Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 4376
Har i lengre tid følt meg "uggen", mye magevondt, halsvondt, generelt veldig sliten og slapp. Så ringer min søster å sier at hun har fått påvist kyssesyken( Mononukleose ) og at siden vi ofte er sammen, deler flasker osv så burde jeg kanskje dra til legen.

Et forsøk hos fastlegen:

Jeg forteller saken sier jeg ønsker time for å se om jeg er smittet.

Svar: "Tror du at du kan komme midt i svineinfluensa sesongen?, nei du det har vi ikke tid til, du kan få time 29 november kl 10:00.

Jeg svarer nei takk ellers takk og velger å ringe privat lege klinikk. Fikk time 18:00 samme kveld, der tok de blodprøver, CRP, Monospot, kjente på milten, lymfekjertler og tittet i halsen. Jeg fikk påvist kyssesyke, og var sykere enn jeg trodde med stor hoven milt.

Lurer på om andre som er syke må kaste inn håndklet fordi nordmenn er hysteriske og løper ned lege kontorer med (svine)influensaen sin?

Var alt i alt en kjip opplevelse, men betalte gladelig litt ekstra for å få "hjelp"...
Sist endret av Suzanne elita; 28. oktober 2009 kl. 22:30.
latterlig, slikt skulle ikke forekomme. svineinfluensa, omgangsyke eller hypokonder, alle skal da vel ha legehjelp selv om det er såkalt "krise".
Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal debattere videre på dette, men godt mulig noen andre har noen innspill.

Ellers synes jeg du har et godt poeng, og dette burde bli belyst bedre. Trodde ikke tilstandene var så gale.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
latterlig, slikt skulle ikke forekomme. svineinfluensa, omgangsyke eller hypokonder, alle skal da vel ha legehjelp selv om det er såkalt "krise".
Vis hele sitatet...
Skal vi dimensjonere helsevesenet ut fra peaks som kanskje førekjem kvart 30. år da?

Eller har du andre, gode, løsninger?
Vil si at kyssesyken er like alvorlig som svineinfluensa for en som er i risiko gruppen. Trener du så kan fort milten sprekke. Det at du ikke fikk time før 29. november er helt feil, men svineinfluensan er jo "verre" nå. Media skryter den jo opp til himmels, hadde de nevnt alle tilfellene som har dødd av AIDS eller kyssesyke så hadde folk vært like hysteriske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Vil si at kyssesyken er like alvorlig som svineinfluensa for en som er i risiko gruppen. Trener du så kan fort milten sprekke. Det at du ikke fikk time før 29. november er helt feil, men svineinfluensan er jo "verre" nå. Media skryter den jo opp til himmels, hadde de nevnt alle tilfellene som har dødd av AIDS eller kyssesyke så hadde folk vært like hysteriske.
Vis hele sitatet...
Nyheter er by definition spektakulære og sjeldne ting. At et par hundre tusen dør årlig av aids er ikkje ei nyhet; det er almennkunnskap, og har relativt lite i ei avis å gjere IMHO. Det at elles friske nordmenn kreperer av influensavirus er derimot uvanlig, og ei nyhet...

Forøvrig; korleis skal legen prioritere? Er det andre, gode, måter å prioritere på enn å ta det i innkommen rekkefølge? Metoder som vil føre til mindre skeivbehandling? Skal ein vurdere kvar enkelt pasient? Over telefon? Ved frammøte?

Eg greier ikkje heilt å sjå kva ein kan gjere annleis i ein slik situasjon. Sjølvsagt er det ikkje heldig, men spørsmålet er strengt tatt om det finst bedre alternativ, ikkje om det er bra eller dårlig.
Ja folk hadde nok blitt ville da, måtte forøvrig ha munnbind på meg på venterommet. Folk så på meg som spedalsk hehe..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skal vi dimensjonere helsevesenet ut fra peaks som kanskje førekjem kvart 30. år da?

