Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8798
Var ikke slagordet til Posten «posten skal alltid frem» før? Eller husker jeg feil? Det har vel blitt flere aktører nå, men de la jo ned svært mange postkontorer på 2000-tallet(kanskje det startet før). Det var jo et postkontor i hver bygd nesten. Nå er de fleste borte. Tror institusjonen «posten» er blitt noe helt annet enn det den var.
Det er de ikke alene om.. Toppen av ironi vil for meg alltid være å fly med Norwegian uten at crewet ombord kan snakke "Norwegian"..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er de ikke alene om.. Toppen av ironi vil for meg alltid være å fly med Norwegian uten at crewet ombord kan snakke "Norwegian"..
Vis hele sitatet...
Er sånn det blir når de kun ansetter folk etter hvor lav lønn de er villige til å jobbe for. Det spille ingen rolle om de trives, hvordan servicen er eller hvordan de fungerer som team. Det viktigste er at de virker motiverte på intervju og villige til å møte opp på jobb og være der i hvert fall noen mnd sammenhengende inntil de innser at de ikke jobber under "norske arbeidsforhold" eller får gode lønninger i det hele tatt.

Mens norwegian ansatte må jobbe uten avklaring om lønninger i April tjener Bjørn Kjos flere millioner i året og har en formue på over 100 millioner kroner. Det som er fint med bemanningsbyråer er at man ikke trenger å forholde seg til norske lover eller ansattes sosiale og økonomiske behov. Så når noe skjærer seg tar man først og fremst av de ansatte, og det beste er at hverken Bjørn Kjos, Norwegian eller bemanningsbyrået OSM har noen forpliktelser som er sterke nok til at de tvinges til å utbetale lønn. Det som virker minst rettferdig og mest tungvindt er altså det som blir løsningen. Den som gjør grovarbeidet og får månedlige lønninger, ender med inntekten satt på "pause" mens det forventes at ansatte fortsatt skal både jobbe og leve på den lufta og kjærligheten de har blitt tildelt.

Når arbeidsgivere kan oppnå det jeg vil kalle uberettiget vinning uten konsekvenser så lurer jeg på hvorfor folk ikke skjønner ulempene med de nye lovendringene, men heller velger å tro at "det blir flere jobber". Det "blir" ikke på magisk vis flere jobber av at politikere tillater selskaper å utnytte arbeidstakere. De få "ekstra" stillingene som kommer ut er midlertidige kontrakter og stillinger på 10-20 prosent. Er det stillinger vi uansett vil ha? Høyre(det møkka partiet) gjør selvsagt alt i sin makt for å fremstille dette som noe positivt. Dette skaper null sikkerhet for de ansatte og gjør det enklere for bedrifter å bedrive arbeidsmarkedskriminalitet og økonomisk kriminalitet mens de lett kan kvitte seg med alle "varslere".

Jeg har selv jobbet i bedrift med månedlige kontrakt. Problemet var bare at jeg konsekvent fikk kontrakten for f.eks hele februar den 1 mars... Sier du noe på det får du beskjed om at "du stempler jo inn og får jo selvfølgelig lønn" og "det er bare å møte opp, for du har ikke fått sparken uten å høre noe". Protesterer du hardt vil det "bli mindre å gjøre fremover". Noe jeg har tenkt på i ettertid etter litt mer erfaring er hvordan det ville utartet seg om jeg fikk en skade på jobb og hadde hatt behov for økonomisk dekning av bedriftens forsikringsselskap når jeg ikke en gang var ansatt.

Arbeidsmiljøloven blir med andre ord 0 verdt når de ansatte veit at å nekte en spesiell ting, eller komme med en uttalelse som viser skepsis til sitt firma er nok til å få de sagt opp på dagen. Ved midlertidig ansettelse trenger man ikke en grunn for å si opp folk. Mens med fast ansettelse skal du ha gjort noe alvorlig galt for å miste jobben. Helt utrolig at folk ikke ser ulempene ved å tillate de utrolige mengdene bemanningsbyråer og midlertidige "vikariat" etter at fagforeninger har brukt så mye tid og energi på å kjempe for arbeideres rettigheter...

