Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1880
Jeg fikk for litt under en uke siden stor interesse for noen lekre håndsmidde sverd på www.zombietools.net. Jeg bestemte meg for å bestille to macheter og et sverd, så forelsket jeg var.

Først nå i dag innser jeg at jeg har glemt det som heter fortolling, da man må betale merverdiavgift og gebyrer. 25% av totalen syntes jeg var litt heavy, da jeg betalte omtrent 4800 kroner for varene og frakt (Noe som havner på 1200 kroner i avgift).

Jeg leste i en eller annen tråd på www.diskusjon.no at pyntegjenstander (blant mange andre betegnelser på listen) ikke behøvdes å betale noen merverdiavgift for.
Telles sverdene da som pyntegjenstander?

Og før noen spør; Ja, jeg skal ha dem på veggen, og nei, jeg skal ikke ut og prøve å kløyve ved med dem.
Sist endret av Psycedelic; 11. oktober 2010 kl. 22:30. Grunn: korrigering av trådtittel
Ikke mva på pyntegjenstander? Aldri hørt om! Sverd regnes nok som våpen, men av den typen man ikke trenger tillatelse fra myndigheter for å importere. Bøker for privatbruk er det eneste jeg kan finne som er fri for mva.
2 manchete og et sverd = kunstgjenstand til en verdi under 200kr etter min mening.
Hvis de går som pyntegjenstander, vil du få moms for dem.
Om de ikke går som pyntegjenstander kan du få problemer med å få dem inn i landet, da de går som våpen.
Du må nokk betale mva på de. Sverd blir betegnet som våpen, med der er ikkje restriksjoner på import.
Du må betale MVA på alle varer du importere, bortsett fra bøker, verdier under 200 og gaver verdt under 1000. Les her for mer informasjon: http://toll.no/templates_TAD/Article...=NO#avgiftsfri

Dessuten er sverd definert som våpen og ikke ikke kunst eller samleobjekt, dessverre.

Definisjoner Ref tolltariffen kapittel 97:
Det på listen under er unntatt fra MVA.

Sitat av Tolltariffen
97.01 Malerier, tegninger og pasteller, utført helt for hånd,
unntatt tegninger som hører under posisjon 49.06, og
unntatt varer som er dekorert for hånd; collager
(materialbilder) og liknende.
.1000 - malerier, tegninger og pasteller .................................... 0 kg,stk
.9000 - andre ............................................................ ................. 0 kg
97.02
.0000 Originale stikk, avtrykk og litografier ........................ 0 kg,stk
97.03
.0000 Originale skulpturer og statuer, uansett materiale .... 0 kg,stk
97.04
.0000 Frimerker, stempelmerker, poststempelmerker,
førstedagsbrev, frankerte brevkort, konvolutter og
liknende, brukte eller ubrukte, unntatt de som hører
under posisjon 49.07...................................................... 0 kg
97.05
.0000 Samlinger og samlergjenstander av zoologisk,
botanisk, mineralogisk, anatomisk, historisk,
arkeologisk, paleontologisk, etnografisk eller
numismatisk interesse ................................................... 0 kg
97.06
.0000 Antikviteter som er mer enn 100 år gamle ................. 0 kg
XXI 97
Tolltariffen
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=no

Sitat av Chruznic Vis innlegg
Du må nokk betale mva på de. Sverd blir betegnet som våpen, med der er ikkje restriksjoner på import.
Vis hele sitatet...
Sitat av Toll.no
Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?
Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.

Eksempler på noen varer det er forbudt å importere:

Tobakksvarer (se Helsedirektoratets nettsider)
Legemidler (se Legemiddelverkets nettsider)
[COLOR="Red"]Våpen (se Politidirektoratets nettsider)[/COLOR]
Planter (se Mattilsynets nettsider)
Dyr (se Mattilsynets nettsider)
Matvarer/næringsmidler (se Mattilsynets nettsider)

For mer informasjon om reglene for import av disse varene ber vi deg kontakte den instans som har ansvar for regelverket knyttet til varen.