Eller har du andre, gode, løsninger?
Vis hele sitatet...
jeg mener ikke at vi skal dimensjonere helsevesenet ut ifra at det kan komme en krise om 30 år om det var det du mente. men at det er noen tilfeller med svineinfluensa samtidig som det kommer en person med en annen sykdom har vel den siste personen like stort krav til hjelp som en med svineinfluensa. Om ikke noe annet kunne legen som sendt personen til en annen lege istede for å gi vedkommende en time når det kanskje er for sent. Ergo legen trenger ikke å overarbeide seg, bare vise ansvar som lege.
Sist endret av f-w0rd; 28. oktober 2009 kl. 22:56. Grunn: glemt poeng.
Jeg hadde en periode i sommer (juli august) der jeg gikk med hoste i lengre tid og fikk etterhvert vondt i brystet når jeg pustet. Jeg skulle på ferie til jotunheiemen så ville sjekke hva dette kunne være for noe. På legevakten i tønsberg (var på ferie så hadde ikke tilgang til fastlege) var de mer interessert i å teste meg for svineinfluensa enn noe annet.. Selv om jeg sa klart ifra at jeg har vært sammen med familiemedlemmer (alt fra 1 til 90 år) i lengre tid og ingen av de hadde vist tegn til smitte fra meg.

Endte med at jeg måtte på med "full verneutstyr" og svineinfluensa test. Gikk ut fra legevakten med en hostesaft i hånda.

ca 1 uke etterpå var jeg på jotunheiemen med sinnsyke smerter i brystet - altså lungebetennelse.. Lite kult i nesten 2000meters høyde ^^

Ble heldigvis tatt seriøst hos legen min i hjembyen og fikk antibiotika... men da hadde jeg gått gode 2 uker med full lungebetennelse og jævlig, jævlig vondt
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nyheter er by definition spektakulære og sjeldne ting. At et par hundre tusen dør årlig av aids er ikkje ei nyhet; det er almennkunnskap, og har relativt lite i ei avis å gjere IMHO. Det at elles friske nordmenn kreperer av influensavirus er derimot uvanlig, og ei nyhet...

Forøvrig; korleis skal legen prioritere? Er det andre, gode, måter å prioritere på enn å ta det i innkommen rekkefølge? Metoder som vil føre til mindre skeivbehandling? Skal ein vurdere kvar enkelt pasient? Over telefon? Ved frammøte?

Eg greier ikkje heilt å sjå kva ein kan gjere annleis i ein slik situasjon. Sjølvsagt er det ikkje heldig, men spørsmålet er strengt tatt om det finst bedre alternativ, ikkje om det er bra eller dårlig.
Vis hele sitatet...
Hva annet de kan gjøre i en slik situasjon? Ta inn pasienten. På meg så virker det slik at han var minste prioritering fordi han ikke hadde svineinfluensa. Hadde han sagt at han hadde slik symptomer så vedder jeg på at han hadde fått kommet inn mye tidligere enn 29. november. Jeg klassifiserer kyssesyka like galt som svineinfluensa.

Folk dør vel av vanlig influensa og? For å si det slik, jeg mener svineinfluensa er oppskrytt. Det var helt feil å nekte å ta deg inn tidligere. Det er min mening.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Folk dør vel av vanlig influensa og? For å si det slik, jeg mener svineinfluensa er oppskrytt. Det var helt feil å nekte å ta deg inn tidligere. Det er min mening.
Vis hele sitatet...
fra 250 000 til 500 000 mennsker per år (kilde; WHO)

svineinfluensaen har tatt livet av rundt 5542 ......
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skal vi dimensjonere helsevesenet ut fra peaks som kanskje førekjem kvart 30. år da?

Eller har du andre, gode, løsninger?
Vis hele sitatet...
Tja. fugleinfluensa sa som media blåste opp i fjor. ikke at det gikk ut over mennesker da.
så hadde vi jo SARS da, kom ikke til norge så vidt jeg husker, men er ikke bare hvert 30. år at vi får en slik "farlig" sykdom spredd ville nå jeg sagt.
Svineinfluensapasienter må jo nødvendigvis prioriteres foran en person med potensielt kyssesyke. Dødeligheten på svineinfluensa er rimelig mye høyere...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Svineinfluensapasienter må jo nødvendigvis prioriteres foran en person med potensielt kyssesyke. Dødeligheten på svineinfluensa er rimelig mye høyere...
Vis hele sitatet...
Etter det jeg forstod var det like mye potensielle svineinfluensapasienter som potensielle kyssesykepasienter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hva annet de kan gjøre i en slik situasjon? Ta inn pasienten. På meg så virker det slik at han var minste prioritering fordi han ikke hadde svineinfluensa. Hadde han sagt at han hadde slik symptomer så vedder jeg på at han hadde fått kommet inn mye tidligere enn 29. november. Jeg klassifiserer kyssesyka like galt som svineinfluensa.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at dei ikkje har kapasitet til alle. Korleis skal dei prioritere personer? Sjølvsagt skulle dei ideelt sett ta inn samtlige i det minuttet folk ber om det, men det er ikkje et spesielt realistisk scenario.