Enten er vi bare jævlig dumme som ikke ser problemet med at folk går midlertidig i 10 år eller så har vi et veldig sterkt ønske om sprit på bensinstasjoner, 16 års grense på alkohol og gratis boller på skolen. Ganske komisk at vi endte med grå røykpakker til 130 kr i stede for 80 Det eneste de faktisk har oppnådd er at folk ikke trenger å planlegge noen ting, for det sitter en eller annen idiot i kassa til alle døgnets tider fordi det er eneste måten han kanskje får en seriøs ansettelse en vakker dag, når sjefen syntes han har fortjent det.
Sist endret av knert1; 27. desember 2020 kl. 17:37.
Nå er vel Kjos i realiteten helt ute av Norwegian? Slutta som sjef og solgte seg ned ca en promille eierandel i våres. Ikke utenkelig han er helt ute nå. Problemet med aktører som Norwegian og andre er jo at de kan strukturere selskapene sine slik at de juridisk kommer seg rundt ting tarifflønn, norske lønninger og ofte også skatt. Skipsfarten har jo holdt på slik i årevis. Og når det blir for mye pes om lønning så truer de med å flagge ut. Dette er et kjempeproblem for vi undergraver jo i realiteten de goder og avtaler som er jobbet fram mellom arbeidstakere og arbeidsgivere over flere generasjoner.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Enten er vi bare jævlig dumme som ikke ser problemet med at folk går midlertidig i 10 år
Vis hele sitatet...
Ut fra din lange klage, tar jeg for meg denne delen.

Om man går så lenge i en midlertidig stilling, så er de blitt fast ansatte iht. AML § 14-9:
(7) Arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter andre ledd bokstav a eller i mer enn tre år etter andre ledd bokstav b og f, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Det samme gjelder for arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn tre år etter andre ledd bokstav a, b eller f i kombinasjon. Ved beregning av ansettelsestid skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers fravær.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/nav/lov/2005-06-17-62/kap14
Ja du, si det til alle som går i gradert stillingsbrøk feks helsevesenet eller på mer eller mindre lugubre korttidskontrakter som bare blir fornyet i korte perioder. Det er mange som ønsker å utnytte arbeidstakere, og selv stat og kommune har ikke helt ren samvittighet der mtp på feks helsearbeidere.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja du, si det til alle som går i gradert stillingsbrøk feks helsevesenet eller på mer eller mindre lugubre korttidskontrakter som bare blir fornyet i korte perioder. Det er mange som ønsker å utnytte arbeidstakere, og selv stat og kommune har ikke helt ren samvittighet der mtp på feks helsearbeidere.
Vis hele sitatet...
Fast ansatt betyr ikke fulltidsansatt.

Og så til korttidskontrakter hos samme arbeidstaker:
Dersom en arbeidstaker har mindre avbrudd mellom flere midlertidige ansettelsesforhold i samme virksomhet vil det fortsatt kunne tolkes som sammenhengende. Dette vil bero på en total vurdering av ansettelsesforholdet og begrunnelsen for avbruddene. Dersom det er klart at et opphold mellom to ansettelser kun er i verksatt for å få etablert et avbrudd av hensyn til fireårsregelen, kan det bli å anse som en omgåelse av bestemmelsen av domstolene, og dermed ikke ansett som et avbrudd.
Vis hele sitatet...
https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ig-ansettelse/

At noen gjør dette, behøver ikke bety at det er lov.
Mitt tips (hvis du er i en slik situasjon) er å bli organisert i en relevant fagforening og ta det derfra.

Om du ønsker høyere stillingsprosent så er det en annen sak.

Om du kan dokumentere at du i din deltidsstilling eller midlertidige stilling har jobbet met enn oppsatt tid (påkrevd av arbeidsgiver), og oppfyller paragrafen jeg nevnte i mitt første innlegg, så vil dette bli din nye faste stillingsprosent, om saken din vinner frem.
Om man bruker gjennomsnittet eller siste tidsbrøk vet jeg ikke, men det vet advokaten som hjelper deg.
Sist endret av Grimdoc; 27. desember 2020 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ut fra din lange klage, tar jeg for meg denne delen.

