Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2818
Hei.

Jeg er klar over at det er mange tråder på forumet som likner veldig på denne jeg starter nå, men jeg fant ikke svaret på spørsmålet mitt, så jeg valgte å starte tråden allikevel.

Jeg ønsker å forberede meg til jeg skal begynne på informatikkstudiet til høsten. Men jeg ønsker ikke å lære meg språk. Jeg har drevet bittelitt med java/c++ og html(i gamle dager). Det jeg egentlig ønsker å lese mer om før jeg begynner på studiene er grunnleggende om datamaskiner og nettverk. Da tenker jeg i hovedsak på ting som går litt utenfor det vanlige grafiske displayet windows.

Litt vanskelig å stille spørsmålet da jeg sliter litt med å benytte ord som kan forklare hva jeg ønsker å få svar på, som igjen er det jeg har lyst til å lære, om dere skjønner. Spørsmålet er bare, hvor begynner jeg? Hvis det er vanskelig å forstå spørsmålet, gjerne svar etter beste evne. Jeg er glad i å lære, og er svaret fornuftig er det sikkert verdt å lære seg, selv om det ikke var svaret jeg var ute etter=)

Edit; Glemte å beklage for at dette innlegget kanskje kommer i feil forum, fant ikke noe bedre egnet sted.
Sist endret av Noorac; 8. mai 2010 kl. 13:38.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke gjort noe iheletatt før du starter med å studere. Hvis du leser nå og blir "selvgod" og slapper av fordi du "kan det fra før" så dette du alt for fort av lasset. Det er lagt opp til at ingen skal ha kunnet noe som helst fra før av, så det er ikke noe problem.

Mitt tips, går selv data.
Sist endret av MikeHunt; 8. mai 2010 kl. 13:46.
One of the good guys
2rs1's Avatar
http://www.uio.no/studier/emner/matn...diet/komp.html

Skum igjennom kapittel 1-8 (minus 6 muligens), det er veldig relevant og interessant.

Nettverk vet jeg ikke om du kommer til å få så mye bruk for med det første.. Men et tips: installer ubuntu eller noe lignende på på datan, det lærer du mye av. Det er også en nødvendighet å kunne bruke når man studerer informatikk.
Trådstarter
Takk for svar begge to=) Jeg skal ta begge rådene deres til etteretning. Jeg er enig der Mikehunt, å bli for selvgod er ikke en god ting. Ønsker allikevel å tilegne meg nye kunnskaper, så det er nok stor sjanse for at jeg smugleser litt allikevel. Kanskje på 2rs1 sitt stoff. Vet med meg selv at matematikken er jeg litt ustø på akkurat nå, og jeg burde komme meg opp og nikke på det igjen før jeg begynner.

Jeg skal installere ubuntu 2rs1, hadde det på en annen pc. Men formaterte hele skiten. Skal gå over til linux etter hvert, men ønsker å finne ut hvorfor microsoft suger og linux er awesome på egenhånd, i stedet for å dilte blindt etter alle data-proffene det kommer nok snart da, hehe
Flott at du tenker å gå på informatikk (tenker selv tanken etter 1 år med matte å fysikk). OT: Kan jeg spørre hvor du går hen og om du tar master eller bachlor?
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
http://www.uio.no/studier/emner/matn...diet/komp.html

Skum igjennom kapittel 1-8 (minus 6 muligens), det er veldig relevant og interessant.

Nettverk vet jeg ikke om du kommer til å få så mye bruk for med det første.. Men et tips: installer ubuntu eller noe lignende på på datan, det lærer du mye av. Det er også en nødvendighet å kunne bruke når man studerer informatikk.
Vis hele sitatet...
Går nå 2. året IT ved UiA, og kan på ingen måte si at det er noen nødvendighet å kunne *nix for oss.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Du kan eventuelt ta en titt på faget INF1060, dets forelesninger og pensumslitteratur. Faget gir en oversikt over datamaskinarkitektur, hardware, operativsystemer, nettverk ol. INF1060 er uansett et obligatorisk kurs for alle bachelors i informatikk på UiO (3. semester).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det eneste informatikkprogrammet hvor INF1060 er obligatorisk er programmering og nettverk (dvs. 1 av 5).

