Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1603
Heisann!
Kjøpte nettopp en iphone 4 med AT&T.

Det jeg da lurte på var om at AT&T betyr at det er senderen den benytter? Så om jeg bruker mitt abonnement på den, så vil all mobildata/trafikk/signaler gå gjennom en AT&T satelitt?

Så helt til slutt: Det vil bli dyrt om jeg bruker mitt norske abonnement her i Norge via en AT&T sender i iphonen? Om det er sånn, så blir det bare å selge videre..

PS: Har ikke heeelt peiling på hardware osv, men håper dere skjønner hva jeg mener.
at&t er en tele operatør akkurat som Telenor eller Netcom.
Trådstarter
37 1
Men hvorfor nevner selgerne at det er GSM/Verizon/AT&T osv på mobilene? At de er låst til noen operatører? Lest litt rundt på nettet, og det jeg har fått med meg av info er at det har noe med senderne i mobilene å gjøre?

Merker at jeg burde ha gjort litt mer research før jeg kjøpte iphonen :P
Du får begynne å nøste opp i den ene enden.
Først kan du begynne med å lese her.
http://en.wikipedia.org/wiki/GSM
Så bør du ta rede på om telefonen støtter de frekvenser du trenger der du har tenkt å bruke den.
Eventuelle operatørsperrer bør fjernes ved anledning.
Du bør stille inn telefonen slik at den velger internettforbindelse over WLAN som førstevalg.
Eventuelt kan du fundere på å stappe inn ett kontantkort i telefonen for å slippe
upassende regninger.
Det blir ofte greiest å velge en telefon med plass for 2 SIM-kort slik at du kan
kjøpe billige kontantkort der du eventuelt er på ferie.
Fort og gæli er som regel ikke smart og billig.
telenor hadde noe lignende før; "entry" husker eg det het. eller noe slikt.

Softwaren på telefonen var iallefall tilpasset telenor sine tjenester, og sådledes en "egen" versjon av telefonen.

Tror AT&T er noe lignende.
iPhone 4 med AT&T er ikke noe problem afaik. Så lenge den er unlocked så er det bare å putte inn norsk SIM kort. AT&T bruker gsm sendere i USA, samme som vi bruker her. Hvis ikke jeg tar helt feil så er det verizon som bruker CDMA, og det funker ikke i Norge.