Listen over forbudte varer er ikke fullstendig. Er du i tvil om du trenger en spesiell tillatelse for å importere varen du har kjøpt på nett, kan du kontakte Tollvesenet.
Vis hele sitatet...
http://toll.no/templates_TAD/Article...=NO#avgiftsfri

Jeg glemte å nevne det, men ja det stemmer at noen knust og samleobjekter er avgiftsfrie. Som du kan se så er listen for hva du kan importere avgiftsfritt veldig strengt.
Sist endret av Jailbait; 12. oktober 2010 kl. 10:17.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Du må betale MVA på alle varer du importere, bortsett fra bøker, verdier under 200 og gaver verdt under 1000. Les her for mer informasjon: http://toll.no/templates_TAD/Article...=NO#avgiftsfri

Dessuten er sverd definert som våpen og ikke ikke kunst eller samleobjekt, dessverre.

Definisjoner Ref tolltariffen kapittel 97:
Det på listen under er unntatt fra MVA.



Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=no





http://toll.no/templates_TAD/Article...=NO#avgiftsfri

Jeg glemte å nevne det, men ja det stemmer at noen knust og samleobjekter er avgiftsfrie. Som du kan se så er listen for hva du kan importere avgiftsfritt veldig strengt.
Vis hele sitatet...
Ja sverd er katigorisert som våpen, men der er ikkje restriksjoner på import av sverd for privatpersoner i norsk lov.
Sist endret av Chruznic; 12. oktober 2010 kl. 11:11.
Sitat av Chruznic Vis innlegg
Ja sverd er katigorisert som våpen, men der er ikkje restriksjoner på import av sverd for privatpersoner i norsk lov.
Vis hele sitatet...
Leste du ikke det jeg skrev?

Sitat av Toll.no
Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?
Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.

Eksempler på noen varer det er [COLOR="red"]forbudt å importere:[/COLOR]

Tobakksvarer (se Helsedirektoratets nettsider)
Legemidler (se Legemiddelverkets nettsider)
[COLOR="Red"]Våpen (se Politidirektoratets nettsider)[/COLOR]
Planter (se Mattilsynets nettsider)
Dyr (se Mattilsynets nettsider)
Matvarer/næringsmidler (se Mattilsynets nettsider)

For mer informasjon om reglene for import av disse varene ber vi deg kontakte den instans som har ansvar for regelverket knyttet til varen.

Listen over forbudte varer er ikke fullstendig. Er du i tvil om du trenger en spesiell tillatelse for å importere varen du har kjøpt på nett, kan du kontakte Tollvesenet.
Vis hele sitatet...

Kan du henvise meg til en kilde som sier det motsatte?
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
våpeninnførsel på toll.no
Sitat av toll.no
Våpen tillatt innført uten tillatelse


En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann. Dette gjelder blant annet:
luftgevær/luftpistol
signalpistol
redningsgevær
harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skarpe patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).
sverd
air-softgun
paintball
Vis hele sitatet...
De våpnene det er restriksjoner på er skytevåpen og springkniver o.l.
Da var det klarhet i det


Konklusjon

Du kan importere sverdet ditt, men du må betale 25% MVA + tollgebyr fra Posten om du ikke velger å fortolle det selv.
Takk til alle for lærerik informasjon og gode svar! vet definitivt litt mere om innførsel av varer fra utland enn det jeg gjorde fra før!

Jeg antar at jeg bare må bite i det sure eplet og leve spartansk de neste månedene, hehe.. 10 timer deltid i uka gir ikke akkurat kjempefortjeneste ved hver lønning, med tanke på at man skal betale tilbake 49000 i studielån.
Blir det fortsatt regnet som våpen hvis man gjør sånn at det ikke er skarp og kan kutte noe?
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Blir det fortsatt regnet som våpen hvis man gjør sånn at det ikke er skarp og kan kutte noe?
Vis hele sitatet...
Etter min logikk, tror jeg det regnes fremdeles som et våpen, selv om man sløver ned eggen. Du kan nok fremdeles gjøre en del skade med 0.5-1.1m lange metallgjenstander.