Kom opp med ein prioriteringsmåte som er vesentlig bedre enn å ta folk inn etter når dei har bestilt time, og som ikkje krever mangedobling av ressursnivået.
Halageir: For folk som er ganske aktive i livet, jobber eller trener mye så er det like farlig. Selvfølgelig, det finnes forskjellige grader av det, men TS hadde hoven milt. Det er ikke et godt tegn for å si det slik. Jeg har hørt om folk her i bygda som har dødd av kyssesyken fordi de pusha kroppen for mye mens de hadde kyssesyken


slashdot: Jeg skjønner prioriteringskravet for svineinfluensan, men 29. november hørtes litt drøyt ut for en som kanskje har kyssesyka og er syk.
Sist endret av jeppfi; 28. oktober 2009 kl. 23:12.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Som alltid har en sak flere sider. Vi vet ikke hvordan du la frem henvendelsen din. Kan hende du beskrev en lett forkjølelse for alt vi vet, og det er strengt talt ikke noe som er verdt å prioritere.
Selv bestilte jeg legetime over sms forrige uke. Fikk time først om tre uker, men fikk etter en hyggelig telefonsamtale beskjed om å bare møte opp så fort de åpnet neste dag. Jeg var absolutt ikke alvorlig syk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jeppfi Vis innlegg
slashdot: Jeg skjønner prioriteringskravet for svineinfluensan, men 29. november hørtes litt drøyt ut for en som kanskje har kyssesyka og er syk.
Vis hele sitatet...
Les det eg skreiv ein gong til, for eg har jo verkeleg ikkje nevnt prioritering av svineinfluensaen. Tvert imot har eg vore rimelig generell.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hva annet de kan gjøre i en slik situasjon? Ta inn pasienten. På meg så virker det slik at han var minste prioritering fordi han ikke hadde svineinfluensa. Hadde han sagt at han hadde slik symptomer så vedder jeg på at han hadde fått kommet inn mye tidligere enn 29. november. Jeg klassifiserer kyssesyka like galt som svineinfluensa.

Folk dør vel av vanlig influensa og? For å si det slik, jeg mener svineinfluensa er oppskrytt. Det var helt feil å nekte å ta deg inn tidligere. Det er min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg er en jente da
Sitat av slashdot Vis innlegg
Les det eg skreiv ein gong til, for eg har jo verkeleg ikkje nevnt prioritering av svineinfluensaen. Tvert imot har eg vore rimelig generell.
Vis hele sitatet...
Leste det en gang til og leste feil første gangen. Men 29. november er en måned, men er vel hypokondere/risikogruppen/paranoide som skal ha vaksinen sin.


Se det slik: en pasient tar max. 20 min, du har ca. 10 leger totalt. Da klarer de 30 pasienter på en time. La oss si at alle jobber 8 timer på en dag, da klarer de totalt 240 pasienter. Legekontoret er åpent 5 dager, da har du 1200 pasienter i uka. Du har en månedsventetid, da blir det 36 000 pasienter. Selvfølgelig, de er ikke fullbooka helt til 29. november, men TS ble nedprioriert nå fordi det er så mye oppstyr rundt svineinfluensan. Hadde hun måttet vente en uke eller to så hadde det vært greit, men en måned blir litt drøyt synes jeg.


suzanne_elite: Mener hun
Sist endret av jeppfi; 28. oktober 2009 kl. 23:29.
Legevakten må utvise skjønn ved prioritering av pasienter. Hadde du møtt opp med en avkuppet arm, ville du nok mest sannsynlig fått hjelp.. Legene gjør så godt som de kan, og gir hjelp til de som de vurderer sykest først.

La nå de profesjonelle ta seg av denne typen vurderinger, lekfolk som oss har mye mindre kunnskaper og erfaringer enn dem.
litt usikker på hva trådstarter forventer seg her?

