav risiko.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-ash1/s720x720/v333/110/25/533290265/n533290265_1706110_8422.jpg
Sist endret av RayMonk; 29. august 2011 kl. 18:14.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skal jeg hoppe i strikk, så skal jeg ihvertfall ha vann under meg, uansett om det er 10 eller 1000 meter!
Sitat av Fleff Vis innlegg
Skal jeg hoppe i strikk, så skal jeg ihvertfall ha vann under meg, uansett om det er 10 eller 1000 meter!
Vis hele sitatet...
1000m fritt fall ned i vann og du er like dau som om du hadde hoppet med fjeset først ned i en asfalt.
Sist endret av Bombasa; 29. august 2011 kl. 18:42.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
1000m fritt fall ned i vann og du er like dau som om du hadde hoppet med fjeset først ned i en asfalt.
Vis hele sitatet...
du får ikke noe høyere hastighet enn fra 100m eller 100km btw
Sitat av loulou Vis innlegg
du får ikke noe høyere hastighet enn fra 100m eller 100km btw
Vis hele sitatet...
Vet, så alt over ca 80m er likegyldig om vi snakker om fritt fall.
Luftmotstanden bremser deg såpass mye at du neppe overskrider 250km/t.
Sist endret av Bombasa; 29. august 2011 kl. 19:00.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vet, så alt over ca 80m er likegyldig om vi snakker om fritt fall.
Luftmotstanden bremser deg såpass mye at du neppe overskrider 250km/t.
Vis hele sitatet...
Det smeller flott i 250km/t uansett

Litt off-topic, men her er en morsom strikkhopp prank fra youtube!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vet, så alt over ca 80m er likegyldig om vi snakker om fritt fall.
Luftmotstanden bremser deg såpass mye at du neppe overskrider 250km/t.
Vis hele sitatet...
Kommer an på, erfarne fallskjermhoppere kan oppnå en hastighet på rundt 400 km/t Da faller man med hodet først og så strak kropp som mulig.
Rekorden er litt over 500. med unntak fra en som hoppet fra hundreognoettusen fot over bakkken. han var oppe i 998 km/t (!)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Da har de nok veldig aerodynamiske drakter, samt opplæring i hvordan de skal glide gjennom luften med å lite motstand som mulig.

Om ola nordmann hopper i strikk/fallskjerm osv så tror jeg ikke han lager en supermannformasjon akkurat, er nok heller noe mer sporadisk.
Strikkhopping er en utfordring av egen frykt, og det finnes noen få i landet som tilbyr aktiviteten. Har du unngått ulykker med bilen frem til du når basecampen og broen du skal hoppe fra, har du også sannsynligvis passert den verste utfordringen.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/innstikk/sommer-i-n...te-strikkhopp/

Hva er det nærmeste dere har vært en ulykke?
– Det var en fyr som hoppet barbeint herfra en gang. Han fikk en flis i tåa i frasparket, flirer Trondsen før han utdyper.
– For å si det sånn; den kjøreturen du tok hit er langt mer risikabel enn å hoppe ut herfra, fortsetter han.
Vis hele sitatet...
http://www.varden.no/nyheter/reiser-...khopp-1.272787

Jeg hadde ikke stolt på strikkhopp i utlandet, hvor de i mye større grad bare tenker penger. Strikkhoppet på Rjukan har blitt en stor turistattraksjon, og skjer det en ulykke på grunn av utstyret kan de bare legge ned. Det er en maksvekt på 120 Kg. så da regner jeg med at de ikke trenger å tilpasse strikken for hver enkelt. Veier man mindre enn det blir man bare ikke strukket like langt.

Lykke til med overbevisningen
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Kommer an på, erfarne fallskjermhoppere kan oppnå en hastighet på rundt 400 km/t Da faller man med hodet først og så strak kropp som mulig.
Rekorden er litt over 500. med unntak fra en som hoppet fra hundreognoettusen fot over bakkken. han var oppe i 998 km/t (!)
Vis hele sitatet...
Lufttettheten er langt lavere jo høyere opp man kommer, og man faller dermed fortere. Uansett hvor erfaren du er treffer du ikke bakken i 500 km/t.