Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1532
Jeg har nå en analog mottaker med talerken og 2 hoder. Jeg får for øyeblikket inn 1W og 5E, men jeg vil veldig gjerne skifte til 13E og 19,2E (Hotbird 1-5 og div Astra) Hvordan gjør jeg dette? Er det bare å snu på talerken og håpe på å treffe ca 13E? Eller må jeg skifte hode og talerken og alt annet? Hodene går forresten både på analog og digital...
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Du kan snu hele "tallerkenen" ja, men dette er kanskje en litt tidkrevende prosess siden du må være relativt nøyaktig.

Få tak i et sånn måleinstrument, som måler gradene. Kan ikke huske hva det heter though, men din lokale tv / radio butikk har sikkert en.
Trådstarter
Alt for dyrt! Heller bruke litt tid på å treffe nøyaktig... :-) Men må e flytte på hoda?
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Jeg vet ikke helt, siden du skal ha inn både 13E og 19,2E så må du sikkert flytte ett av hodene i tillegg, med mindre at det er slik som med 1W, og 5E at sateliggene ligger slik at du treffer dem begge.

Her er det bare å prøve deg frem...
Trådstarter
jessda... Værste som kan skje e jo at e ikke får inn nåkke, og de e jo ikke så gale... ehh..
Kjøp deg en SatBeeper, den hyler når du har funnet en satelitt
Trådstarter
Og koster? Har ca 0 kr i budsjett... Dersom e kunne få kjøpt en slik på elkjøp hadde det vært greit... :-) 30 dagers FULL returrett! :-)
Trådstarter
Hva i huhh... er forskjellen på PAL og MAC? Fant ut at enten må jeg skaffe meg hjelp eller en slik SatBeeper. Får c hva det blir til. Forresten: Dersom du har en dobbelstige, så bruk heile og ha litt mer vinkel en 90 grader rett opp! Du bikker bakover dersom du ikke gjør det!!! TRUST ME!!!!!!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
PAL og MAC er vel fargesystemer? Eller noe i den duren.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
PAL er det europiske fargesystemet/formatet, mens NTSC er det Amerikanske...

MAC derimot er jeg ikke så sikker på, tror det har noe med frekvenser å gjøre..
Det er ingen fargesystemer som heter MAC
D2-MAC er et krypterings system.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Siden han sa PAL og MAC i den samme setningen, og jeg allerede visste hva PAL var, gikk jeg utifra at MAC var det samme
Kanaler som kjører Pal er ukodet (f.eks TV4 Sverige kjørte/kjører i Pal) D2 Mac er kodet sånn som TV3 er på analog. Hvis du skal ha de satellittene skal det vel bare være å vri på antennen til du finner det, skal ikke være noe problem. Hvis du har tenkt til å skaffe den en SatFinder så må du ikke finne på å kjøpe en billig type fra Biltema eller sånne butikker. De er helt udugelige og finner ikke en dritt for deg. Sjekk noen frekvenslister og legg inn noen kanaler til de satellittene du vil ha, vri deretter på antennen til du får bilde. Burde være ganske enkelt på analog.

Også får jeg nesten ønske Bønna velkommen til NFF.
Sist endret av Maniac; 27. juli 2002 kl. 00:52.
Trådstarter
Takker Maniac. Forresten grunnen til at jeg nevnte PAL og MAC i samme setning er fordi jeg kan velge enten PAL og MAC på parabolen. Hadde det vært PAL og NTCS hadde jeg forstått det, men MAC hadde jeg aldri hørt om... Men nå skjønner jeg litt mer, takket være dere... Takk takk