Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5345
Jeg har sett filmen nå tre ganger i løpet av denne helga, og hver bidige gang irriterer det meg at ikke jeg helt skjønner meningen med filmen.

Hvorfor er han fyren moren, faren, broren og søsteren til oss alle ?
Hva skjedde på det hospitalet?

Er kanskje bare meg som er litt dum men.

Takker for alle svar ;D
Kanskje det ikke er filmen du ikke forstår, men Guy Fawkes; hvem han var, og hva han stod for.

Remember, remember, the 5th of November.
Det står vel egentlig for at man aldri skal gi opp ellernoe, uansett hva som skjer. Er faktisk ikke helt sikker.
Alan Moore begynte å skrive V for Vendetta (VfV) i 1981. Det tok 7 år før han og David ble ferdig med "prosjektet". Iløpet av disse 7 årene har moore valgt å utgi hele pakken uten å revidere bl.a. begynnelsen. Han skriver:

"Jeg håper dere tilgir oss vår tidlige famling, og deler vårt syn i at det er best å gi leserne de første episodene urevidert, med vorter og alt, enn å gå tilbake og utradere ethvert spor av vår ungdommelige kreative uerfarenhet."

Om det er noe som ikke har helt logiske forklaringer i filmen, så ville jeg ikke brukt for mye tid på å analysere det i dypeste alvorlighet. Selve "plottet" kan vel uansett ikke misforstås.

Science fiction er tross alt fiction..
V er Vox Populi, folkets røst. Ergo: han er moren din, faren din, boren din og søsteren din.
Et av de store grunnprinsippene med historien blir nevnt i filmen. Regjeringer bør være redde for folket, og ikke omvendt.
denne filmen er en av de viktigste filmen som har blitt laget spør du meg. du ser at england har blitt en skikkelig nazistat. men 1 person med en visjon om å knuse hele regjeringa(guy fawks, og V) noe han har en mesterplan for å åpnå.

Denne filmen handler om DEMOKRATI og hvor lite som skal til for at det går dundas og hvor viktig det er at vi har det!

"folket skal ikke frykte sin regjering, det er regjeringa som skal frykte folket!" dette sitatet oppsummerte hele filmen for min del

hvis folk har vansker for å forstå demokrati så lurer jeg på hvordan framtiden ser ut?
Sist endret av skeptfisk; 25. januar 2009 kl. 13:50.
Vet ikke hva tegneserien handlet om, men filmen er jo basically en revenge-flick. De utførte slemme eksperimenter på ham på sykehuset, og han bruker resten av filmen til å jakte ned de som plaget ham, en etter en. Også redder han England fra fascismen i samme slengen.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vet ikke hva tegneserien handlet om, men filmen er jo basically en revenge-flick. De utførte slemme eksperimenter på ham på sykehuset, og han bruker resten av filmen til å jakte ned de som plaget ham, en etter en. Også redder han England fra fascismen i samme slengen.
Vis hele sitatet...
det er bare det som skjer rent visuelt i filmen. men for de som ser film på litt dypere nivå isteden for bare tidsfordriv ser at det er en mening bak det visuelle.
ditt inlegg her, trigger en tvangstanke jeg har, som går ut på å skrive et enda teitere innlegg for å påpeke at inlegge ditt var mer unødvendig en mitt.
Joda, jeg så forsøket på et dypere nivå jeg også, men syntes ikke filmen lyktes i særlig stor grad.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
det er bare det som skjer rent visuelt i filmen. men for de som ser film på litt dypere nivå isteden for bare tidsfordriv ser at det er en mening bak det visuelle.
Vis hele sitatet...
Det er bare trist om du mener at dette er en av tidenes viktigste filmer samtidig som du er en selverklært filmbuff. Ålreit film, for all del, men ærlig talt.
Sist endret av Franklin; 25. januar 2009 kl. 15:14.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er bare trist om du mener at dette er en av tidenes viktigste filmer samtidig som du er en selverklært filmbuff. Ålreit film, for all del, men ærlig talt.
Vis hele sitatet...
ikke akkuratt tidenes viktigste film, noe jeg heller aldri har ment. Men jeg kan huske når vi hadde om demokrati og hvorfor vi har demokrati i samfunnsfagtimen på ungdomsskolen. du kan gjette 1 gang hvor spennende det var, og hvor lite viktig jeg syns det var. jeg gav faen i timen, og lærte ikke en dritt.

