Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 8752
Noen som vet om fengslingmøtet med ABB skal sendes på direkte-tv?

setter pris på om noen kan avkrefte eller bekrefte dette.
håper virkelig ikke det, det var jo akkurat dette han ville....
Sitat av potamotrygon Vis innlegg
håper virkelig ikke det, det var jo akkurat dette han ville....
Vis hele sitatet...
Selv om han vil det eller ei så syns jeg vi fortjener innpass i rettsprosessen gjennom pressen. De som ikke vil se kan la være, men la nå de av oss som vil få med oss det her ha muligheten til det.
Sist endret av Doc. Lester; 13. november 2011 kl. 15:41.
Kan noen veldig kort forklare fengslingsmøteprosessen? Er det fire timer med jus og lange ord først? Er egentlig bare interessert i å høre hva ABB sier, så trenger ikke se hele møtet.

Har han anledning til å prate helt fritt eller får han konkrete spørsmål han kan gi korte svar til?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Kan noen veldig kort forklare fengslingsmøteprosessen? Er det fire timer med jus og lange ord først? Er egentlig bare interessert i å høre hva ABB sier, så trenger ikke se hele møtet.

Har han anledning til å prate helt fritt eller får han konkrete spørsmål han kan gi korte svar til?
Vis hele sitatet...
Ifølge advokaten så hørtes det ut som han skulle snakke for seg og fortelle hva han hadde gjort og hvorfor osv
Sist endret av Taywe; 13. november 2011 kl. 16:18.
Er på jobb når det sendes, kan noen ta fengslingsmøtet opp?
Sitat av Vitex Vis innlegg
Er på jobb når det sendes, kan noen ta fengslingsmøtet opp?
Vis hele sitatet...
Er nok bare å se på vg/ap/db sine nettsider eller nyhetene. Ser for meg at jeg kommer til å se den samme talen hans mange, mange ganger de neste dagene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er nok bare å se på vg/ap/db sine nettsider eller nyhetene. Ser for meg at jeg kommer til å se den samme talen hans mange, mange ganger de neste dagene.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer dei ikkje. Det er referatforbod frå fengslingsmøte, og det er ikkje adgang til å ta opp video medan retten er satt.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
blir det en åpen sak ? kan alle komme og se på ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjer dei ikkje. Det er referatforbod frå fengslingsmøte, og det er ikkje adgang til å ta opp video medan retten er satt.
Vis hele sitatet...
Beklager den.

Men det er da hvertfall sannsynlig at noen kommer til å ta det opp å laste det opp et sted, referatforbud eller ei, Vitex.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjer dei ikkje. Det er referatforbod frå fengslingsmøte, og det er ikkje adgang til å ta opp video medan retten er satt.
Vis hele sitatet...
Stemmer jo det, men hva blir egentlig poenget for pressen da? Fortelle hvordan han gikk kledd og hvordan stemningen var?
Sitat av zeicko Vis innlegg
blir det en åpen sak ? kan alle komme og se på ?
Vis hele sitatet...
Det var noen hundre plasser om jeg husker rett for publikum. Etterlatte/pårørende vil prioriteres men det skal være mulig å kunne se den ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Stemmer jo det, men hva blir egentlig poenget for pressen da? Fortelle hvordan han gikk kledd og hvordan stemningen var?
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er jo det vg og dagbladet er eksperter på.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjer dei ikkje. Det er referatforbod frå fengslingsmøte, og det er ikkje adgang til å ta opp video medan retten er satt.
Vis hele sitatet...
Så det blir altså ingen bilder eller video i fengslingsmøte? Merkelig at det kommer 150 pressefolk dit.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Så det blir altså ingen bilder eller video i fengslingsmøte? Merkelig at det kommer 150 pressefolk dit.
Vis hele sitatet...
Anders Behring Breivik har nektet media å ta bilder av han i rettsaken, dette har han sin fulle rett til og media plikter å følge dette.

Dette er ganske vanlig og en av grunnene til at man fra mange rettsaker kun får tegninger fra innsiden av rettslokalet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg googlet «fengslingsmøte», og kom til domstol.no – Om referatforbud i fengslingsmøte
Det er referatforbud fra fengslingsmøter etter domstolloven §129. Det gjelder også fengslingsmøtet mandag 14. november.

Retten kan imidlertid oppheve referatforbudet helt eller delvis. Det er vanlig at retten i så fall gjør dette når fengslingsmøtet er slutt. Hvis referatforbudet blir delvis opphevet, vil det bli konkretisert hva forbudet gjelder.