Om man går så lenge i en midlertidig stilling, så er de blitt fast ansatte iht. AML § 14-9:

https://lovdata.no/nav/lov/2005-06-17-62/kap14
Vis hele sitatet...
Interessant del å ta for seg!
Denne loven er ikke breaking news for meg, men jeg snakker om hva som foregår i praksis
Spør man arbeidsgiverne direkte om hvordan de vurderer lovligheten (Virksomhetsundersøkelsen 2019), svarer 9 prosent at de har befunnet seg i en gråsone eller brutt reglene for midlertidige ansettelser de siste to årene.
Vis hele sitatet...
+ den prosenten som ikke svarer ærlig. Vil det fortsatt regnes som en fast ansettelse når du ikke har en kontrakt som tilsier det? Mtp permitteringer, inneklemte dager(som vikarer ikke har krav på) eller sykemeldinger f.eks? Problemet med midlertidige ansettelser er også at ikke alle nødvendigvis veit hva de har krav på, eller tør å kreve stort. Om man så er klar over reglene er det jævlig kjedelig å jobbe 3 år og 11 med for så å få beskjed om at det er "nedgang i ordremengde".
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Fast ansatt betyr ikke fulltidsansatt.

Og så til korttidskontrakter hos samme arbeidstaker:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ig-ansettelse/

At noen gjør dette, behøver ikke bety at det er lov.
Mitt tips (hvis du er i en slik situasjon) er å bli organisert i en relevant fagforening og ta det derfra.

Om du ønsker høyere stillingsprosent så er det en annen sak.

Om du kan dokumentere at du i din deltidsstilling eller midlertidige stilling har jobbet met enn oppsatt tid (påkrevd av arbeidsgiver), og oppfyller paragrafen jeg nevnte i mitt første innlegg, så vil dette bli din nye faste stillingsprosent, om saken din vinner frem.
Om man bruker gjennomsnittet eller siste tidsbrøk vet jeg ikke, men det vet advokaten som hjelper deg.
Vis hele sitatet...
Jippi, jeg fikk mine 5% fast stilling, etter denne kampen gir har jeg 3 valg:
  1. Jobbe 5% fast(tviler på at arbeidsgiver gir deg mer). For så å få resten av livsoppholdet/dagpengene dekket av NAV.
  2. Leite etter en 95% stilling et annet sted i nærheten(lykke til).
  3. Søke ny 100% stilling et helt annet sted.
Sist endret av knert1; 27. desember 2020 kl. 20:53.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Vil det fortsatt regnes som en fast ansettelse når du ikke har en kontrakt som tilsier det? Mtp permitteringer, inneklemte dager(som vikarer ikke har krav på) eller sykemeldinger f.eks?
Vis hele sitatet...
Ja, rent juridisk vil det det.
For å få av godene til en fast ansatt, så må du gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at du er blitt det iht. loven. Hvis arbeidsgiver motstrider dette, så har du en sak for fagforeningen.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Problemet med midlertidige ansettelser er også at ikke alle nødvendigvis veit hva de har krav på, eller tør å kreve stort.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at midlertidige ansettelser er et stort problem, samt at mange er for slappe med å finne ut hva de har krav på.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Om man så er klar over reglene er det jævlig kjedelig å jobbe 3 år og 11 med for så å få beskjed om at det er "nedgang i ordremengde".
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart, men man har jo godtatt en midlertidig stilling også.
Om man ikke ønsker en midlertidig stilling i utgangspunktet, så håper jeg vedkommende har brukt disse fire årene på å søke på faste stillinger.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Jippi, jeg fikk mine 5% fast stilling, etter denne kampen gir har jeg 3 valg:
  1. Jobbe 5% fast(tviler på at arbeidsgiver gir deg mer). For så å få resten av livsoppholdet/dagpengene dekket av NAV.
  2. Leite etter en 95% stilling et annet sted i nærheten(lykke til).
  3. Søke ny 100% stilling et helt annet sted.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mange som har kun en 5% midlertidig stilling (så lenge man kan jobbe mer), så det blir litt søkt.
Om man ikke ønsker å jobbe i midlertidig stilling, så bør man først og fremst søke på faste.
Men er man i knipa, og kun har denne, og har den i tiden som loven krever, så er du sikret fast jobb (med de goder, ordninger og krav det gir) - såfremt du vinner saken i en eventuell tvist.
Arbeidsgiver har en dårlig sak om du kan dokumentere at du er ansatt i samme firma (og særlig i samme stilling) i det nevnte tidskravet.

