Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4384
Hei, jeg og noen kompiser skulle kjøpe russebil sammen men på grunn av at han ene akkurat har hatt sex med dama mi mens vi var sammen, har jeg på ingen måte lyst å være sammen med ham i russebil og feire.

Sa til ham som hadde gått til innkjøp av russebilen at jeg ikke hadde lyst å bli med lenger, men nå vil han ha meg til å betale fordi jeg var med på avtalen. Jeg har ikke undertegnet et eneste ark eller noe, jeg bare svarte ja på at jeg ville være med sammen med dem i en russebil for ca halvt år siden. Har jeg på noen måte rett til å trekke meg uten å betale sånn rettslig?
For en dritt av en venn du har!
Bare trekk deg å drit i hva dem sier!
Sålenge det ikke finnes masse vitner på dette, eller noe skriftlig, så tror ikke jeg at du kan dømmes for noe.
En muntlig avtale gjelder like mye som en skriftlig avtale. Men det litt vanskeligere å dokumentere den


Men hadde ikke giddi og betalt for russebussen vis jeg var deg, siden du har god grunn for å ikke bli med
Sist endret av Popstickel; 25. januar 2011 kl. 17:50.
Popstickel: Det er det ham som kjøpte bilen også sier. Derfor er jeg litt redd for å måtte ende opp med å betale, og da må jeg jo betale for 2 russebiler.
Sitat av Popstickel Vis innlegg
En muntlig avtale gjelder like mye som en skriftlig avtale. Men det litt vanskeligere å dokumentere den


Men hadde ikke giddi og betalt for russebussen, siden du har god grunn for å ikke bli med
Vis hele sitatet...
Kan ikke tenke meg at du kommer langt i retten med "ord mot ord".

Jeg har selv klart å få henlagt flere saker mot meg pga manglende beviser.
haha, finn deg nye venner, de der er ikke noe og samle på. Og drit i å betale for den bilen. Hvis de ikke skjønner hvorfor du ikke vil være med så kan de ta seg en bolle.


Og nei, du kan ikke stevnes for noe her så lenge du bare nekter.. "Jeg har da vel aldri sagt ja til noe sånnt!!"
Sist endret av Haagens; 25. januar 2011 kl. 17:51.
En muntlig avtale er like bindende som en skriftelig avtale....
Om du er under 18 kan du ikke inngå noen avtale som kan sette deg i økonomisk gjeld.
Det er stort sett det jeg vet om avtaler
Sitat av goofy6980 Vis innlegg
Kan ikke tenke meg at du kommer langt i retten med "ord mot ord".

Jeg har selv klart å få henlagt flere saker mot meg pga manglende beviser.
Vis hele sitatet...

Det er det jeg sier, det er vanskelig og dokumentere en muntlig avtale.
Jeg er over 18 desverre, og dette vil sette meg i gjeld om jeg må betale for begge
Du trenger nok ikke det, vis ikke han har spillt inn samtalen på tape elns.
Så slapp av
Godt å høre, da sender jeg bare en melding med "Jeg betaler ikke" på :P
Sitat av Partykilla Vis innlegg
En avtale må være med signatur i svar/hvitt på et ark.
Kan også underskrives elektronisk.

Du har på ingen måter bundet deg til noe som helst; muntlig gjelder ikke!
Bare trekk deg du.
Vis hele sitatet...
Gjør deg selv en tjeneste og ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

Muntlig avtale er LIKE bindende som en skriftlig avtale. Ulempen med en muntlig avtale er å bevise ELLER sannsynliggjøre hva som var avtalt. Å sannsynliggjøre at du skulle være med på russebussen er en enkel sak.

Så skulle dette bli en sak i forliksrådet så vil du mest sannsynlig tape.
Sitat av nomore Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste og ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

Muntlig avtale er LIKE bindende som en skriftlig avtale. Ulempen med en muntlig avtale er å bevise ELLER sannsynliggjøre hva som var avtalt. Å sannsynliggjøre at du skulle være med på russebussen er en enkel sak.

