Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 1916
Heisann. Jeg har hatt et fri år og har nå begynt på skole. Jeg jobbet ca 5 månter og synes det var greit. Nå som jeg har begynt på skolen legger jeg meg ca 11-12 og står opp klokken 7. 8 timer skal vell være normalt for en Ungdom/Voksen? Problemet er da at jeg klarer ikke og holde meg våken når jeg kommer hjem fra skolen, og jeg HATER kaffe. Vis jeg tar meg en middags lur på ca 1 time sovner jeg ikke før 1-2 tiden og det ødelegger for skolen.

Så hva skal jeg gjøre? Har lite lyst og legge meg tidligere og jeg har heller ikke råd til Red bull. Har lenge tenkt på at jeg kansje kunne hatt Jern mangel men jeg vet ikke.

Er dette god nok grunn til og gå til lege?
Er det mulig og kjøpe noen Koffein tabletter elns som ikke er farlige?

Takker for svar og beklager for alle skrivefeil.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trener du? Har du en aktiv hverdag? Røyker/snuser du? Rusmidler unntatt alkohol? Alkohol?
Jeg snuser men drikker ikke. jeg er ikke aktiv untatt når jeg går til buss stoppet. Ingen Rusmidler
jaG
Produktutvikler
Ha noe å gjøre hele dagen fram til leggetid. Høres ut som om du sitter hjemme å ikke gjør stort. Har dette problemet selv, og de dagene jeg er aktiv hele dagen, mao ikke mulighet til å legge med ned å sove, sovner jeg bra fort når jeg kommer hjem.
Sitat av jaG Vis innlegg
Ha noe å gjøre hele dagen fram til leggetid. Høres ut som om du sitter hjemme å ikke gjør stort. Har dette problemet selv, og de dagene jeg er aktiv hele dagen, mao ikke mulighet til å legge med ned å sove, sovner jeg bra fort når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Det blir litt hardt for meg. Har sotte de siste 4 årene på datastolen :P og ikke mye og gjøre her uansett. Har venner men de jobber/lekser/Spiller data
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Aktivitet i hverdagen gjør underverker for nattesøvnen. Hjelper mer enn all verdens sovetabletter. Er du aktiv, er det deilig å legge seg om natta, i tillegg får du mer energi i hverdagen og slipper muligens å ta den middagsluren hver dag.

Du kan sikkert dra til lege, men vil tro han kommer til å fortelle deg det samme. Det fins forresten flere tråder ang. søvnproblemer her på forumet. Det er nok en del nyttig informasjon å samle der.

Aktivitet behøver forresten ikke bety å løpe intervaller eller tilbringe flerfoldige timer per dag på treningsstudio. Ta på deg oppgaver hjemme, gå litt ærender osv.. Gjør _hva som helst_ for å unngå at hele dagen går med til å sitte i datastolen. Bruker du ikke energien du skaffer deg via mat, går det utover nattesøvnen og hvile generelt. Det er ganske basic shit det her, og situasjonen din ser ikke ut til å være så vanskelig å forbedre mtp aktivitetsnivået ditt.

Lykke til med søvnen anyways.
Sist endret av thomasf; 19. august 2009 kl. 20:02.
jaG
Produktutvikler
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Det blir litt hardt for meg. Har sotte de siste 4 årene på datastolen :P og ikke mye og gjøre her uansett. Har venner men de jobber/lekser/Spiller data
Vis hele sitatet...
Du må gjøre en innsats vis du vil ha resultater. Prøv å dra deg opp av stolen og gå litt lenger enn busstoppet.
Dra noen runder i svømmehalen eller, eller jogg litt på kvelden så skal jeg love deg du får sove
Sitat av jaG Vis innlegg
Du må gjøre en innsats vis du vil ha resultater. Prøv å dra deg opp av stolen og gå litt lenger enn busstoppet.
Vis hele sitatet...
Vis jeg gjør det må jeg jo stå opp enda tidligere :P Løping kommer ikke på tale fordi kondisen min = 0. Det er ikke at jeg ikke vill gjøre noe med problemet det er bare det at jeg vill heller gjøre en litt enklere vei vis du skjønnner :P Ja jeg er slapp.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Dra noen runder i svømmehalen eller, eller jogg litt på kvelden så skal jeg love deg du får sove
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke at jeg ikke for sove men at jeg sovner for tidlig og ødelegger dagen.

