Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2175
Hei. Håper dette er riktig forum.

Jeg driver og reparerer forhjulet på en rullestol, og jeg har møtt på et stort problem. Hjul-oppsettet skal festes til en brakett med en mutter på toppen. Problemet mitt er den røde fjæra mellom hjulet og braketten. Den gjør at bolten til hjuloppsettet ikke kommer ut på oversiden. Jeg er ikke sterk nok til å klemme sammen den fjæra. En skrustikke ville sef løse det, meen, da kommer jeg ikke til og få festet den mutteren. Er det noen som vet hvordan dette kan løses? Er det noen mulighet for at et bilverksted kan fikse det? Eller noen andre?

Fjæra:

Toppen hvor mutteren skal være:
Sist endret av Veggen; 24. april 2023 kl. 22:38. Grunn: Fjernet lenker med pers.info.
BRAND ∞ STRONG
Bildene hans.


Tror jeg ville lett etter en liten nok fjærspenner,æ.
Sist endret av Veggen; 24. april 2023 kl. 22:37. Grunn: Fjernet tekst som ikke lenger er aktuell
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Tror jeg ville lett etter en liten nok fjærspenner,æ.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett på det, men de jeg finner er for bil, og det er for stort. Denne er kanskje 2-3-4 cm i diameter mens den jeg så hos Biltema var minst 10 cm. Clas Ohlson fant jeg ingen. Har du forslag? Jeg kan måle nøyaktig hvis nødvendig.
Regner med det er fjæra du skal ha klemt sammen, så du kan få fram gjengene på toppen? Isåfall burde ett eller annet lokalverksted ha noe verktøy de kan få det til med. fjærklemmer til bil kan nok bli litt stort.

Du kan nok få det satt under nok spenn til å klemme sammen fjæra med vektarm prinsippet. Eventuelt om du får satt staget fjæra sitter på nedi et hull eller noe annet som holder det stille nok til at du kan legge vekta di på og få få noen gjenger, så lenge du får på 3 - 4 gjenger kan du skru inn resten med en fastnøkkel.
Nå har jeg mælt litt. Fjæra er ca 26 mm lang, og ca 24,7 mm i diameter.

EvilSink: Du ga meg en idé: Jeg monterer den nye braketten på rullestolen og setter hjulet på plassen sin. Hvis jeg da setter meg i stolen, bør fjøra klemmes sammen? Kanskje finne en planke eller noe å legge under det hjulet? Da burde jeg kunne komme til og få festet den mutteren og stramme til? Lurer på om jeg skal stikke ned og prøve det nå med det samme.
Eldgammel triks til fjører og da spesielt ventilfjører som egentlig krever eget verktøy.
Sett fjøra i en skrukstikke med noen strips allerede tredd innpå, trykk fjøra sammen og stramm stripsa og montér fjøra og Kapp stripsene når skruen er på plass.
Det som driver verksted har som regel ventilfjører verktøy som funker like bra men hakke råd til sånt jeg.

Alt går med litt kreativitet
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Eldgammel triks til fjører og da spesielt ventilfjører som egentlig krever eget verktøy.
Sett fjøra i en skrukstikke med noen strips allerede tredd innpå, trykk fjøra sammen og stramm stripsa og montér fjøra og Kapp stripsene når skruen er på plass.
Det som driver verksted har som regel ventilfjører verktøy som funker like bra men hakke råd til sånt jeg.

Alt går med litt kreativitet
Vis hele sitatet...
Har brukt det trikset der noen ganger ja, men everybody gangsta til den fjæra kommer flyvende. Går fint på småfjærer, men i fjærer til dempere er det temmelig mye energi lagret opp når de står i spenn. Skal ikke si at du ikke skal gjøre det, for jeg har gjort det mange ganger selv. Men ta alle forhåndsregler du kan, og helst fest fjæra til noe TUNGT med en kjetting så den ikke flyr av gårde ved uhell.

