Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3805
Hei, har ikke posta her på en stund, men dette er noe jeg er en smule bekymret for. Beklager at det blir litt langt, men måtte nesten skrive dette, da det har vært noe jeg har gått og tenkt på en periode nå.

Det har seg slik at jeg pleide å ha astma når jeg var liten gutt. Inhalator og greier. Greit nok det, trente veldig mye fra jeg var liten, til jeg fylte en 12-13 år, og i den alderen hadde jeg allerede stoppet med inhalatorer, og var på lik linje, hvis ikke bedre, en mine gjevnaldrende når det kom til kondis, grunnet mye trening, som sagt.

Så, for en 3 år siden, begynte jeg å røyke sigaretter. Har røkt daglig (3-5, dagen) i en to års periode nå. Ja, jeg skjønner at det er farlig, fæle saker, men missliker snus sterkt, og røyk er det eneste som holder meg 'sane', så merkelig det muligens høres ut. Så, planen min er jo da å slutte til sommerferien, da jeg da blir ferdig med VGS. Jeg har sluttet før, så det er ikke noe særlig problem, så lenge jeg holder meg over en 3 uker uten sigg. Men, nok bull, jeg kommer til poenget.

Jeg er rimelig bekymra for at jeg ender opp med et eller annet jævlig i lungene mine hvis jeg fortsetter, eller om jeg muligens allerede har ødelagt dem allerede. Kondisen er på bånn for å si det sånn. Noen som har erfaringer med dette? Muligens jeg skal ta en tur til legen og få det undersøkt?

Takker for informative svar.
Jeg har astma og har hatt det hele livet. innhalator og ymse akuttmottakbesøk. jeg har røyka ca. 5-6 år (fra ca. 16-21ish). Jeg opplevde aldri astmaen min som en innvirkende faktor på helsen annet enn litt dårligere kondis. Det skal sies at jeg slutta å trene da jeg begynte å røyke.

Meeen om du ender opp med noe dritt i lungene ved å røyke? Eeeehh ja.
Sist endret av dynamite; 26. februar 2012 kl. 22:23.
KP for kjempelurt bytte
Trådstarter
Meeen om du ender opp med noe dritt i lungene ved å røyke? Eeeehh ja.
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg vet jo om hvor skadelig det er. Men tenker på om vi som har/har hatt astma ender opp med noe skrekkingytende faenskap uten like. :P
Slutter du med røyken og begynner å trene så vil du kunne opparbeide deg samme utholdenhet som før. Det som stopper deg nå er røyken, anbefaler deg å slutte så raskt som mulig og begynne å trene hvis du er redd for lungene dine.
er det noen som orker å oppklare noe for meg, har litt dårlig tid så fikk ikke tid til å google så nøye, fant noen sider, men

er det slik at det er nikotinen som har skylda for dårlig blodsirkulasjon
og ikke tjæren?

jeg vet at tjære kan gi kreft osv, men jeg lurer på hvem som er den store syndern når det gjelder dårlig blodsirkulasjon.

slik jeg forstod den siden jeg leste nå nettopp så er det nikotinen som har skylda for akkurat det.
kan noen bekrefte det? for det var en angelfire.com side.... så hadde vært greit om noen kunne bekrefte det.

jeg fant sånn urteblanding som heter knaster som inneholder 0 nikotin, og 3mg tjære.
hvis jeg går over til den, vil jeg slippe å få dårlig blodsirkulasjon slik jeg får av f.eks petterøes og vanlig tobakk?

edit: ops, jeg trodde dette var en gammel tråd, var ikke meningen å kapre den duddy.. ;- ( sorry.. litt stressa..
Sist endret av Dalaras; 27. februar 2012 kl. 14:40.
Det er tjære og alle kjemikaliene som tilsettes tobakken som er mest skadelig. Tobakk har over 4000 hemmelige kjemiske forbindelser som tobakksprodusenter nekter å oppgi. Dessuten er jo røyk i seg selv skadelig å inhalere. Tenk at du sitter rundt et bål og puster inn mye bål-røyk, det tar ikke så lang tid før hoste blir en naturlig konsekvens av irritasjonen som oppstår i luftveiene. Med tobakksrøyk blir det ennå verre både på grunn av mengden som trekkes ned men også pga av tobakkens alle skadelige stoffer og alle kjemikalier.

Det er som du sier forskning som knytter dårlig sirkulasjon til nikotin men det eksisterer også forskning som sier det motsatte. Om det var kun nikotinen som var årsaken til dårlig sirkulasjon og økt hjerte/kar lidelser så ville man finne akkurat samme mengde hjerte/kar lidelser blant snusere som blant røykere, noe som ikke er tilfellet.

