Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2154
Hei!
Jeg bor i et borettslag, med omlag 80 leiligheter og nå er tiden for den årlige brannsjekken kommet. De sjekker da røykvarsleren og brannslukningsapparatet, så fant jeg ut for noen dager siden at brannslukkeren er 20 år gammel og ødelagt. Noe som ikke har blitt oppdaget under "sjekken" deres.. Da trenger jeg selvfølgelig et nytt og lurer da på hvem som har ansvar for å kjøpe et nytt?

Er ikke akkurat store pengesummen det er snakk om, men vil gjerne at alle i borettslaget skal ha et velfungerende apparat og er jo ikke sikkert alle kjøper et nytt på egenhånd..



-Mari
I mitt borettslaget skiftet de ut dette på sin egen regning.
Vi fikk nye røykvarslere og et abc-apparat.
Jeg ville snakket med driftsleder og forhørt meg om de har en rutine på dette.
Brannslukkningsapparatet som står i "felles" gangen, eller den i stua di ?

Om den er "felles" type i en gang el, så er det jo borettslaget som skal betale dette. Om det er at dere spleiser, eller om det er fra en felles kasse er forskjell fra borettslag til borettslag.

Om ingen gidder å ta initiativ så gir du ett anonymt tips til de som utfører brannsjekken.
Trådstarter
10 2
Det som står i stua mi
Du er selv ansvarlig for dette. Den koster 198,- på nærmeste byggvarekjede.
Det er huseier som plikter og holde hus/leiligheter med brannslukningsapparat og røykvarsler mens leietaker plikter og kjøpe nye batterier til røykvarsleren.
Sitat av jester Vis innlegg
Det er huseier som plikter og holde hus/leiligheter med brannslukningsapparat og røykvarsler mens leietaker plikter og kjøpe nye batterier til røykvarsleren.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Hei vil bare si att apparater til 2 - 3 hundre kroner er kina apparater, med 2 års garanti.
Men kjøper du et til 5 - 6 hundre kroner får du et bra apparat med 10 års garanti.
Har jobbet med godkjenning av disse så vet hva jeg snakker om. just sayin.

Kim
Sitat av jester Vis innlegg
Det er huseier som plikter og holde hus/leiligheter med brannslukningsapparat og røykvarsler mens leietaker plikter og kjøpe nye batterier til røykvarsleren.
Vis hele sitatet...
No er det snakk om en borettslag leilighet, og ts er sikkert den som eier leiligheten. Da gjelder ikke dette.

Men i utgangspunktet skal leiligheten ha en godkjent brannslukker når leiligheten blir solgt, dette er selger ansvarlig for.
Sist endret av Spelly; 18. oktober 2011 kl. 21:58.
kan rekomendere en slukker som heter FLAMEX som er det råeste av slokker du får kjöpt ca 700kr men det er en slokker som ikke lemner noen spor etter seg og har RÅ slokke egenskaper