Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1028
Tenkte dette var en hyggelig nyhet for alle dem som biter negler hver gang dem har på politiscanneren sin.

Post- og Teletilsynet kan ikke lenger kreve at du skal ha lisens for å bruke en politiscanner.
På PT sine sider kan man lese dette:

---------------------------------------------------------------
Informasjon om politiradioer/-scannere
Post- og teletilsynet har endret praksis og krever ikke lenger at det skal foreligge tillatelse for bruk av denne typen radioutstyr.

Bakgrunnen for dette er at Statens teleforvaltningsråd i august 2002 fattet vedtak som sier at Post- og teletilsynet ikke har tilstrekkelig hjemmel til å kreve at slik tillatelse skal foreligge. Statens teleforvaltningsråd er klageorgan for vedtak fattet av Post- og teletilsynet.

Dette vil si at etter 1. juli 2000 kan alle typer radiomottakere omsettes, eies og brukes dersom de tilfredsstiller kravene i "Forskrift 20. juni nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr" og er korrekt merket med CE-merke.

Post- og teletilsynet vil likevel gjøre oppmerksom på at bruk av slikt utstyr kan rammes av annen lovgivning enn telelovgivningen. Ett eksempel er Vegtrafikkloven (se spesielt §13a).

-----------------------------------------------------------------------
Du kan se siden dette ligger på her.
Da blir det ikke så morro å lytte i politiradio lenger...
Siden det var mer "ulovlig" før, enn det er nå siden man ikke trenger lissens for å bruke politiscanneren lenger.

Det er jo ganske positivt at man ikke trenger en stupido lissens for å bruke en politiscanner ivertfall. Glimrende
Korrekt meg, men har ikke kjøp av politiscannere vært lovlige en stund nå?

Kjøp og bruk er to sider av samme sak, for det har vært reklame for scannere på VG nett før...

Jeg liker ikke slike lovgivninger som sier at man kan kjøpe men ikke bruke
helt greit for meg at folk uten liv hører på slikt, bare dem ikke lager krøll på ting
kermi-: Jo da, det har jo vært lovlig å kjøpe og selge scanneren i lang tid, men tidligere måtte man ha lisens for å bruke den. Det var det da heller ingen privat personer som fikk.

tore-: Gidder ikke å komme inn på en diskusjon som bare går på drittslenging, hvis du mener at folk som vil lytte litt på hva som skjer i nærområdet ikke har noe liv så mener du det. Siden du kaller deg movie freak så tilbringer du vel muligens mye tid foran tv skjermen, vet ikke om det kan kalles å ha noe liv???

Ja, jeg måtte jo slenge litt dritt tilbake da.

Kan også opplyse om at det er en del annet interessant en politiscanner kan brukes til. Blant annet så kan man få ned bilder fra vær satelitter, noe som jeg syntes er litt gøy.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
på tide at det kommer opp en nettradio eller 14 da