Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3700
dama er tilkalling vikar i en barnehage hvor hun har søkt om fast stilling.

nå viser det seg at en annen i barnehagen har fått stillingen, men tingen er at hun andre ikke hadde søkt på stillingen, er dette lov?

dama har fagbrev og lenger ansiennitet, mens hun andre ikke har fagbrev.
Dette skal være innafor så lenge stillingen har blitt utlyst internt.

Ansiennitet og fagbrev gjør ikke at man har fortrinnsrett over en stilling.
Kort og godt, ja, det er såklart lov.
mener den var utlyst eksternt hvis det har noe og si, trudde man måtte søke på en stilling for og få den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av super Vis innlegg
mener den var utlyst eksternt hvis det har noe og si, trudde man måtte søke på en stilling for og få den.
Vis hele sitatet...
Tja, du må jo på eit vis indikere at du er interessert, men det er ingen ting i vegen for å gjere det munnleg og rimeleg uformelt.
Når du sier at den andre ikke har søkt på stillingen, mener du da at hun fikk jobben uten å vite om det, eller om hun ikke har søkt formelt med søknad osv? Eller er det sannsynlig at hun har søkt muntlig til leder?

Vil tippe sistnevnte er tilfelle, og ser ingen problemer med det.
Sitat av super Vis innlegg
dama er tilkalling vikar i en barnehage hvor hun har søkt om fast stilling.

nå viser det seg at en annen i barnehagen har fått stillingen, men tingen er at hun andre ikke hadde søkt på stillingen, er dette lov?

dama har fagbrev og lenger ansiennitet, mens hun andre ikke har fagbrev.
Vis hele sitatet...

Så hvordan kunne denne andre dama få jobben, når hun var mindre kvalifisert til stillingen?

Var hun en venninne / slektning eller bekjent av noen av dem som allerede var ansatt i denne barnehagen ?
Arbeidsgiver står i utgangspunktet fritt til å ansette hvem h*n vil, såfremt det ikke diskrimineres på kjønn, etnisitet, seksuell orientering ol. Det er også fortrinnsrett for deltidsansatte til å få fast stilling fremfor nye ansettelser.
Utover dette har man ikke krav på å få en stilling basert på ansiennitet, selv om det ofte brukes for å begrunne en ansettelse. Ansiennitet og fagbrev er elementer som skal tas med i vurderingen, men arbeidsgiver kan også legge vekt på andre faglige og personlige forutsetninger. Det kan for eksempel være at den som fikk stillingen har arbeidet mer på den avdelingen stillingen gjelder, eller hvor lenge de har arbeidet i barnehage generelt.

Det er heller ingen krav om at den som ansettes har søkt på stillingen - selv om stillingen er utlyst står arbeidsgiver fritt til å tilby stillingen til noen som ikke har søkt.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Så hvordan kunne denne andre dama få jobben, når hun var mindre kvalifisert til stillingen?

Var hun en venninne / slektning eller bekjent av noen av dem som allerede var ansatt i denne barnehagen ?
Vis hele sitatet...
Kanskje hun andre var flinkere å jobbe? Kvalifikasjoner er ikke alt
Sitat av DuFinnerMegIkke Vis innlegg
Kort og godt, ja, det er såklart lov.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette så klart lov?
Damen har lenger ansiennitet enn hun som fikk stillingen, mao damen til ts hadde fortrinnsrett til stillingen...

Hvor lenge har damen din vært ansatt og hvor ofte jobber hun? Det er litt vesentlig da fortrinnsretten gjelder for de som var vært ansatt i virksomheten 12 mnd i de siste to år hvis jeg ikke tar helt feil (?).
Sist endret av Spelly; 9. desember 2014 kl. 14:13.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hvor lenge har damen din vært ansatt og hvor ofte jobber hun? Det er litt vesentlig da fortrinnsretten gjelder for de som var vært ansatt i virksomheten 12 mnd i de siste to år.
Hvorfor er dette så klart lov?
Damen har lenger ansiennitet enn hun som fikk stillingen, mao damen til ts hadde fortrinnsrett til stillingen...
Vis hele sitatet...
Men ansiennitet har jo ingenting med skikkethet for en stilling å gjøre.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men ansiennitet har jo ingenting med skikkethet for en stilling å gjøre.
Vis hele sitatet...
Damen til Ts har fagbrev, så papiret er hun mer kvalifisert enn hun som fikk jobben...