Når jeg hadde kyssesyken så fikk jeg bare beskjed om å ikke drikke så mye og ta trening med ro. Ingen medisiner eller noe slik. Når man i tillegg har en søster som har samme sykdom, så er det vel bare å spørre henne hvilke tips hun fikk å følge disse om man er usikker? (til svineinfluensaen har gitt seg)?? Eller skal man til legen å bli holdt i hånden og strøket på pannen osv? jeg vet ikke om man i det hele tatt gjør noe med kyssesyken jeg? trodde det bare var noe man gikk av seg, om man ikke ble dødssyk å ble innlagt liksom. Hva skulle evt en lege gjort lurer jeg på? ta test for å påvise noe man egentlig ikke gjør noe med? det gidder de jo ikke lenger med svineinfluensa, de bare antar den er positiv...
Profesjonelle? Jeg har møtt på så mye dårlige leger og hørt historier fra andre, så om jeg vet ikke om jeg vil kalle hele bunten der for profesjonelle, selv om de hadde hatt 30 års utdanning. Men er vel jeg som har truffet på noen dårlige, mange er jo profesjonelle som du kaller det.
jeppfi, om du ikke mener legestanden i norge er god nok, står du selvsagt fritt til å oppsøke snåsamannen osv! men ikke skyld på oss om han sliter med å fjerne svulsten i hodet ditt osv.
Har ingen tro på snåsamannen heller. Man kan ikke forvente at legestanden i Norge er perfekt, men når en lege mener at jeg skal gå på store mengder smertestillende i to uker fordi hun nekter å gi meg pencilin så kan vi vel ikke kalle det for profesjonellt?
jeppfi jeg vet litt for lite til å uttale meg om den saken. Jeg ser ikke hva du er ute etter egentlig? alle gjør feil? man kan da kalles profesjonell å gjøre feil? eller er profesjonell i dine øyne lik feilfri? da er jeg enig, den norske legestanden er selvsagt ikke feilfri..
Har ikke sagt det. Alle gjør selvfølgelig feil noen ganger.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Har ingen tro på snåsamannen heller. Man kan ikke forvente at legestanden i Norge er perfekt, men når en lege mener at jeg skal gå på store mengder smertestillende i to uker fordi hun nekter å gi meg pencilin så kan vi vel ikke kalle det for profesjonellt?
Vis hele sitatet...
Hva var det du ville ha pencillin for, da? Antibiotika er underlagt strenge restriksjoner med veldig gode grunner. At legestanden er alt annet enn perfekt er jeg enig i, men akkurat det der synes jeg ikke var en ubetinga dårlig avgjørelse.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
jeppfi: Du kan kalle dem hva du vil, men en praktiserende lege er per definisjon en profesjonell lege.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hva var det du ville ha pencillin for, da? Antibiotika er underlagt strenge restriksjoner med veldig gode grunner. At legestanden er alt annet enn perfekt er jeg enig i, men akkurat det der synes jeg ikke var en ubetinga dårlig avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Var ørebetennelse, men virker ikke som en big deal for dere. Men for meg som lå på sofaen og prøvde ut alle mulige blander av smertestillende for å klare å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen så var det en stor nok sak. Fikk derimot pencilin når jeg var der andre gangen og fikk diskutert litt med legen og tatt en test, som viste at jeg hadde høy CRP.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Var ørebetennelse, men virker ikke som en big deal for dere. Men for meg som lå på sofaen og prøvde ut alle mulige blander av smertestillende for å klare å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen så var det en stor nok sak. Fikk derimot pencilin når jeg var der andre gangen og fikk diskutert litt med legen og tatt en test, som viste at jeg hadde høy CRP.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt. I dag dør mennesker av enkle infeksjoner vi kunne behandle for et par tiår siden, fordi antibiotika har blitt brukt alt for liberalt på trivielle infeksjoner som ordner seg selv. Derunder de fleste øreinfeksjoner. Vi har laget monsterbakterier i vår evige flukt fra alle små sykdommer, og legene gir etter. Hvis legen gjorde noe kritikkverdig var det at han ikke ba deg om å stikke innom hvis det ikke ga seg etter et par dager (eller gjorde han det?). Det blir for banalt å kritisere leger som helhet når de bare gjør jobben sin - når det kommer til indremedisin har nok kunden ikke alltid rett.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ærlig talt. I dag dør mennesker av enkle infeksjoner vi kunne behandle for et par tiår siden, fordi antibiotika har blitt brukt alt for liberalt på trivielle infeksjoner som ordner seg selv. Derunder de fleste øreinfeksjoner. Vi har laget monsterbakterier i vår evige flukt fra alle små sykdommer, og legene gir etter. Hvis legen gjorde noe kritikkverdig var det at han ikke ba deg om å stikke innom hvis det ikke ga seg etter et par dager (eller gjorde han det?). Det blir for banalt å kritisere leger som helhet når de bare gjør jobben sin - når det kommer til indremedisin har nok kunden ikke alltid rett.
Vis hele sitatet...
Hadde først gått i 3 døgn, kontaktet lege. Fikk øredråper, hjalp ikke. Ventet 2 dager så fikk jeg ny time. Først så nekta hu å gi meg antibiotika, men fikk det som sagt etter at jeg tok prøvene. Jeg var såpass dårlig at jeg ikke kom meg på skolen, 14 dager uten skole ser jeg på som et problem, men vet ikke om du ser på det som et problem.

