Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2458
Hei.

Saken er at vi er en gjeng som har kjøpt oss en VW caravelle russebil. Vi var i Stavanger på lørdag å besiktiget bilen. (fikk kun kjørt opp å ned gata i 1. gir, pga bilen var avskiltet.) Vi bestemte oss for å kjøpe bilen, og betalte 3 000 på forskudd, så skulle han få resten når vi kom for å hente bilen på mandag. Totalbeløpet var på 18 000, så vi skylte han da 15 000.

Idag dro vi for å hente bilen, jeg kjøpte prøvesklit, og vi var klare for å få bilen hjem. Meg og selger skrev salgsmelding og begge parter var fornøyde.

Men på vei hjem fra Stavanger opplevde vi flere negative ting.

1. Clutchen er helt gåen. Den slutter å dra med en gang bilen får litt turtall. Pappa kjørte bilen når vi kom hjem, og han sa det var definitivt clutchen som var fucked. Dette nevnte han aldri, og han skrev ikke noe om dette i kontrakten. Da jeg snakket med han på tlf på vei hjem (ringte for jeg skjønte noe var galt) fikk jeg til svar: "det vet jeg ingenting om." "Har ikke vært sånn før" etc.

2. Oljelapen blinker og lager lyd. Selv om jeg fylte på en hel kanne olje, blinket det og lyset i tide og utide. Sa dette også på tlf, og fikk samme svar som jeg gjorde med clutchen.

3. Forsterkeren til anlegget funker ikke. Vi var i hos en kompis som driver med stereoanlegg til bil, for å feilsøke. Da byttet vi til han sin forsterker og da funket suben. Når vi koplet til vår forsterker igjen, var subene helt døde.

Jeg føler meg litt lurt av selgeren, og det er helt klart at han har unlatt å si i fra om ting. Når vi satt å skrev kontrakt på lørdag sa jeg til han at han måtte skrive ned _alt_ han kunne komme på som var galt med bilen, hvis ikke kunne det gi han trøbbel senere. Det eneste han skrev var: "Bulk i sidedøra" og "problemer med 2. gir" Det med 2giret sa han var overføringen fra girstanga og inn til kassa som var dårlig. OK tenkte jeg, skal klare meg uten. Men uten clutch, det går ikke. Bilen slutter jo å dra bare den ser en bakke!

Det jeg lurer på er hva slags rettigheter jeg har til å klage. Skal ringe selger i morgen å forklare å si at jeg vil ha minst 2 000 refundert. Men hvis han slår seg vrang, er det noe nytte i å gå til forbrukerrådet? Har jeg loven på min side i forhold til å klage å få penger tilbake?

Setter pris på all hjelp, og alle som kommer med innspill. Jeg trenger en oppmuntring!

God natt.
Her har du litt info:
Rettigheter - solgt som den er
NAF - Spørsmål og Svar

Jeg selv ville nok tatt bilen på Teknisk kontroll hos NAF, før eventuelt kjøp.
Angående clutchen, sett bilen i femtegir i lav fart og gi gass.. begynner den og slure er clutchen gun. Om ikke kan det være plugger/fordeler/rotor som er synder. (Du skriver ikke om bilen slurer eller mister motorkraft).

Oljelampa kan være to ting, lavt oljetrykk, noe som er ekstremt bad og kan føre til havari om det kjøres med. Eller så er det mest trolig en sensor som ligger og kødder. Åpne panseret og ta av kontakten til oljeføleren, rens den med kontaktrens/rødsprit eller lignende å se om problemet blir bedre.

Prøv å kople forsterkeren direkte på batteriet, bare pass på å ikke kortslutte noe. Lyser den da, er det mest trolig remoten som skaper trøbbel.

Og det med andre giret skyldes ofte slitte synkroniserings ringer. Eller går den ikke i andre i det hele?

Uansett, vet at det ikke var dette du lurte på. Tenkte bare å hjelpe deg på vei om du ikke kommer noen vei med selger.
Ta opp saken med forliksrådet om du vil. Er en lang prosess, men kommer du ingen vei med selger er dette ofte eneste lovlydige mulighet du har til og få hevet eller refundert deler av kjøpet på.

Lykke til.
trauMa's Avatar
Trådstarter
kan også nevne at bilen var EU godkjent til 2011, mens i annonnsen stod det 2012
Btw, peil olja. Ikke bra med for mye olje. Regner med det er endel olje på det iom du har fylt på endel. Tapp ut det som er for masse.
For meg så høres det ut som at en del av disse tingene er slike ting du bør ha sjekket før du kjøpte. Prøvekjørte du den ikke? Men kjipt er det. Når selger har tilbakeholdt feil eller mangler på kjøretøyet mener jeg at du kan få hevet kjøpet. Om det er det du ønsker.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av Kjøpsloven fra 1988
§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
...
Vis hele sitatet...
Se (b) og (c)
Hvis selgeren visste at klutchen var gåen og unnlot å fortelle om det, så er det en mangel.
Hvis du også betalte tilnærmet listepris for bilen vil jeg påstå at du har rett til et prisavslag. Er dog vanlig pris for en tilsvarende Caravelle på feks 25000 vil du nok ikke ha rett mye da du burde regnet med at bilen ikke var i tipp topp stand.
Det med andregiret,om det kommer en skrape eller raspelyd når du prøver å sette den i andregir mens du kjører, så er nok synkroniseringsringen gåen, er ikke billig å fikse selv om ringen koster 200 kr, må åpne girkassa og drit.