Som jeg sa tidlig: organisér deg, og ta det derfra.
Om du godtar en midlertidig stilling i utgangspunktet, så vet du jo at det er risikabelt, og burde få fatt i noe fast.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, rent juridisk vil det det.
For å få av godene til en fast ansatt, så må du gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at du er blitt det iht. loven. Hvis arbeidsgiver motstrider dette, så har du en sak for fagforeningen.
Vis hele sitatet...
Her motsier du deg selv med å svare ja på spørsmålet mitt om det vil regnes som fast ansettelse mtp permitteringer, inneklemte dager og sykemeldinger på tross av manglende kontrakt som tilsier det, og deretter følge opp med at du må informere arbeidsgiver og evt kontakte fagforeningen for å få en fast kontrakt og få alle godene det innebærer å ha fast.

Men har du noen kilder på at man ikke trenger å bekymre seg for fast om man har jobbet 4 år og uhellet skulle være ute? At rent juridisk i en tvist er det bare å legge frem hvor lenge man har jobbet så får man akkurat hva man har krav på uten fast kontrakt?

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, det er klart, men man har jo godtatt en midlertidig stilling også.
Om man ikke ønsker en midlertidig stilling i utgangspunktet, så håper jeg vedkommende har brukt disse fire årene på å søke på faste stillinger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at flertallet av de som har midlertidig ansettelse har det fordi det er noe de selv har et sterkt ønske om. Arbeidstager har ingen fordel av å være ansatt midlertidig med mindre han er så redd for å binde seg til en arbeidsplass at han trenger betenkningstid på slutten av hver mmd. De som studenter for eksempel har ikke et stort problem med å vite ca når semesteret er over slik at de kan si opp 3 mnd før om de hadde hatt fast. Jeg har aldri møtt et eneste menneske som først og fremst vil være midlertidig ansatt, det er ikke uten grunn at det ikke er noe du spør etter(med unntak av sommerjobb). Lurer på hvor alle personene man vikarierer for befinner seg... Sist jeg spurte fikk jeg seriøst svar "Australia"... En lagermedarbeider som har fast plass på kontoret og drar på forretningsreise på bedriftens regning i over 9 mnd.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det er ikke mange som har kun en 5% midlertidig stilling (så lenge man kan jobbe mer), så det blir litt søkt.
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange deltidsansatte jo, og innen for eksempel helse er ikke en 5% stilling usannsynlig. Innen butikkbransjen et ikke 20% uvanlig. Ikke minst ringevikarer i begge bransjer med 0% fast stilling. Både deltid og midlertidige ansettelser har økt drastisk så hvordan er dette søkt? Om du får 20 % i stedet for 5% vil du neppe ende med noe mere enn hva du ville fått av NAV likevel. Jeg kan fint skjønne hvordan dette kan være et problem for folk, selv om de har vært flinke og tatt til takke med det de har fått tilbud om.

Du fremstiller alt så enkelt at enten snakker du kun rent juridisk, eller så har du aldri søkt jobb innen noen av de bransjene som misbruker dette mest. Muligens begge deler?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Her motsier du deg selv med å svare ja på spørsmålet mitt om det vil regnes som fast ansettelse mtp permitteringer, inneklemte dager og sykemeldinger på tross av manglende kontrakt som tilsier det, og deretter følge opp med at du må informere arbeidsgiver og evt kontakte fagforeningen for å få en fast kontrakt og få alle godene det innebærer å ha fast.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er å regne som fast ansettelse, men dersom arbeidsgiver er uenig, så må det gjennom rettsapparatet.

Du må så klart selv si ifra at du er å anse som fast ansatt, og få en kontrakt på dette, hvis du mener dette er riktig.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Men har du noen kilder på at man ikke trenger å bekymre seg for fast om man har jobbet 4 år og uhellet skulle være ute? At rent juridisk i en tvist er det bare å legge frem hvor lenge man har jobbet så får man akkurat hva man har krav på uten fast kontrakt?
Vis hele sitatet...
Jeg har lenket til loven, det er en god kilde.

Som jeg nevnte ovenfor, så må du selv ta initiativ til å fortelle arbeidsgiver at du oppfyller kravet i loven, siden de har brukt midlertidig stilling for lenge. Om arbeidsgiver er redelig, så får du fast kontrakt. Om dere ikke blir enige, så kan det bli det en rettslig tvist.

