Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilke(t) program(mer) anbefaler/bruker du til webdesign??
Notepad off course 52 23,32%
Dreamweaver 116 52,02%
FrontPage 18 8,07%
Annet, spesifiser i posten 26 11,66%
Webdesign er for nerder..... 6 2,69%
Macromedia Homesite + 5 2,24%
Stemmegivere: 223. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  94 7697
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hei, lurte egentlig bare på hvilke(t) program(mer) dere anbefaler for å lage web-sider. Jeg vet at en del av dere har en del peil, gusto, carlo, osv. Noen tips??
jeg har laget totto.tk som den siste websiden min, og brukte bare Notepad og PhotoShop. Har sett litt på Adobe Image Ready og sånn, er dette noe å satse på??
Totto
Personlig foretrekker jeg MAX's HTML Beauty, nesten samme som notepad, men med farge koder og litt annet stasj Fordelen med å bruke "notepad" istedet for en eller annet WYSIWYG program er koden man lager er klart mer oversiktlig

Jeg synes Image Ready er utrolig bra for å optimailsere bilder for web, og så følger det med til PhotoShop
du må i alle fall skrive koden selv. det er noen programmer som lager de forkjellige delene av html koden om til forskjellige farger sånn at det blir lettere å holde oversikten og gjør sånn at det blir mindre stress. selv bruker jeg frontpage, men kun den delen hvor koden skrives inn. det går heller ikke an å bruke de to andre arkene når det skrives i asp. image ready er jo for å animere ting i gif, for eksempel, og det blir det store filer ut av, så det er det ingen vits i å bruke. det går liksom i det samme som photoshop så hvis du skulle lage en gif en gang så er ikke det noe vanskelig.

Følgende programmer bruker jeg for webutvikling:
Arachnophilia 4 ( www.arachnoid.com )
Frontpage (til tabeller)
TopStyle 2.5
Wordpad/notepad

Paint Shop Pro 4.12
Paint Shop Pro 7.2

mm
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Ett ord: EditPlus

Som notepad, men med en hau funksjoner! Blandt annet innebygget browser for å se på siden din. Støtter Html, CSS, Java, c++, Php, asp etc. det vil si at den setter de kodene i farger!

www.download.com for de som vil prøve
Sist endret av Zpeef; 24. januar 2002 kl. 17:28.
Homesite 5.0 er et must! Skriver alt av HTML og PHP der, overlater ingenting til det tilfeldige.

Og når det er snakk om fargekoding har seff Homesite støtte for det du vil til det du vil - du kan rett å slett lage egne farger for f.eks .php eller .asp eller hvis du driver med .abc (bare et oppdikta navn) så kan du lage egne farger til det osv.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg pleier bare å skrive koden selv i ultraedit. men den støtter ikke php, så det er litt drit siden fargekodene ikke kommer opp..
Jeg bruker webedit om jeg skal arbeide med hele siden, og notepad/wordpad om jeg bare skal redigere en side....

fordelen med webedit, er at det er rein tekst, du kan ha alle sidene inni et program istedenfor å åpne 10 notepad vinduer... der er også menyer hvis du ikke gidder å skrive inn all koden for hånd... f.eks. om du skal lage tabeller, frames, etc... den er litt gammel, og ikke oppdatert på lenge, så den har ikke noe greier for php, asp, etc...

til grafikk blir det brukt photoshop, og illustrator

Prøvde meg litt med frontpage for en stund siden, og var faktisk positivt overrasket, men kommer alltid tilbake til gode gamle teksteditorer der du har full kontroll!

