Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 803
Nettopp bygd meg ny maskin, og den fungerer ypperlig - med unntak av at den ikke vil skru seg av automatisk. Har undersøkt i BIOS om jeg får aktivert noe strømstyrings-greier, men uten hell.

Jeg har installert motherboard-drivere, flashet BIOS, koblet ut PSUen og satt den inn igjen, og nå er jeg tom for ideer. Det pussige er at jeg bygde en identisk maskin (med unntak av DVD-rom) til brodern, og alt fungerer som pokker der.

Spesifikasjoner:
- AMD Athlon 3500+ 64bits
- nForce4 GA-K8NF-9
- 1GB RAM (fordelt på to 512mb-brikker)
- GeForce 6600GT
- Mist 500w psu
Så, hva kan være feil? Er det noe jeg kan gjøre, eller er det mulig noe er defekt. I såfall hva?
Prøvd å sette BIOS til default-instillinger?
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Ja. Opptil flere ganger
skrur seg ikke av automatisk? som i "trykker på avslutt windows knappen og windows avslutter men pc-en står enda å suser?" Dette er jo slik som de er i de gamle pc-ene. Hmm, det jeg kunne tenke meg om det er en lask en eller annen plass som togler mellom hvordan pc-en skal skru seg av/på. Slik at om du har et gammelt kabinett skal det funke med dette og. men er ikke sikker.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Jeg gjentar at jeg har bygd en helt identisk til brodern, og den fungerer som bare det.
Om du bor i et eldre hus kan det ha noe med dette å gjøre. Jeg har ingen egentlig løsning på problemet, men for å få det avkreftet at det har noe med huset å gjøre vil jeg foreslå at du prøver å bruke samme uttak som din brors.
Jeg nevner dette kun som et alternativ fordi at jeg selv har kommet ut for dette med en litt eldre maskin.
Sitat av Anxietas
Om du bor i et eldre hus kan det ha noe med dette å gjøre. Jeg har ingen egentlig løsning på problemet, men for å få det avkreftet at det har noe med huset å gjøre vil jeg foreslå at du prøver å bruke samme uttak som din brors.
Jeg nevner dette kun som et alternativ fordi at jeg selv har kommet ut for dette med en litt eldre maskin.
Vis hele sitatet...
Du mener noe ala jordingsfeil regner jeg med.

har du prøvd med broren din sin psu? Og går alle viftene eller bare psu vifta?
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Jeg og brodern bor i samme hus, så jeg tviler på at det er noe med det å gjøre. Har ikke prøvd broderns psu ennå. Gjør det i dag etter skolen. Og angående viftene går CPU-vifta og system-vifta. Har en ekstra vifte forran harddisken, men den har jeg ikke strøm til.

Kan legge til at jeg ikke får meldingen "Nå kan du skru av maskinen" når jeg avslutter windows, da skjermen går i stand-by før det.
Prøv å installer Windows på nytt.
Det skal ikke ha noe med windows å gjøre. Jeg foreslår at du kontrollerer de ledningene som skal stå på hjørnet av hovedkortet som heter leds eller hvafaen det var. det er veldig enkelt å malplassere dem eller sette de på riktig pin, bare feil vei da eneste indikasjon på hva som er riktig bare står i manualen til hovedkortet. om du ikke vet hva jeg snakker om, se helt nederst til venstre her
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
kan LED-ledningene ha noe med dette å gjøre? Trodde de kun styrte lyset. Er godt mulig jeg har plassert dem feil på min egen maskin. Har nettopp bytta PSU med brodern, og hans fungerer forsatt knakandes. Skal sjekke LEDsa nå.
Ja, de er direkte kobla til strøm-knappen. De er i tillegg kobla til lyset som viser om hdd jobber, pc speaker og mere. Som sagt, bare les i manualen til hovedkortet. De positivt ladede pins'a skal stå i samme retning. De positive ledningene er enten svart eller merket med en kontinuerlig strek.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Niks. Nå har jeg sjekket over LEDsa med manualen og broderns pc, så alt skal være riktig, men jævern fortsetter å oppføre seg som en jævel. Noen andre ting det kan være problemer med? Hovedkortet?
nei, nå er jeg helt rådlaus. Er det bare det at du ikke kan slå den av automatisk? det funker med hold-inne-knappen-i-fire-sekunder? det er jo ikke verdens største problem da, går vel an å leve med.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Går an å leve med ja, men det er noe så innigranskauen irriterende, for det funker ikke å sette den i ventemodus heller
Men det som er merkelig er at skjermen skrur seg av automatisk før jeg får beskjed om at jeg kan slå av maskinen
Sist endret av Digital Hybrid; 8. november 2005 kl. 15:34.
er det forresten et gammelt kabinett?
Sitat av ulysses
er det forresten et gammelt kabinett?
Vis hele sitatet...
tenkte og på dette men tror det har noe på på/av funksjonen på hovedkortet. At den rett og slett venter på en puls fra knappen som aldri kommer. Hmm tror jeg så en plass at man kunne velge om maskinen skulle skrues av automatisk da windows ble avsluttes *skal sjekke*