Dersom hun har vært sløv og ikke gjort jobben sin må arbeidsgiver gi advarsel, meg bekjent går dette ikke direkte ut over fortrinnsretten...
Sist endret av Spelly; 9. desember 2014 kl. 14:17.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Damen til Ts har fagbrev, så papiret er hun mer kvalifisert enn hun som fikk jobben...

Dersom hun har vært sløv og ikke gjort jobben sin må arbeidsgiver gi advarsel, meg bekjent går dette ikke direkte ut over fortrinnsretten...
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at TS ikke sier noe om hva slags stilling det er. Hvis det er en lederstilling, er det mulig at den som fikk stillingen har erfaring fra dette. Det er mulig at dette veier tyngre enn et fagbrev.

Dersom bedriften har lyst ut stillingen internt og alle har kunnet søke, så har de gjort ting etter boka.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hvorfor er dette så klart lov?
Damen har lenger ansiennitet enn hun som fikk stillingen, mao damen til ts hadde fortrinnsrett til stillingen...

Hvor lenge har damen din vært ansatt og hvor ofte jobber hun? Det er litt vesentlig da fortrinnsretten gjelder for de som var vært ansatt i virksomheten 12 mnd i de siste to år hvis jeg ikke tar helt feil (?).
Vis hele sitatet...
Fordi en arbeidsgiver står mer eller mindre fritt til å ansette den personen som er mest passende for jobben. En "mer kvalifisert" person kan gjøre en dårligere jobb enn en person som ikke stiller like sterkt formelt. I et arbeidsforhold er det ikke kun snakk om det som står på papiret, men mange andre faktorer. Samarbeidsevne, arbeidsvillighet, evne til å jobbe selvstendig osv. er eksempler på dette.

Fortrinnsrett gjelder ikke vikarer og da regner jeg det ikke gjelder ringehjelper/ekstraansatte heller.

Svarer det på spørsmålet ditt?
Sitat av DuFinnerMegIkke Vis innlegg
Fortrinnsrett gjelder ikke vikarer og da regner jeg det ikke gjelder ringehjelper/ekstraansatte heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du sier, men på dette punktet tar du feil. Dersom en stilling skal besettes med en heltidsansatt, skal ifølge arbeidsmiljøloven deltidsansatte i samme stilling vurderes først.
Jeg ville tatt dette opp med styret i barnehagen. Det er veldig vanlig at styret legger føring på hvordan ansettelser skal gjøres. Hvis en med bedre kvalifikasjoner og ansinitet ikke fikk jobben, spesielt når personen allerede var ansatt i en deltidsstilling, så ville jeg krevd en grundig forklaring fra daglig leder. Det er ikke sånn profesjonelle folk holder på, og også derfor det er vanlig å legge føringer på ansettelser.

Ta kontakt med fagforeningen.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg er enig i det du sier, men på dette punktet tar du feil. Dersom en stilling skal besettes med en heltidsansatt, skal ifølge arbeidsmiljøloven deltidsansatte i samme stilling vurderes først.
Vis hele sitatet...
Det var en annen som var ansatt i samme bedrift som fikk jobben, TS skriver ikke noe om stillingsprosenten til denne personen, for alt vi vet kan det være en annen vikar som rett og slett passet bedre til jobben. Fortrinnsrett er ikke gjeldene da såvidt jeg kan skjønne.

Jeg er langt fra en jurist, men arbeidsmiljøloven 6.1.2 sier i alle fall:
I vurderingen av om arbeidstaker er kvalifisert for stillingen kan det tas hensyn til både faglige og personlige forutsetninger og kvalifikasjoner. Fortrinnsretten gjelder selv om det er en annen bedre kvalifisert som søker stillingen.