Men nå var det vel ikke det som var saken i denne posten?
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hadde først gått i 3 døgn, kontaktet lege. Fikk øredråper, hjalp ikke. Ventet 2 dager så fikk jeg ny time. Først så nekta hu å gi meg antibiotika, men fikk det som sagt etter at jeg tok prøvene. Jeg var såpass dårlig at jeg ikke kom meg på skolen, 14 dager uten skole ser jeg på som et problem, men vet ikke om du ser på det som et problem.

Men nå var det vel ikke det som var saken i denne posten?
Vis hele sitatet...

ivioynars poeng er at legen gjorde nettopp det en "profesjonell" lege bør gjøre: se det an litt. hadde du fått antibiotika med en gang, ville jeg nesten kalt det misbruk (misforstå meg rett, men det er en grunn til at antibiotika ikke bør brukes til altmulig).


så, tilbake til trådstarters diskusjon: prioritering
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hadde først gått i 3 døgn, kontaktet lege. Fikk øredråper, hjalp ikke. Ventet 2 dager så fikk jeg ny time. Først så nekta hu å gi meg antibiotika, men fikk det som sagt etter at jeg tok prøvene. Jeg var såpass dårlig at jeg ikke kom meg på skolen, 14 dager uten skole ser jeg på som et problem, men vet ikke om du ser på det som et problem.

Men nå var det vel ikke det som var saken i denne posten?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo nettopp at du uttaler deg om en hel yrkesgruppe og kaller dem uprofesjonelle når du åpenbart ikke har peiling på retningslinjene for antibiotika. Du fikk når det var konstatert en alvorlig infeksjon. Greit nok at legen gjorde en feil ved å ikke ta prøver når du kom til andre runde, men sånne skjønnsvurderinger er vanskelige uavhengige av gruppe.

Hvordan du får 2+3 til å bli fjorten vet jeg sannelig ikke, men jeg tror du har gått glipp av poenget: De aller fleste øreinfeksjoner er ikke spesielt alvorlige, uansett hvor ubehagelige de er og fordi man i så stor grad har skrevet ut antibiotika har vi nå en haug med farlige bakterier vi fint kunne behandlet hadde det ikke vært for nettopp pasienter som sutrer seg til antibiotika for lite alvorlige infeksjoner! Greit nok at det er kjipt å være sjuk og alt det der (og du hadde jo tydeligvis en infeksjon som trengte antibiotika), men her er det snakk om å se ting i perspektiv - fordi vi har gitt antibiotika til alle som har det minste ubehag, har vi nå mange tusen dødsfall årlig på verdensbasis. Dødsfall vi kunne forhindret lett. Jeg kjenner folk som har måttet amputere lemmer på grunn av dette - der har du et jævla problem.

Hva ville du gjort? Gitt antibiotika til alle som krevde det? I utgangspunktet er dette litt offtopic, men generell forakt mot hele yrkesgrupper bør man ha tenkt nøye igjennom før man slenger dem ut.
Legen sa at jeg måtte kanskje gå i 14 dager. Jeg kaller heller ikke HELE gruppa for uprofesjonelle, men jeg sier at det er mange leger som skulle studert litt ekstra. Det er kanskje 5% som ikke er så profesjonelle som de skulle vært. Resten er gode leger som vet hva de snakker om.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Legen sa at jeg måtte kanskje gå i 14 dager. Jeg kaller heller ikke HELE gruppa for uprofesjonelle, men jeg sier at det er mange leger som skulle studert litt ekstra. Det er kanskje 5% som ikke er så profesjonelle som de skulle vært. Resten er gode leger som vet hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Atter en gang, som Tias presiserte tidligere: Om en lege er profesjonell eller ikke, refererer til hvorvidt h*n har det som inntektsgivende arbeid eller som en ubetalt hobby.

Hva med å sette seg inn i legens situasjon? En lege booker timer etter når det først er ledig. Altså, førstemann til mølla. Når enorme mengder mennesker har booket time for å sjekke seg, og kanskje vaksinere seg mot H1N1, vil det nødvendigvis si at det er fullbooket i lang tid fremover. Om det er H1N1 det gjelder, eller om alle har bestilt time for å fjærne føflekker av skjønnhetsmessige årsaker, er totalt irrelevant. Saken er at det er fullbooket i lang tid.