Så kan det være at kjemikaliene som tilsettes tobakken også påvirker blodomløpet vårt? Ja det virker ikke usannsynlig.
Eller at det er en kombinasjon av tobakksrøyk/nikotin og kjemikalier som gjør at årene trekker seg sammen og dermed at hjertet må jobbe tyngre.

En av de mest alvorlige skadene av langvarig tobakksbruk er vel kanskje problemer i luftveiene, alt fra lunge-emfysem til kols. Å bli avhengig av oksygentank for å kunne flytte seg fra sofa til soverom er vel ikke akkurat noe å trakte etter. Per idag er det også svært lite legene kan gjøre for å reversere slike skader. Blodårer kan stakes opp, eller byttes ut. Je liketil hjertet kan byttes eller få mekanisk assistanse fra pace-maker.

Slik jeg ser det så vil det være lite å hente på å bytte til tobakk som ikke inneholder nikotin.

Om røyk er vanskelig å kutte ut ville jeg personlig valgt en kombinasjon av snus/oliver twist og E-sigarett som gir deg gleden av å røyke og blåse røykeringer samtidig som du kan velge mellom e-røyk med eller uten nikotin. E-røyk med nikotin er også lovlig å importere til eget bruk fra Eu land. Det fine med e-sigarett er at det gir deg følelsen av å røyke og dermed nesten samme glede som å røyke uten å skade lungene.
Sist endret av random67489; 27. februar 2012 kl. 15:22.
Slik jeg ser det så vil det være lite å hente på å bytte til tobakk som ikke inneholder nikotin.
Vis hele sitatet...
men du forstår ikke, jeg bryr meg ikke om kreft,hjertefarer,blindhet eller om jeg risikerer å sprenge opp hele jordkloden.

det jeg lurer på er om knaster som inneholder 3mg tjære og 0 nikotin vil påvirke blodsirkulasjonen min.
Sist endret av Dalaras; 27. februar 2012 kl. 15:26.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
men du forstår ikke, jeg bryr meg ikke om kreft,hjertefarer,blindhet eller om jeg risikerer å sprenge opp hele jordkloden.

det jeg lurer på er om knaster som inneholder 3mg tjære og 0 nikotin vil påvirke blodsirkulasjonen min.
Vis hele sitatet...
Det var da veldig krass du var. Han skrev en halv A4 side å du kommer med det der?
Og du sier at du ikke har tid til å google, men du har vært på Freak i over en time?

Ut ifra det jeg fant på nettet påvirker ikke tjære blodsirkulasjonen din.
"Jeg har sluttet før, så det er ikke noe særlig problem"

Mamma har også sluttet mange ganger, det er kjempelett sier hun...
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det var da veldig krass du var. Han skrev en halv A4 side å du kommer med det der?
Og du sier at du ikke har tid til å google, men du har vært på Freak i over en time?

Ut ifra det jeg fant på nettet påvirker ikke tjære blodsirkulasjonen din.
Vis hele sitatet...
ja du skjønner, jeg er på jobb og har en laptop stående oppe her.
blir mye fram og tilbake på meg, men lite tid til å sette meg ned og lese store artikler.

håpet var å få et kort og enkelt svar, og det ga du meg, så tusen takk til deg!

og ja virket kanskje litt frekt av meg, men sorry jeg kan ikke noe for at jeg blir litt oppgitt/irritert når jeg etterspør en kjapp bekreftelse og så får jeg en halv a4 side å lese, hvor 90% av det ikke er relevant, som jeg likevel ikke kan finne ut av før jeg har lest hele greia, som igjen fører til at jeg blir mer frustert siden jeg nå kasta bort så mye tid osv. du skjønner?

det handler jo litt om å møte hverandre halvveis også.

men takk uansett.

og takk til duddy! tråden er din igjen. unnskyld igjen..
Sist endret av Dalaras; 27. februar 2012 kl. 15:43.
Trådstarter
Mamma har også sluttet mange ganger, det er kjempelett sier hun...
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel noe med hvor hard du anstrenger deg, sammen med viljestyrka, Sagem. Nei, det å slutte er ikke så forfærdelig, får først et sterkt nikotin sjokk, spying og hele pakka, så har jeg noe valium/sobril*insert generic sedative here* liggende når det blir som værst. Dette vedvarer da et par uker, men det er vel egentlig ikke relevant, er det det?

Tenkte på dødelig emfysem, forsterka av denne astmaen jeg 'pleide' å ha, og over hvor lang tid det tar før du er helt fucked. Er ikke noen stor-røyker, gjør det mest for å roe ned nervene, uansett hvor tåpelig det kanskje høres ut. Hadde vanligvis bare røkt en del gall istede, men i min nåværende situasjon må jeg være edru og klar-tenkende til en viss grad. Cannabis merker jeg at ødelegger konsentrasjon min, dette er jo selvfølgelig helt subjektivt, da andre sikkert har det annerledes. Men, jepp, Astma og sigg.

