Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 17489
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Grunnlønnen ligger på mellom 300 og 350 tusen kroner.
Vis hele sitatet...
Og da, ett år senere har vi en som lurer på om det er verdt det?

Er det verdt ett så hardt løp, for 300-350k i året? Tjener man mer etterhvert?
Er det 15 års binding nå?

Har veldig lyst til å bli pilot og skal gå siste året på allmenn nå til høsten og vurderer å søke meg inn etter det. Har ingen psykiske eller fysiske skader og bruker ikke briller eller linser og ingen sykdommer eller medikamenter.

Er ikke trent men ligger på under 60 kilo og er ca 180 høy 17 år. Er ganske undervektig men klarer lett en del pushups og pull-ups.

har også alltid fått høre at jeg er en under-yter og kan vel si meg enig i det. Så har tenkt å stå på som faen til høsten og få bra karakterer for en gangs skyld, det er faktisk bare å gjøre skolearbeid

Men vil det være mer gunstig å ta ett MEGA-lån og prøve seg privat? Hva skjer om man ikke gidder å jobbe i alle de femten årene i forsvaret? Får man ikkenoe flybevis, eller hva er straffen?
Er ikke bare å stå på de fysiske kravene. Du må være blant toppen på alle fysiske krav av alle de som er på inntaket.
De vil jo bare ha de beste, selvfølgelig.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Og da, ett år senere har vi en som lurer på om det er verdt det?

Er det verdt ett så hardt løp, for 300-350k i året? Tjener man mer etterhvert?
Er det 15 års binding nå?

Har veldig lyst til å bli pilot og skal gå siste året på allmenn nå til høsten og vurderer å søke meg inn etter det. Har ingen psykiske eller fysiske skader og bruker ikke briller eller linser og ingen sykdommer eller medikamenter.

Er ikke trent men ligger på under 60 kilo og er ca 180 høy 17 år. Er ganske undervektig men klarer lett en del pushups og pull-ups.

har også alltid fått høre at jeg er en under-yter og kan vel si meg enig i det. Så har tenkt å stå på som faen til høsten og få bra karakterer for en gangs skyld, det er faktisk bare å gjøre skolearbeid

Men vil det være mer gunstig å ta ett MEGA-lån og prøve seg privat? Hva skjer om man ikke gidder å jobbe i alle de femten årene i forsvaret? Får man ikkenoe flybevis, eller hva er straffen?
Vis hele sitatet...
Som med mange andre stillinger i Forsvaret så er det vel veldig mye penger som ligger i tilleggene.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Og da, ett år senere har vi en som lurer på om det er verdt det?

Er det verdt ett så hardt løp, for 300-350k i året? Tjener man mer etterhvert?
Er det 15 års binding nå?

Har veldig lyst til å bli pilot og skal gå siste året på allmenn nå til høsten og vurderer å søke meg inn etter det. Har ingen psykiske eller fysiske skader og bruker ikke briller eller linser og ingen sykdommer eller medikamenter.

Er ikke trent men ligger på under 60 kilo og er ca 180 høy 17 år. Er ganske undervektig men klarer lett en del pushups og pull-ups.

har også alltid fått høre at jeg er en under-yter og kan vel si meg enig i det. Så har tenkt å stå på som faen til høsten og få bra karakterer for en gangs skyld, det er faktisk bare å gjøre skolearbeid

Men vil det være mer gunstig å ta ett MEGA-lån og prøve seg privat? Hva skjer om man ikke gidder å jobbe i alle de femten årene i forsvaret? Får man ikkenoe flybevis, eller hva er straffen?
Vis hele sitatet...
Som karen over meg sier - grunnlønnen er ikke noe særlig, det er alle tilleggene man tjener på. For ikke å snakke om at hele utdannelsen er betalt, og sånn i forhold til å måtte betale og ta studielån osvosv, så er det klart det er lukrativt. Du blir neppe steinrik, men du har så du klarer deg, og vel så det - og sannsynligvis en jobb du elsker. Det er mer enn de fleste kan si.

Forøvrig - det viktigste er å bestå fysisk. Erfaringsmessig er det faktisk ikke de aller beste fysisk som blir tatt inn. Forsvaret ønsker ikke ramboer med mer muskler enn hjerne. Det pleier å være ganske gjennomsnittlige mennesker fysisk som blir tatt inn. Har en kompis som er jagerflyger. Ser for meg han tar 8-10 hangups, rundt 30 push-ups og sikkert 50 situps. Ikke toppkarakter i noe fysisk, men kommer inn for det. Det viktigste er at du har et fysisk GRUNNLAG. At du ikke er helt ubrukelig, rett og slett. Du skal tross alt tåle mange G-krefter o.l.