Zpeef & Zeth:
Homesite og Editplus, forandrer de på koder de ikke liker slik som frontpage? Tenkte jeg skulle prøve noe nytt, men foretrekker program der du vet at koden forblir slik DU skrev den
Better than thou.
DreamWeaver. BASTA! Hehe. Koder i kjekke lille kodevinduet til DW, og er meget fornøyd med det. Brukte Notepad før (og forsåvidt enda til småredigering ol.) men liker DW mye mer. Fargekodingen er jo forsåvidt et stort pluss det også. Og det er deilig å slippe å kode frames etc. for hånd den sjeldne gangen jeg bruker det ettersom jeg aldri egentlig har giddet å lære meg det. Heh
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Trådstarter
Carlo: begynte å leke med DW i dag jeg også, artige greier, er også innom Homesite, veldig fornøyd, Problemet mitt med DW er at innimellom virker det som om den ikke vil vise kildekoden, og det er DRIT IRRITERENDE
Vel, det er kanskje sånn verden er..
Totto
tja litt her og der, notepad, DW, homesite, editplus
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Zpeef & Zeth:
Homesite og Editplus, forandrer de på koder de ikke liker slik som frontpage? Tenkte jeg skulle prøve noe nytt, men foretrekker program der du vet at koden forblir slik DU skrev den
Vis hele sitatet...
Nei editplus lar koden være sånn som du skriver den, akkuratt som notepad
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Macromedia Homesite eier så forjævlig hardt... det gjør det lettere å skrive kode, med masse wizards og greier.. men den lager absolutt ingenting som du ikek vil selv.. og 99% av programmet er egentlig bare kode.. bare det at det er noen nifty features i det som gjør at det er notepad på speed, lissom.. ikek noe slikt piss som Dreamweaver hvor programmet fyller inn halvparten av koden og du egentlig like greit kunne sitte å lage faenskapen i MS Word
Better than thou.
Skjønner ikke hvor dere får det fra at DW legger inn masse koder og piss, det er ikke sant. Bare bruk kodevinduet, og fjern den metatagen om man vil. Det er det eneste som ikke er 100% basic i en html side uansett..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Skriver alt i Notepad også fiksa eg på småting i Dreamweaver.
Funker bra nok det.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Det er helt klart DW som duger! Godt å se at stemmingen også viser det...
Det å kode alt i notepad mener jeg kun er bortkastet tid! Altså skrive alle kodene selv. Brukes selvsagt til finpussing av fontsize osv...men ikke til selve utformingen av siden.
Veneficuz: MAX's world har en ganske fin wallpaper side da

men ellers så syns jeg at DW4 er ganske bra.. dessuten tar den ikke så mye plass som GoLive og Homesite. (hvis det skulle være viktig for noen med plassmangel eller isdn)
Sist endret av manachai; 25. januar 2002 kl. 07:14.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg skjønner dere som sier at dw er bra, for da slipper dere å skrive inn kode selv. da funker det, og det går raskt.
MEN.. hvorfor suger det å skrive html'en selv? det er jo bare positivt at man kan skrive det uten å bruke en wysiwyg editor. selv føler jeg at jeg får mer kontroll ut av det, pluss jeg liker å skrive det selv, det er det jeg alltid har gjort. jeg kan ikke se at det gjør meg til en 'suger'
Jeg bruker både dreamweaver og notepad, nettopp fordi at jeg IKKE gidder å skrive in alt selv. Sparer tid også, og tid er penger hehe.
Homesite 5 for absolutt alle penga
det er det klart beste hvis du skriver kodene selv, basta

Opprinnelig postet av Gusto
jeg skjønner dere som sier at dw er bra, for da slipper dere å skrive inn kode selv. da funker det, og det går raskt.
MEN.. hvorfor suger det å skrive html'en selv? det er jo bare positivt at man kan skrive det uten å bruke en wysiwyg editor. selv føler jeg at jeg får mer kontroll ut av det, pluss jeg liker å skrive det selv, det er det jeg alltid har gjort. jeg kan ikke se at det gjør meg til en 'suger'
Vis hele sitatet...

vel, freaksene på nff synes det er kult at alt suger
Better than thou.
Hummm...? Hypp på å utdype det litt?
suger her og suger der, føler jeg ser det i enhver thread
Dreamweaver er utrolig bra. Bruker det mye når jeg setter sammen sider, tabeller osv. Til PHP foretrekker jeg homesite, da det er noe mer oversiktlig. Enklere med extended search/replace for eksempel

Frontpage har jeg brukt lite, er ikke overbevist av det jeg har sett til nå. syns det blir litt vel mye microsux ferdigshit.