Jeg hopper over å kommentere dine anekdoter.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det er ganske mange deltidsansatte jo, og innen for eksempel helse er ikke en 5% stilling usannsynlig. Innen butikkbransjen et ikke 20% uvanlig. Ikke minst ringevikarer i begge bransjer med 0% fast stilling. Både deltid og midlertidige ansettelser har økt drastisk så hvordan er dette søkt? Om du får 20 % i stedet for 5% vil du neppe ende med noe mere enn hva du ville fått av NAV likevel. Jeg kan fint skjønne hvordan dette kan være et problem for folk, selv om de har vært flinke og tatt til takke med det de har fått tilbud om.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt det ikke er mange deltidsansatte. Men ditt eksempel tar for seg et fåtall (de som har <=5%).
Hvis du kun jobber en kvart dag i uka, så har du kanskje større problemer enn å få de fem prosentene omgjort til fast stilling.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Du fremstiller alt så enkelt at enten snakker du kun rent juridisk, eller så har du aldri søkt jobb innen noen av de bransjene som misbruker dette mest. Muligens begge deler?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker objektivt om hva man kan gjøre for å få omgjort en lang midlertidig stilling til fast stilling.
Hvorfor skal jeg blande inn personlige erfaringer? Det får ikke endret noe.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei. Det er å regne som fast ansettelse, men dersom arbeidsgiver er uenig, så må det gjennom rettsapparatet.

Du må så klart selv si ifra at du er å anse som fast ansatt, og få en kontrakt på dette, hvis du mener dette er riktig.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke å regne som en fast ansettelse før du har sagt ifra, og/eller vært gjennom rettsapparatet.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg har lenket til loven, det er en god kilde.
Vis hele sitatet...
Spørsmål om kilder på hva som faktisk foregår i praksis burde besvares med domsavsigelser og ikke en enkel paragraf.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som jeg nevnte ovenfor, så må du selv ta initiativ til å fortelle arbeidsgiver at du oppfyller kravet i loven, siden de har brukt midlertidig stilling for lenge. Om arbeidsgiver er redelig, så får du fast kontrakt. Om dere ikke blir enige, så kan det bli det en rettslig tvist.
Vis hele sitatet...
Kan fort bli det da ja. Det er noe riv ruskende galt når arbeidstaker må informere arbeidsgiver om at h*n har blitt fast ansatt.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg hopper over å kommentere dine anekdoter.
Vis hele sitatet...
Du får prøve det da, være ansatt gjennom et vikarbyrå i en bransje hvor det er utlyst omtrent kun vikariater og søke fast jobb. Du bør jo ha greid det i løpet av 4 år? Ellers er det vel deg som person ansvaret ligger hos. Det er vel heller ditt utsagn om hvordan man får fast jobb som er en anekdote.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg har ikke sagt det ikke er mange deltidsansatte. Men ditt eksempel tar for seg et fåtall (de som har <=5%).
Hvis du kun jobber en kvart dag i uka, så har du kanskje større problemer enn å få de fem prosentene omgjort til fast stilling.
Vis hele sitatet...
Skal vi si <=25% da?
Det var jo bare et eksempel, og jeg var fult klar over at statistisk sett har ikke mange akkurat 5% stilling. Statistisk sett er det ikke mange med en 7.2% stilling heller. Statistisk sett er det en rimelig høy andel deltidsansatte, og en god del av disse ønsker større stilling. Poenget er at det hjelper fint lite å smelle i bordet og kreve dine faste 25%. Sjansen for ekstra jobbing vil synke drastisk og 25% gir deg neppe noe særlig mere enn du ville fått av NAV og jobben vil da bli meningsløs og bortkastet. Men dette står ikke i lovverket, så det er vel ikke noe du tar med hensyn til i din forklaring på hvordan man går frem for å bli fast ansatt.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg snakker objektivt om hva man kan gjøre for å få omgjort en lang midlertidig stilling til fast stilling.
Hvorfor skal jeg blande inn personlige erfaringer? Det får ikke endret noe.
Vis hele sitatet...
Det får ikke en lov helt uten praksis heller.