Men jeg er helt enig i at pensumet i det kurset kommer godt med. I nanoelektronikk og robotikk kan du velge mellom INF1060 og INF1300, som er et databasekurs; noe kjennskap til databaser er også absolutt å anbefale!
Sist endret av Spug; 5. juni 2010 kl. 16:04.
Sitat av Spug Vis innlegg
Det eneste informatikkprogrammet hvor INF1060 er obligatorisk er programmering og nettverk (dvs. 1 av 5).
Vis hele sitatet...
Stemmer, de har lagt om alle bachelorkursa innen informatikk på blindern nå nylig. INF1060 er dog listet som anbefalt forkunnskap for faget INF3151 - Operativsystemer som slettes ikke er dumt å ta det siste året av utdannelsen da man uansett er nødt til å ta 2 fordypningsfag -- om ikke de har gjort om på dette også :-)
Sist endret av John B; 9. juni 2010 kl. 13:57.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
i henhold til programmering kan du lese deg opp på design patterns. Det er veldig nyttig, og utifra egne erfaringer er det mer fokus på basic oop og språkspesifikke løsninger, enn gode og mye brukte kodemønster for ulike problemstillinger. Det virker som om singelton er det eneste eksemplet man har. Les gjerne litteratur som går i dybden, drøfter pros and cons, og ikke bare lister eksempler.
Det kan også være nyttig å se på hvordan man strukturer større OS prosjekter. hvilke verktøy man bruker for version control, og i det hele tatt hvordan man strukturerer kode oppbygningen i forskjellige språk. Man vil for eksempel se store forskjeller i et prosjekt utviklet hovedsaklig i c++ enn i et javaprosjekt.

Utifra egen interesse har jeg at det er vanskeligere å lære og å forstå en del av de litt mere komplekse emnene man kan støte på, og da kan f.eks. programmering i et språk som C, og ønsket om å unngå mye av overheaden man får via den typiske gode OOP strukturen man gjerne lærer å elske så høyt i skolesammenheng. Pekere f.eks kan være frustrerende, men når man har kontroll på de, er man på god vei til å skjønne hvordan ting henger sammen.

Nå er det jo forskjellig hvordan folk lærer, men jeg finner meg ofte et prosjekt å holde på med. Det må være et prosjekt som ligger langt over ditt kunnskapsnivå, og et prosjekt som interesserer deg. Krev perfeksjon, og sett i gang og flett sammen trådene for å finne et sted å starte. Jeg er aldri blitt ferdig med noen av disse prosjektene, og de har vært veldig unyttige som et produkt, men jeg har fått mye tilbake uansett.
jeg skrev f.eks en ansi-tolk for windows consolen i assembly for å skjønne litt mer av minnehåndtering, adressering, hvordan windows løser dette, windows api, og ikke minst få ett innblikk i hva asm dreide seg om.
Denne måten gir også litt innblikk i hva de store forskjellene mellom unix systemer og f.eks windows platformen er. Da kan man gjerne også dreie litt inn på nettverk, og så har man det gående.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Ser jeg har fått mange gode svar her. Takk for det.

Nå er det ikke lenge til svarene kommer fra samordna opptak, og jeg begynner å gjøre meg klar for studier jeg forhåpentligvis kommer inn på. I forbindelse med det har jeg et spørsmål til jeg håper å få svar på. Jeg vet det ikke hører hjemme i dette underforumet, men siden jeg har fått samlet noen tidligere informatikkstudenter i denne tråden allerede, så fortsetter jeg her.

Jeg vet jeg er nødt til å ha en pc til studietidene. Og jeg vet det bør være en laptop. Jeg har per dags dato 1 stasjonær pc, 1 laptop, og en mini-pc. Både den stasjonære og laptopen er hp, og jeg er ikke særlig fornøyd med dem. Mest på grunn av varmeutviklingen. Hovedkortet på laptopen har allerede smeltet, og blitt erstattet på service, sammen med HD og Ram. Og noe er galt med varmeutviklingen på den stasjonære. Minipc'en er litt liten å skrive på, samt at den har litt svake specs og går fortsatt på xp.

