Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 403
Hei.

Har nylig installert Windows XP på en Acer Aspire 5734Z (notebook).

Oppdaget etterpå at Acer ikke har utviklet drivere for windows XP til maskinen min. Maskinen ble levert med W7, og dermed tilbyr de kun drivere til W7.

Har funnet ut at jeg har Intel VGA integrert skjermkort, samt Atheros WLAN og LAN. Er det noen som vet om det er mulig å laste ned universale XP drivere for denne type integrerte komponenter, eller må driverne være utviklet for akkurat min modell?
Sist endret av MadSky; 14. juni 2012 kl. 23:03.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Intel-drivere finner du hos Intel naturlig nok.

Atheros lager vel ikke egne drivere, men er du heldig finner du drivere hos en annen produsent ved å søke på modellnummer på kortene.

Men, hvorfor noen uten mentale forstyrrelser legger inn et 11 år gammelt OS som er EOL idag på en bruksmaskin skjønner jeg ikke.
Trådstarter
Maskinen skal brukes ene og alene til opptak og miksing av musikk, og da er XP mindre ressurskrevende enn windows 7.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av MadSky Vis innlegg
Maskinen skal brukes ene og alene til opptak og miksing av musikk, og da er XP mindre ressurskrevende enn windows 7.
Vis hele sitatet...
I would say on the contrary, men det er nok bare meg, Windows7 utnytter maskinens ressurser haugevis bedre.

Og var du ute etter en dedikert editing maskin er det haugevis med lunix-distros for dette formålet som trolig fungerer styggmye bedre enn XP.
Trådstarter
Lastet ned drivere direkte fra Intel som du sa, og det funket

Er enig i at Windows 7 utnytter maskinens ressurser bedre, problemet er bare at når man allerede har for lite ressurser, så tar windows 7 såpass mye at det blir for lite til overs for andre prosesser.

Kjører nå XP, og tro det eller ei, men det er merkbar forskjell på de mer krevende prosessene under musikkredigeringen. Vet ikke om du kjenner til "dropouts", altså at avspilling stopper opp under for tunge prosesser under musikkredigering. Dette var et stort problem i W7, men har ikke hendt en eneste gang etter jeg installerte XP.

Slik jeg ser det er det egentlig veldig enkelt:

Windows 7 systemkrav:
1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)

Windows XP systemkrav:
Pentium 233-megahertz (MHz) prosessor eller raskere (300 MHz anbefales).
Minst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB anbefales).
Minst 1,5 gigabyte (GB) ledig plass på harddisken.

Når det er sagt.. Hadde jeg hatt en kraftig nok maskin ville jeg holdt meg til W7 ettersom det er et mer stabilt operativsystem.

Linux har jeg aldri brukt, så aner ikke om programvaren jeg jobber med støttes av linux engang