Når en ny pasient ringer, har legen to muligheter. Enten kan h*n legge til den nye pasienten i enden av køen, eller så kan h*n begynne å ringe rundt til folk som allerede har bestilt time og avlyse deres bestilling for å putte inn den nye pasienten. Ikke vanskelig å se at det siste er totalt urimelig.

Mistenker man kyssesyken, så må man rett og slett ta et snev av ansvar for egen helse og ikke drikke alkohol eller presse kroppen på knallharde treningsøkter inntil man har fått svar på undersøkelsen.

Er det snakk om akutte sykdomstilfeller, drar man til nærmeste akuttmottak.

Sitat av Morgul
fra 250 000 til 500 000 mennsker per år (kilde; WHO)

svineinfluensaen har tatt livet av rundt 5542 ......
Vis hele sitatet...
Det har seg faktisk ikke slik at man har to influensavirus, hvor det ene er H1N1 og det andre heter "influensa", hvor "influensa" tar mange fler liv enn H1N1. Skal man sammenlikne må man sammenlikne hver enkel virustype. En av de største fryktene angående H1N1 er imidlertid at den sprer seg ekstremt fort, og at man er redd for at den skal mutere til en farligere variant. Fra biologien vet vi at en celledeling har en viss sannsynlighet for å medføre tilfeldige mutasjoner, noe som medfører at flere celledelinger=flere mutasjoner=større sannsynlighet for en gunstig (i virusets "øyne") mutasjon. Flere smittede personer vil naturligvis føre til flere celledelinger, og det er naturlig at sykdommen tas på alvor.
Sitat av seven_up Vis innlegg
litt usikker på hva trådstarter forventer seg her?

Når jeg hadde kyssesyken så fikk jeg bare beskjed om å ikke drikke så mye og ta trening med ro. Ingen medisiner eller noe slik. Når man i tillegg har en søster som har samme sykdom, så er det vel bare å spørre henne hvilke tips hun fikk å følge disse om man er usikker? (til svineinfluensaen har gitt seg)?? Eller skal man til legen å bli holdt i hånden og strøket på pannen osv? jeg vet ikke om man i det hele tatt gjør noe med kyssesyken jeg? trodde det bare var noe man gikk av seg, om man ikke ble dødssyk å ble innlagt liksom. Hva skulle evt en lege gjort lurer jeg på? ta test for å påvise noe man egentlig ikke gjør noe med? det gidder de jo ikke lenger med svineinfluensa, de bare antar den er positiv...
Vis hele sitatet...
Hva jeg forventer? Jeg forventer at fastlegen(altså ikke legevakt) skal ta en fuckings test for å påvise om det er det som feiler meg. Jeg kunne sikkert spurt søsteren min om hva legen sa til henne, men det viser seg at jeg er tre ganger så syk som henne. Jeg står i fare for å sprekke milten, det gjør ikke hun! Derfor forventer jeg litt fortgang i saken.. Du skjønner at de må vite hvordan det står til med lèver verdier og en del ting, og da må man ta prøver.
Har vel faen ikke bedt noen klappe meg på panna, så vær så snill å ikke pålegg meg meninger jeg ikke har.
Dette med fullbookede leger går jo på økonomi og ressurser. Noen steder har man ikke 30 leger som er disponible. Det er heller ikke akkuratt billig å få et legesenter/legevakt til å gå rundt.

Det skal også sies at uansett hvor "lite" syk man er så er det alltid godt å få en diagnose for å vite hvordan man skal behandle sykdommen. Gikk selv med lungebetennelse en lang stund da legene ikke "hadde tid". Etter 3 uker fikk jeg komme inn. Hadde lest alt jeg fant om sykdommer som hadde de symptomene som jeg hadde. Og det var flere ting som stemte. Var sjeleglad når jeg fikk vite at det "bare" var lungebetennelse.
Sist endret av Vandringsmann; 29. oktober 2009 kl. 10:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er det snakk om akutte sykdomstilfeller, drar man til nærmeste akuttmottak.
Vis hele sitatet...
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Hva jeg forventer? Jeg forventer at fastlegen(altså ikke legevakt) skal ta en fuckings test for å påvise om det er det som feiler meg. Jeg kunne sikkert spurt søsteren min om hva legen sa til henne, men det viser seg at jeg er tre ganger så syk som henne. Jeg står i fare for å sprekke milten, det gjør ikke hun! Derfor forventer jeg litt fortgang i saken.. Du skjønner at de må vite hvordan det står til med lèver verdier og en del ting, og da må man ta prøver.
Har vel faen ikke bedt noen klappe meg på panna, så vær så snill å ikke pålegg meg meninger jeg ikke har.
Vis hele sitatet...
det vil jeg kalle ganske akutt, oppsøk et akuttmottak
Liten historie.

