Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3678
Vet at det har vært lignende tråder oppe før, men starter en ny som er litt mer samla og oversiktlig og håper at folk vil bidra til å samle info og erfaringer på denne.

På forskjellige forum og infosider, står det forskjellig informasjon når det gjelder antidepressiva og bruk av rusmidler.

Jeg har foreksempel flere steder lest at antidepressiva reduserer effekten fra kjemisk dop betraktelig, særlig XTC, LSD og RC'er.
Dette har jeg også erfart selv.

Nylig kom jeg over et sted hvor det blir forklart av flere av at det er mye lettere å få badtrip om man er mentalt ustabil (psykiske lidelser), og at det lettere å få flashbacks.
I tillegg står det om et syndrom som kan utløses ved å innta rusmidler(spesielt nevnt LSD) når man går på antidepressiva (SSRI, SNRI).

Er det noen som har noe erfaringer om denne type medisin, sammen med inntak av forskjellige rusmidler? Noen som vet noe om evn. langvarige ettervirkninger og/eller skader?
Kanskje Serotonin Syndrome du snakker om? (wiki it!)
Mange antipsykotika og antidepressiver reduserer, og gjerne dreper effekten av psykedelika, men i bunn og grunn skal du ikke tulle i deg slikt om du ikke har psyken til det. Går du på antideppiser så har du IKKE det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://www.erowid.org/chemicals/maois/maois_info8.shtml

Forklarer forøvrig interaksjonene i denne tråden.
Trådstarter
Ja Serotonine syndrome jeg snakket om ja..
Vet dere hvor vanlig det er, og langvarige skader osv?
Jeg bruker forsåvidt SNRI's og ikke SSRI's, og har forstått det slik at når det gjelder effekter og risikoer ved dop/psykedelika, så vil det være ca det samme. Noen som vet noe om dette?
Trådstarter
Ja jeg har lest om det Rottegift... Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer eller historier rundt dette med serotinsyndrom, inntak av psykedelika mens man går på antidepressiva, risikoer, langvarige skader osv... Og foreksempel om det er lettere for en som går på antidepressiva å ta overdose av noe, fordi man tåler så mye så man ikke får normal effekt av "normal dose" osv..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av vacant

Nylig kom jeg over et sted hvor det blir forklart av flere av at det er mye lettere å få badtrip om man er mentalt ustabil (psykiske lidelser), og at det lettere å få flashbacks.
I tillegg står det om et syndrom som kan utløses ved å innta rusmidler(spesielt nevnt LSD) når man går på antidepressiva (SSRI, SNRI).
Vis hele sitatet...
Uten å være moralens vokter eller lignende, må jeg bare spørre;
Måtte du virkelig lese deg til at det var lettere for å få en badtrip om man er mental ustabil?!
Mulig jeg tar feil, men jeg synest det sier seg selv.
Trådstarter
Selvfølgelig visste jeg det, men at medisinene i seg selv gjør at ting lettere fucker seg opp...
I denne tråden skal jeg fram til erfaringer osv rundt slikt medisinbruk og psykedelika.. Se min forrige post..
Tja, Jeg gikk på Zoloft før, og prøvde Salvia et par ganger, og etter det så fikk jeg "fashbacks" vær gang jeg røyka hasj, Har slutta med Zoloft nå og det begynner å gå bedre når jeg røyker.
Om det hjalp
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av speq
Uten å være moralens vokter eller lignende, må jeg bare spørre;
Måtte du virkelig lese deg til at det var lettere for å få en badtrip om man er mental ustabil?!
Mulig jeg tar feil, men jeg synest det sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Vel om jeg er kun hypomanisk, altså meget energisert og euforisk, er da like selvsagt at jeg skulle ha en økt kjangse for BadTrip? Syndromet i seg selv tilser (i dette fiktive eksemplet) nei, mens den nevrokjemiske realiteten kunne tilsagt noe annet. Droger er ikke små piller og lapper med mystisk glede, de er kjemikaler som påvirkerer din nevrokjemiskebalanse som igjn avgjør hvordan føler deg, oppfatter virkelighetenheten etc. Uansett så er jeg mentalt ustabil, per definisjon, når jeg er hypomanisk.

Mentalt ustabil er ikke alltid demoner og hitler i syltetøy fra nora etc.

For å gå litt videre på det at kjangsen for å få en badtrip er større når man er mentalt ustabil; det kommer helt ann på, på hvilken måte man er mentalt ustabil. Schizofrene mennesker har en dokumentert forhøynet kjangse for badtrip. les om emnet på wikipedia, spesielt godt forsket på ang. LSD
Sist endret av CaptainP; 4. mars 2008 kl. 04:33.
Sitat av vacant
Selvfølgelig visste jeg det, men at medisinene i seg selv gjør at ting lettere fucker seg opp...
I denne tråden skal jeg fram til erfaringer osv rundt slikt medisinbruk og psykedelika.. Se min forrige post..
Vis hele sitatet...
Det siste du bør gjøre om du har en diagnose som krever medisiner for å holde huet ditt i sjakk er jo å ruse deg på psykedeliske stoffer. Helt utrolig at folk ikke prioriterer å bli noenlunde friske fremfor å skulle ruse seg.
La meg begynne med; Går du på antidepresiva er det siste du trenger å putte et rusmiddel i kroppen.

