Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1379
Var ute og kjørte i natt, og rundt klokka 02.00 måtte jeg passere en bomstasjon. Jeg hadde bare en 50-lapp og den manuelle betjeningen var stengt, og det funker dårlig med en 50-lapp i den selvbetjente-kassa. Så det endte opp med at jeg kjørte under "abonnement", og fikk selvsagt en gul/oransje strek.
Er det noen av dere som vet reglene for slikt, om det er lov å kjøre på abonnement om natta? Jeg kunne jo ikke akkurat stoppe, rygge og kjøre tilbake på en enveiskjørt-vei .
Får man et rødt kryss hvis man kjører ulovlig, eller er den gule streken det mest ulovlige på den lystavla?

Håper ikke jeg får bot i posten nå
Hva med å kontakte Bomselskapet og forklare situasjonen? Da slipper du sikkert unna med å betale det du skal, pluss eventuelt et slikt giro gebyr (som når man ikke har penger og må få en giro i luken)
Hvis det er sånn autopass får du mest sansynlig regning på 15 kr i posten.
En jeg kjenner gjorde nesten det samme en gang. Han trodde bommen stengte 17:00 så stengte den ikke før 18:00, dagen etter ringte han til bomselskapet og forklarte situasjonen, så dro han ned og betalte det det kostet. Kan være løsningen for deg
Heh.. Koster jo mer i bensin og tapt arbeidsinntekt å kjøre ned og betale, enn bare å vente på regningen + gebyr..
Sitat av Stormen
Heh.. Koster jo mer i bensin og tapt arbeidsinntekt å kjøre ned og betale, enn bare å vente på regningen + gebyr..
Vis hele sitatet...
Spørs helt hvor mye det kommer på da :P
Vet ikke hvor langt det er heller igrunn, men vil tro du tar feil
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er ikkje alle AutoPASS-stasjonene som er sånn "rekning-i-posten" ting...

I Trekantsambandet (Rogaland - Hordaland) f.eks. er det dårlig deal å kjøra under AutoPASS...
Da kommer det ein fiiiiiiiiiiiiin "liten" rekning i posten.

Om det er langt til bomselskapet kan dei sikkert senda ein rekning...


Edit: Mangla ein parantes.
Jeg var nede å snakket med de få dager etter det skjedde. Ville kostet meg 40kr pr passering hvis jeg hadde ventet på regning. Hadde 4 passeringer så hadde blitt litt dyrt :P Men fikk ordnet det til 60kr, så fikk en grei deal

De sa forresten at hvis den manuelle betjeningen var stengt, måtte du gå på mynt-siden, og der skulle det være en knapp hvor du kunne skrive ut en kvittering. Så kunne du komme ned og betale den til samme pris etterpå.
kjøre uten skilter? da får man ikke regning
OT: Såg disse på nyhetene som kvar dag på vei til jobb - og heim igjen - skrudde av skiltene for å slippe å betale.
Ein dag stod politiet og venta...
Dei lure folka passerte jo til samme tidspunkt kvar dag

Men tilbake til topic:
Knapp til å skrive ut kvittering? Burde ikkje denne væra skilta?
Sikker på at mange av bomselskapa/stasjonene er på kant med loven i håndteringen av dette...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av 2rB
OT: Såg disse på nyhetene som kvar dag på vei til jobb - og heim igjen - skrudde av skiltene for å slippe å betale.
Ein dag stod politiet og venta...
Dei lure folka passerte jo til samme tidspunkt kvar dag

Men tilbake til topic:
Knapp til å skrive ut kvittering? Burde ikkje denne væra skilta?
Sikker på at mange av bomselskapa/stasjonene er på kant med loven i håndteringen av dette...
Vis hele sitatet...
Den knappen er 'skilta'.
Står 'betal senere' eller noe i den dur.

Som regel kommer det også ett gebyr på 250-350 hvis man passerer i autopassfila uten å betale.
Sånn ettersendt betaling koster deg grovt. Jeg kjørte tre ganger igjennom AUTOPASS feltet før jeg kjøpte AUTOPASS abonnement. Jeg sa til de på kontoret at jeg hadde kjørt igjennom fordi jeg ikke hadde penger på meg. De sa "Bare vent på gebyret i posten du."

Jeg trodde da at jeg fikk en regning på 30 kroner. Vel jeg fikk regning, men da var det iberegnet et straffegebyr på 300,- i tillegg

Gadd ikke krangle på det og betalte.
Når det er lov med tillegs avgifter per strekkning. Så syntes jeg idet minste det skulle væra krav til manuel betaling.

Bomringsystemene er helt idiotisk. (så lenge vi har årsavgift)
Og blir jo enda mere spekulativt når bomen "stenger" men folk må fortsatt betale.

Nei skal dette godtas så må vi bli kvitt årsavgiften. Og bomringene må altid kunne veksle alle sedler til enhver tid. Slik som Sporveiene måtte med sine automater.

.
Sitat av Trang
Nei skal dette godtas så må vi bli kvitt årsavgiften. Og bomringene må altid kunne veksle alle sedler til enhver tid. Slik som Sporveiene måtte med sine automater.
Vis hele sitatet...
Men du trenger ikke veksle når de har stengt. Gå på Mynt/Coin og trykk på "Kvittering"-knappen, så får du en fin liten lapp du kan betale for senere(samme pris som vanlig) og kjøre videre....Ganske grei løsning egentlig, så slipper de å bruke masse penger på overtidsbetaling til folk som sitter og tar i mot penger fra en bil hver andre time.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis du kjører inn gjennom autopass fra Gardermoen til Oslo uten å ha autopass brikke skal du kunne stikke innom Esso stasjonen like ved bomringen, og betale straffegebyr på 45kr. Et lite tips hvis du vil slippe å betale skyhøye bøter.

Korriger meg om jeg tar feil..
Men hvor betaler du denne "kvitteringen" da?
Dagen etterpå, nedi i bommen?