Jeg klarte da å vrenge ballesteinene mine på en merkelig måte da jeg var på jobb. Hadde syke smerter i toget på vei hjemmover. Da jeg gikk av på togstasjonen tok jeg taxi til legevakta.

Jeg gikk bort til skranken, svett og i store smerter prøvde jeg å forklare min situasjone uten å drite meg ut.

Jeg forklarte " Ballesteinene mine er i unormal posisjon og jeg er i store smerter og trenger hjelp"

Sykepleieren klarte å prestere å si " Bare sett deg ned så henter vi deg når vi er klare" Dette var da helt uaketuelt for meg siden jeg holdt på å svime av. Jeg begynte å bli høylytt og hodt tak i skranken og krevde hjelp.
Heldigvis for meg, så kom en lege tuslende og fikk meg seg oppstyret. Da han hørte symptomene ble jeg hasta til till akuttmotakket og fikk diverse smertestillende, røntgten og fikk "lirket" på plass ballesteinene.

Worst case scenario var: At blodomløpet i testiklene hadde stoppet og "koagulert" eller noe og jeg hadde blitt steril.

Moralen i historien er: Når man bestiller legetime så sitter det en sykepleier der som ikke har like gode kunnskaper som en lege når det gjelder sykdom og annet. Derfor er det VELDIG viktig at man forklarer symptomene nøye og sakelig sånn at de kan formidle det videre til legen, og da blir man riktig prioritert.
Selvfølgelig hadde jeg troppet opp på legevakten hvis jeg trodde jeg var så syk, men jeg er ikke lege så jeg visste jo ikke at milten min var og er på tur... Jeg følte meg jo dårlig, ikke nå sprekker organene mine dårlig, men dårlig. Forklarte hu på legekontoret inngående om hvor jeg har vondt, feber, osv og at søsteren min hadde påvist kyssesyken. Når svaret jeg får er at de ikke har tid pga svineinfluensaen blir jeg forbanna.
Kyssesyken er viktig å ta seriøst, mange som undervurderer hvor farlig det faktisk kan være.
Viktigste er å holde seg rolig og ikke få noen slag mot magen.

Men vel, at du mottas sånn når du ringer er ille.
Virker som hele verden har glemt de andre som er syke nå som svineinfluensaen er på det verste.
To episoder på legekontoret der min søster var:
90 år gammel dame: "Hallooo, jeg kommer for å ta den svineinfluensa vaksinen jeg"...
Legesekretær: "for det første, så settes ikke vaksinen her, men på helsestasjonen. For det andre så har ikke vaksinen kommet enda. For det tredje så er ikke du i risiko gruppen, du er bare gammel".
90 år: "dette er uhørt, jeg er jo gammel..."
Legesekretær: "Ja det er nettop det"!

Episode to: Krakilsk mor som står å hyler at sønnen hennes som er hjemme har påvist svineinfluensa og om hun kan komme hit med han. Legesekretær sier nei, er han veldig syk må han på sykehus, vi får ikke gjort noe her. Samt at vi ikke vil ha smittede pasienter her.

Det er det som gjør meg forbanna, jeg som er virkelig syk kan bare drite å dra fordi Ola Dump er vill i blikket og tror han har svininfluensa/skal ta vaksine/eller lurer på alt mulig om svineinfluensaen..
Sist endret av Suzanne elita; 29. oktober 2009 kl. 12:31.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Helse Norge på sitt aller beste!
Vis hele sitatet...
Så ille er det ikke, legekontoret der jeg bor er faktisk veldig allrighte. Legen ringte meg igår og spurte hvordan det gikk med meg og greier!
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Når svaret jeg får er at de ikke har tid pga svineinfluensaen blir jeg forbanna.
Vis hele sitatet...
Det eneste kritikkverdige i denne saken (muligens bortsett fra en frekk tone fra legekontoret, hvis så var tilfelle) er at de burde sagt "vi har ikke tid pga stor pågang". Hvorvidt det er H1N1 som er årsaken er irrelevant.

Det du vil at legen skulle gjort var altså å ringe noen av de som har time dagen etter, som da sikkert bestilte for 2-3 uker siden, og fortelle de at de er hysteriske og utsette timen deres med en måned, slik at akkurat du skulle få timen din med en gang? Vi har en pandemi i omløp, og du vil ha spesialbehandling i legekøen?