Så skulle dette bli en sak i forliksrådet så vil du mest sannsynlig tape.
Vis hele sitatet...
Amen!

Jeg antar at dette antageligvis ikke er første gang dere snakker om denne russebussen, videre er dere kanskje mer enn 2 stk. involver slik at det i det store og det hele høres ut som det er overveiende sannsynlighet for at du har samtykket til avtalen tidligere.

Det er derimot ikke uvanlig at det går ann å finne en minnelig løsning som er bedre for alle parter i stedet for å gå i full klinsj. Har dere diskutert mulighetene for det (finne en som kan ta din plass), eventuelt har du forklart problemet til den som søker å få fullbyrdet avtalen?
Sitat av CummingFox Vis innlegg
Godt å høre, da sender jeg bare en melding med "Jeg betaler ikke" på :P
Vis hele sitatet...
Ikke skriv det da, da har han jo dokumentasjon på at du vet at du hadde en avtale med han, bare si at du aldri ønsket å være med på russebilen.
Sitat av nomore Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste og ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

Muntlig avtale er LIKE bindende som en skriftlig avtale. Ulempen med en muntlig avtale er å bevise ELLER sannsynliggjøre hva som var avtalt. Å sannsynliggjøre at du skulle være med på russebussen er en enkel sak.

Så skulle dette bli en sak i forliksrådet så vil du mest sannsynlig tape.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så enkelt og sansynliggjøre dette når han nå er med på en annen bil? Hvordan? Og når ble det nok og sansynlig gjøre en ting for at det skal gjelde i et evt. forliksråd? Det har hvertfall jeg aldri vært med på før.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Hvorfor er det så enkelt og sansynliggjøre dette når han nå er med på en annen bil? Hvordan? Og når ble det nok og sansynlig gjøre en ting for at det skal gjelde i et evt. forliksråd? Det har hvertfall jeg aldri vært med på før.
Vis hele sitatet...
Fordi man spør de som er med på de respektive bussene, og med mindre noen av de ønsker å lyve (som i seg selv kan være straffbart), så foreligger sannsynliggjøring når buss 1 forteller at dette ble vi enig om på tidspunkt a og buss 2 forteller dette ble vi enig om på tidspunkt b.

Hvis tidspunkt a er forutgående for tidspunkt b, så har man sannsynliggjort at TS har samtykket til to avtaler og at det faktum at han har samtykket til buss B er irrelevant i denne sammenhengen.
Ja jeg ser den. Men om det er sansynlig eller ikke at han har sagt ja til og betale for noe holder uansett ikke noe sted da det blir stående som "ord mot ord".

Folk kan jo sansynliggjøre hva som helst, men det blir fortsatt synsing, altså ikke rettskraftig.
Sist endret av Haagens; 25. januar 2011 kl. 18:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Det er det jeg sier, det er vanskelig og dokumentere en muntlig avtale.
Vis hele sitatet...
I sivile tvister er det ikkje krav til dokumentasjon. Det er nok at det er sannsynsovervekt for å krevje avtalen oppfyllt gjennom dom.

Forøvrig så er jo dette epic teen drama imho, men det får så vere...
litt av noen venner. sex med dama di, for å så kreve at du betaler for en russebil du ikke vil være med på..
hadde jeg vært deg, hadde jeg driti så langt i å være med på den bilen, og heller tatt ting som det kom
Sist endret av AirBlaster; 25. januar 2011 kl. 18:26.
Først har han sex med dama di, så skal han true deg til å betale? Kp til deg, siden du ikke gir han god gammeldags grisebank, noe jeg dessverre ville gjort..., ikke betal , bare nekt, merkelig hvis du blir dømt får noe du ikke har skrevet under på, hør med forbrukerrådet
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Det er omtrent bare ektepakt det er formkrav til her i landet når det kommer til avtaler. Det meste er gyldig selv om det bare er inngått muntlig. Anyways, avtaleloven av 1918 § 36 kan nok brukes her :P
En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
Vis hele sitatet...
Epic teen drama indeed
Jeg tviler på at når alt kommer til alt at det ikke blir noen sak av det. Selv om det kan være vanskelig, siden han lå med dama di, så prøv å snakk / kommuniser hyggelig med han. Det gjør deg bare godt i en eventuell rettssak.