Samme med helsesjekken. Du må være sunn, frisk og rask, uten betydelige skavanker. Så går resten på din mentale kapasitet. Og den blir testet godt. Psyken din må være solid. Tenke klart, holde hodet kaldt, ta ansvar, vise omsorg, selv i utrolig stressede situasjoner. Du må beherske multitasking på ganske høyt nivå.

Kort sagt; du må ha et OK fysisk grunnlag. Det trenger ikke være helt i toppsjiktet, det holder at det er bra NOK. Kravene er som sagt 4-16-20, og max 14 min. Særlig hvis du er tynn, så bør det være veldig lett å trene seg opp til dette på kort tid. Så er det rett og slett hodet ditt som tar det videre derfra. Hvor mye tåler hjernen din? :-)
Jagerflypilot er ingen langsatsing som karriere. Innen 10-15 år finnes det ikke bemannede (militære) fly i luften lenger. Utsagnet er kanskje idiotisk den dag i dag, men vent og se.
Sist endret av WoggaBogga; 10. juli 2012 kl. 02:47.
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som karen over meg sier - grunnlønnen er ikke noe særlig, det er alle tilleggene man tjener på. For ikke å snakke om at hele utdannelsen er betalt, og sånn i forhold til å måtte betale og ta studielån osvosv, så er det klart det er lukrativt. Du blir neppe steinrik, men du har så du klarer deg, og vel så det - og sannsynligvis en jobb du elsker. Det er mer enn de fleste kan si.

Forøvrig - det viktigste er å bestå fysisk. Erfaringsmessig er det faktisk ikke de aller beste fysisk som blir tatt inn. Forsvaret ønsker ikke ramboer med mer muskler enn hjerne. Det pleier å være ganske gjennomsnittlige mennesker fysisk som blir tatt inn. Har en kompis som er jagerflyger. Ser for meg han tar 8-10 hangups, rundt 30 push-ups og sikkert 50 situps. Ikke toppkarakter i noe fysisk, men kommer inn for det. Det viktigste er at du har et fysisk GRUNNLAG. At du ikke er helt ubrukelig, rett og slett. Du skal tross alt tåle mange G-krefter o.l.

Samme med helsesjekken. Du må være sunn, frisk og rask, uten betydelige skavanker. Så går resten på din mentale kapasitet. Og den blir testet godt. Psyken din må være solid. Tenke klart, holde hodet kaldt, ta ansvar, vise omsorg, selv i utrolig stressede situasjoner. Du må beherske multitasking på ganske høyt nivå.

Kort sagt; du må ha et OK fysisk grunnlag. Det trenger ikke være helt i toppsjiktet, det holder at det er bra NOK. Kravene er som sagt 4-16-20, og max 14 min. Særlig hvis du er tynn, så bør det være veldig lett å trene seg opp til dette på kort tid. Så er det rett og slett hodet ditt som tar det videre derfra. Hvor mye tåler hjernen din? :-)
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar Hjernen min ja, er det jeg og lurer på. Selv føler jeg at jeg har brukt ca 10% av hva jeg har kapasitet til, eller kanskje enda mindre. En stor verden med mye jeg har lyst å se og lære , og oppleve!
Tenkte bare å slenge inn denne linken her. Her står det mye mer om krav og så videre. Det er jo en hel bunch med diverse fremmedordsymptomer som er ekskluderende, så det er jo litt skremmende, men jeg tror at så lenge du er generelt frisk og rask, så går det greit. Men f.eks. på side 10 så står det litt om max/min-høyde/lengde på kropp, rygg, lår osv...

Link: Luftforsvarets krav til medisinsk undersøkelse (PDF-fil)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
Jagerflypilot er ingen langsatsing som karriere. Innen 10-15 år finnes det ikke bemannede (militære) fly i luften lenger. Utsagnet er kanskje idiotisk den dag i dag, men vent og se.
Vis hele sitatet...
Vet du at dem sa det samme for 15 ar siden ogsa?
Bemannende fly vil nok erobre luften oppimot et halvt arhundre til og vel sa det.

De kommer ikke til a kaste flere hundre milliarder i form av fly fordi den forste flygedyktige ubemannede flyet star klart til avgang.

De har klart a lage droner som kan fly uten pilot, og dem har en prototype av et kampdyktig jagerfly som de testkjorer litt na og da, men de er ikke i nerheten av a kunne sparke alle pilotene sine. Tror tradstarter nermer seg pansjon for noe slikt vil bli realisert.
Sist endret av Bombasa; 11. juli 2012 kl. 16:01.
For all del, ikke si at du henger på freakforumet

Har du angst å skal prøve deg så hold deg langt unna alt som heter medisin, dem godtar ikke medisinsk bruk
Trur paracetamol skal gå greit