Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva tror du: Creation vs. Evolution
CREATION: Gud skapte alle. Darwin har feil. Livet stammer fra gud. 5 4,81%
EVOLUTION: Darwin har rett. Vi har utviklet oss fra aper og faktisk fra encellede organismer. 92 88,46%
Jeg er dum og vil bare se svarene. 7 6,73%
Stemmegivere: 104. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  26 1712
Etter å ha sett dokumentarer som viser tilstanden i USA har jeg fått en slags frykt for dagens samfunn. Meningsmålingen skal forhåpentligvis gi meg en betryggende følelse av at kristne fundementalister ikke har nådd hjernen deres.

Rekner med alle vet hva det dreier seg om. om ikke; google.

Engelsk dokumentar som støtter Evolusjon
http://video.google.com/videoplay?do...e+god+delusion

Kristent U.S. program som angriper evolusjon:
http://www.godtube.com/view_video.ph...93bcdeed13799b
Hakkespetter hadde dødd av evolusjon.

http://youtube.com/watch?v=9zwbhAXe5yk Bananer er skapt av gud.
Sist endret av Paniel; 4. april 2007 kl. 16:40. Grunn: la til stoff
Hva er det du vil at vi skal svare på når du ikke engang forsøker å gi et bilde av hva situasjonen går ut på i førsteposten?
Trådstarter
tar litt tid før meningsmålingen kom opp.. unnskyld.
1. Du glemte å inkludere meningsmålingen.
2. Du burde kanskje komme med en direkte link, ikke kun henvise til google- ikke alltid like lett å vite hva man skal søke etter.

Nå er jeg kjent med saken og kan ikke annet enn å riste på hodet. Jeg for min del støtter evolusjonsteorien da jeg mener den virker mer sannsynlig enn et stort smell *poof* så var alt fint.
Jeg har selv sett dokumentaren Jesus Camp som tar for seg hvordan barn født inn i en evangelisk kristen familie blir tvunget å inrette seg kreasjonstroen, altså at Gud skapte menneskene og jorden. De blir bevisst dratt ut fra skolen fordi de får ikke lære om evolusjons"teorien", heller ikke om fossilebrennstoffer. De blir også manipulert til å tro at de kan tale i tunger allerede i seksårsalderen. Dette er ren barnemishandling, ingen tvil.

75% av barna i USA som er hjemmeskolert er evangelisk kristne.

En av personene som er i ukentlig kontakt med Bush sine rådgivere samt Bush selv er lederen av en svær megakirke, altså en kirke med plass til 5000+ mennesker. I disse kirkene oser det fanatisme.

Det mest oppsiktsvekkende er at President Bush støtter denne utviklingen, og at kreasjonslæren skal bli undervist. Blant annet viste han dette i valget av høyesterettsdommere når han valgte inn en fanatisk kristen.
Hvor er alternativet "Gud skapte encellede organismer og vi har utviklet oss innom aper fra det."?
Tror det er et kompromiss vi alle kan leve med. Eventuelt big bang var Gud som sprengte seg selv.
Trådstarter
mantus: ingen kristne talsmenn har komt med den forklaringa. Det er å motseie seg sjøl. Dei vil heller ikkje gå i kompromiss som går imot bibelen.
Litt off-topic her:

Sitat av John B
En av personene som er i ukentlig kontakt med Bush sine rådgivere samt Bush selv er lederen av en svær megakirke, altså en kirke med plass til 5000+ mennesker. I disse kirkene oser det fanatisme.
Vis hele sitatet...
Denne mannen ble "tatt" for homofili og bruk av narkotika i fjor. Noen som nevnte ordet "hykleri"?
"Gud skapte encellede organismer og vi har utviklet oss innom aper fra det."?
Tror det er et kompromiss vi alle kan leve med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle vitenskapen være interessert i et kompromiss?
Sitat av Mantus
Hvor er alternativet "Gud skapte encellede organismer og vi har utviklet oss innom aper fra det."?
Tror det er et kompromiss vi alle kan leve med. Eventuelt big bang var Gud som sprengte seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er en del av oss som ikke kan leve med forkasting av den vitenskaplige metode bare for å gjøre noen mennesker glade. Vitenskap er ikke en demokratisk affære.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Paniel, Du burde virkelig sette deg inn stoffet før du kommer med slike påstander.

Jeg sitter her med boken til Richard Dawkins "The God Delusion", der han kategoriserer alle de forskjellige 'typene' tro han kommer over.