Det er mulig jeg lever i en rar verden for dere, men jeg skjønner virkelig ikke problemet. Her er det snakk om en stilling som skal fylles, en person fikk den, en annen fikk den ikke. Såfrem ikke bedriften har diskriminert på noen måte så er det slik verden fungerer. Hvis du gjør en bedre jobb enn den andre, eller rett og slett passer bedre til stillingen, vil du mest sansynlig bli ansatt.

Ta det opp med fagforeningen... wow..

Det er mulig jeg lever i en rar verden for dere, men jeg skjønner virkelig ikke problemet. Her er det snakk om en stilling som skal fylles, en person fikk den, en annen fikk den ikke. Såfrem ikke bedriften har diskriminert på noen måte så er det slik verden fungerer. Hvis du gjør en bedre jobb enn den andre, eller rett og slett passer bedre til stillingen, vil du mest sansynlig bli ansatt.

Ta det opp med fagforeningen... wow..
Sist endret av DuFinnerMegIkke; 9. desember 2014 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av super
dama er tilkalling vikar i en barnehage hvor hun har søkt om fast stilling.
Vis hele sitatet...
Sitat av bronsky
Jeg er enig i det du sier, men på dette punktet tar du feil. Dersom en stilling skal besettes med en heltidsansatt, skal ifølge arbeidsmiljøloven deltidsansatte i samme stilling vurderes først.
Vis hele sitatet...
Sitat av Deezire
spesielt når personen allerede var ansatt i en deltidsstilling
Vis hele sitatet...
Hun er vikar, ikke deltidsansatt. Altså, hun har ikke en kontrakt på at hun skal jobbe xx antall timer i uken, hun blir spurt om å jobbe etter behov da folk er syke eller har ferie.

Hvem har fortrinnsrett?

Arbeidstakere som blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold – altså ved nedbemanning – har i henhold til arbeidsmiljøloven § 14-2 fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet. Det vil si at dersom det har vært en nedbemanning i virksomheten, vil man som hovedregel måtte tilby tidligere ansatte arbeid før man rekrutterer andre kandidater i markedet.

Fortrinnsretten gjelder ikke bare for tidligere faste ansatte. Den gjelder også for midlertidige ansatte, deltidsansatte og for arbeidstakere som har avtalt redusert stilling for å unngå oppsigelse. Vikarer har imidlertid ikke fortrinnsrett.
Vis hele sitatet...
Vilkårene for fortrinnsrett

Et vilkår for fortrinnsrett er at vedkommende har vært ansatt i virksomheten til sammen i minst 12 måneder i de siste 2 år. Ved denne beregningen skal oppsigelsestiden inngå i ansettelsestiden.

Videre er det en forutsetning at arbeidstakeren er kvalifisert for stillingen. Dersom arbeidstakeren ikke har de nødvendige kvalifikasjonene for stillingen, behøver arbeidsgiver ikke å tilby en tidligere ansatt stilling. I vurderingen av om den tidligere arbeidstakeren har de nødvendige kvalifikasjoner til stillingen, kan det tas hensyn til både faglige og personlige kvalifikasjoner. Det er tilstrekkelig at arbeidstakers kvalifikasjoner tilsvarer det som normalt kreves for stillingen. Som arbeidsgiver kan man med andre ord ikke fritt velge den best kvalifiserte søkeren i markedet, hvis det finnes en tidligere ansatt med fortrinnsrett.
Vis hele sitatet...
Ledernett.no

Hun har ikke krav på noe som helst - må alikevel si det er trist at hun ikke fikk stillingen om hun har fagbrev og kjenner til rutinene i denne barnehagen.

Det må også nevnes at grunnet den magre informasjonen vi har fått av TS så kan det være mange andre faktorer som har spilt en rolle i ansettelsen som vi ikke har blitt opplyst om.