Sitat av thomasf Vis innlegg
Aktivitet i hverdagen gjør underverker for nattesøvnen. Hjelper mer enn all verdens sovetabletter. Er du aktiv, er det deilig å legge seg om natta, i tillegg får du mer energi i hverdagen og slipper muligens å ta den middagsluren hver dag.

Du kan sikkert dra til lege, men vil tro han kommer til å fortelle deg det samme. Det fins forresten flere tråder ang. søvnproblemer her på forumet. Det er nok en del nyttig informasjon å samle der.

Aktivitet behøver forresten ikke bety å løpe intervaller eller tilbringe flerfoldige timer per dag på treningsstudio. Ta på deg oppgaver hjemme, gå litt ærender osv.. Gjør _hva som helst_ for å unngå at hele dagen går med til å sitte i datastolen. Bruker du ikke energien du skaffer deg via mat, går det utover nattesøvnen og hvile generelt. Det er ganske basic shit det her, og situasjonen din ser ikke ut til å være så vanskelig å forbedre mtp aktivitetsnivået ditt.

Lykke til med søvnen anyways.
Vis hele sitatet...
Saken er at enten kan jeg gjøre noe jeg liker og gjøre ellers må jeg bruker penger osv (Ærender) drar jeg til byen bruker jeg fort en hundrings. Noe som jeg ikke har råd til. Oppgaver hjemme gjør jeg masse av. ser liksom ikke noe grunn til og løpe rundt dagen lang :P og jeg har ofte sovnet hos kompiser mens vi så en film eller noe. hadde aldri problemer med dette da jeg jobbet fordi da var jeg ganske aktiv men har lite lyst og gjøre det på fritiden min. Men vis det er eneste utvei så får jeg vell prøve den. Jeg er lei av at skole livet mitt skal bli ødelagt pga søvn. sånn Info jeg er B menneske


Ja jeg er slapp. Jeg leiter alltid etter den letteste utveien. Jeg er ikke overvektig men tynn og har ingen grunn til og trene fordi jeg er generellt fornøyd med åssen jeg er / Ser ut.
Sist endret av Toadftw; 19. august 2009 kl. 20:11.
jaG
Produktutvikler
Da får du dra til strømstad å kjøpe koffein-tabeletter da vel? Ikke at det vil gjøre mer enn et par RedBull.
Vær våken så lenge du klarer
Sitat av jaG Vis innlegg
Da får du dra til strømstad å kjøpe koffein-tabeletter da vel? Ikke at det vil gjøre mer enn et par RedBull.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre neste gang jeg er der

Sitat av mo3 Vis innlegg
Vær våken så lenge du klarer
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg. Det er heilt forrferdelig følelse og tvinge seg selv.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tusen takk. skal lese den.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Saken er at enten kan jeg gjøre noe jeg liker og gjøre ellers må jeg bruker penger osv (Ærender) drar jeg til byen bruker jeg fort en hundrings. Noe som jeg ikke har råd til. Oppgaver hjemme gjør jeg masse av. ser liksom ikke noe grunn til og løpe rundt dagen lang :P og jeg har ofte sovnet hos kompiser mens vi så en film eller noe. hadde aldri problemer med dette da jeg jobbet fordi da var jeg ganske aktiv men har lite lyst og gjøre det på fritiden min. Men vis det er eneste utvei så får jeg vell prøve den. Jeg er lei av at skole livet mitt skal bli ødelagt pga søvn. sånn Info jeg er B menneske


Ja jeg er slapp. Jeg leiter alltid etter den letteste utveien. Jeg er ikke overvektig men tynn og har ingen grunn til og trene fordi jeg er generellt fornøyd med åssen jeg er / Ser ut.
Vis hele sitatet...
Skjønner litt hvordan det ligger an. Jeg syns ditt synspunkt på trening er litt skeivt siden du mener det går ut på hvordan man ser ut. Trening gjør mye annet med deg enn å gjøre deg større/mindre/sterkere/raskere. Spør man en lege om trening, vil han mest sannsynlig fokusere på at hjertet ditt jobber bedre og at hverdagen blir lettere. Det er nok få som legger vekt på det i dag, i forhold til tidligere (nok en gang, fordømte skjønnhetsidealet), og det er kraftig undervurdert. Men det er kanskje en annen diskusjon.