Så, vær hyggelig og ikke betal.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Først har han sex med dama di, så skal han true deg til å betale? Kp til deg, siden du ikke gir han god gammeldags grisebank, noe jeg dessverre ville gjort..., ikke betal , bare nekt, merkelig hvis du blir dømt får noe du ikke har skrevet under på, hør med forbrukerrådet
Vis hele sitatet...
1: En muntlig avtale er fremdeles en juridisk bindene avtale.
2: Ingen har truet noe med noe som heslt.
3: Er det å bli dømt det værste som kan skje?
4: FORBRUKERRÅDET tror jeg ikke vi skal blande inn i dette...
5: Det er ikke en gang han som har hatt sex med dama hans om er inne i pengebildet.
6: LESER du i det hele tatt det som skrives?


Til TS:
Jeg har full forståelse for din frustrasjon mot fyren, men hvorfor skal du la det gå utover alle de andre på russebilen? Det er jo de som sitter igjen med kuken i postkassa når du kristner til og bailer ansvaret ditt. Hvorfor ikke foreslå for resten av gjengen at dere kaster han ut fra russebilen fordi han har feid over dama di?

Epic teen drama!
Sist endret av Halalgeir; 25. januar 2011 kl. 18:38.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
1: En muntlig avtale er fremdeles en juridisk bindene avtale.
2: Ingen har truet noe med noe som heslt.
3: Er det å bli dømt det værste som kan skje?
4: FORBRUKERRÅDET tror jeg ikke vi skal blande inn i dette...
5: Det er ikke en gang han som har hatt sex med dama hans om er inne i pengebildet.
6: LESER du i det hele tatt det som skrives?


Til TS:
Jeg har full forståelse for din frustrasjon mot fyren, men hvorfor skal du la det gå utover alle de andre på russebilen? Det er jo de som sitter igjen med kuken i postkassa når du kristner til og bailer ansvaret ditt. Hvorfor ikke foreslå for resten av gjengen at dere kaster han ut fra russebilen fordi han har feid over dama di?

Epic teen drama!
Vis hele sitatet...
Leste alt men må ha lest feil he he, da er jeg enig med det du skriver over
Det er sikker rett at muntlige og skriftlige avtaler er like bindende, ikke vits å diskutere dette noe mer. Som enkelte påpeker erd et bevisspørsmålet som blir avgjørende. Jeg ville nok heller innrømt at det tidligere hadde vært en avtale, men at du nå søker å få denne tilsidesatt etter Avtl. § 36.

Du vil mest sannsynlig få tilsidesatt avtalen etter Avtl. § 36 ettersom den er "urimelig" overfor deg. Avtalen bygger jo på bristende forutsetninger slik som den framstår nå.

Det å delta på en russebuss er jo motivert av en tanke om samhold mellom kamerater\venner og lystig lag. Når en medkontrahent endrer disse forutsetningene for avtalen må ansvaret ligge på han. Iallefall må du kjennes fri for ansvaret.

Du kan jo eventuelt prøve å finne noen andre som vil ta plassen din...
Sist endret av Jelass; 25. januar 2011 kl. 19:17.
Man kan også ta kontakt med konfliktrådet for en uforpliktende konsultasjon per epost, telefon eller personlig oppmøte for å bli informert om hvordan prognosene er for en slik tvistesak.
Da kan det være lettere å forberede seg.