Har kjørt 3 personer på sykehus etter at de har fått fjærer ifra bildempere i retur, det slo hull rett gjennom skallene deres. Vær forsiktig a kompis!

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå har jeg mælt litt. Fjæra er ca 26 mm lang, og ca 24,7 mm i diameter.

EvilSink: Du ga meg en idé: Jeg monterer den nye braketten på rullestolen og setter hjulet på plassen sin. Hvis jeg da setter meg i stolen, bør fjøra klemmes sammen? Kanskje finne en planke eller noe å legge under det hjulet? Da burde jeg kunne komme til og få festet den mutteren og stramme til? Lurer på om jeg skal stikke ned og prøve det nå med det samme.
Vis hele sitatet...
Mye mulig det vil fungere! Ser ikke helt hvordan ting er festa, men hvis det bare står rett opp og ned når det er montert, så burde det gå ganske smurt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Har kjørt 3 personer på sykehus etter at de har fått fjærer ifra bildempere i retur,
det slo hull rett gjennom skallene deres.
Vis hele sitatet...
Smart å finne frem hjelm også da kanskje?
Da har jeg prøvd, og det feilet. Selv med 3 cm planke under kun det ene dekket, kom ikke bolten lenger opp. Og mine 135 kg hjalp ikke, den rørte seg overhodet ikke. Jeg kunne altids ta vekk stoppskivene, men da øker vel slitasjen og muligheten for katastrofal svikt.

Nei, jeg har ingen skrustikke. Jeg bor i liten leilighet. Og dette er en liten fjær. Je får demntere hele greia og ta det med til bilverkstedet her. Får kanskje spandere taxi på det. Men bilverkstedet er ikke så hypp på ting som ikke er bilrelatert. Er så innmari tungt å komme seg rundt i manuell rullestol. Problemet er at jeg har kjøpt den elektriske privat, så NAV vil ikke røre den. Og søknaden om el-stol fra NAV har jo nå tatt 9 mnd. Jeg har nå vært innesperret i leiligheten min i 6 uker og jeg kjeder vettet av meg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Smart å finne frem hjelm også da kanskje?
Vis hele sitatet...
Ikke dumt, faktisk. Men det hjelper ikke når jeg kommer etter ting har skjedd. Kommer bare vandrende inn porten og lurer på hvorfor det ligger rød olje overalt lol.
Er det noen her som jobber på mekanisk verksted i Oslo-området som kan hjelpe til? Eller som har nødvendig verktøy hjemme?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da har jeg prøvd, og det feilet. Selv med 3 cm planke under kun det ene dekket, kom ikke bolten lenger opp. Og mine 135 kg hjalp ikke, den rørte seg overhodet ikke. Jeg kunne altids ta vekk stoppskivene, men da øker vel slitasjen og muligheten for katastrofal svikt.

Nei, jeg har ingen skrustikke. Jeg bor i liten leilighet. Og dette er en liten fjær. Je får demntere hele greia og ta det med til bilverkstedet her. Får kanskje spandere taxi på det. Men bilverkstedet er ikke så hypp på ting som ikke er bilrelatert. Er så innmari tungt å komme seg rundt i manuell rullestol. Problemet er at jeg har kjøpt den elektriske privat, så NAV vil ikke røre den. Og søknaden om el-stol fra NAV har jo nå tatt 9 mnd. Jeg har nå vært innesperret i leiligheten min i 6 uker og jeg kjeder vettet av meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en VGS med noe mekanisk av noe slag i nærheten kan du høre med de eventuelt.

Er høysesong for verksteder akkurat nå, dekkskift. Så det er mange verksteder med smekkfulle lister akkurat nå desverre. Men sjekk med alle verkstedene du har rundt deg, mulig et MC eller sykkelverksted kan hjelpe deg for eksempel.