Hva omfatter referatforbudet?
Referatforbudet omfatter forhandlingene i rettsmøtet, dvs. det som blir sagt av siktede og aktørene. Det er først og fremst hensynet til etterforskningen som ligger til grunn for dette generelle referatforbudet i fengslingsmøter. Alminnelige observasjoner eller opplysninger om hvem som var tilstede, hvordan møtet forløp, hvordan de forskjellige framsto, hva de hadde på seg ol., omfattes ikke av referatforbudet.

Hva er delvis referatforbud?
Det er retten som konkret anviser hva et delvis referatforbud vil omfatte. Det vil enten knytte seg til konkrete personvernhensyn eller hensynet til etterforskningen.

Hva kan brudd på referatforbudet føre til?
Et formelt brudd på referatforbudet er straffbart etter domstolloven 199 og medfører bøter (rettergangsbot). Skyldkravet er uaktsomhet og også medvirkning rammes. Det vil si at man også kan straffes ved å gi videre opplysninger til andre, for eksempel pressen, som offentliggjør dem. Å sitere en annen kilde er like fullt et brudd på referatforbudet.

Fotografering og filmopptak
· Det er tillatt å filme inne i rettssalen (aktører, dommere etc) før retten er satt og etter at retten er hevet.
· Det er forbudt å ta bilder eller opptak etter at retten er satt (jf. domstolloven § 131 a).
· Det er ikke tillatt å ta bilder av siktede hvis han ikke samtykker, heller ikke på vei til og fra rettslokalet.

Siste: Siktede har i dag opplyst at han ikke ønsker å bli fotografert eller filmet.

Kjennelsen
Når et fengslingsmøte har gått for åpne dører, er det vanlig at fengslingskjennelsen er tillatt å gjengi offentlig, selv om det har vært referatforbud fra møtet. Dette vil alltid stå nederst på kjennelsens første side.
Vis hele sitatet...
Google. Så godt, så enkelt.
Faen. Har gledet meg siden handlingen til å se han på film og høre han forklarer det muntlig.

Noen må da få klart å smuglet en film ut fra rettsalen.
Sist endret av DrPerception; 13. november 2011 kl. 19:29.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Faen. Har gledet meg siden handlingen til å se han på film og høre han forklarer det muntlig.

Noen må da få klart å smuglet en film ut fra rettsalen.
Vis hele sitatet...
Større sannsynlighet for at det skjer i straffesaken til våren, og ikke minst alle de fremtidige straffesakene da jeg regner med at denne saken vil gå helt til Høyesterett.
Men så har de(bl.a dommeren i saken) også sagt i dag at dette mulig blir delvis/fult opphevet, etter at det er tatt stilling til hva som kommer fremm i retten..
Pga at det kommer såpass med mennesker så vil ett mulig referatforbud bli omtrent umulig og opprettholde..
Lol, jeg må vitne i en rettsak i tinghuset i morgen, samtidig på samme sted som Breivik..
når er rettsaken?
Sitat av paddus Vis innlegg
når er rettsaken?
Vis hele sitatet...
Hadde tatt deg ca 20 sek og åpne vg.no & funnet ut dette..

Vgtv starter streaminga ca kl 09:30
Er spent om han er blitt tynnere og om han er blitt skalla? Hva gjør han på fengsel? Savner han mora hans? Nei, holder meg til Aftenposten istedet for sladrebladene VG og Dagbladet
Sitat av Tokis Vis innlegg
Er spent om han er blitt tynnere og om han er blitt skalla? Hva gjør han på fengsel? Savner han mora hans? Nei, holder meg til Aftenposten istedet for sladrebladene VG og Dagbladet
Vis hele sitatet...
Han er blitt skinna ja. Fant ikke noe på vg angående tidspunktet for rettssaken. Jeg er på jobb til 7 i morgen tidlig, så jeg tenker på å ta turen til tinghuset og stelle meg i kø. Kan hvem som helst komme (gitt at det er plass)?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Kan hvem som helst komme (gitt at det er plass)?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å lese hele tråden før du stiller slike spørsmål.
lurer på om det blir Texas jeg.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Taywe Vis innlegg
http://live.vgtv.no/?eventId=44

VG Sender livestream
Vis hele sitatet...
"Eva Therese Grøttum, VG: Som både jeg og Jarle har svart tidligere kan vi ikke vise bilder eller refere direkte til hva som blir sagt inne i rettsalen under selve fengslingsmøtet. Det er referatforbud fra retten. Vi kan heller ikke fotografere eller filme den siktede ettersom han har sagt at han ikke godtar det."