Begynner med bekjent nr 1
Han kommer fra et splittet hjem, mor var alkoholiker og far er streng.
En plass mellom 12 og 14 begynner han å røyke hasj, noe som i seg selv ikke burde være verdens undergang.
En plass mellom 14 og 15 flytter han ut til egen leilighet og fortsetter rusmisbruket der.
Rusmisbruket kommer dels av rusen i seg selv men også en påbegynnende sosial angst (Ubehag rundt ukjente mennsker). Han har også problemer med å kontrolere sinnet sitt som er hovedårsaken til at han flyttet hjemmefra.
Mor er ute av stand til å ta vare på seg selv og kan derfor ikke hjelpe sønnen som flytter fra faren. Samtidig som han stadig unngår sosial kontakt flytter han seg over på tyngre rusmiddler.
Sosial angsten blir heller ikke bedre av at han bruker store deler av fritiden på mmorpg spill. Alikevel holder han seg i skolen frem til 2. videregående.

Etter å ha sluttet skolen begynner han å slite enda mer. Sammtidig som rusmiddelbruken avtar noe.
Antidepressivene han blir tildelt går til ordinære doser og sammtidig justering av rusbruken.
Medisinene han får er såpass sterke at de gir han den roen han trenger, men brukes også til å balansere ut dårlige rusopplevelser.
Han sliter hardt med søvnmangel da han rett og slett bare blir liggende i sengen uten å sovne.
Fysisk aktivitet blir minimalt annet enn å gå til butikken og lange turer på nattestid når han ikke får sove. (Min personlige oppfattning er dog at søvnløsheten hadde kunne blitt behandlet med trening og fast leggetid. Men jeg kan ta feil).
Kombinasjonen sosial angst, søvnmangel, rusmiddler og sosial angst toppes av at han blir nødt til å søke om sosial hjelp (de av dere som har vært på et sosial kontor vet hvor frustrerende dette kan være). I tilleg søker han om hjelp fra psykolog noe som i norge tar tid å få. Han har vært lagt inn på psykriatisk 2 ganger, frivillig. Men han sliter med å oppholde seg der da han ikke får ha med pc og det er ingenting å gjøre der på kveldstid.

Idag har han fått jobb, han fungerer i samfunnet i det daglige, og har ingen problemer med å ta kontakt med kvinner. Han går stadig på anti depressiva og drikker alkohol en gang i blandt.
Når han drikker blir han EKSTREMT agressiv og sosial angsten og usikkerhet på mennesker han ikke kjenner er til å ta å føle på. Han har pådratt seg dommer for legembeskadigelse da han har slått ut et par mennesker i flylla. Han lar seg provosere ekstremt lett og har ingen skrupler med å slå først.
Kombinasjonen av sosial angst og agressivitet gjør han til en tikkende bombe når han drikker. Det er ikke spørsmål om han går av men når.
Han har gjentatte ganger hanvnet i klammeri og brytekamper med flere i vennekretsen, som nå velger å ikke drikke alkohol med han lenger.


Bekjent 2
Kombinasjonen av langvarig amfetamin bruk kombinert med et antideppresiva i utprøvingsfasen, utløser psykoser hos en nær bekjent av meg. Jeg treffer han av og til i denne perioden og blir stadig overasket hvor mye tynner han blir mellom hver gang jeg treffer han. Til slutt er det nesten ikke annet enn bein igjen av han. Han spiser minimalt og gjentar samme rutine dag ut og dag inn (les han gjør akuratt det samme hver dag), han maler den samme veggen 1 gang til dagen. Dette fortsetter i ca 1 måned før kjæresten endelig kobler inn moren. Kjæresten ruser seg også som gjør at det tar så lang tid før hun reagerer på oppførselen.
Mor får han tvangsinnlagt, hvor han tilbringer minst 14 dager før han blir sluppet til frivillig innleggelse. Etter dette stabiliserer han seg, men har pådratt seg sosial angst og en ødelagt forbenning. Pr idag røyker han hasj for å komme seg igjennom stressperioder, men går ikke lenger på anti depressiva.


Bekjent 3
Har i lang tid blitt gitt diasepam og bensodiasepiner mot "nerve problemer".
Disse stoffene er vanedannende men ble i etterkrigstid brukt som løsningen for en del psykiske problemer. Idag er hun avhengig av pillene sine og kan ikke gå en dag uten. Har selv opplevd at hun har tatt mer enn resepten tillsier fordi hun føler seg "litt dårlig" noe som kan gi en ganske sterk rus.
Hun lider av sosial angst og har ekstremt lite energi. Humør svingingene kommer og går i forbinnelse med opp og nedturer i doseringen av "medisinen".
Hun har vært gjennom store deler av tilgjengelige resepter men vender stadig tilbake til valium og andre lignende medikamenter. Det går en spøk om henne; Finnes det i felleskatalogen har hun tatt det.