så så jeg filmen for andre gang, og jeg skjønte med en gang hvorfor demokrati er viktig. hvis du synes det er trist. så kan du jo like så godt bygge deg en tidsmaskin reise tilbake til 1939 nermere bestemt tyskland. så kan du se med egene øyne hvorfor det er viktig at folk lærer hva demokrati er.

peace and love, dust..........
Det som er farlig med de utrolige actionscenene, er at folk blir blendet av det. Det er akkurat samme med Matrix (som er forøvrig regissert av samme brødrene). Filmene prøver å fortelle mye mer enn det som blir fremstilt, men i ettertid snakker alle bare om de kule effektene / actionscenene. Trist...
glemte nesten, å skrive hvorfor filmen er viktig, dette som skjedde i filmen har faktisk skjedd, facisme finnes faktisk fortsatt og var ganske utbredt før i tia.
og hvis vi ikke lærer om fortia er vi dømt til å gjenta den, jeg er ikke keen på diktatur, krig facisme og jødeutryddelse eller slike ting som de før oss opplevde! derfor er det en viktig film! fordi den handler om områder vi mennesker har driti hardt på leggen før.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
ikke akkuratt tidenes viktigste film, noe jeg heller aldri har ment. Men jeg kan huske når vi hadde om demokrati og hvorfor vi har demokrati i samfunnsfagtimen på ungdomsskolen. du kan gjette 1 gang hvor spennende det var, og hvor lite viktig jeg syns det var. jeg gav faen i timen, og lærte ikke en dritt.

så så jeg filmen for andre gang, og jeg skjønte med en gang hvorfor demokrati er viktig. hvis du synes det er trist. så kan du jo like så godt bygge deg en tidsmaskin reise tilbake til 1939 nermere bestemt tyskland. så kan du se med egene øyne hvorfor det er viktig at folk lærer hva demokrati er.

peace and love, dust..........
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet var tyskerne i ekstase ca. 1939, og jublet over sin demokratisk valgte "sterke mann" - så kanskje ikke et prakteksempel du dro fram der.
Sitat av charz0r Vis innlegg
Så vidt jeg vet var tyskerne i ekstase ca. 1939, og jublet over sin demokratisk valgte "sterke mann" - så kanskje ikke et prakteksempel du dro fram der.
Vis hele sitatet...
nei kanskje ikke. italia litt tidligere er vel litt bedre eksempel, men du skjønner ivertfall hva jeg prøver å få framm tror en hver krigsveteran ville snudd seg i grava hvis de hadde hørt folk si at demokrati ikke er viktig
Hvem sier at demokrati ikke er viktig? Hvem sier at demokrati er viktig? Vil påstå at f.eks "To Kill A Mockingbird" er en langt mindre spektakulær og en klart viktigere film, for å nevne én.
selvfølgelig, men en viktig film defineres av budskapet i filmen, og dersom filmen har et viktig budskap så defineres den som viktig. men jeg svarte på et innlegg skrevet av Fanflin som mente at det var trist at jeg synes at V for Vendetta er en ganske viktig film. men det som i realiteten er trist, er slike folk som Franklin som syns det er trist jeg jeg setter pris på gode filmer som dekker et tema jeg aldri hadde forstått viktigheten av hvis jeg aldri hadde sett den.

nå loker jeg heftig her jeg skjønner egentlig ikke hva du vil fram til franklin? det virker som om du bare vil hakke ned på at jeg ikke har sett bedre filmer en v for vendetta elr no? men v for vendetta er ikke på top 10 for meg engang. men denne filmen her er mye mer en heftig skytescener, enter ser du det eller så ser du det ikke, det er det som deler oss
Sist endret av skeptfisk; 25. januar 2009 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
glemte nesten, å skrive hvorfor filmen er viktig, dette som skjedde i filmen har faktisk skjedd, facisme finnes faktisk fortsatt og var ganske utbredt før i tia.
og hvis vi ikke lærer om fortia er vi dømt til å gjenta den, jeg er ikke keen på diktatur, krig facisme og jødeutryddelse eller slike ting som de før oss opplevde! derfor er det en viktig film! fordi den handler om områder vi mennesker har driti hardt på leggen før.
Vis hele sitatet...
I samme slengen kan jeg anbefale filmen Pans Labyrint på det sterkeste.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
I samme slengen kan jeg anbefale filmen Pans Labyrint på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Revolver også, måtte se den 6 ganger for å forstå den, gikk igjennom 4-5 månders mindfuck med meg selv pga den filmen
Revolver er også en viktig film i dine øyne? Nå får du gi deg.
Daskeladden og skeptfisk: skal Pans Labyrint og Revolver assosieres med viktige filmer?
Dere to bør isåfall dra å se Dum og Dummere.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
selvfølgelig, men en viktig film defineres av budskapet i filmen, og dersom filmen har et viktig budskap så defineres den som viktig.
Vis hele sitatet...
Og hva definerer du som viktig ?