du får ergo ikke se noe av relevant interesse.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
"Eva Therese Grøttum, VG: Som både jeg og Jarle har svart tidligere kan vi ikke vise bilder eller refere direkte til hva som blir sagt inne i rettsalen under selve fengslingsmøtet. Det er referatforbud fra retten. Vi kan heller ikke fotografere eller filme den siktede ettersom han har sagt at han ikke godtar det."

du får ergo ikke se noe av relevant interesse.
Vis hele sitatet...
Dvs, at vi ikke for se noe bilder/film fra rettsaken, før det kommer på nyhetssendinger senere da? eller bare Quotes fra abb?
Lærern min sier at det ikke er lov å direkte sende lyd og bilde fra en rettsak i Norge, og han er visst politiker.
Ser på VG at man bare får se livestream av inngangspartiet... lame
Tror en eller annen klarer og smugle til seg en film fra fengslingsmøte, antageligvis ligger det en video/bilde på youtube i kveld.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Dvs, at vi ikke for se noe bilder/film fra rettsaken, før det kommer på nyhetssendinger senere da? eller bare Quotes fra abb?
Vis hele sitatet...
Det er referatforbud på fengslingsmøte.
Som Jonta postet tidligere:
Det er referatforbud fra fengslingsmøter etter domstolloven §129. Det gjelder også fengslingsmøtet mandag 14. november.

Retten kan imidlertid oppheve referatforbudet helt eller delvis. Det er vanlig at retten i så fall gjør dette når fengslingsmøtet er slutt. Hvis referatforbudet blir delvis opphevet, vil det bli konkretisert hva forbudet gjelder.

Hva omfatter referatforbudet?
Referatforbudet omfatter forhandlingene i rettsmøtet, dvs. det som blir sagt av siktede og aktørene. Det er først og fremst hensynet til etterforskningen som ligger til grunn for dette generelle referatforbudet i fengslingsmøter. Alminnelige observasjoner eller opplysninger om hvem som var tilstede, hvordan møtet forløp, hvordan de forskjellige framsto, hva de hadde på seg ol., omfattes ikke av referatforbudet.

Hva er delvis referatforbud?
Det er retten som konkret anviser hva et delvis referatforbud vil omfatte. Det vil enten knytte seg til konkrete personvernhensyn eller hensynet til etterforskningen.

Hva kan brudd på referatforbudet føre til?
Et formelt brudd på referatforbudet er straffbart etter domstolloven 199 og medfører bøter (rettergangsbot). Skyldkravet er uaktsomhet og også medvirkning rammes. Det vil si at man også kan straffes ved å gi videre opplysninger til andre, for eksempel pressen, som offentliggjør dem. Å sitere en annen kilde er like fullt et brudd på referatforbudet.

Fotografering og filmopptak
· Det er tillatt å filme inne i rettssalen (aktører, dommere etc) før retten er satt og etter at retten er hevet.
· Det er forbudt å ta bilder eller opptak etter at retten er satt (jf. domstolloven § 131 a).
· Det er ikke tillatt å ta bilder av siktede hvis han ikke samtykker, heller ikke på vei til og fra rettslokalet.

Siste: Siktede har i dag opplyst at han ikke ønsker å bli fotografert eller filmet.

Kjennelsen
Når et fengslingsmøte har gått for åpne dører, er det vanlig at fengslingskjennelsen er tillatt å gjengi offentlig, selv om det har vært referatforbud fra møtet. Dette vil alltid stå nederst på kjennelsens første side.
Vis hele sitatet...
Det har de siste dagene stått at det er god mulighet for at referatforbudet oppheves, men det kommer nok bare til å skje hvis det ikke skjer noe interessant der inne, dessverre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjer dei ikkje. Det er referatforbod frå fengslingsmøte, og det er ikkje adgang til å ta opp video medan retten er satt.
Vis hele sitatet...
VGNett sa referatforbudet sannsynligvis blir opphevet på slutten av fengslingsmøtet, så lenge det ikke fremkommer noe som kan forstyrre politiets etterforskning.

