Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5125
Hvorfor velge studiespesialisering hvis man kan velge bygg/medier/matfag etc, med påbygg siste år? Får man samme kompetanse?
Hvis du vil ha generell studiekompetanse. For å få dette må du ha noen flere fag/fordypning enn det man får på yrkesfaglige linjer med påbygg.
Man får den samme studiekompetansen, men ikke den samme kunnskapen. Ved å ta det gjennom 3år i stedenfor et påbyggningsår vil det bli mer tid til å studere. I tillegg må du huske at påbyggningsåret går gjennom 3års skole på et år, så du kan tenke deg hvor hardt dette året kan bli.
Skal du inn på høyere studier, kreves ofte fag som du ikke får tatt på påbygg. Du får jo f.eks ikke tatt Fysikk 1 og Fysikk 2 på påbygg
Sitat av Nubeland Vis innlegg
I tillegg må du huske at påbyggningsåret går gjennom 3års skole på et år, så du kan tenke deg hvor hardt dette året kan bli.
Vis hele sitatet...
hardt er det da ikke. Jeg tok påbygg på 6mnd uten problemer.. Problemet er at det er noen fag man må ta som privatist for å kvalifisere til de fleste studier (matte/fysikk).

Det sier jo seg selv at man ikke får samme kompetanse når man har 1 år å suge til seg informasjon kontra 3 år, men de fleste som går yrkesfag+påbygning er ikke ute etter å vite når Napoleon døde etc. De er kun ute etter et papir som sier at "ja, denne personen kvalifiserer til høyere utdanning", men kommer med større sannsynlighet til å ta utdanning i noe som er irrelevant til dette.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Hvis du vil ha generell studiekompetanse. For å få dette må du ha noen flere fag/fordypning enn det man får på yrkesfaglige linjer med påbygg.
Vis hele sitatet...
På studiespesialiserende får man spesiell studiekompetanse. Om man går påbygg får man generell studiekompetanse.

Spesiell kreves i noen områder. F.eks om man skal bli lege.
hva er det "beste" a? Spesiell eller generell studiekompetanse. Jeg går studiespesialisering, men har noen kompiser som gikk bygg for så å gå påbygg og de mener faktisk at de får bedre utdanning enn meg
Jeg tror ikke det blir riktig at de får bedre utdanning enn deg. For slik som de andre sier må du jo ha noen flere fag som du må fordype deg mer i dersom du skal søke på høyere studier. lege, ingeniør osv..
Det er ikke veldig ille med påbygg, men det er lurt å gå på allmenn.
Dessuten, du får kunnskapen på en mer fordelt måte når du går på allmenn enn når du tar påbygg.
Sitat av Mangooz Vis innlegg
På studiespesialiserende får man spesiell studiekompetanse. Om man går påbygg får man generell studiekompetanse.

Spesiell kreves i noen områder. F.eks om man skal bli lege.
Vis hele sitatet...
Ja, man får generell studiekompetanse av påbygg, men man får ikke automatisk spesiell studiekomp. av Studiespesialiserende. For spesiell studiekomp. må man /(som regel) ha realfag.

Edit: Jeg gikk påbygg i fjor, og angrer ikke. Det jeg derimot angrer på er at jeg ikke tok Studiespesialiserende til å begynne med.
Sist endret av jonnis; 5. september 2011 kl. 09:44.
Sitat av Mangooz Vis innlegg
På studiespesialiserende får man spesiell studiekompetanse. Om man går påbygg får man generell studiekompetanse.

Spesiell kreves i noen områder. F.eks om man skal bli lege.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, jeg surra litt der.
Visst man f.eks skal bli elektroingeniør, er ikke en fyr med fagbrev som elektriker i tillegg mer akteraktiv?
Angrer selv som fy på at jeg har gått to år media og nå går påbygg. Hadde uten tvil valgt studiespess hvis jeg kunne valgt på nytt.
Når man går påbygg og vil inn på ett studie der man trenger Fysikk eller noe matte kan man jo alltids ta forkurs, så man tjener jo på å ha flere fag.

Men hvis man ikke er interessert i å utdanne deg i noe yrkesfaglig tar man heller bare Allmenn.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Visst man f.eks skal bli elektroingeniør, er ikke en fyr med fagbrev som elektriker i tillegg mer akteraktiv?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Når jeg gikk yrkesfag hadde vi en ingeniørstudent på besøk. Han sa han angret på at han ikke tok fagbrev før han gikk i utdanning. Han sa han ville få automatisk høyere lønn om han hadde hatt fagbrev. Det er jo også bra at man har praktisk erfaring fra tidligere.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
de fleste som går yrkesfag+påbygning er ikke ute etter å vite når Napoleon døde etc.
Vis hele sitatet...
Nei, men de fleste som går studiespesialliserende går nok utlukkende for å lære nyttige småfakta som dette
Sitat av sali Vis innlegg
Angrer selv som fy på at jeg har gått to år media og nå går påbygg. Hadde uten tvil valgt studiespess hvis jeg kunne valgt på nytt.
Vis hele sitatet...
Gikk på allmenn påbyggning i fjor. Kan si at det var en lettere utvei enn å gå studiespess med så mange fellesfag og programfag ihvertfall på første året og utover de neste årene.