Når man og kjøper en bil til 15 lapper så må man forvente at ting er slitt og at ting kan være ødelagt, en clutch er en slitedel som man må bytte et par ganger i bilens levealder, og om du kjenner noen som kan skru er det ikke noe problem.

Men han visste jo helt klart om det, så om du får noe avslag for det hadde jo vært fint, men som sagt, jeg ville nesten forventet at det var en del galt med en sånn bil, men det er fortsatt dårlig gjort å ikke si ifra om det.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Jeg trenger en oppmuntring!
Vis hele sitatet...
Hvis den er såpass gammal at den har hekkmotor blir det verre med oppmuntringen.

Har 2 stk. som har stått i flere år fordi de er befenget med en hel del defekter.
Begge ble kjøpt nye som firmabiler, en 1.6 turbodiesel og en 112 hk bensiner.

Girstaget går omtrent langs hele bilens lengde og har flere nylonforinger der den minste slark medfører upresis giring/gir faller ut.

Dieselen har gått ca 40k og sliter med dårlig oljepumpe, gåen clutch og ulyd i lager i girkassa sannsynligvis på grunn av slitte foringer i giroverføringer, man må gjette seg til hvilke gir man treffer.

I tillegg må registerrem byttes, noe som undertegnede er lite hypp på å gå i gang med da det er så trangt at man må utvikle et par ekstra ledd på armene eller nappe ut motor/girkasse for å få skrudd på en noenlunde normal måte.

Bensineren har gått nesten 60k og har samme problemet med giroverføringer, har vært byttet foringer en gang allerede, på tomgang på varm motor blinker oljelampa selv om det brukes olje av bra kvalitet (Mobil1).

Er også en hel del elektriske feil, sikkert festlig for andre traffikanter, dog ikke for eieren.
Vurderer å selge f@enskapet som delebiler da det nok er noen som kan nyttiggjøre seg av visse komponenter.

Kvaliteten er ikke på topp på disse bilene i følge en venn som er forhenværende VAG-mekaniker og verksmester gjennom mange år.

De nyere modellene med frontmotor er ikke noe spesielt bedre, vel kanskje litt, i alle fall lettere å mekke på, men man bør styre langt unna V6 dieslene da en del av de havarerer ved ganske lav km stand fordi de spiser kamaksler, noe som lett koster 40-50k å utbedre dersom man reparerer før motoren totalhavarerer.

Vil uansett ha gått hardt ut mot selger for å få hevet kjøpet da vedkommende burde være klar over slike feil da de ikke akkurat tilhører skjeldenhetene. NAF, Forbrukerrådet og fri rettshjelp er kjekt å ha i slike tilfeller. Lykke til!
Sist endret av Max_Uflax; 15. juni 2010 kl. 03:22.
Du kan kanskje gi selger skylden for noe, men det er deres feil at dere ikke fikk undersøkt bilen skikkelig. Dere burde absolutt tatt med prøveskilt når dere testa bilen! Da hadde dere sett alle feilene....

Det er ikke sikkert segler kan så mye om bil. Mulig han rett og slett ikke tolka clutchen som gåen, men som slitt. Var den slitt, så burde dere oppdaget det selv under prøvekjøring.

Om de ikke har brukt bilen siden russetida så kunne da ikke han vite at forsterkeren var gåen? Så lenge den ikke står oppført som ekstrautstyr i kontrakten kan dere ikke gjøre noe med den.

Jeg ville pusha selgeren for et par lapper, trua litt med forbrukerombudet osv.
Men hadde ikke gidda tatt det opp der. Det er lang behandlingstid, og små saker som din blir nok ikke prioritert
trauMa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Du kan kanskje gi selger skylden for noe, men det er deres feil at dere ikke fikk undersøkt bilen skikkelig. Dere burde absolutt tatt med prøveskilt når dere testa bilen! Da hadde dere sett alle feilene....

Det er ikke sikkert segler kan så mye om bil. Mulig han rett og slett ikke tolka clutchen som gåen, men som slitt. Var den slitt, så burde dere oppdaget det selv under prøvekjøring.

Om de ikke har brukt bilen siden russetida så kunne da ikke han vite at forsterkeren var gåen? Så lenge den ikke står oppført som ekstrautstyr i kontrakten kan dere ikke gjøre noe med den.