Jeg ville iallfall prøvd å være mer aktiv, om jeg var deg. Før var jeg B-menneske selv, men det har endra seg drastisk med åra, nokså proporsjonalt med aktivitetsnivået faktisk. JEG mener økt aktivitetsnivå er den beste (kanskje eneste) løsningen på problemet ditt.

Du behøver som sagt ikke bli treningsnarkoman eller noe i den dur. Det er som sagt snakk om de små, små tingene du kan enkelt kan gjøre. Jeg foreslår at du først prøver mitt forslag, så får du heller komme tilbake hit og kjefte og smelle litt og få andre råd.

Siden det virker viktig for deg å ikke ødelegge skolegangen, regner jeg med du har litt motivasjon til å bli kvitt problemet óg.
Sist endret av thomasf; 19. august 2009 kl. 20:31.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg snuser men drikker ikke. jeg er ikke aktiv untatt når jeg går til buss stoppet. Ingen Rusmidler
Vis hele sitatet...
Snus er et rusmiddel
Første uka på skolen er alltid sån, tving deg gjennom og neste uke blir alt bedre.

Hvis ikke så gjør som alle andre sier, tren, kosthold osv.
trippy: Når ble snus et rusmiddel?

Trening er ikke bare for de som vil slanke seg. Trener du minsker du sjansen for hjerte og lungeproblemer senere i livet. Du vil føle deg gladere og sove bedre. Du vil også være mer opplagt på skolen og mer konsentrert. Det at du sier at du ikke vil at søvnen ikke skal gå utover skolen din skjønner jeg, men hvis du satser så mye på skolen så råder jeg deg til å trene. Er vel bevist at trening øker konsentrasjonen på skolen.
Sist endret av jeppfi; 19. august 2009 kl. 20:33.
Digital nomade
trippy's Avatar
dette er helt Ot:
Et rusmiddel, grovt sett er en substans som, når absorberes i kroppen til en levende organisme, endrer normale kroppsfunksjoner fungere.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Problemet er ikke at jeg ikke for sove men at jeg sovner for tidlig og ødelegger dagen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det problemet kommer av at du er for lite aktiv som nevnt tidligere. Det å trene gjør deg ikke trøttere på dagen og ettermiddagen. Når du har trent en 2 ukers tid så vil du merke at du faktisk har et større "overskudd" av energi og det blir lettere å komme seg igjennom dagen uten å svime rundt som en tulling.

Som nevnt tidligere trenger ikke treningen å slite deg totalt ut, det er ikke snakk om noe mer enn å svime seg bortover en strekning og tilbake igjen i mer en en liten time. Hadde selv dette problemet tidligere
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg oppfordrer deg til å prøve grønn te. Jeg drikker grønn eller hvit te stort sett hver dag, gjerne hele dagen hvis jeg har anledning.

Kjøp løs kvalitetste av skikkelig type, og du vil bli frelst. Gir deg nok energi til å holde det gående en stund, samtidig som du ikke får den kraftige nedturen som kaffe gir. Anbefaler deg å ikke drikke etter 19-20:00.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Trening gjør underverker! Hvis jeg setter/legger meg på sofaen etter endt arbeids-/skoledag sovner jeg tvert, men trener jeg derimot i en halvtime-time, så er jeg full av energi resten av dagen. Å pumpe kroppen full av koffein har jeg liten tro på er bra for deg
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg oppfordrer deg til å prøve grønn te. Jeg drikker grønn eller hvit te stort sett hver dag, gjerne hele dagen hvis jeg har anledning.

Kjøp løs kvalitetste av skikkelig type, og du vil bli frelst. Gir deg nok energi til å holde det gående en stund, samtidig som du ikke får den kraftige nedturen som kaffe gir. Anbefaler deg å ikke drikke etter 19-20:00.
Vis hele sitatet...
Jeg må da fraråde deg dette rådet.

Tar jeg ikke altfor feil inneholder grønn te thein, som så og si er koffein?

Se etter te som ikke inneholder dette stoffet om du skal ta en kopp før du køyer.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg må da fraråde deg dette rådet.

Tar jeg ikke altfor feil inneholder grønn te thein, som så og si er koffein?

