Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 22304
Hei.

Jeg går VG3 Elektriker lærling (Jobbet i snart 1mnd nå), å jeg tjener 78.06kr i timen, så jeg bare lurer på:

Hvilket yrke?
Hvor mye lønn?
Hvor lenge har du jobbet?

Tror det varierer veeeldig fra firma til firma.
Er også elektriker lærling inn i andre mnd, og fikk 120kr timen på forrige lønnsslipp.

Tariff sier vel at du skal begynne på 40% av montørlønn.
Her i mitt firma har vi dog en ordning der vi kan velge mellom 100% tillegg på overtid ELLER 17% tillegg på lønna ellers(17% av det du tjener, ikke 17% av full lønn).
Utover tariff er det opp til hvert enkelt firma hva de vil betale lærlingene sine, så sant det ikke er under tariff.

Så du ligger ganske greit rundt tariff, kansje noen kroner under.
Sist endret av McHoover; 14. september 2011 kl. 19:46.
Når jeg vurderte å gå ut lærlingtia som blikkenslager så fikk jeg vite at jeg ville starte på omkring 120/timen, for å så øke hvert halvår til normallønn.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Tror det varierer veeeldig fra firma til firma.
Er også elektriker lærling inn i andre mnd, og fikk 120kr timen på forrige lønnsslipp.

Tariff sier vel at du skal begynne på 40% av montørlønn.
Her i mitt firma har vi dog en ordning der vi kan velge mellom 100% tillegg på overtid ELLER 17% tillegg på lønna ellers(17% av det du tjener, ikke 17% av full lønn).
Utover tariff er det opp til hvert enkelt firma hva de vil betale lærlingene sine, så sant det ikke er under tariff.

Så du ligger ganske greit rundt tariff, kansje noen kroner under.
Vis hele sitatet...
Ene montøren tjener rundt 232 kr, så 40% av det er jo i nærheten av 78.06kr
Jeg har ikke jobbet noe overtid, da jeg venter til jeg får lappen, så jeg kan kjøre hjem etter overtid istedenfor å ta bussen så seint!

takk for svarene folkens!
Hvilket yrke? Elektriker
Hvor mye lønn? 52kr timen
Hvor lenge har du jobbet? 3 måneder

Jobber i industri, starter på 30% og slutter på 70... Regner med du har 40%-80%?
Hvilket yrke? Lastebilsjåfør
Hvor mye lønn? ca 70 kroner timen? 10k i måneden
Hvor lenge har du jobbet? 9 måneder ca
Litt artig å høre hvor mye folk tjener på forskjellige yrker!

Jeg vet ikke hvor mange % jeg tjener, men, han ene lærlingen som jeg jobber med, har jobbet i 2 år nå, å han har 160+ i timen!
Sist endret av IphoneFreak; 14. september 2011 kl. 20:05.
Vanlig for elektrikerlærlinger mener jeg er 40% første halvår, 50% andre, 60% tredje, 70% fjerde og 80% femte og siste halvår. Mener dette skal stemme; skyt meg om jeg tar feil.

Så du kan jo ta utgangspunkt i en 100% lønn på ca. 210-240kr timen.

Angående overtidsordningen kan du jo forhøre deg innen firmaet om de har lignende ordning, da dette kan bli nokså lukrativt nå som vi gå inn om vinter- og vanligvis nedganstider for elektrikere; dermed ofte mindre overtid.
Men om det e mye overtid i vente er jo såklart ikke dette noe lønnsom ordning.

Og litt OFFTOPIC
Stipend som lærling?
Noen som har peiling, evt. har søkt eller har fått utbetalt?
Forskjeller for borteboer eller ikke osv?
Sitat av Niveum Vis innlegg
Skipselektriker lærling
21 000kr mnd, + en del bonuser som utgjør noen tusenlapper ekstra. (Husker ikke timelønna) Starta på 16 000kr mnd.
Har jobbet 17 av 20 måneder.
Vis hele sitatet...
Jobber du for Statoil?
Jeg gadd ikke å søke som skipselektriker, fordi jeg vil heller være hjemme siden jeg er en landkrabbe! :P
Lærling elektriker.