Men hvis du ønsker deg spesiell studiekompetanse så kan du jo evt. ta opp de fagene opp som privatist. Null stress det
Sitat av mo3 Vis innlegg
Stemmer det. Når jeg gikk yrkesfag hadde vi en ingeniørstudent på besøk. Han sa han angret på at han ikke tok fagbrev før han gikk i utdanning. Han sa han ville få automatisk høyere lønn om han hadde hatt fagbrev. Det er jo også bra at man har praktisk erfaring fra tidligere.
Vis hele sitatet...
En ting er lønna, en annen ting er så vannvittig mange virkelighetsfjerne ingeniører det er i dette landet.

Etter å ha jobbet som elektriker i 5 år, og jeg har fortsatt ikke vært på et bygg uten svært lite gjennomtenkte løsninger.

Det burde vært et KRAV om at man skal ha erfaring som håndverker i faget man skal "bestemme" over.
Jeg går andreåret på medialinjen og det er chill som fy hvertfall, regner med at studieåret til neste år blir ganske hardt men jeg oppnår generell studiekompetanse som er det grunnleggene man trenger for høgskoler, hvis man skal studere spesifikke ting som medisin eller fysioterapi kreves spesiell studiekompetanse innefor det området det gjelder. Men husk at man ved å gå Medialinjen også for en type spesiell studiekompetanse innefenfor media som er veldig god å ha.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
En ting er lønna, en annen ting er så vannvittig mange virkelighetsfjerne ingeniører det er i dette landet.

Etter å ha jobbet som elektriker i 5 år, og jeg har fortsatt ikke vært på et bygg uten svært lite gjennomtenkte løsninger.

Det burde vært et KRAV om at man skal ha erfaring som håndverker i faget man skal "bestemme" over.
Vis hele sitatet...
Støtter deg absolutt der, har selv mange år som tømrer og blikkenslager bak meg, og er mang en gang jeg og han IDIOTEN som tenget står å krangler om vi ikke bare kan flytte den H-bjelken 2 cm så jeg får plass til både rør, spikerslag og masse annet. men nei, det går ikke...

Så, Praktisk erfaring veier 100% mere enn teoretisk, men begge deler er nødvendig..
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Man får den samme studiekompetansen, men ikke den samme kunnskapen. Ved å ta det gjennom 3år i stedenfor et påbyggningsår vil det bli mer tid til å studere. I tillegg må du huske at påbyggningsåret går gjennom 3års skole på et år, så du kan tenke deg hvor hardt dette året kan bli.
Vis hele sitatet...
Nåja, fullt så tungt er det ikke. Nå begynte jeg riktignok på påbygning først nå i høst, men det du sier er ikke helt rett. Det er jo ikke sånn at man ikke har noen allmennfag de to første årene, man har bare mindre - fordi det ikke kreves mer dersom man velger å gå ut i lære.

For å ta mitt eksempel, påbygning etter medier og kommunikasjon, så får man 10 timer norsk, 5 timer matte, 3 timer naturfag og 3 timer historie i uka, i tillegg til to timer gym og ti timer medier og kommunikasjon.

Ja, dette er en brå overgang etter de to første årene.
I andreåret har man 26 timer media og 10 timer allmennfag, i tredjeåret er det omvendt.

Allikevel synes jeg det er helt feil å gå ut og advare folk om dette uten videre. Jeg for min del har ikke angret et sekund på valget mitt. Jeg vet at jeg ikke trenger spesiell studiekompetanse, ikke hadde jeg prøvd meg på det heller om jeg gikk studiespes. Jeg har derimot lært jævlig mye jeg av å gå på MK som jeg aldri ville lært av å gå allmenn. Og nå snakker ikke bare om foto/film/web/grafisk-tekniske ting. Man jobber prosjektbasert på en helt annen måte, man får en deilig avkobling etter ti år med grunnskole. I tillegg har jeg jo lært mye om ting jeg synes er gøy.


Sitat av Mangooz Vis innlegg
På studiespesialiserende får man spesiell studiekompetanse. Om man går påbygg får man generell studiekompetanse.

Spesiell kreves i noen områder. F.eks om man skal bli lege.
Vis hele sitatet...
På studiespesialiserende KAN MAN velge å skaffe seg spesiell studiekompetanse. Dette krever ekstra realfag, i.e. naturfag og teoretisk matte.