Sitat av zeicko Vis innlegg
blir det en åpen sak ? kan alle komme og se på ?
Vis hele sitatet...
Ja. Er rundt 300 plasser i hovedsalen inkl. noen saler med live stream mener jeg det stod på VGNett.
Tviler særdeles sterkt vi vil få se noe opptak fra dagens fengslingsmøte på YouTube eller liknende. Ikke kommer det til å skje noe interessant heller. Som man har snakket om på nyhetene i hele dag, i forbindelse med fengslingsmøtet, så er ikke møtet i dag møtet for de store begivenhetene. Det viktigste som skal skje i dag er bare å ta stilling til om han fremdeles skal nektes besøk, tilgang på media, og høre med han hvordan han har det osv.

Så de som sitrer etter at noe spennende skal skje, som f.eks. at de skal få se eller høre han snakke, kommer nok til å bli skuffet.
Vanskelig å si hva som blir nevnt, men det virker som Breivik har mye på hjertet.
Kommer fram ting som "Breivik begynner å holde en tale - avbrutt av dommeren", "Brevik snakker i munnen på dommeren nå - får beskjed om å holde seg til tema"...

Får se hva som kommer fram i ettertid. Når nesten 500 mennesker ser det kommer nok noe fram uansett.
Har lyst til å høre stemmen hans; høre hvordan han virkelig er.
Referatforbudet opphevet. Breivik ønsket å tale til de pårørende i fem minutter, men fikk nei av dommeren.
Kom nettopp hjem fra fengslingsmøtet med ABB. Jeg måtte ned kl 9 og fikk en kølapp, gikk deretter opp til rettsalen sammen med de andre. Det var et veldig interessant møte. Jeg fikk et annet syn på ABB.

Skal skrive et fyldigere referat fra fengslingen senere.
Kan nesten ikke vente på referat. Er nesten besatt av denne saken.
Sist endret av DrPerception; 14. november 2011 kl. 12:42.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kan nesten ikke vente på referat. Er nesten besatt av denne saken.
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke den eneste!
Hvis noen finner en video av møtet på youtube hadde det vært greit om dere postet det!
Sitat av saladin89 Vis innlegg
Hvis noen finner en video av møtet på youtube hadde det vært greit om dere postet det!
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen. Vi fikk beskjed av dommeren at vi ville bli kastet ut, om nødvendig med makt av politiet, hvis vi filmet, tok bilde eller lydopptak av siktede.

Til alle: Jeg lager en egen tråd om møtet med ABB. Jeg lover å trykke det innen kl 14 her.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det finnes ingen. Vi fikk beskjed av dommeren at vi ville bli kastet ut, om nødvendig med makt av politiet, hvis vi filmet, tok bilde eller lydopptak av siktede.

Til alle: Jeg lager en egen tråd om møtet med ABB. Jeg lover å trykke det innen kl 14 her.
Vis hele sitatet...
Tydelivis fins det!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10031668

noen som har link?
Hei. Det var en egen tråd på dette tidligere idag:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=204358
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Noen som vet om fengslingmøtet med ABB skal sendes på direkte-tv?

setter pris på om noen kan avkrefte eller bekrefte dette.
Vis hele sitatet...
ja det er her

http://www.ntv.ru/video/265235/
Mener ærlig talt at man ikke trenger å bli SÅ jævla oppslukt av denne saken!

Var noen opp som sa at de nesten ikke kan vente..., vel det er vel nå eksamenstid for mange nFF-folk, og at folk overhodet gidder å bli oppslukt av denne gale morderen er må sies litt synd. VG, ++ påvirker sterkt, og det er lett å bruke mye av sin dyrebare tid på denne kompliserte saken.

La de som jobber med dette her ta seg av det! På mandag viste jo ikke én jævla norsk mediakanal étt videobilde av galingen, selv om de sånn bortimot nevnte det i forrige uke!!

Denne saken har kanskje forgreininger ut til diverse andre organisasjoner i Europa, det er komplekst, min mening er at vi ikke trenger å bry oss for mye med dette her..
Klart at når så mange personer blir skutt og en bombe sprenger rett ved siden av jobben, så vil jeg gjerne vite hvorfor og hvordan personen som står bak dette er.
Ja, DrPerception, men det har sine grenser også - stod på VG forrige uke at de skulle vise Abb live (ikke skyt om jeg tar feil), viste de ham?? nei.. var jo Lippestad og et par andre som prata prata prata i VGtv, og dermed gikk mandagen..

Mye fuzz, litt for mye. Ikke det at saken er uinteressant, slett ikke, men sier bare at folk bør ha bedre ting å gjøre enn feede' Vg og diverse..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For de som var så interessert i å høre djevelens stemme:
TV2 har publisert en av de to nødsamtalene: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...a-3642681.html