Se etter te som ikke inneholder dette stoffet om du skal ta en kopp før du køyer.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk vanelig drukket Lemon Tee med 10 skjeer med Sukker og en halv kanne med sitron. smaker godt ^^

Ville bare fortelle en ting til. Jeg er trøtt fra jeg kommer hjem fra skolen til ca 7-8 nå er jeg ikke trøtt i det heile tatt.
Sist endret av Toadftw; 19. august 2009 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Før du legger deg!? Det er nok theine (koffein) i det meste av den teen du kjøper på butikken. Det er typisk urte-te og sådann som er koffeinfri, tror jeg(!).

Så om du drikker én(?) kopp te med ti(!?) skjeer sukker før du legger deg, så tror jeg vi har funnet roten til eventuelle søvnproblemer du måtte ha.
Sist endret av gulunderstrek; 19. august 2009 kl. 21:49.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Før du legger deg!? Det er nok theine (koffein) i det meste av den teen du kjøper på butikken. Det er typisk urte-te og sådann som er koffeinfri, tror jeg(!).

Så om du drikker én(?) kopp te med ti(!?) skjeer sukker før du legger deg, så tror jeg vi har funnet roten til eventuelle søvnproblemer du måtte ha.
Vis hele sitatet...
ikke før jeg legger meg er du gal :P når jeg blir trøtt ca etter skolen drikker jeg av og til en kopp
Slutt med det. Koffein sitter lenge i kroppen, i den tråden jeg linket til tror jeg det stod noe om å ikke innta koffein etter lunsj.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Tar jeg ikke altfor feil inneholder grønn te thein, som så og si er koffein?
Vis hele sitatet...
Riktig, men virkningen er litt svakere og så er det mindre thein i en kopp te enn koffein i en kopp kaffe.
Nå skyter jeg i blinde på bakgrund av noe jeg leste for lenge siden, men er ikke theine mildere, men mer langvarig?
Sist endret av gulunderstrek; 19. august 2009 kl. 21:54.
Men nå har ikke jeg problemer med og sove men problemer og holde meg våken :P
Viljestyrke. Kraftig undervurdert.
Jeg greide meg jo idag da. men vis det finnes en lettere måte uten og måtte gjøre noe takker jeg ja :P men vis det blir verre begynner jeg og trene/løpe osv som de andre sa
Herregud, for en lat fyr du er haha. Slutt å dass hjemme og bare vær litt aktiv. Ta en runde rundt kvartalet eventuelt med bikkja hvis du har en når du føler deg trøtt. Er ikke mye som skal til. Og jeg syns forøvrig synet ditt på trening er idiotisk.
Kan anbefale et kosttilskudd som heter ZMA som markedsøres av proteinfabrikken.
Jeg sover hvertfall veldig godt når jeg bruker det. Dessuten får man mange interessante drømmer.

http://www.steroider.net/index.php?o...d=58&Itemid=27
Sist endret av Knask; 20. august 2009 kl. 00:22.
Kan være jernmangel, kan være kyssesyken.

Kyssesyken
Sykdomstegn
I begynnelsen vil du sannsynligvis bare føle deg slappere og trettere enn vanlig, og kanskje ha hodepine og litt feber. I løpet av en uke får du sår hals, svelgvansker og dårlig ånde. Mandlene hovner opp og får et gråhvitt belegg. De fleste får store lymfekjertler forskjellige steder på kroppen (oftest på halsen, i armhulene eller i lyskene). Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet.
Vis hele sitatet...
Vist du bare har jernmangel, så kan du kjøpe jerntabeletter på apoteket, kan være lurt å kjøpe C-vitamin tabeletter som hjelper kroppen å ta opp jernet fortere.

Mange får hard mage ved bruk av jerntabeletter, er helt vanlig. Du kan kjøpe tabletter for dette også, men ikke vist høyst nødvendig.
Vist fisringen sprekker mens du driter, er det høyst sannsynlig at du trenger noe for å løsne litt på magen.

Gå til lege, mål jernverdien, leververdier, vist du har høyere leververdier enn vanlig kan du ha kyssesyken.
Kyssesyke påvirker leveren og fører til leverbetennelse i 90 % av tilfellene. Leverbetennelsen er mild, og leveren blir helt fin igjen.
Vis hele sitatet...
Klart at det er en løsning å gå til legen. Har du mangel på jern forklarer jo det en del..