Det er også verdt å påpeke at symptomene du har beskrevet her er identiske med influensasymptomer, noe som neppe får legen til å hoppe i stolen i disse dager. At du klassifiserer deg selv som den eneste i køen som faktisk var syk, mens alle andre var hysteriske, feilinformerte og nysgjerrige, er nærmest skremmende.
Du har ikke svineinfluensa i tre uker, hadde du fulgt med litt bedre i mediene så hadde du fått med deg at legene ber influensasyke mennesker om å IKKE troppe opp på lege kontoret pga de ikke kan gjøre noe og de smitter alle andre.

Mononukleose: (kyssesyken) påvirker leveren og fører til leverbetennelse i 90 % av tilfellene..I begynnelsen er pasienten noe slappere og trettere enn vanlig, har kraftig hodepine og feber. I løpet av en uke får noen sår hals, svelgevansker og dårlig ånde. Mandlene hovner opp og får et gråhvitt belegg. Noen få av pasientene kan få store smerter i mage og rundt milten. De fleste får store lymfekjertler forskjellige steder på kroppen (oftest på halsen, i armhulene eller i lyskene,dette ses med det blotte øyet). Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet.

Svineinfluensa:
# Feber
# Hodepine
# Muskelsmerter
# Forkjølelsesymptomer; tett nese, sår hals
# Hoste
# Smerter i brystet

Når jeg forklarer at jeg ikke har mandler, men fremdeles er så opp svulmet at jeg ikke kan svelge?
Vi har en pandemi ja, men de som har dødd er i en av risiko gruppene og folk viser tendenser til hysteri og fakta er at andre syke mennesker ikke slipper til på grunn av det.
Sist endret av Suzanne elita; 29. oktober 2009 kl. 13:10.
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Du har ikke svineinfluensa i tre uker (...)
Vis hele sitatet...
Når påsto jeg at man har influensa i tre uker? Hvis du har influensa, og følgelig er borte en uke fra jobb, hva gjør du da? Jo, du kontakter lege for å få utskrevet den nødvendige sykemeldingen du må levere til arbeidsgiver for ikke å miste jobben på grunn av udokumentert fravær. Om du får sykemeldingen to uker etter du er frisk, spiller vel fint liten rolle, men hvis legene skal begynne å skrive ut sykemeldinger over telefon fordi folk påstår de er smittet av H1N1, har vi et voldsomt problem.

Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
hadde du fulgt med litt bedre i mediene (...)
Vis hele sitatet...
Hold deg til påstander du, i det minste i teorien, kan ha en eller annen form for forutsetning til å kunne uttale deg om.

Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Når jeg forklarer at jeg ikke har mandler, men fremdeles er så opp svulmet at jeg ikke kan svelge?
Vis hele sitatet...
..kan dette like gjerne skyldes en betent hals. At man har hoven hals og ingen mandler er ikke et entydig bevis på mononukleose.

Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Vi har en pandemi ja, men de som har dødd er i en av risiko gruppene (...)
Vis hele sitatet...
Og folk røsser fra som fluer av kyssesyken? Sannsynligheten for varige mén eller dødsfall er minimale for den jevne person i begge tilfeller.

Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
(...) og fakta er at andre syke mennesker ikke slipper til på grunn av det.
Vis hele sitatet...
Fakta er at du ikke fikk snike i køen.
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Vi har en pandemi ja, men de som har dødd er i en av risiko gruppene.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte feil. En tredjedel av alle som blir alvorlig syke er ikke i noen risikogruppe og det har vært dødsfall utenfor risikogruppene. Hadde du fulgt med litt bedre i mediene hadde du sikkert visst dette!
Det som er digg er at jeg har nær familie i jobb på sykehus, som kan fortelle at alle hadde underliggende sykdommer.
Pasientjournaler er ikke fritt tilgjengelig, så hvorvidt de jobber på sykehus eller et bilverksted spiller ingen rolle. De får ikke innsikt i dette uansett. Om det er du eller din nærmeste familie som farer med usannheter vet jeg ikke, men i beste fall vil jeg be deg å være mer kritisk til kildene dine.

Sitat av pandemi.no
Helsemyndighetene har fredag 23. oktober bestemt seg for å anbefale vaksine til alle etter at risikogruppene har fått vaksine.

– Begrunnelsen for dette er å beskytte seg selv og andre, og begrense smitte. I tillegg viser ny kunnskap at 1 av 3 som blir innlagt på intensivavdeling på sykehus med influensa A (H1N1) ikke har annen kjent underliggende sykdom, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen.
Vis hele sitatet...