Tjener nå 167,50 kr timen

Er i mitt siste halvår nå
Sitat av Wishmasterapp Vis innlegg
Lærling elektriker.

Tjener nå 167,50 kr timen

Er i mitt siste halvår nå
Vis hele sitatet...
Nice da, jeg gleder meg allerede
Lykke til på fagprøven, når den tid kommer!
Jeg har blitt forklart dette enkelt i alle år: Du får en årslønn i løpet av lærlingetiden. Er den 4 år blir det kjedelig. Er den 1,5 blir det mye kulere
Men hvis noen kunne gitt meg en kilde på noe annet, nekter jeg ikke..
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har blitt forklart dette enkelt i alle år: Du får en årslønn i løpet av lærlingetiden. Er den 4 år blir det kjedelig. Er den 1,5 blir det mye kulere
Men hvis noen kunne gitt meg en kilde på noe annet, nekter jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Den tok jeg ikke! :O
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Nice da, jeg gleder meg allerede
Lykke til på fagprøven, når den tid kommer!
Vis hele sitatet...

Takker, blir digg det
For 3 år siden tjente jeg 51kr første halvåret som elektriker, hørte med en lærling i samme bedrift og han tjener rundt 80kr. Nå har jeg 201kr som fagmann.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har blitt forklart dette enkelt i alle år: Du får en årslønn i løpet av lærlingetiden. Er den 4 år blir det kjedelig. Er den 1,5 blir det mye kulere
Men hvis noen kunne gitt meg en kilde på noe annet, nekter jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Kan delvis avkrefte dette da en læretid på 4år sjeldent inneholder skole, og heller går under en ordning der du går som hjelpearbeider i 4 år, som da teller som læretid. Du får da betalt hjelpearbeiderlønn som er det samme som evt. sommervikarer/håndtlangere får utbetalt som har en minste tariff på 131,5 kr/timen, og ofte ligger på 70-80% av full lønn.

Men jeg mener også å hørt noe om EN full årslønn fordelt på 2års læretid, men tror dette er avviklet for noen år tilbake, uten at jeg skal si meg sikker.
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Hei.

Hvilket yrke?
Hvor mye lønn?
Hvor lenge har du jobbet?

Vis hele sitatet...

- Tungbil mekaniker ( buss og lastebil )
- Startet på 79,-kr ( Lignende firma ville gi 45,-kr timen )
- Etter ett halvår år = 99,- kr timen
- Hadde drøssevis med tilegg. ( Eks " Risiko " og " ulykke fritid " )

Latterlig nok så tjener en tungbil mekaniker mye mindre enn en mekaniker på personbiler.

Min Bror er eletriker lærling og har jobbet i snart 2 år.
Han tjener rett under 350.000,- kr i året.
Men nå er eletriker yrket veldig bra betalt.
Sist endret av nissenisse; 14. september 2011 kl. 20:32.
Tjener 50-60 kr timen nå som IKT lærling i fylket. er bare på første halvåret av to hele år. er fornøyd da jeg har lite forbruk. attpåtil fikk jeg en tur til Portugal, med en liten egenandel.
Sitat av nissenisse Vis innlegg
- Tungbil mekaniker ( buss og lastebil )
- Startet på 79,-kr ( Lignende firma ville gi 45,-kr timen )
- Etter ett halvår år = 99,- kr timen
- Hadde drøssevis med tilegg. ( Eks " Risiko " og " ulykke fritid " )

Latterlig nok så tjener en tungbil mekaniker mye mindre enn en mekaniker på personbiler.

Min Bror er eletriker lærling og har jobbet i snart 2 år.
Han tjener rett under 350.000,- kr i året.
Men nå er eletriker yrket veldig bra betalt.
Vis hele sitatet...