Ett kapittel, tar for seg en slik tro du mener ikke eksisterer: Stephen Jay Gould skapte utrykket: NOMA eller "non-overlapping magisteria", for en tro der han ser for seg at vitenskap og teologi/læren om gud er to helt separate 'univers'.
Altså, gud skapte alt, men evolusjonen, teknolog osv gjelder fremdeles.
'Catchen' hans er at vitenskapen IKKE under noen omstendigheter kan berøre spørsmålet om guds eksistens.

Anbefaler boken God Delusion av Richard Dawkins på det varmeste.
Dette kommer garantert til å utvikle seg til en alle-kristne-er-dumme-og-fanatiske-tråd.

@ John B: Du presenterer det som om _alle_ kristne barn blir påtvunget fanatisk kristendom fra de blir født, og at disse blir til en slags fanatiske jesus-zombier. Verden ser ikke slik ut. Jeg er selv oppvokst i en katolsk familie(her i Norge vil jeg påstå at katolikker er _mye_ mer aktive kristne enn den gjennomsnittlige lutheraneren), og er selv på ingen måte verken frivillig eller påtvungen kristen.

Poenget ditt om at 75% av alle hjemmeskolerte barn i USA er kristne, kan lett slås tilbake ved å se på statistikker som viser religiøs prosentandel i USA: (Sakset fra CIA world factbook)

Religions:
Protestant 52%, Roman Catholic 24%

Selv om ikke alle 76% av befolkningen er evangelisk kristne, kan du regne med at en god del av denne hjemmeskoleringen kommer av at kristendom ofte virker sterkere i samfunn som er små og isolerte. Dermed kan det ofte være en bedre praktisk løsning å hjemmeskolere.

At G. W. Bush støtter utvikling av et mer kristent samfunn har jeg ingen problemer med å tro, da han selv er kristen. Selvsagt tror alle religiøse folk at deres egen religion er den riktige, ellers hadde de ikke tilhørt den. Dessuten ville han aldri være i stand til å få presidentstolen i det hele tatt, uten å være religiøs.


Selv er jeg ikke kristen, og er trofast tilhenger av evolusjonsteorien, inntil vi finner noe mer sannsynlig. Når vi forsvarer evolusjonslæren, er det viktig å huske på at det var etablert fakta en gang i tiden at jorden var universets sentrum, og at solen, og alt annet roterte rundt den. Vi vet ikke alt ennå, og hvilke teorier vi velger, er avhengig av hvilke fakta vi velger å prioritere. Fra mitt synspunkt, virker foreløpig evolusjonen som det mest sannsynlige.

Ellers tror jeg at de fleste her trenger å se alt litt nyansert, og heller være åpne for at verden ikke alltid er helt så ekstrem som vi får den presentert i media.

Og forresten, mennesket har så vidt jeg vet ikke utviklet seg fra apene; vi har felles forfedre, og har tilpasset oss forkjellige forutsetninger.

Edit: Sorry at det ble litt rotete...
Sist endret av icTus; 4. april 2007 kl. 17:33.
Evolusjonslæren sier ikke noe om hvordan livet oppstod, kun hvordan det utviklet seg.
Altså kan man tro at Gud skapte livet, uten å nødvendigvis forkaste evolusjonsteorien. Dette innebærer selvfølgelig at man ikke tolker Bibelen bokstavelig.
Selvfølgelig kom ikke mennesket plutselig fra en apekatt! Tåpelig "teori" det der som har blitt motbevist utallige ganger av ekte vitenskapsmenn.

http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504
og
http://video.google.com/videoplay?do...78797168237693

Dette er to veldig gode filmer som motbeviserer ateistenes teori om liv fra intet.
Jeg håper du kødder.
Jeg vil bare ha svar på et par ting jeg:

Dere som mener at "noe" (=gud?) "selvsagt" må ha skapt mennesket/liv/universet/et.c - hva har i såfall skapt dette "noe"? Hvorfor kan ikke universet like gjerne alltid ha vært, som at en "gud" alltid skal ha vært?

Kreasjon gir ingen reelle forklaringer, dere skyver bare problemet bakover.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det håper virkelig jeg også, les boken jeg anbefalte lengre opp (Richard dawkins: God Delusion) og du vil finne ut at alle 'argumentene' fra filmene du presenterte knuses.
atomet: Enig.