Personlig syns jeg at du burde følge rådet til Halalgeir.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
1: En muntlig avtale er fremdeles en juridisk bindene avtale.
2: Ingen har truet noe med noe som heslt.
3: Er det å bli dømt det værste som kan skje?
4: FORBRUKERRÅDET tror jeg ikke vi skal blande inn i dette...
5: Det er ikke en gang han som har hatt sex med dama hans om er inne i pengebildet.
6: LESER du i det hele tatt det som skrives?


Til TS:
Jeg har full forståelse for din frustrasjon mot fyren, men hvorfor skal du la det gå utover alle de andre på russebilen? Det er jo de som sitter igjen med kuken i postkassa når du kristner til og bailer ansvaret ditt. Hvorfor ikke foreslå for resten av gjengen at dere kaster han ut fra russebilen fordi han har feid over dama di?

Epic teen drama!
Vis hele sitatet...
Men da mangler dem fortsatt penger?
En går jo ut av bussen/vanen alikavel.
Sitat av kdc_hero Vis innlegg
Men da mangler dem fortsatt penger?
En går jo ut av bussen/vanen alikavel.
Vis hele sitatet...
Ja, men det burde da heller være den som startet å lage kvalm som står ansvarlig?
Sist endret av Knask; 25. januar 2011 kl. 19:27.
Tusen takk for all hjelpen jeg har fått. Skal snakke med ham i morgen og se hva som skjer. Han gjentar på tekstmeldingene det samme at jeg IKKE kan trekke meg fra den muntlige avtalen.
Snakk med de andre som er med på denne russebilen om å kaste denne ''kameraten'' din av hele opplegget?

Få han vekk og hent inn en annen som vil være med? Du slipper maset med ny russebil og stresset med å kanskje måtte betale for to biler.
Når man er idiot nok til å pule en kompis sin dame, er man i hvert fall ikke smart nok til å ta en sak til forliksrådet. Jeg ville bare ignorert dusten, brent alt dama di la igjen hos deg og hatt det fett på den nye bussen.
Synes det er mange som er snare til og rope teen drama her, som om det bare var en triviell sak og få vite at kompissen din knulla dama di. De som mener det har enten ikke opplevd dette selv eller har null forståelse for hva svik er. De flest evoksne som opplever dette opplever også samlivsbrudd i samme slengen. Så noen utelukkende ungdomsgreie er det nok ikke.

Skjønner deg godt. Stå på. Tviler på at de drar dette inn til forliksrådet, og om de gjør det, og du taper så stiller du ike noe verre en du allerede gjør.
Hvis du (mot formodning..) godtar kravet, er du jo uansett deleier i bilen.... Det betyr jo at du da kan lage salige problemer for den (de) andre, noe de kanskje ikke har tenkt på?
hadde en kompis gjort det med dama mi hadde det gått liv tror jeg, hehe. neid. men nekt å betala seriøst! han kan være såppas mann å stå for det han har gjort, og betale din andel også. ditch hele fyren! sammen med dama ennå da?
Når det gjelder avtalerett, vil jeg tro at den muntlige avtalen kun binder deg til det dere faktisk har lovet hverandre. Det er for eksempel stor forskjell på hvor detaljert avtalen er. Dersom du for eksempel kun har bundet deg til å være med på "russebil" vil det være langt unna det å ha gjort en avtale om å kjøpe "russebil VW Caravelle, kjennemerke XXXXXX til pris kroner 20.000 fordelt på totalt x antall medlemmer". Dersom dere har bestemt dere for en spesiell bil som dere har kjøpt, eller planlagt å kjøpe, vil dette være mer binnende enn om du har lovet å være med på en russebil "når dere finner den".
Håper du forsår hva jeg mener. Poenget er at avtaleretten kun gjelder de spesifikke detaljene som inngår i avtalen. Jeg mener du ikke er bundet med mindre dere snakker om én spesiell bil.