--Får mye overtid på jobben om jeg ønsker det. Har da 305,- kr i timen. --
Jeg har 46 ,- i timen som maskinstiller. Dog kun 35% lønn
Starta på 110kr timen. 22 år som bilmekanikerlærling. Nå skal det sies at jeg går utenom vanlig lærling siden jeg har ansiennitet innenfor faget. Får derfor høyere startlønn.
Erklært blond
Går TAF Bygg (Jobb to dager i uken i 3 år og så et år med 3 dager i uken.)

Elev, merk elev ikke lærling.
Går betong.
75 kr/t
Kommer til og stige hvert halvår.
Er IT-lærling og har fastlønn på 7200,-
Sist endret av Darkerface2; 14. september 2011 kl. 21:28. Grunn: Skrivefeil.
Yrke: dataelektroniker.
Lønn: Ligger på ca. 340k hittil i år.
Ansettelsestid: 8mnd og 14 dager.

Har ca. 50k i overtid som ikke er utbetalt enda. Blir nesten like mye før jula er over.
Ferdig i desember som elektrikerlærling. Har aldri tjent under 14k i mnd. Ergo har jeg jobbet ulovlig mye overtid, i over 2 år
Har nå funnet ut at dette yrket er ikke for meg, pga jeg vil jobbe mer og ha mer fritid. Skal gjøre alt for å komme meg på båt/plattform. Ikke nødvendigvis som elektriker, siden opplæringen har vært værre enn soverommet mitt... Altså, fagprøven tror jeg ikke består..
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Ufaglært Blikkenslager lærling, 125 kr timen
Dog, 4 år praksis med samme lønn, og rimelig mye laverer enn de andre jeg jobber med...
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Yrke: dataelektroniker.
Lønn: Ligger på ca. 340k hittil i år.
Ansettelsestid: 8mnd og 14 dager.

Har ca. 50k i overtid som ikke er utbetalt enda. Blir nesten like mye før jula er over.
Vis hele sitatet...
Hvor er du lærling? ;o
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Hvor er du lærling? ;o
Vis hele sitatet...
Tenkte på det samme... W000000t ;O
130 i timen i fars bedrift. Siste år tømrer.
Droppet lærlingtiden, og går som hjelpearbeider istedet med 80% lønn.

Automatiker
165 i timen
ca 400 000 i året (Siden arbeidsbil utgjør ca 100 000)
Jobbet rundt 2 mnd nå, har 20 mnd igjen før fagprøven
Siste periode i lærlingstider, tjener 170 kr timen
Jeg jobber som CNC-Operatør på Natech i Narvik.

Første halvår har jeg 8414,25 kr i måneden andre halvår har jeg 11219 kr i måneden. Er ikke helt sikker på hva jeg har det siste året.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Arbeider som kokk med 59,- i timen, mye overtid og lange dager.
Jobber også på et annet kjøkken i tillegg, her tjener jeg 120,-
Kokk er et "dårlig betalt" yrke selv etter fagbrev, men det veies fort opp med at du får adrenalinrush og mestringsfølelse i bøtter og spann hver eneste dag når ting går som smurt!
Jeg elsker det jeg driver med og har vansker for å beskrive hvor jævla fantastisk godt det føles å jobbe med noe så spennende som mat!
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Hvor er du lærling? ;o
Vis hele sitatet...
Jobber i Forsvaret. Hvis en arbeidsbil er verdt 100k i året slik Blackkoz mener så kommer dette i tillegg til min angitte lønn.
Yrke: Fotograf
Mnd lønn: 3000 fra bedrift og alt fra o til 100 000,- på eget firma
Tid: 9 mnd så langt, 3 år igjen
Skipselektriker lærling, 2. turen 5:5 turnus
18 000 ,- i mnd :P
Startet som blikkenslager lærling i juni 2010. Tjente vell 80.56 kr i timen første halvår. Orket ikke jobbe med dette lengre enn starten av dette året x).. Er virkelig noe av det kjedeligste jeg har jobbet med ;p