Dalaras, no problem
Sist endret av Duddy; 27. februar 2012 kl. 15:48.
@duddy

Kan du ikke bruke e-sig? Du får samme gode følelsen av å trekke ned dampen fra e-sig som å røyke.
kjør på med nikotin e-juice så får du samtidig nikotin og du kan da lett pakke vekk tobakken.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva er det verste som kan skje hvis man har astma og røyker en sigg av og til?
Jeg kan av personelig erfaring si at man ikke får oftere astmanfall av og røyke, men hvis man får et anfall, så vil det med all sansynlighet være kraftigere enn om du ikke røyket.

Har hatt astma siden jeg var født og den dag idag må jeg ha medisiner med om jeg skal være vekke mer enn en dag om gangen. Røyket fra jeg var 16 - 21. Røyker litt idag også fra tid til annen, men det er mer festrøyking.

Det å røyke mens man har et kraftig astmanfall er som å hive bensin på bålet.
Har testet det ut.

Sitat av random67489 Vis innlegg
@duddy

Kan du ikke bruke e-sig? Du får samme gode følelsen av å trekke ned dampen fra e-sig som å røyke.
kjør på med nikotin e-juice så får du samtidig nikotin og du kan da lett pakke vekk tobakken.
Vis hele sitatet...
Evnt snus.
Sist endret av Bombasa; 1. januar 2013 kl. 17:06.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg kan av personelig erfaring si at man ikke får oftere astmanfall av og røyke, men hvis man får et anfall, så vil det med all sansynlighet være kraftigere enn om du ikke røyket.

Har hatt astma siden jeg var født og den dag idag må jeg ha medisiner med om jeg skal være vekke mer enn en dag om gangen. Røyket fra jeg var 16 - 21. Røyker litt idag også fra tid til annen, men det er mer festrøyking.

Det å røyke mens man har et kraftig astmanfall er som å hive bensin på bålet.
Har testet det ut.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang merka en pipe lyd når du puster ut?
Sitat av Lil J Vis innlegg
Har du noen gang merka en pipe lyd når du puster ut?
Vis hele sitatet...
Inn og ut. Piper som ei høyfrekvent fløyte når jeg har astma. (når jeg trekker godt ned og puster godt ut vel og merke)
Det som er skummelt er når du har så kraftig astma at du ikke får inn nok luft til å lage pipelyd engang.
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2013 kl. 19:02.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Inn og ut. Piper som ei høyfrekvent fløyte når jeg har astma. (når jeg trekker godt ned og puster godt ut vel og merke)
Det som er skummelt er når du har så kraftig astma at du ikke får inn nok luft til å lage pipelyd engang.
Vis hele sitatet...
Ok men har du pipe lyd når du puster til vanlig? Og går det bort etter du har tatt astma medisin?

Jeg har nemlig denne pipe lyden når jeg puster ut, og den blir nesten ikke borte selvom jeg tar astma medisin.
når du har asthma så er ofte ikke problemet innpust, men utpust


jeg er i dag 28 år. røykt siden jeg var 13. hatt asthma siden jeg blei født...

kondisen er helt grei. vinner nok ikke noen maraton med det første.

det er helt induviduelt hva som skjer når man røyker noen kan røyke uten plager og leve lenge, andre kan få plager og dø


og det er farlig og røyke uansett hvordan man vrir og venter på det. selv noen små sigaretter en gang i uka kan være nok...


men. så er det nå også farlig og kjøre bil
Det er liten tvil om at røyking påvirker lungene negativt, og kanskje særlig hos dem med astma. Jeg siterer Harrison's principles of internal medicine

Sitat av Harrison's principles of internal medicine
Approximately 20% of asthmatics smoke, which may adversely affect asthma in several ways. Smoking asthmatics have more severe disease, more frequent hospital admissions, a faster decline in lung function and a higher risk of death from asthma than nonsmoking asthmatics, There is evidence that smoking interferes with the antiinflammatory actions of corticosteroids, necessitating higher doses for asthma control.
Vis hele sitatet...
Astmatikere som røyker har altså en mer alvorlig sykdom, flere sykehusbesøk, lungene deres blir fortere skadet og de har en høyere risiko for å dø av sin asthma.

Røyk er sterkt irriterende for luftveiene, og vil skape en betennelse nede i lungene. Slik langvarig betennelse er ikke bra for lungene, og den irriterende effekten av røyk kan direkte trigge asthmaanfall.

Hvorvidt røyking vil kunne gjøre at din tidligere asthma kommer tilbake er litt mindre sikkert, men det er mulig at det langvarige stresset som luftveiene dine utsettes for av røyken vil kunne gjøre asthmaen værre. Men som sagt, dette har jeg ikke noen kilder på.

