Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 943
Heisann.

Jeg har et spørsmål om grunnlaget til å bli fritatt fra å vitne i en sånn type rettsak. Hvis man blir innkalt som vitne, må jeg vitne? Jeg er saksøktes mor og det er saksøker som ønsker å kalle meg inn. Er jeg inhabil? har jeg noen mulighet for å ikke måtte vitne?

Takk

Etter å ha lagt frem vitnelista, hvordan er det mulig for motparten og luke ut personer som ikke er vesentlig i saken?
Skal ikke være noe problem å slippe det

§ 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år.
Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.
Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.
Endret ved lover 28 feb 1986 nr. 8, 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202), 7 mars 2008 nr. 5 (ikr. 1 juli 2008 iflg. res. 7 mars 2008 nr. 242).

http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-015.html#122
Trådstarter
43 6
Er det i straffesaker eller, det blir feil å si barnefordelingssak men far vil ha opptrapping i samvær.
Har ikke datteren din en advokat? Vil tro han kan svare på alt du spør om. Er usikker på hvorvidt loven jeg referert til gjelder i din sak.