Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3129
Hei. Jeg skulle sette over penger til husleie,da jeg kom til skade for å skrive feil kontonr. Personen som fikk disse pengene inn på kontoen sin tok disse ut før det ble oppdaget av meg. Er det noen mulighet for å få disse tilbake

mvh dust
Ikke annet enn at du kan kontakte personen og be han tilbakebetale det. Banken har blitt lite behjelpelig med slike situasjoner, da de ikke har mulighet til å trekke pengene tilbake under vanlige omstendigheter.
Kontakt banken din uansett, så får du et fornuftig svar.
Sitat av bent hamer Vis innlegg
Hei. Jeg skulle sette over penger til husleie,da jeg kom til skade for å skrive feil kontonr. Personen som fikk disse pengene inn på kontoen sin tok disse ut før det ble oppdaget av meg. Er det noen mulighet for å få disse tilbake

mvh dust
Vis hele sitatet...
Har dessverre vært ute for tilfeller hvor pengene pengene er og blir borte.
Bankene er lite behjelpelige og generelt er lovverket dårlig.
Anmeld, det der er ikke lov.
Må ikke personopplysninger og kontonummer samsvare for
at overføringen skal godkjennes? I såfall er det jo et svakt
system. Det er jo fort gjort å taste feil, så potensialet for
overførsel til feil konto er jo overhengende stort. Da mener
jeg dette er bankens ansvar, ettersom det er den som tilbyr
tjenesten.
men hvis alle personopplysninger og kontonr er riktig på personen,er det da noen måte?
Sitat av bent hamer Vis innlegg
men hvis alle personopplysninger og kontonr er riktig på personen,er det da noen måte?
Vis hele sitatet...
Om alle personopplysninger og kontonummer er korrekt så har jo ikke pengene gått til feil konto så da er det jo ikke noe problem.

Om du taster feil kontonummer så er det ditt problem og ikke bankens.
men hva hvis kontonr er rett,men skrivefeil i navnet da?
da går pnga oxo rett
ja,men de kom jo ikke der de var tenkt
Vel da har du tastet feil kontonummer. Se på nettbanken din. Hvilken konto er penga gått til?
Er det et annet kontonummer enn der du vanligvis setter inn pengene?

Om kontonummer stemmer, og pengene er trekt fra kontoen så skal mottaker ha fått pengene. Er ikke verre enn det.
Om noe er feil så får du forsøke å ringe banken men er det du som har gjort feil når du tastet kontonummer så er det sorry altså. Har du flaks er pengene i samme bank som din og da har banken anledning å trekke tilbake pengene. Er det i annen bank - vel da er de nettopp det. Ute av rekkevidde.

Du kan gå til sivil sak og kreve pengene tilbake men om vedkomne handlet i god tro eller er skinnblakk så er du føkka.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Anmeld, det der er ikke lov.
Vis hele sitatet...
Er det ikke lov å motta en gave?

Fattern sier: ALDRI skriv inn kontonummer, det er en grunn til at datamaskinen har KLIPP og LIM!
Sitat av nudo Vis innlegg
Er det ikke lov å motta en gave?

Fattern sier: ALDRI skriv inn kontonummer, det er en grunn til at datamaskinen har KLIPP og LIM!
Vis hele sitatet...
Til ellers er det lov å se over kontonummeret et par ganger før man trykker seg videre.
Og du sier at fyren har allerede brukt pengene som du klarte og overføre til kontoen hans?
Det er gjort en feil, og han har plikt til å betale tilbake med mindre det er ekstreme omstendigheter som gjør at dette ikke er mulig. Kontakt banken og personen som har kontoen, skal nok ordne seg
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Det er gjort en feil, og han har plikt til å betale tilbake med mindre det er ekstreme omstendigheter som gjør at dette ikke er mulig. Kontakt banken og personen som har kontoen, skal nok ordne seg
Vis hele sitatet...

Det hjelper ikke med plikt om han fyren som mottok pengene er blakk. Er noe om å handle i god tro også. Så det er nok ingen enkel sak å få de pengene og det må nok enten via forliksråd eller tingretten. Og selv om det blir avsagt dom imot ham er det ingen garanti for at pengene blir tilbakeført. Si at fyren er alkis og lever på sosialtrygd. Da er det ingenting som det kan iverksettes tvangstrekk på.
Sist endret av random67489; 11. januar 2013 kl. 10:47.
Tilfeller som dette var årsaken til at det ble innført krav om ny kode fra bankID/kodebrikke ved overføringer til andre kontoer. Da må man bekrefte at man vet hva man gjør, og bankene kan dermed fraskrive seg mer ansvar. Tidligere var det faktisk lett å overføre feil.
Sitat av nudo Vis innlegg
Er det ikke lov å motta en gave?

Fattern sier: ALDRI skriv inn kontonummer, det er en grunn til at datamaskinen har KLIPP og LIM!
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lov å bruke penger man får inn på konto som man ikke vet hvor kommer fra.

Jeg leste en artikkel for en stund siden om en dame som fikk inn mye penger på konto som hun ikke skulle hatt, hun kjøpte seg hus i Thailand, bestilte ett tonn av ting på internett osv osv, noen dager etterpå ble hun arrestert, til slutt endte hun opp med fengselstraff.
Skulle gjerne ha linka denne artikkelen, men finner den ikke igjen.
Du har nok rett på pengene tilbake. Det er blitt henvist til flere lover angående dette, men da for folk som har mottat for mye lønn. Og der skrikes det om at man er pliktig til å betale tilbake, så jeg ser ikke helt forskjellen fra denne saken.
Det er forskjell på plikt og pengene i hånd. Er dette så vanskelig å forstå?

La oss si at du feilsender penger til meg. Som et tenkt eksempel.
Om jeg får inn feilsendte penger, jeg er uten kredittverdighet og har alt masse forfalt gjeld. Kort sagt jeg gir faen.
Har ingen jobb og null inntekt. Jeg får "lommepenger" fra sosialkontoret. Fortell meg hvordan du skal få tilbake pengene dine?
Den plikten du snakker så varmt om den gjelder ikke for meg. Jeg bare lar være å betale når du sender meg krav. Så sender du kravet til inkasso. Jeg lar være å betale det også. Også går kravet til namsmann. Han kan ikke ta utpanting for jeg eier ikke en dritt. Lønnstrekk? Har ingen jobb. Lønnstrekk ikke mulig. Eneste inntekt sosialpenger og de kan hverken du eller namsmann røre.

Du kan ALDRI få igjen pengene fra meg om jeg ikke ønsker å betale dem tilbake. For det finnes ingen måter for deg å drive dem inn på. Det er lover som regulerer at namsmann ikke kan foreta trekk i sosialpenger.

Eneste måtte være om OP kan claime at feilen skyldes en trojaner eller hijacker.
Sist endret av random67489; 11. januar 2013 kl. 23:34.