Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6784
Sitat av Srbija Vis innlegg
Norge er paradise i forhold til alle andre land hvis man er kriminell etc , det er bevisst flere ganger. Bare se på han idioten som drepte rundt 70, de behandler han som om han var kongen.
Vis hele sitatet...
Her er det flere andre underliggende motiver enn norsk rettssystems yndige morsinstinkt som spiller inn.
Norge har- og har hatt en internasjonal lederrolle i forhold til menneskerettigheter, demokrati, fredsforhandlinger osv.
I slike tilfeller hvor verdens øyne er rettet direkte mot Norge er det viktig å gå foran som et godt eksempel i forhold til landets verdier.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Vet godt hva jeg snakker om, så ikke kom her og tro du er sjef.

Så du mener faktisk at Halden fengsel er en god plass for en mann som har begått noe ondt? Så det er greit og til og med få høyere levestandard enn andre folk som jobber ræva av seg og betaler skattepenger?
Vis hele sitatet...
Om du virkelig vet hva du snakker om så er det en smule påfallende at du fremstår helt motsatt.

Media har mesket seg voldsomt i saken om fengselet i Halden, selvfølgelig med en tydelig vinkling på saken:

Cellene i nye Halden fengsel har flislagt bad, flatskjerm-TV og vindu uten gitter.
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde blitt fengslet over en lengre tidsperiode - ville du da ha verdsatt denne "luksusen" så høyt at tilværelsen og frihetsberøvelsen ble mindre miserabel?
Veltet og vraltet deg rundt på baderomsflisene flere timer om dagen, omfavnet flatskjermen og hoppet inn og ut av det gitterløse vinduet?

Jeg har personlig vært i typiske søppelfengsler slik som Åna fengsel (i gamle dager) og Haugesund fengsel og dessuten har jeg vært i nyere og flottere fengsler, blant annet på en 18 kvadratmeter stor elle med eget bad.
Men jeg kan ikke si at det var noen enorm glede over den materielle oppgraderingen som har funnet sted i den siste tiden.

Det er klart at soningsforholdene er bedret betraktelig og dette forbauset meg stort da jeg ble satt inn på cellen, men etter en liten stund ble dette glemt fordi jeg begynte å fokusere mer på umyndiggjørelsen, frihetsberøvelsen og alt jeg gikk glipp av på utsiden.


Sitat av heartslava Vis innlegg
DU vet ikke hva du snakker om, folk med ingenting og miste syntes det er helt GREIT og havne i fengsel her i Norge. Du får alt, kan starte utdanning (noe du kanskje ikke kunne utenfor murene), du kan jobbe (noe heller kanskje ikke kunne utenfor murene) du får tilgang til data, egen tv, eget bad, kjøkken og masse andre frynsegoder. Det er som og ta seg en tur på hytta.
Vis hele sitatet...
Er denne beskrivelsen av norske kriminelle representativ mener du?
Ja, du vet virkelig hva du snakker om, ser jeg.
Stort sett er de innsatte som barn på julaften den dagen de løslates, men det er selvfølgelig ekstreme tilfeller som trives i fengsel også.
Men disse personene er på ingen måte representative for de kriminelle i Norge, tvert i mot er det vanligvis snakk om utenlandske borgere fra ekstremt dårlige kår som kommer til Norge med kriminelle hensikter fordi det uansett er en vinn-vinn-situasjon, men dette er regjeringen i ferd med å sette en stopper for.




Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Greit nok at ikke sexforbrytere bør gå med rosa uniformer, men alle av dem kan gå i foreksempel en svart eller grå drakt. Bør jo straffes litt for sine handlinger... kan ikke akkurat si at de har det noe vondt i et norsk fengsel. Eldre personer på et pleiehjem har det jo faktisk verre enn de innsatte...
Vis hele sitatet...
Seksualforbryterne i norske fengsler har det ikke vondt, nei?
Hva om noen tok en lang sokk med en biljardkule oppi og slo deg med betydelig kraft - ville du ikke sagt at dette er en smule vondt?

I tillegg til fysisk vold lever seksualforbryterne under et ekstremt psykologisk press i frykt for å bli oppdaget, gjerne i måneder og år før det faktisk blir oppdaget.
Men når den dagen kommer så vanker det som regel både juling og total utfrysning fra fellesskapet.
Mat og desserten blir normalt sett gjort krav på av andre fanger, verdisaker som smykker og klokker blir ofte gjort krav på av andre fanger og handlevarene får ikke ligge ligge i fred i kjøleskapet.
Denne behandlingen fortsetter helt til den domfelte seksualforbryteren fjernes fra avdelingen.
Åna fengsel har faktisk egne avdelinger for seksualforbrytere så her er det intet behov for rosa uniformer som det er blitt foreslått i denne tråden.


Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg er for uniformer. Ikke for at det er så ''ondt'' å tvinge dem til og gå med uniformer, men jeg syntes det skal være merkbart at du sitter inne. Det er noe du skal kunne tenke tilbake på og tenke, usj! vil ikke dit noe mer! Det er forskjell på Sovjet og Norge. En mellom ting ville vært fint, spør du meg!
Vis hele sitatet...
Enkelte fengsler har en mellomting.
Om du er blitt pågrepet av politiet og blitt bragt direkte til fengselet og derfor ikke har med deg klær vil du få utlevert en joggebukse, sokker og håndklær med logo fra Kriminalomsorgen, hvite truser og en hvit T-skjorte.
Dette er ment som bekledning på avdelingen i f.eks. Stavanger fengsel.

Klærne blir kastet til fellesvask og det er ditt eget ansvar å raske til deg klærne igjen når de returneres.

Sitat av senmord Vis innlegg
Mener fengsler i Norge er alt får luxus.

Se på ABB som får det tipp topp, med ekstra høy sikkerhet osv,
selv har politi sagt at alle skal behandles likedan i fengsel.

Grunnen til at de gir han så høy sikkerhet er vell fordi de tror at noen kommer til å drepe han,
men så lenge ingen i fengselet har sagt at de skal drepe han, og at dette kan bevises, så synes jeg det hele er noe bullshit.

Jeg mener at folk som har drept så mange, ikke blir friske. Jeg mener at vist du gjør noe sånt, så er båten din gått, og du må betale med ditt eget liv. Og alle de pengene de bruker på dette, SINNSYKT.
Vis hele sitatet...
Du mener at fengsler i Norge er alt får luxus på grunnlag av det lille du har sett av terrorsaken mot Breivik?
Eller har du kanskje bare blitt enig med gutta i kommentarfeltene på VG for fellesskapets skyld?

Drapstrusler har Breivik fått i både bøtter og spann.

Til slutt; hvorfor skal alle jævla fengselsdiskusjoner osv. ALLTID ende opp med at Breivik trekkes inn som et skrekkeksempel på luksusen her i Norge?
Han er ikke den eneste personen som sitter fengslet i dette landet.
Ontopic: Jeg har bare skum lest tråden, så jeg vet ikke om noen har nevnt dette.
Fanger har i amerika en oransje uniform fordi det er lettere å se dem da. Tenk om fanger kunne hatt på seg hva de ville...
da kunne dem jo hatt på seg helt sorte klær eller klær med farger som ligner på vaktene sine drakter slik at det blir lettere å bryte seg ut av fengsel.