Jeg ville pusha selgeren for et par lapper, trua litt med forbrukerombudet osv.
Men hadde ikke gidda tatt det opp der. Det er lang behandlingstid, og små saker som din blir nok ikke prioritert
Vis hele sitatet...
Stereoanlegg står oppført som ekstrautstyr i kontrakten, og det ble også brukt som et "reklamekort" for å få solgt bilen.
Sist endret av trauMa; 15. juni 2010 kl. 17:38.
Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.


§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
Vis hele sitatet...
Dette burde vel gi dere krav på å få levert tilbake forsterkeren.

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Som igjen støtter saken deres.

MEN
Det er viktig å merke seg at du ikke kan klage på forhold du visste, eller burde ha visst om, på kjøpetidspunktet. Synlige feil vil være din risiko som kjøper. Derfor vil det være en fordel å sjekke bilen nøye før du binder deg til kjøp av bil.
Vis hele sitatet...
http://forbrukerportalen.no/temaer/k...r_kjop/mangler

Som oftest har man ikke sjangs i en rettsak så lenge ikke KJØPER har gjennomført en NAF test av bilen før kjøpet.

Endelig kan det foreligge en mangel når bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Vis hele sitatet...
Bilen er jo ikke akuratt ny, eller dyr. Så tviler sterkt på at dere ville fått noe medhold for clutchen.


Dersom du etter dette mener at bilen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.
Vis hele sitatet...
Kanskje han er hyggelig og gir dere et par lapper tilbake, om ikke:

Dersom selger avviser din klage og du er uenig i avvisningen kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet for megling. Mer informasjon om vår saksbehandling og hvordan du går frem for å få klage saken inn til Forbrukerrådet finner i "Forbrukerrådets klageguide."http://forbrukerportalen.no/klageguide
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om en bil til 18 000,- som har vært brukt som russebil og som er gammel. Så vil en saksbehandler si at dette er feil dere burde regnet med. Om ikke regnet med, i hvertfall oppdaget før dere signerte kontrakten.

Alt i alt vil jeg nok hvile på min forrige post: Ring selgeren, push han for et par lapper (2k?) og bli ferdig med saken, lykke til!
trauMa's Avatar
Trådstarter
Hei! Gir dere freaks en statusoppdatering. Ringte til selger i dag og fikk 5 000 tilbake!

Så jeg er veldig fornøyd. Takk til alle som ga meg linker til lovdata ogsv. Nå fikser vi cluchen så får vi sikkert en kjempe bra russetid!

Takk for hjelpa folkens! ^^

KP til alle!

Men lol Viva. Mente jo til neste år da. Men vi skal bruke sommeren på å fikse bilen opp
Sist endret av trauMa; 16. juni 2010 kl. 01:11.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hei! Gir dere freaks en statusoppdatering. Ringte til selger i dag og fikk 5 000 tilbake!

Så jeg er veldig fornøyd. Takk til alle som ga meg linker til lovdata ogsv. Nå fikser vi cluchen så får vi sikkert en kjempe bra russetid!

Takk for hjelpa folkens! ^^
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men jeg tror dere har bomma litt på datoen på russetiden!

Hehe :P
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hei! Gir dere freaks en statusoppdatering. Ringte til selger i dag og fikk 5 000 tilbake!

Så jeg er veldig fornøyd. Takk til alle som ga meg linker til lovdata ogsv. Nå fikser vi cluchen så får vi sikkert en kjempe bra russetid!

Takk for hjelpa folkens! ^^

KP til alle!

Men lol Viva. Mente jo til neste år da. Men vi skal bruke sommeren på å fikse bilen opp
Vis hele sitatet...
Nice! Russebil til 13k, not bad
Flott at det ordnet seg iallefall! =)
FYI folkens, forbrukerkjøpsloven kan ikke brukes i kjøp mellom to privatpersoner:


Sitat av Forbrukerkjøpsloven §1
Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
FYI folkens, forbrukerkjøpsloven kan ikke brukes i kjøp mellom to privatpersoner:
Vis hele sitatet...
Ja, men i denne saken er loven lik.
Kjøpsloven gjelder for handler mellom to privatpersoner. Når det gjelder mangler, så er den så og si lik
trauMa's Avatar
Trådstarter
Denne saken utvikler seg nå i en meget stygg retning. Jeg ringte til selgeren i dag for å gi han kontonr. Da sa han at han hadde pratet med verkstedet som hadde fikset på bilen tidligere, og mekanikeren der var overbevist om at det ikke var cluchen som var gåen, men stagen som går fra giret og bak til girkassa. Han trodde heller ikke på meg når det gjalt forsterkeren, for han påstår at den virket når vi overtok bilen. Med andre ord, jeg fikk ingen penger alikevel

Imorgen skal jeg ringe til mitt lokale verksted, betale for å få en fagman til å se på bilen, for så å fakse over et skriv der det står hva som feiler bilen. Hvis det viser seg å være cluchen så kan fyren gi meg penger, og gå å legge seg.

Setter stor pris på all hjelp fra dere.

Det er dere som holder liv i meg.