Uansett bifaller jeg det flere her har sagt om at det er den idioten som har tøysa med dama di som burde sparkes ut. Det burde også dine kamerater forstå.
Ut i fra det du sier så er det mye som taler for at du har inngått en intensjonsavtale, og da ikke spesifisert det videre hendelsesforløpet. Det kan dog synes som om at du har sagt deg enig i kjøpet av bilen da jeg oppfatter det som at den faktisk er innkjøpt (?) og da vil din passivitet som regel binde deg. Du kan jo f.eks. prøve, som nevnt tidligere, å få noen til å tre inn i din plass.

Avtl. §36 er forøvrig nærmere en unntaksregel, og det skal en del til for at denne kan brukes. Jeg kan ikke se dennes anvendelse på dette forhold.
be han douchebagen som lå med dama di trekke seg! hvorfor skal du få en dårlig russefeiering når han ikke burde være med noen av dere?
Hvor kommer alle disse paragrafene fra? Hva skjedde med en god gammel konfrontasjon?

"Du pulte dama min din *****. Reis til ***** og hold deg der. Du er ute fra russebilen" (sett inn de ord som passer deg best)
Eventuelt oppfulgt av ett oppgjør bak skolen dersom han ikke vil gi seg uten kamp. Neppe noe man trenger hyre advokat for å finne ut av...
Avtl § 36 kan jeg umulig tro at får anvendelse. Om det er en avtale blir bevis spm.

Få de andre til å kaste ham ut eller få ham til å betale din andel (det var vel tross alt en "kamerat").
Som juster sier, så kan det vel være et spørsmål om hva som var avtalt. Det er sannsynlig at du har sagt ja til å være med på russebil, men var pris nevnt? (antakelig ja, men akn du sannsynliggjøre at du trakk deg i det prisen ble kjent?)

Eksempel;
5 ungdommer vil kjøpe russebil. Alle sier "Ja, vi er med. Dette gjør vi". Okei, bindende avtale.
Person #1 springer ut og kjøper en russebil til 200.000,- eller hva enn de toga i Bærum koster. Person #1 krever da de 4 andre for 20% hver. Person #2 nekter. Person #2 har da vitterlig ikke binda seg opp til å betale 40.000,-


annet spørsmål;
om de kan sannsynliggjøre at du inngikk avtalen, kan du sannsynliggjøre at en del av avtalen var "forutsatt at ingen medlemmer volder hverandre mental eller fysisk skade"? Loopholes, m'boy.

Men igjen, Halalgeir har komt med de beste rådene hittil.
først: fortell han hvor landet ligger
så: spark han i balla
deretter: finn deg noen andre å feste med i russetiden.
Hvor gammel var du når dere "inngikk avtalen"?
I mange tilfeller er man under 18, og om jeg ikke husker helt feil kan man ikke inngå avtaler som innebærer betalingsplikt når man er under 18, i de tilfellene er det foreldre/verge som må gjøre dette for deg. (jeg vet ikke hvilken lov dette eventuyelt vil stå i, så mulig jeg er langt på vidda).
Nekt for at du noen gang inngikk en avtale hvis dette kommer videre.

Og gi har en på tygga med det samme!
De kommer jo aldri til å få denne saken inn i noe som helst rettsal. Å om de hadde klart det, skulle du blitt dømt for "Avtale-brudd"?
Som det er sakt mange ganger før, ingen skriftlig å få vitner, så kommer de ikke langt.

OM, det skulle bli noe rettsak ut av noe så dumt, så tror jeg du ville fått retten på din side. Henlagt pga omstendighetene.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Nekt for at du noen gang inngikk en avtale hvis dette kommer videre.

Og gi har en på tygga med det samme!
Vis hele sitatet...
Gi hvem en på tygga? GAH personen som krever betaling for bilen er ikke samme personen som feide over dama oki?!

Ikke at jeg er så veldig rettslig av meg, men har du i det minste snakka med de andre på bussen om dette? Om de har en ørliten bit av empati må de da forstå din frustrasjon.