Men hvis det ikke viser seg at du har jernmangel er det mange andre ting som spiller inn på energinivået ditt..
Spesielt trening/aktiv som mange nevner her. Det trenger ikke være jogging, styrketrening eller andre ting som du tydeligvis ikke har så lyst til å prøve (slev om jeg anbefaler deg å ta en løpetur 2 ganger i uken. du ville merke forskjell etter et par uker. Da slipper du å sovne på ettermiddagen)..Men bare det å IKKE sitte hjemme hele dagen, men gjøre ting hjelper mye (indirekte trening?? vi kaller det det). Når du er aktiv så får du mer energi og du orker.

Men siste ting, som ikke krever så mye av deg, er kostholdet. Vi er nok ganske like i kostholdet til tider, og jeg merker stor forskjell de periodene jeg tenker litt over hva jeg spiser.. Snakker ikke om å forkaste all fastfood og slike ting, men bare spise litt frukt i blandt i løpet av dagen. kanskje en youghert hvis du skal dra den skikkelig langt:P
Ihvertfall ikke nøy deg med loff med ost å skinke når du kommer hjem skolen. Da er ikke så rart du blir trøtt etterhvert. en ordentlig middag hjelper mye, men småspising hjelper også mye. så lenge det er riktig mat.
Og for all del, dropp colaen så vei hjem fra skolen. Kjøp heller noe iste eller noe juice eller noe. Cola gir deg mye energi i 15 min, så drar den ut resten så du blir slapp, helt til neste energi påfylling skjer...

Hjelper ihvertfall for meg så anbefaler deg å prøve det..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg må da fraråde deg dette rådet.

Tar jeg ikke altfor feil inneholder grønn te thein, som så og si er koffein?

Se etter te som ikke inneholder dette stoffet om du skal ta en kopp før du køyer.
Vis hele sitatet...
Nå var tanken min at han skulle drikke te om dagen, når han hadde problemer med å holde seg våken - ikke om kvelden når han skulle sove. At jeg ikke anbefalte inntak av te om kvelden skrev jeg også i posten min.
Sitat av Tias Vis innlegg
Nå var tanken min at han skulle drikke te om dagen, når han hadde problemer med å holde seg våken - ikke om kvelden når han skulle sove. At jeg ikke anbefalte inntak av te om kvelden skrev jeg også i posten min.
Vis hele sitatet...
Der igjenn, så inneholder teen et stoff som er omentrent det samme som koffein, og det er ikke bra å proppe kroppen full av koffein.
Hei liten update fra meg. Idag begynte det og regne da jeg skulle av på buss stoppet mitt. etter råd jeg fikk herfra så tenkte jeg: Hey hvorfor ikke løpe hjem? jeg løpte hjem det er ikke lange biten men nå føler jeg meg ivertfall ikke søvnig og jeg holdt på og sovne på bussen hjem. Det funket kjempe bra og det skal jeg begynne og gjøre vær dag. Får bare se hvor lenge det varer før jeg blir trøtt :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Der igjenn, så inneholder teen et stoff som er omentrent det samme som koffein, og det er ikke bra å proppe kroppen full av koffein.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke te kjent for å være "ikke bra", men snarere veldig sunt. Si hva du vil om koffein, men når man holder på å sovne så er det en velprøvd og velfungerende metode for å få ekstra energi.
vær ute! det har ikke en dritt å si hva du gjør ute, men terskelen er litt større for å sovne når du er ute ,enn når du er inne.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Hei liten update fra meg. Idag begynte det og regne da jeg skulle av på buss stoppet mitt. etter råd jeg fikk herfra så tenkte jeg: Hey hvorfor ikke løpe hjem? jeg løpte hjem det er ikke lange biten men nå føler jeg meg ivertfall ikke søvnig og jeg holdt på og sovne på bussen hjem. Det funket kjempe bra og det skal jeg begynne og gjøre vær dag. Får bare se hvor lenge det varer før jeg blir trøtt :P
Vis hele sitatet...
hvis det hjelper å løpe fra busstoppet og hjem, kan du tenkte deg hvilke underverker litt mer trening kan gjøre