Personlig tror jeg vi kommer i en ny istid aktig tilstand hvor alle dør og alt liv blir tilbakestilt. Meneskene må da på nytt gå igjennom evulusjon til de en dag kommer til denne istid tilstanden. Tviler på at jorden kommer til å ha evig evulusjon.
Sitat av Kinseek
Selvfølgelig kom ikke mennesket plutselig fra en apekatt! Tåpelig "teori" det der som har blitt motbevist utallige ganger av ekte vitenskapsmenn.

http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504
og
http://video.google.com/videoplay?do...78797168237693

Dette er to veldig gode filmer som motbeviserer ateistenes teori om liv fra intet.
Vis hele sitatet...
Jeg ga deg et kvalitets-poeng i håp om at posten din var av en ironisk undertone.
Den han fyre sa om bananen, var bare dumt!
er jo ingen av teoriene som gir deg alle svar. så for meg gjenstår det å se
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det som er litt morsomt er at på dette stadiet så er det nøyaktig like mange som har stemt kreasjonisme som de som har erklært seg selv som "dum".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek
Selvfølgelig kom ikke mennesket plutselig fra en apekatt! Tåpelig "teori" det der som har blitt motbevist utallige ganger av ekte vitenskapsmenn.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje tilbakebevist fordi det er så totalt fjollete påstand at den ikkje heng på greip. Det skjedde ikkje brått på eit døgn. Det skjedde over et par tusen eller titusener av år, ved mutasjon og seleksjon.

Forskarane verda over er *veldig* samstemte om at det faktisk er det som har skjedd, og ingen seriøse prøver i dag å hevde noko anna.

Forøvrig er det utført ekspriment som viser at aminosyrer (som kan oppstå i naturen uten biologisk påvirkning) kan danne det vi definerer som liv. Det er også bevist at bakterier utvikler seg gjennom mutasjon og seleksjon, avhengig av miljøet. Antibiotikaresistente bakterier, som er et stort problem for helsevesenet er bevis på at dette skjer.
Trådstarter
Gir dere dette spørsmålet:

La oss si at det fanst ingen religioner på dagens planet, det fanst ingen forskning på opphavet vårt.

så får 100 smarte personer oppgaven om å komme til bunns om hvordan vi kom til livs. Hva tror du de ville komt framt til ? nærmest en biologisk/fornuftig forklaring?

for meg er svaret avslørt i spørsmålet.
Paniel: Nei, ikke sant. Har vel et poeng der, og derfor de gjerne diktet opp masse rart om guder og overnaturlige ting. Så folk liksom skal ha noe å holde seg fast i, så slipper man masse spørsmål og sånn rundt ting. Vi liker vel alle og ha noe å tro på? Jeg holder fast ved hva vidarlo sier, vi utviklet oss selv. Fra bakterier og utifra det. Jeg er ikke noen tilhenger av at gud skapte liv osv, faktisk tror jeg ikke særlig på han. Han har aldri vært der når jeg trengte han mest. Men det er ikke bare derfor, tror rett og slett ikke på han.

Men jeg tror dòg på at det er et eller annet der ute, for alt kan ikke bare skje tilfeldig. Det klarer jeg ikke å tro. Noe skjer, som fører til noe annet, ergo: Alt som skjer er en kjede av hendelser som har en eller annen form for mening bak seg, og fortsetter i en evig sirkel til det endelig målet er oppnådd. Ble en litt rotete forklaring, men poenget er at jeg tror ikke ting skjer tilfeldig.
Sist endret av Sky; 4. april 2007 kl. 21:23.
Sitat av Kinseek
Selvfølgelig kom ikke mennesket plutselig fra en apekatt! Tåpelig "teori" det der som har blitt motbevist utallige ganger av ekte vitenskapsmenn.

http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504
og
http://video.google.com/videoplay?do...78797168237693

Dette er to veldig gode filmer som motbeviserer ateistenes teori om liv fra intet.
Vis hele sitatet...
Du kan då umulig vere seriøs?

Og forresten, banana er skapt av mennesket, ikkje av gud, ivertfall forma på banana that is, den ville banana er ikkje bua, så der rauk det argumentet
Sitat av Kinseek
Selvfølgelig kom ikke mennesket plutselig fra en apekatt! Tåpelig "teori" det der som har blitt motbevist utallige ganger av ekte vitenskapsmenn.

http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504
Vis hele sitatet...
Du ser jo at forseglingen på peanøttsmøret allerede er åpnet litt når han skrur av lokket. Han fyren har allerede fjernet alt livet i den for å støtte teorien sin.
Bra at *noen* tok ironien min; men det som er skremmende er at det jeg sa er vanlige holdninger og utsagn fra kreasjonister. Den totalt mangelen på refleksjon over egen viten og ikke-viten blant de som driver med det tullet kommer lett fram i de to klippene jeg linket til.