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
glemte nesten, å skrive hvorfor filmen er viktig, dette som skjedde i filmen har faktisk skjedd, facisme finnes faktisk fortsatt og var ganske utbredt før i tia.
og hvis vi ikke lærer om fortia er vi dømt til å gjenta den, jeg er ikke keen på diktatur, krig facisme og jødeutryddelse eller slike ting som de før oss opplevde! derfor er det en viktig film! fordi den handler om områder vi mennesker har driti hardt på leggen før.
Vis hele sitatet...
Ja helt enig med deg der "Skeptfisk", verden lærer sikkert mye mer av en stinkende b film en den gjorde av andre verdenskrig.

At ikke du sender inn et forslag om å avvikle samfunnsfag, historie og religion fra den norske skolen i samme slengen, for vi trenger jo strengt talt ikke disse fagene nå som verden har fått en så fantastisk kunnskapskilde som V for Vandetta !
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vet ikke hva tegneserien handlet om, men filmen er jo basically en revenge-flick. De utførte slemme eksperimenter på ham på sykehuset, og han bruker resten av filmen til å jakte ned de som plaget ham, en etter en. Også redder han England fra fascismen i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Hva med at vi ser for oss paralleller til krigsdomstolen i Nürnberg etter krigen? Var det bare ren hevn, eller var det også for å statuere et eksempel til omverdenen at det disse personene hadde gjort ikke var ok, og at man ikke bare kunne skylde på at man handlet på ordre?
Ja, det var nok en del hevn inne i bildet i filmen, men det var nok ikke bare en personlig hevn V tok seg av, men også hevnen og rettferdigheten for alle de som ikke klarte seg. (Som da skuespillerinnen som blir snakket om i filmen er et godt symbol på.)
Filmen er helt ålreit, men de har alvorlig fucket opp et par aspekter av tegneserien:
V fratas all tvetydighet - han er åpenbart helten i stedet for å være en uberegnelig karakter som tar i bruk tvilsomme midler. I filmen er han for demokrati og matrix-gutta har superponert amerikansk politikk over på noe som egentlig handlet om England og vridning til fascisme! I tegneserien er V en innbitt anarkist og å få ham til å bli en forkjemper for demokrati synes jeg gjør hele figuren langt svakere. I tillegg er det selvsagt et meningsløst romantisk subplott, når det hintes til at fyren opprinnelig var homofil i tegneserien...

Nei, ok film, men tegneserien var voldsomt mye bedre og føltes samtidig mer realistisk. Filmen blir en slags "feelgood"-politisk revolusjon-skildring...
Sitat av grudgE Vis innlegg
Hva med at vi ser for oss paralleller til krigsdomstolen i Nürnberg etter krigen? Var det bare ren hevn, eller var det også for å statuere et eksempel til omverdenen at det disse personene hadde gjort ikke var ok, og at man ikke bare kunne skylde på at man handlet på ordre?
Ja, det var nok en del hevn inne i bildet i filmen, men det var nok ikke bare en personlig hevn V tok seg av, men også hevnen og rettferdigheten for alle de som ikke klarte seg. (Som da skuespillerinnen som blir snakket om i filmen er et godt symbol på.)
Vis hele sitatet...
Jeg viser til min forrige post:
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Joda, jeg så forsøket på et dypere nivå jeg også, men syntes ikke filmen lyktes i særlig stor grad.
Vis hele sitatet...
Helt enig med Ivioynar her. Tegneserien er helt fantastisk med sin skildring av enkeltmennesker under fascisme og hvordan folk innretter seg innenfor det totalitære styret . Noe av det som er så flott med V for Vendetta er at alt er i gråsoner, det finnes ingen 'slemme' eller 'snille', bare mennesker. Dette er et aspekt som de ikke tok med i filmen, de har isteden valgt å lage filmen på en måte som frir mer til det jevne publikum.

