Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1528
Har ikke bilder, men skal prøve å få en enkel tekstbasert guide:

Først trenger du papp, vi brukte pappeskene til kopiarkene, aka:
http://www.storaenso.com/products/office-papers/document-papers/multicopy-range/PublishingImages/multicopy-reams-and-box.jpg

Målene vet jeg desverre ikke eksakt, men tipper 9x15cm skal holde. Hvis det blir for lite så kan du klippe arket etter eska. Det funket fint til meg.

Så hvis vi tar utgangspunkt i de målene skal pappflaten du klipper ut være: 21x27cm. Da blir den boksen 6cm høy, dette kan reguleres etter ønske. Da må du skjære den opp med tapetkniv slik at det blir en boks med et hull i. Deretter skjærer du veldig forsiktig og et halvdypt snitt der du skal brette eska. Hjørnene teiper du med duckteip, og teip rundt alle kanter og slikt. Dette er for at den skal være helt lystett.

Når du er ferdig med denne delen skal du lage en litt mindre boks som skal romme foto-arket/filmen. Den kan være 2-3cm høy og skal være slik at den passer akkurat inni den største boksen.

Når du er ferdig med dette skal du lage det berømte hullet. Da trenger du en blikkboks, øl, cola etc. denne skal du stikke hull i med en sprøytenål, tror det var den minste nåla vi brukte (0,5mm). Du skal bore i gjennom blikkboksen slik at nålen ikke brekker. Deretter skal du pusse begge sidene av boksen slik at alle ujevnheter etter nåla kommer bort. Du kjenner det når du drar fingeren over hullet. Etter dette må du lage et hull midt på toppflata på den største boksen. Dette kan være 2x2cm. Deretter skal du teipe fast blikket, gjerne med duckteip slik at hullet skal være mest mulig sentrert.

Nå skal boksen males, da bruker du svart maling og maler begge boksene innvendig, hvis du har god tid og lite å gjøre maler du hele eska svart slik at det ser litt bedre ut Men pass på at det ikke kommer noe maling i hullet! Stikk det rent etter at malingen har tørket.

Nå har du kommet til det punktet at du skal lage lukkemekanismen. Da tar du en pappbit og skjærer et hull slik at det passer til det hullet du laget på eska, ikke pinholet, men det kvadratet i pappen. Deretter teiper du den fast med duckteip og skjærer til enda en pappflate slik at du kan ta den under og dekke for hele hullet.

Når du er ferdig med alt dette og lest den rotete og dårlig skrevet guiden min så kan du kjøpe deg foto ark, ikke vanlig foto ark som du bruker i skriveren. Spør på diverse fotobutikker etter foto ark som du kan bruke til pinhole-/hullkamera. Fremkalling kan jeg dessverre ikke si mye om da jeg ikke vet hvilke stoffer som blir brukt. Men når du har funnet ut hvilke stoffer du trenger så er det bare å teipe fast foto arket i boksen, den minste boksen. Finn deg et motiv og dra opp luka slik at det kommer lys inn i boksen. Er viktig at den står helt stabilt til bildet har blitt "tatt". Sett gjerne en bok eller lignende på toppen slik at den står stabilt. Hvor lenge lukkertiden er varierer, er det sol tipper jeg 2-4min. Er det overskyet kan det være 4-6min. Dette må du finne ut ved å prøve deg frem.

Da sier jeg takk for at du leste den uoversiktlige, rotete, vanskelige og dårlig forklarte guiden min og jeg håper du får det til Gidder ikke å se over den, da jeg har litt dårlig tid. Likte du ikke guiden så kan du bruke Google eller se på denne: http://www.kodak.com/global/en/consu...leCanBox.shtml
Bra guide, men som du selv sier hadde det vært fint med et par bilder også
http://www.howcast.com/videos/160199...Pinhole-Camera