Dette er på ingen måte ment som skremselspropaganda men er mine personlige opplevelser av å kombinere rusmiddler og psykiske problemer.
Bli frisk før du vurderer å ta psykedeliske stoffer og andre rusmiddler.

Edit: et par trykkleifer
Sist endret av MorPHeuZ; 4. mars 2008 kl. 12:29.
Vel, bare for å kaste inn en brannfakkel: Jeg har vært temmelig deprimert, men kom ut av det ved hjelp av LSD
http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90212

Sier ikke at det er så jævlig lurt, men det gikk bra med meg siden jeg er et bevisst vesen.
Trådstarter
Støtter teorien til boogyman.. LSD og MDMA ble før i tiden brukt til å behandle bla. depresjon, angst og traumer. Etter min første skikkelig tur på MDMA, ble jeg en helt forvandlet person. Jeg fikk en slags ny oppladning i hele kroppen og hodet, som gjorde at jeg innså at lykke fantes. MDMA fikk meg opp fra graven, og jeg har full tro på at psykedelika kan brukes som medisiner/behandling/terapi om det brukes på rett måte.

(Dog det er farekonsekvensene ved bruk av det, og vanlige medisiner som i dette tilfellet er SNRI's antidepressiva, som jeg vil høre historier om i denne posten)
Sitat av vacant
Støtter teorien til boogyman.. LSD og MDMA ble før i tiden brukt til å behandle bla. depresjon, angst og traumer. Etter min første skikkelig tur på MDMA, ble jeg en helt forvandlet person. Jeg fikk en slags ny oppladning i hele kroppen og hodet, som gjorde at jeg innså at lykke fantes. MDMA fikk meg opp fra graven, og jeg har full tro på at psykedelika kan brukes som medisiner/behandling/terapi om det brukes på rett måte.

(Dog det er farekonsekvensene ved bruk av det, og vanlige medisiner som i dette tilfellet er SNRI's antidepressiva, som jeg vil høre historier om i denne posten)
Vis hele sitatet...
Vel, det ble brukt med stort hell til behandling med en psykiater i kontrollerte forhold. Det er folk med utrolig mye peiling på den menneskelige psyke, som går igjennom problemene og løser dem så godt det lar seg gjøre. Skal ikke si at det ikke kan være gunstig å ta en tur for å finne ut av problemene en måtte ha, men ville aldri rådet noen med psykiske problemer til å gjøre det. Hvem vet hvordan man kommer ut. Greit nok. Det er en sjanse for at man kommer ut som et nytt menneske med et nytt, mer positivt syn på livet, men det kan jo også gå den andre veien. Vil tro at det er de med psykiske problemer som topper listene over de som utløser psykoser, schizofreni, etc. etter en tur.

MDMA kan jeg være enig i er bedre for selvmedisinering, men man må være veldig forsiktig. Det er ikke de personene med bra psyke og generelt god livskvalitet som faller ut på skråplanet. Mesteparten av rusmisbrukerne vi har idag er misbrukere fordi de driver med en eller annen form for selvmedisinering.

For all del. Jeg vet hvor mye psykedeliske og MDMA kan gjøre for å bedre livskvaliteten og se mer lyst på alt. Men det er en balansegang, og fallhøyden er stor.
Når det gjelder forskjellen på SSRI og SNRI tatt sammen med andre rusmidler, er forskjellen den at SNRI påvirker virkningen til stoffer som virker inn på Dopamin-reseptorene (Kokain, Amfetamin), i tillegg til stoffer som virker inn på Serontonin-reseptorene, slik som SSRI's gjør.

Min mening:
Det å bruke psykedelia (med MDMA og DMT som sine ytterpunkter) når en går på antidepressiva i form av SSRI, SNRI, ASRI, kan være "en vei ut". Mange mener at psykedelia kan gjøre permanente skift i hjernens kjemiske balanse, det er en av årsakene til at det er veldig stor faginteresse for å gjøre terapiforsøk med psykedelia (først og fremst LSD og MDMA).

Når det gjelder farene ved dette, så er det veldig lite å finne om permanente negative konsekvenser av SSRI + psykedelia-kombinasjonen. For å sitere meg selv: "Etter mitt skjønn er den mest sannsynlige utgangene av inntak av psykedelia, mens man daglig tar et SSRI-preparat, være at effekten ved gitt dose kan bli redusert, med de følgende det har. Jeg ser det som svært lite sannsynlig at inntak av de nevnte stoffene vil forårsake noe katastrofalt, øke sjansene for en "badtrip", eller ha varige følger."


Rusmidler jeg mener ikke bør inntas når en er depressiv er stoffer som påvirker hjernes "Reward Pathway".