Spørsmålet mitt går da til de som har tatt informatikkutdanning(programmering og nettverk), hva slags pc det anbefales å bruke under utdanningen. Må det installeres forskjellige OS, tungtkjørende programmer? Er det nødvendig med lang batteritid, og må det være en laptop?

Foreløpig har jeg sett litt på dell-produkter(av en eller annen grunn føler jeg de har noe mer kvalitet, og er litt mindre kommers enn andre merker. For eks. med hp'ene mine kommer det jo en million ekstra hp programmer og drit). Da tenker jeg spesielt på Alienware M11x og M15x. Vet de er spillpc'er, men føler det er greit å kjøpe noe kraftig som holder igjennom alle 3+ årene.

Er det noen som har noen anbefalinger? Varmeutvikling er en viktig faktor for meg, og at det er kvalitet på hardwaren, og minst mulig tillegg i software, bortsett fra OS.

Det skal sies at jeg har vurdert å skifte ut begge hp'ene mine. Hvis jeg skal gå til anskaffelse av ny stasjonær skal jeg definitivt bygge den selv da. Men bør jeg legge mest cash i laptop atm? Og ha stasjonær pc som et sideprosjekt? Kan jeg bruke mac i stedet for laptop? for studiet?
Sist endret av Noorac; 4. juli 2010 kl. 21:04.
Sitat av Noorac Vis innlegg
Spørsmålet mitt går da til de som har tatt informatikkutdanning(programmering og nettverk), hva slags pc det anbefales å bruke under utdanningen. Må det installeres forskjellige OS, tungtkjørende programmer? Er det nødvendig med lang batteritid, og må det være en laptop?
Vis hele sitatet...
I min klasse går det mest på smak og behag. Noen bruker Windows, noen Ubuntu eller andre Linux-distroer og noen bruker OS X. Har enda ikke hørt om noen som har hatt problemer med å ikke kunne få utført diverse oppgaver på noen av disse operativsystemene.

Sitat av Noorac Vis innlegg
Foreløpig har jeg sett litt på dell-produkter(av en eller annen grunn føler jeg de har noe mer kvalitet, og er litt mindre kommers enn andre merker. For eks. med hp'ene mine kommer det jo en million ekstra hp programmer og drit). Da tenker jeg spesielt på Alienware M11x og M15x. Vet de er spillpc'er, men føler det er greit å kjøpe noe kraftig som holder igjennom alle 3+ årene.
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller gått for en Sony Vaio eller en Macbook Pro. Du får minst like god ytelse og byggekvalitet uten at det ser helt fjortiss ut. Det er heller ikke nødvendig å legge så mye penger i skjermkort dersom den hovedsaklig skal brukes til skolearbeid.

Sitat av Noorac Vis innlegg
Kan jeg bruke mac i stedet for laptop? for studiet?
Vis hele sitatet...
Du kan fint bruke en Macbook, ja. Det har iallefall ikke vært noe problem for oss. I tillegg kan man rimelig enkelt kjøre Windows på en Mac dersom det skulle bli nødvendig.
Sist endret av danielsk; 4. juli 2010 kl. 21:26.
Det er godt mulig instituttet har en egen avtale for kjøp av laptoper til en rimelig pris, så det kan kanskje være en ide å vente til skolestart før du investerer i en ny. I tillegg kommer jo også et stort stipend i august som kan komme godt med hvis du vil ha en enda bedre pc
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Får man egentlig stipend etter på høgskole/uni.? I så fall bør jeg få røven i gir og søke..
Sist endret av robhol; 5. juli 2010 kl. 14:06.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av robhol Vis innlegg
Får man egentlig stipend etter på høgskole/uni.? I så fall bør jeg få røven i gir og søke..
Vis hele sitatet...
Ja det gjør du..

Du kan ta opp et lån i lånekassa som kan bli omgjort til stippend etter at skoleåret er endt. Men her er det visse kriterier for å få lånet omgjort til stipend.

1. Mener ganske sikkert at det kun blir omgjort til stipend om du er borteboende, det det vil si: at du ikke bor hjemme hos din mor og far.

2. Du MÅ bestå eksamen og må få en godkjent sluttkarakter i allefagene dine.

Om dette ikke skulle bli innfridd er det ikke stort værre enn at du får hele summen oppført som lån som jo er rentefritt til du er ferdig på skolen:P