Skulle ønske jeg kunne sett på det selv, men flytta vekk ifra østlandet
hva med 2 planker ene med ett spor i toppen så du har plass til akslingen som kommer opp. selvfølgelig må øverste være en del lengre for latmanseffekten,

[/url]
Sist endret av mrracerhacker; 25. april 2023 kl. 11:16. Grunn: bilde
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det noen her som jobber på mekanisk verksted i Oslo-området som kan hjelpe til? Eller som har nødvendig verktøy hjemme?
Vis hele sitatet...
Siden Hjelpemiddelsentralen administrerer så mye utstyr som de gjør så har de sikkert en del folk som
reparerer det også samt klargjør utstyr for nytt utlån.

Syns jeg leste at dette er din private stol Ivar, men kanskje Kommunen allikevel kunne gitt råd ?
Hør med https://www.fellesverkstedet.no/
Det burde være rett i nærheten av deg, og mye hyggelige og flinke folk som kan litt av hvert.
https://www.obsbygg.no/verktoy-og-ti...erktoy/2656843

Kanskje du får tak med en tvinge?
Du kan også legge en plate over enden med hull stort nok til mutter/skrue og feste en tvinge på hver side av platen.
Om du ikke har venner med bil så har en nabo bil, saksejekk eller vanlig kan du bruke som presse.
Må bare ha noe å presse mot, gang i sameie fks med plankebit så har du makeshift presse presse fra vegg til vegg som eksempel
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Siden Hjelpemiddelsentralen administrerer så mye utstyr som de gjør så har de sikkert en del folk som
reparerer det også samt klargjør utstyr for nytt utlån.

Syns jeg leste at dette er din private stol Ivar, men kanskje Kommunen allikevel kunne gitt råd ?
Vis hele sitatet...
Hjelpemiddelsentralen nekter plent. De sier de ikke har lov rett og slett. Garantien ligger hos butikken i San Diego, og det koster 3000,- kr i porto hver vei.

Jeg har prøvd å kontakte flere verksteder, men de svarer ikke på epost.

Men jeg fikk svar fra mitt lokale bilverksted. De tror ikke de kan fikse det pga dimensjonene, men de ville gjerne se på det om det er noe de kan gjøre. Så da tar jeg turen dit på torsdag.
Sist endret av ivar_oslo; 25. april 2023 kl. 15:33.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hjelpemiddelsentralen nekter plent. De sier de ikke har lov rett og slett. Garantien ligger hos butikken i San Diego, og det koster 3000,- kr i porto hver vei.
Vis hele sitatet...
Da kan du like gjerne bli med da.
Gardermoen-San Diego tur-retur: Fra ca. 5 700 kr
Ser ut som det er noe sånt du trenger:

https://www.amazon.com/Lang-Tools-37.../dp/B004ZG5VE0

Kanskje ikke sterk nok da den er beregnet på ventilfjærer, men formen på verktøyet ser mer praktisk ut til formålet enn for eks. disse:

https://www.aliexpress.com/item/1005004640375276.html
Sist endret av mentalmelt; 25. april 2023 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ser ut som det er noe sånt du trenger:

https://www.amazon.com/Lang-Tools-37.../dp/B004ZG5VE0

Kanskje ikke sterk nok da den er beregnet på ventilfjærer, men formen på verktøyet ser mer praktisk ut til formålet enn for eks. disse:

https://www.aliexpress.com/item/1005004640375276.html
Vis hele sitatet...
Sistnevnte kan man lage selv hvis man ikke kan vente på frakt og har noen store stoppskiver som man bøyer ene siden på (for å lage haker som holder igjen fjæra), med skrue og mutter i midten av skiva.
Må være litt forsiktig slik at skivene ikke vrir seg og hopper ut.. Lykke til!