Det overrasket meg at filmen fikk så stor popularitet når den kom ut, men jeg antar at den appelerer til ungdom som ikke har sett så mye god film og liker det lettfordøyelige revulosjonære budskapet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
tror man heller bør fokusere på hva en selv får ut av filmen enn hva den faktisk betyr
om man får en "AHA!" opplevelse, enten filmen mente du skulle få det eller ei, er det viktige føler jeg.

dette blir klisjè men: om du blir en bedre person ("bedre" som en variabel som kan bety alt positivt), så har det ingenting å si HVA som utløste det hos deg, bare det at det ble det.

rent generelt sett syns jeg filmen var bra og underholdende og fikk meg til å tenke mer enn den gjennomsnittlige hollywoodfilmen, noe som er en prestasjon i seg selv føler jeg

nok vissvass fra meg.
Sist endret av somnium; 25. januar 2009 kl. 22:52.
«Den gjennomsnittlige Hollywood-filmen» er en stygg merkelapp som ofte settes opp i som kontrast i forhold til filmer som er nettopp dét: typiske Hollywood-filmer.

Ellers burde det virkelig ikke være et kriterium at en film gjør deg til en bedre person for at den skal være «bra». Noen av filmene jeg liker aller best har tvert imot vært med på å gjøre meg mer bitter/menneskefiendtlig.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av egeulf Vis innlegg
Ellers burde det virkelig ikke være et kriterium at en film gjør deg til en bedre person for at den skal være «bra».
Vis hele sitatet...
Helt enig. Så kjekt at jeg aldri påsto det heller
Sitat av Restyle Vis innlegg
Daskeladden og skeptfisk: skal Pans Labyrint og Revolver assosieres med viktige filmer?
Dere to bør isåfall dra å se Dum og Dummere.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke forstått noe som helst av filmen.
Om du hadde tatt deg bryet nok til å se igjennom filmen en gang til,
ville du forstått at filmen handler om fasicme, brutalitet og ondskap.
Handler også om viljen til å overleve og det å drømme / rømme vekk fra sitt eget liv og den brutale virkligheten.

Filmen er stappa med symbolikk hele veien. Om du har sett på filmen som en eventyrfilm så har du missforstått hele filmen.
Ringenes Herre er også stappa med symbolikk hele veien. Det er en misoppfatning at symbolikk er det samme som bra. Jeg tror for øvrig det ikke krever så mye tankegang for å få med seg at Pan's Labyrinth omhandlet «fascisme, brutalitet og ondskap». Men hva har det med noe som helst å gjøre? Heroinmisbrukere rømmer også ofte fra virkeligheten sin, uten at jeg blir særlig imponert.

Jeg trives best med å kritisere andres påstander, men her skal jeg komme med en selv: En viktig film er en som blir husket, sett, tolket og diskutert mer enn ti år etter utgivelsen sin. Ingen grunn til at ikke Pan's Labyrinth skulle være i denne kategorien, men ærlig talt. Det er i så fall IKKE fordi den er enestående i sin skildring av fascisme (krigen/fascismen er jo bakteppet for resten av historien, filmen tar jo ikke for seg noe andre aspekter rundt fascismen enn at tilhengerne gjerne bruker vold som virkemiddel samt liker stramme ridebukser), brutalitet (ærlig talt? Ser du andre filmer med 15-årsgrense?) eller ondskap (uhu, virkelig one of a kind her! Filmen som redefinerte ondskapen!).

Så hva ser du i filmen som jeg ikke ser? Hva forteller den bedre enn alle andre? Hva gjør at filmen utmerker seg så kraftig på andre punkter enn en flott måte å fortelle et underholdende eventyr på, samt helt greie skuespillerprestasjoner?

Dette er cheesy, men jeg gjentar hva en av lærerne mine i poesi sa: Ingen leser dikt for hva de sier, men måten de sier det på. Ikke heeelt overførbart til film, men poenget står. Ikke mange filmer forteller noe nytt. De forteller det bare bra.