Ellers så er jo Photoshop et must.
Det værste med FrontPage er at koden den lager er så usannsyling uoversiktlig! Om du etterpå skal redigere den for hånd er det umulig å finne fram i koden.

MAX's HTML Beauty er helt klart det beste programmet IMO
alle vet at notepad rokker
Øhm, åssen skal jeg lage iframes egentlig? Har aldri brydd meg om sånt før. :P De støttes vel ikke i Dreamweaver, eller tar jeg skammelig feil nå?

Bruker forresten alltid Dreamweaver nå. Suller gjerne litt med Editplus også, for å fixe på småting.
Better than thou.
www.dotcarlo.net høyreklikk --> view source --> copy & paste.
litt off topic,

men er det noen som kan uppe homesite 5 på en _HTTP_ side, og paste linken her, eller sende den i pm eller ettellerannet?
last ned trial og skriv inn serial eller crack det eller hva som trengs


jeg brukte først allaire homesite 451 lenge, så kom macromedia mafian og kjøpte programmet opp og ga ut homesite 5... nå bruker jeg 451 fordi det var det eneste jeg hadde på cd, og igrunn lengter jeg ikke tilbake til 5, eneste forbedringen med 5ern er vel at de har fjerna "design-mode", så man slipper å komme borti den hele tiden :P
Better than thou.
Sitter her med Homesite nå. Må bruke det idag fordi læreren sier det er SÅÅÅå mye bedre til JavaScript. Dette programmet suger nesten like mye som Opera liksom..

[Edit]
*såre metz* *spytte på metz* *sparke metz* *slå metz over hodet med et rundt objekt* Hihihihi
[/Edit]
Sist endret av Carlo; 1. februar 2002 kl. 10:16.
ikke sår meg carlo
vi/vim er det eneste du trenger. gå og grav dere ned i et hull i skogen sammen med alt windows-wizard-møkket deres
▼ ... mange måneder senere ... ▼
eller edit i dos/win
Det var kanskje viktig informasjon for han

jeg pleier bare å skrive koden selv i ultraedit. men den støtter ikke php, så det er litt drit siden fargekodene ikke kommer opp..
Vis hele sitatet...
Jeg støtter deg på den der gusto. Men nå som versjon 9 har kommet ut av Ultraedit, så støtter den jo php også, men det har du vel allerede funnet ut av
EditPlus with a little DreamweaverMX on the side.
Synes ikke ultraedit var så tøff jeg altfor enkelt...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
HTML-Kit (og paint shop pro/photoshop), pluss Notepad.
Når jeg mekker mine websider, så skal jeg ærlig innrømme at jeg kan ikke en dritt html, eller.. jeg kan det vanligste som linker, bold, farger, men suger i å sette opp og begynne fra scratch i notepad, det funker bare ikke for meg. så det jeg bruker er:

Dreamweaver 4
Paint Shop Pro 7.0

Dette funker jævlig bra for meg.. og jeg tror sidene mine ser ganske ok ut slik jeg gjør det og, men selvfølgelig er det en stor fordel å kunne html utenat.
ja, 1st page er digg
Coffee cup.
Lett og holde styr på, og enkel og bruke.
Jeg bruker:

Dreamweaver 4

CuteHTML

Photoshop 6.0
noob killer
elukS's Avatar
pico/emacs + the gimp
bluefish med the gimp er min favoritt, gimp finner du vell til windows, men bluefish ikke, så det er et privilegie vi linux brukere har
Dreamweaver MX og Photoshop 7.... *sikle*
Digital Hybrid: Er enig der... DW MX og PS7 er best.

Likte en tid tilbake å bruke FrontPage pga. brukervennligheten
Bruker Bluefish stort sett - så blir nok 'annet' på meg
Adobe GoLive all the way...
vim power her.. eier jo alt som er.

og grafikk er bortkastet.. ascii art lever enda!