Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1799
Det viser seg ettersom jeg eldes at jeg stadig kommer opp i situasjoner der det må vurderes om ambulanse skal tilkalles. Ikke bare med alkohol men med flere rusmidler. Det jeg bruker å gjøre som en vurdering, ettersom jeg som oftest er i en god nok tilstand til å gjøre en, er å først prøve å snakke med personen og dersom vedkommende ikke svarer se på pupillene om de beveger seg, har sett dette på film og blitt gjort på sykehus hvor de bruker lommelykter men har aldri helt skjønt hensikten med det og hvordan eventuelle reaksjoner skal tolkes. Jeg regner med at det finnes noen freaker der ute som vet mer enn meg? Takker for svar!
Det med lommelykt er for å se om pupillen trekker seg sammen. Pupillen er som en blenderåpning, og åpnes/lukkes etter lysforholdene.

Lyser du med lommelykt i øyet til noen, bør pupillen trekke seg sammen, å bli liten.
knip, klaps, eller på andre måter prøv å fremkalle ett "au". hvis noe som tilsynelatende bør gjøre vondt, ikke fremkaller noe slags reaksjon, ring ambulanse.
Trådstarter
20 2
bevegelse på pupillene? dersom man fysisk drar opp øyelokkene, dette er vel en form for reaksjon, eller er den ikke god nok?
Man skal sjekke pupillestørelse, om de er like og om man får reaksjon.
to fingre på halsen for å sjekke pulsen
Sist endret av ToTheLeft; 15. januar 2012 kl. 04:31.
Sitat av ToTheLeft Vis innlegg
to fingre på halsen for å sjekke pulsen
Vis hele sitatet...
Biip, wrong. Er bedre å sjekke puls i håndledd først. Har man klar puls der, er det bra.
sjekk at personen puster, sjekk puls, rist og gi personen et lite klapp i trynet, sørg for frie luftveien (stabilt side leie), sjekk pupiller. Evt hvis personen har fått i seg noe ghb eller drikki for mye kan en stripe pepper hjelpe til å klarne opp i hodet til vedkommende.
Husk å sørge for frie luftveier til enhver tid. Dette med pupiller og reaksjonsevne er for å påvise eventuelle hjerneskader.
Sist endret av Gobity; 15. januar 2012 kl. 04:38.
Hvis du til stadighet kommer opp i situasjoner hvor du må vurdere å tillakalle ambulanse bør du ta et førstehjelpskurs. Du bør være ekstermt kritisk til forslag som i forum som dette.
Er greit og ta et førstehjelpskurs for å vite hva man skal gjøre i hvis man havner i en situsjon der førstehjelp er nøvendig, alt fra at morra di får hjertestopp, hvis man finner en bevistløs person i grøfta på vei hjem eller du havner i en bilulykke.

Jeg har et 3 dagers kurs i førstehjelp til 5000 <Medisinsk førstehjelp ( STCW VI/4-1)> så kan veldig mye om førstehjelp.
Anbefaler alle til å få en repisjon av førstehjelp via internett eller og melde seg på kurs.
I en trengende/vanskelig situasjon så kan det være best å ikke sjekke pulsen, bruk heller tiden på å kontakte skikkelig personell/snakke med 113. Når du er i en slik situasjon og adrealinet pumper, så kan du ta feil hvis du ikke er trent opp til å sjekke puls(typ ambulansepersonell/sykepleier/osv). Hvis du har en person som ligger bevisstløs og han er død(du vet ikke dette), og du sjekker puls så er det stor sjans for at du kjenner din egen puls gjennom fingrene dine, antar at han har puls og dermed lar vær å starte HLR.
Dette har jeg lært i førstehjelp via vekterkurs.
Sist endret av xcitu; 15. januar 2012 kl. 05:44.
Sitat av xcitu Vis innlegg
I en trengende/vanskelig situasjon så kan det være best å ikke sjekke pulsen, bruk heller tiden på å kontakte skikkelig personell/snakke med 113. Når du er i en slik situasjon og adrealinet pumper, så kan du ta feil hvis du ikke er trent opp til å sjekke puls(typ ambulansepersonell/sykepleier/osv). Hvis du har en person som ligger bevisstløs og han er død(du vet ikke dette), og du sjekker puls så er det stor sjans for at du kjenner din egen puls gjennom fingrene dine, antar at han har puls og dermed lar vær å starte HLR.
Dette har jeg lært i førstehjelp via vekterkurs.
Vis hele sitatet...
Lærte det samme på imo 60 sikkerhetskurs for skip. Det som er at man får ofte adrenalin hvis man kommer opp i slike situasjoner som eks bil kræsj, hjertet går fort og man kjenner som oftes sin egen puls.

En annen ting som er viktig er at man hele tiden holder kontakten med amk, når du eller en annen person ringer amk, så hold linja helt til sykebilen ankommer i tilfelle det skulle skje noe. En dum ting mange gjør i slike situasjoner er at dem ringer amk og gir beskjed om ulykken og skadde å legger på.