PS: Det må være tykke/stive skiver. Eventuelt kan du legge dem dobbelt.
Sist endret av Grimdoc; 25. april 2023 kl. 21:18.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ser ut som det er noe sånt du trenger:

https://www.amazon.com/Lang-Tools-37.../dp/B004ZG5VE0

Kanskje ikke sterk nok da den er beregnet på ventilfjærer, men formen på verktøyet ser mer praktisk ut til formålet enn for eks. disse:

https://www.aliexpress.com/item/1005004640375276.html
Vis hele sitatet...
Nei, det står ingenting om hvor mye den tåler. Og jeg vet ikke hvor stiv fjæra mi er (Greier ikke klemme den sammen for hånd). Men hvis alt feiler er det kanskje verdt et forsøk.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da kan du like gjerne bli med da.
Gardermoen-San Diego tur-retur: Fra ca. 5 700 kr
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt. Siden den ene er ødelagt, går den som frakt mens jeg må bruke en manuell for bruk til den blir reparert. På hjemveien har jeg da 2 rullestoler, og det tror jeg jeg må betale for. I tillegg må jeg betale for hotell og mat den tiden det tar, samt transport mellom Los Angeles og San Diego.

Uansett: Jeg er til dialyse annenhver dag så å reise så langt er ikke aktuelt lenger.
Sist endret av ivar_oslo; 25. april 2023 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil tro at et motorsykkelverksted eller sykkelverksted kanskje har utstyr i riktig dimensjoner til å få dette sammen igjen relativt raskt.
Fjæra ser ut til å være omtrent samme størrelse som dempefjæra på en scooter eller fulldempa sykkel.

Hadde tatt en telefon og sjekka med MC Oslo eller Snellingen om dette er noe de kan bistå med.

Etter å ha lest tråden din og situasjonen du sitter i så blei jeg litt fortvila på dine vegne.
Har fri denne uka og kunne bistått deg med transport hvis du finner en plass eller to som kan være aktuelle.

Dropp meg i såfall en PM

Ønsker deg uansett lykke til og håper det løser seg snarest!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Etter å ha lest tråden din og situasjonen du sitter i så blei jeg litt fortvila på dine vegne. Har fri denne uka og kunne bistått deg med transport hvis du finner en plass eller to som kan være aktuelle.
Vis hele sitatet...
Troen på menneskeheten: Gjenopprettet

respect
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Troen på menneskeheten: Gjenopprettet

respect
Vis hele sitatet...
Takk for det Vindaloo, hadde egentlig ikke tenkt til å poste noe i tråden her faktisk.
Jeg har fortsatt trua på NFF og titter fremdeles innom et par ganger i uka, muligens av gammel vane osv..

Så når en av dem som har vært her på bruket minst like lenge som deg og meg poster ydmykt og ber om råd/tips/ i noe annet enn narkoavdelinga.
Da kjente jeg at det var på sin plass å slenge inn noen tips og strekke ut en hånd hvertfall.

Hadde egentlig tenkt til å sende deg det her på PM, men fuck it!
Har blitt kjent med, hjulpet og fått hjelp her inne oppgjennom årene.
Pay it forward <3
▼ ... noen uker senere ... ▼
Åssen gikk dette Ivar?
Håper du fikk ordna kjerra og er tilbake på 4 hjul igjen
Fjærer og børstemotorer er et helvette å jobbe med når man ikke har verktøy, ser også ut til at den tåler noen kg.

Men dette vil jo ligge i den gruppa som heter «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør»

Hard fjær som er kort er nesten umulig å snekre sammen noe selv. Bilfjærer er tyngre men lettere å lure inn verktøy eller bruke verktøy som ikke er laget for dette formålet
Jeg var på Mekonomen bilverksted og fikk skrudd den sammen. Dessverre ser det ut som jeg tok feil og monterte braketten opp-ned så hjulet er blitt litt føyere enn det andre. Jeg har IKKE lyst til å gjøre det om igjen. Den går jo bra, bare litt tung å svinge. Et ekstra problem jeg fikk var et flatt hjul mens den sto ubrukt. Så jeg måtte også bytte slange i det dekket. Det var en enkel jobb som jeg gjorde selv. Men jeg er ute og kjører igjen. Det er det viktigste. Inntil NAV greier å få behandlet søknaden om offisiell rullestol. (Har jo bare brukt 2 mnd på å behande den hittil).