Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 817
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Jeg har en HP ProBook 4320s. Den har ikke CD/DVD-rom.

Det jeg lurer på er om jeg kan boote fra DVD om jeg kjøper en ekstern DVD-rom/spiller-ting (litt usikker på hva man kaller det) uten problemer? Altså en som kobles til via USB.

Eventuelt kan man få kjøpt/installert intern DVD-rom fra noen norske butikker?

Grunnen til at jeg velger å lage en tråd om et så "simpelt" spørsmål er at jeg ikke vil ta sjansen på å bruke noen hundre på en ekstern DVD-rom om det ikke fungerer.

Om noen har en ProBook 4320s og en ekstern DVD-rom/spiller-ting og kunne prøvd å boote en DVD (f. eks Windows eller Ubuntu) eller bekrefte at dette fungerer.

(Selve formålet vil være å installere Windows 7 64-bit)
Sist endret av lex123; 24. august 2012 kl. 17:46.
Vel ... vist USB boot funker via minnepenn så skal det vel ikke være noe som hindrer deg i å bruke en ekstern USB dvd-rom.

Men vist du har vraka den interne DVD-romèn i bærbaren så skal jo denne også være ganske enkel å bytte ut.
Det kan være så enkelt som å kjøpe et slim-drive drev, slik som denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742459
Sist endret av Mantuz; 24. august 2012 kl. 17:52.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Vel ... vist USB boot funker via minnepenn så skal det vel ikke være noe som hindrer deg i å bruke en ekstern USB dvd-rom.

Men vist du har vraka den interne DVD-romèn i bærbaren så skal jo denne også være ganske enkel å bytte ut.
Det kan være så enkelt som å kjøpe et slim-drive drev, slik som denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742459
Vis hele sitatet...
Minnepenn? Har da aldri nevnt noe om minnepenn? Uansett.

Der DVD-rom skal sitte er det bare en svart plastbit, som jeg ikke aner hvordan jeg skal fjerne/bytte ut. Det er ingen skruer eller noe som helst. Kan laste opp bilde om nødvendig.

Og ja, det kan være så enkelt som å kjøpe en slik du linket til, men jeg må være HELT sikker på at det fungerer. Kommer sannsynligvis bare til å bruke den én gang, og hvis jeg først skal bruke penger på noe må jeg være sikker på at det vil være verdt det.
Sist endret av lex123; 24. august 2012 kl. 18:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Trådstarter
Ok. Har nå kjøpt en ekstern DVD-rom fra Elkjøp. Men jeg får ikke til å boote fra den. Det står "Notebook booting support" på esken den kom i så det må være noe med PCen. Jeg kommer ikke inn på BIOS fordi jeg fjernet passordet, men den spør fortsatt om passord (det gamle fungerer ikke...) Helvetes drit

MEN sist jeg var inne på BIOS satt jeg boot-rekkefølgen slik:
1 USB Hard Drive
2 USB CD-ROM
3 Optical Disk Drive
4 Notebook Hard Drive

Så det skal være slik det burde i BIOS også (?)

DVD-platen er det ikke noe galt med. Har både prøvd en legitim Windows 7 DVD, samt en Ubuntu dvd jeg har installert helt greit fra før.

Noen som har noen råd? Er rimelig frustrert nå, da alt jeg vil er å få en clean Win 7 installering slik at jeg får administrator-rettigheter. (Nei, jeg kan ikke få det på noen som helst måte slik det er nå, den er i et domene som jeg ikke kan forlate osv. alt er sperret av innstillinger)
Sist endret av lex123; 1. september 2012 kl. 15:40.
USB CD-rom skal stå som nummer en.

På noen maskiner kan du fjerne CMOS-batteriet noen minutter for å fjerne passordet. Ville prøvd dette først.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. september 2012 kl. 18:01.