Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1639
Hei! Jeg er i USA dette neste halvåret, og har litt penger å brenne vekk, så tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny amp-head.. Men veit ikke hva jeg skal ha..! So i need some help!

Jeg har en Marshall MGH100FX topp og MG4X12 kabinett for øyeblikket.. Jeg liker å kjøre litt pedaler igjennom denne saken og vil helst gjøre det gjennom den nye toppen også!

Spiller for det meste alt fra funk til rock, spiller det meste egentlig.

Så det jeg lurer på er:
1 - Hvilken topp skal jeg kjøpe?
2 - Hvilken kan jeg kjøre pedaler igjennom?
3 - Hvilken topp passer til mitt kabinett?
4 - Hvilken topp passer til min musikk stil?

Hjelp?
Til både kabinettet og musikkstilen din så er da vel marshall noe av det beste man kan ha. Marshall er også kjent for å være veldig fin når man skal bruke pedaler også.

Jeg ser nå at toppen din er en transistoramp, så hvis jeg absolutt skulle ha kjøpt en ny topp hvis jeg var deg, hadde jeg bytta ut til en rørtopp. JCM2000 kanskje. JCM2000 er noe av det beste man får av marshallamps IMO.
Hvor mye penger har du å brenne vekk?

Jeg ville heller kikka på ENGL, Bogner, Mesa Boogie eventuelt en Buddha kombo. Alle er av høy kvalitet og stiller med feit lyd til hva enn sjanger det måtte være.
Fonzey: ENGL er for metal only. Hvorfor skal du kjøpe ENGL for å spille punk på den? Det er jo køl umulig å få noe rock'n'roll lyd i en ENGL. Den pumper ut metallyd uansett hvordan du skrur ;p

Mesa Boogie er jo fete amper det, aldri spilt på en Buddha kombo, men. Tror fremdeles at en Marshall er det trådstarter trenger. Spesiellt når han nevner at han vil bruke pedaler. ENGL er iallefall helt rævva når det kommer til kombinering med diverse pedaler.
Sist endret av VinumSabbathi; 1. januar 2010 kl. 17:46.
Jaha? Flere frilansmusikere jeg kjenner bruker diverse ENGL topper og komboer til alt annet enn metal og det låter fint det, låter imo mye finere enn Marshall generelt... om du skal ha Marshall og kjøre rockelyd ville jeg heller satsa på JCM800 eller JCM900.

Og hvorfor er ENGL ræva når det kommer til kombinering av pedaler? Skal TS kjøre pedaler i effektloopen eller skal han kjøre signalet gjennom pedaler på vei inn i ampen?
Anbefaler deg at du skaffer deg en god røramp og et godt kabinett, eller en kombo. Har du planlagt å kjøpe en ny forsterker for å kjøre den på MG-kabinettet? Det vil antageligvis ikke låte spesielt bra, ettersom at de kabinettene er små, og ikke har så bra høyttalere... Av forsterker har du mange alternativer. Om du har muligheten, finn deg en stor butikk og test litt, det kan gi en grei pekepinn. Forsterkere som passer til alt fra rock til funk er ganske mange, du kan prøve ting som Orange Rocker 30 / Tiny Terror, Vox Nighttrain (evt. AC15/30). Vet ikke hvor høyt du skal spille, men en 15 watts røramp spiller HØYT. 15 transistorwatt gjør ikke det. Man kan fint spille mindre spillejobber med en rørforsterker ned i 15 watt, selv om det kan bli litt lite headroom (at lyden vrenger) om du vil spille clean.
Fuck ENGL shit wannabe
Bare tull å begynne å rote me den derre Custom shitten, overprisa jævelskap for gitar entusiaster

Marshall er lyden alle leiter etter,
Crank den opp å du får den lyden alle prøver å etterligne

Med min TSL JCM 2000 combo får jeg alt jeg trenger,
Med litt compress får du den SPanky Funk sounden,
å du har standarden for VRENG
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Jaha? Flere frilansmusikere jeg kjenner bruker diverse ENGL topper og komboer til alt annet enn metal og det låter fint det, låter imo mye finere enn Marshall generelt... om du skal ha Marshall og kjøre rockelyd ville jeg heller satsa på JCM800 eller JCM900.

Og hvorfor er ENGL ræva når det kommer til kombinering av pedaler? Skal TS kjøre pedaler i effektloopen eller skal han kjøre signalet gjennom pedaler på vei inn i ampen?
Vis hele sitatet...
Ja, var ikke helt meningen å angripe ENGL på den måten. Men hvorfor JCM800 eller 900? Det er jo akkurat samme lyden i en 2000. Bare at på 2000 har du en ekstra kanal.

Egentlig vil jeg anbefale trådstarter å gå til en gitarbutikk. Der har de somregel veldig god peiling.
Sist endret av VinumSabbathi; 2. januar 2010 kl. 22:54.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Engl er dyrt i USA, så det er kanskje ikke det beste tipset. Marshall funker til mye, men jeg ville nok kanskje sett på Mesa/Boogie når du først er der. Den nye Mark 5-toppen ser ut som et allsidig monster
Spør du meg ville jeg ha kjøpt meg en Carvin rørforsterker. Håndlagde forsterkere med topp kvalitet, topp lyd og til en billigere penge enn Marshall's sine forsterkere siden du ikke betaler for merket, bare for kvalitet.
Jeg personlig er ikke så glad i de nye Marshall'ene.

For en liten stund anskaffet jeg meg en Carvin X100B forsterkertopp ifra tidlig90'tallet. Fantastisk god vreng og clean channel, passive tonekontroller i tillegg til grafisk tonekontroller som gir deg mulighet til å få stort sett akkurat den lyden du vil ha, god reverb og med "bright" knapp.

Mange artister som Steve Vai, Jason Becker, Frank og Dweezil Zappa
spiller eller har spilt på Carvin rørsforsterkere. Anbefales på det sterkeste!
▼ ... noen uker senere ... ▼
MARSHALL JCM 2000!!!!!
Orange Tiny Terror. Selv har jeg combo-utgaven. Funker fint til alt bortsett fra heavy (men til det har man pedaler). Kjører på 7/15 watt, slik at du kan presse rørene hardt uten å bli døv, men samtidig spiller den høyt nok til å overdøve en trommis. Sjekk ut demoer på youtube.