Alt i alt er jo det jeg skriver at røyk ikke er bra, noe som sikkert ikke er nytt for de fleste
Røyking kan nok gjøre at astmaen din kommer tilbake med full kraft. Det å konstant irritere luftveiene kan gjøre at du får kronisk betennelsestilstand i luftveiene og utvikler KOLS.

Tenk deg å være 28 år å slepe rundt på en okysgentank og ikke klare å gå i trapper grunnet KOLS? Bli arbeidsufør og pensjonist?

Nå setter jeg ting litt på spissen men var jeg deg ville jeg virkelig revurdert røykingen umiddelbart. Du har en historie med luftveisproblemer, har vært heldig og vokst deg ut av astmaen og nå risikerer du igjen å bli slave av inhalatorene.
Kutt røyken mens du ennå har god helse og ikke vent til den dagen du alt er fulltidspasient.

Btw det er masse fantastisk god snus. Forskjellige smaker. Og mange forsøker å preike om at løs er kun det eneste som gjelder. Det er jo bare tull. Skitne snusfingre og brune flekker på buksebeina er ikke det som dra damer.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Ok men har du pipe lyd når du puster til vanlig? Og går det bort etter du har tatt astma medisin?
Jeg har nemlig denne pipe lyden når jeg puster ut, og den blir nesten ikke borte selvom jeg tar astma medisin.
Vis hele sitatet...
Har du astma da? Du merker om du har astma lenge før du starter å pipe.
Har du astma og medisinen ikke fjerner det så bør du gå til lege.
Det er jo akkurat utpust som pleier å være verst for de med astma. Om du sliter med piping så tyder det på forhøyet slimproduksjon, trange bronkier og det kommer gjerne av langvarig betennelse. Den tilstanden VIL bli kronisk over tid. Det er bare det at man ikke vet hvor lang tid. Kanskje 2 år eller kanskje 12. Men det vil ende med KOLS og surstofftank.

Ta det rette valget NÅ mens du har et valg. Det er for sent å tenke konsekvenser når lungevevet har fått skader som aldri forsvinner og tilstanden din er blitt kronisk. Pipingen i brystet er en klar indikasjon på hva fremtiden bringer.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er jo akkurat utpust som pleier å være verst for de med astma. Om du sliter med piping så tyder det på forhøyet slimproduksjon, trange bronkier og det kommer gjerne av langvarig betennelse. Den tilstanden VIL bli kronisk over tid. Det er bare det at man ikke vet hvor lang tid. Kanskje 2 år eller kanskje 12. Men det vil ende med KOLS og surstofftank.

Ta det rette valget NÅ mens du har et valg. Det er for sent å tenke konsekvenser når lungevevet har fått skader som aldri forsvinner og tilstanden din er blitt kronisk. Pipingen i brystet er en klar indikasjon på hva fremtiden bringer.
Vis hele sitatet...
Piping kan bety at han er forkjolet og ingenting annet. At det garantert VIL utvikle seg til kronisk kols er absolutt ikke sikkert overhodet. Astmatikere utvikler ikke kols oftere enn resten av befolkningen med mer det ligger noe annet bak.

Og for oss med astma sa er det lungekapasiteten som er et stort problem. Utpust og innanding er helt likt, selv om inanding foles verre da du prover automatisk a trekke ned mer luft enn du klarer under et kratig astmaanfall.
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2013 kl. 09:15.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Piping kan bety at han er forkjolet og ingenting annet. At det garantert VIL utvikle seg til kronisk kols er absolutt ikke sikkert overhodet. Astmatikere utvikler ikke kols oftere enn resten av befolkningen med mer det ligger noe annet bak.

Og for oss med astma sa er det lungekapasiteten som er et stort problem. Utpust og innanding er helt likt, selv om inanding foles verre da du prover automatisk a trekke ned mer luft enn du klarer under et kratig astmaanfall.
Vis hele sitatet...

Nei det tror jeg ikke stemmer. Hadde en stund en stefar med kols og astma og full pakke og det var ikke sjeldent det kom lege hjem i den tiden. De lyttet alltid på lungene og når det peip i lungene så var det pga betennelse sa de.

Satt en gang på trappen med en kompis som røykte når legen dro og han legen forsøkte å ta en alvorsprat og fortalte masse om astma og kols og at astma kunne være arvelig. Før det gikk opp for legen at det var stefaren min og at han snakket til feil gutt
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei det tror jeg ikke stemmer. Hadde en stund en stefar med kols og astma og full pakke og det var ikke sjeldent det kom lege hjem i den tiden. De lyttet alltid på lungene og når det peip i lungene så var det pga betennelse sa de.
D
Vis hele sitatet...
Astmatikere har en større sjanse for å utvikle kols i voksen alder, men bare fordi en med astma piper litt så er betyr det aldeles ikke at han har utviklet kols.

Du har større sjanse for å utvikle kols som røyker enn en med medfødt astma.
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2013 kl. 15:15.