Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 689
Har det skjedd noe kule forandringer i Linux økosystemet som gjør det bedre enn Microsoft? Eller er Windows fortsatt numero uno?
Sist endret av putinerdritt123; 9. mars 2024 kl. 21:41.
følger denne.

Kunne gjerne tenkt meg å teste ut ubuntu eller mint på min gaming pc HVIS HVIS HVIS det gir meg bedre ytelse i spill som CS2, fortnite osv
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
følger denne.

Kunne gjerne tenkt meg å teste ut ubuntu eller mint på min gaming pc HVIS HVIS HVIS det gir meg bedre ytelse i spill som CS2, fortnite osv
Vis hele sitatet...
Vet cs2 kjører vel med ish 20% lavere fps på linux, fortnite finnes ikke da epic games er late og ikke gidder å lage en klient, Dog mange flere spill som støttes nå pga steamdeck, så går fremover i linus verden
Hei sveis!

Steam sitt proton-layer har gjort mye for spillmangfoldet på Linux, men Windows er vel på mange måter fortsatt - helhetlig sett, og dessverre - numero uno (når det kommer til spill),
iallefall med tanke på kompatibilitet og ease of use, da Windows krever mye mindre fikling og triksing enn linux ofte gjør
(generelt sett og spesielt med tanke på spill).

Men noen spill, hvis man har kompatibelt og godt støttet hardware, rapporteres å ha i allefall delvis bedre ytelse på Linux
(reddit, jeg vet... Finnes andre bedre kilder også, men jeg er trett og gammel)

AMD hardware (særlig grafikkort) har hittil vært bedre støttet enn NVIDIA, og min personlige erfaring er at iaf. NVIDIA 1050 (vanilje, ikke Ti) laptop-kortet er buggy (på manjaro, med KDE).

Ting i NVIDIA/AMD gården er kanskje i endring, jeg holder ikke pusten, men forhåpentligvis er jeg bare en fordomsfull gammel knark med utdaterte kilder.

Avslutningsvis må jeg bare si at jeg sjelden gamer, og det finnes mye klokere hoder samt mer erfarne brukere her på bruket som kan gi MYE bedre, mer detaljerte og erfaringsbaserte svar enn meg.

Men med innstallert steam og påslått proton som eneste tweak, så har jeg både kjørt og kost meg med:
  • Valheim
  • Disco Elysium (beste spillet <3)
  • Vargus
  • og Divinity: Original Sin 2
... på en levono y530 laptop (med gtx 1050, som nevnt tidligere).
Jeg har ikke testet på annet hardware.

Beklager usnipete skribleleif, lesebrillene er av, men ølbrillene er på og veier så mye at nå er innlegget og dagen over

edit. flytter listen med distroer ned hit, fordi du ikke spurte om dem og jeg vil ikke starte med å gå off-topic

Distroer som ofte anbefales for gaming (om du eller noen vil teste) er bl.a.:
(Navnene i parentes er basen/distroen som navnene uten parentes er basert på)

Men Ubuntu, Debian, Arch, Fedora osv., kan jo tweakes og bygges opp for å være nogenlunde like gode som de linkede distroene, da de utgjør grunnmurene de linkede bygger på (med unntak av Debian, som ikke er direkte representert på listen)
Sist endret av Linuxelig; 10. mars 2024 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke hørt om spill der du får bedre ytelse på linux, og windows er dessverre fortsatt den absolutt mest «klar out of the box» løsninga.

Det er mer or meg spill som kan spilles på linux, og flere spill er funker knall ved å bare sette en enkelt checkbox i steam. Enda flere spill blir tilgjengelig om en er villig til å lese og følge litt veiledninger.

Det er oftest AAA spill som er problematisk på linux, særlig en periode etter release. F.eks var fortsatt starfield mer eller mindre unplayable på linux for rundt en mnd siden.
Så lenge du ikke forventer at trippel-A spill skal fungere med 100% performance, eller forventer å få spille online competetive spill som f.eks league, valorant, pubg eller andre spill som har nazi anticheat, så fungerer linux nokså bra. Om du på død og liv må spille disse spillene, så kan du prøve deg på windows i en VM med GPU passthrough, evt. vGPU, om du har nvidia.

https://discord.gg/SGRt2NBQ
Her har du nvidia dev repo mirror: https://nc sloth zip/s/a3D9Fxi7o3bZbci
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg har ikke hørt om spill der du får bedre ytelse på linux
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok definitivt en sjeldenhet

Men linus tech tips og chris titus påstår det forekommer.
Sist endret av Linuxelig; 11. mars 2024 kl. 04:00.